Pocket Rocket?

Pocket Rocket?
Salomons Pocket Rocket är onekligen en omtalad skida. De flesta försäljare verkar vara av uppfattningen att det är bra skidor, vad då det kan bero på(typ att de kostar ordentligt med godis kanske?). Däremot är det förvirrande när skidorna i ena stunden kallas grymma (och till och med får ett eget forum), och i andra stunden kallas mesiga tjejskidor. (Om någon ogillar uttrycket, se HotDamnSara´s inlägg om "tjejåkta skidor").
Det är ju ingen hemlighet att Salomon är mästare på marknadsföring (Söker man efter Pocket Rocket på nätet hittar man även diverse annat...), så frågan är hur överhypade skidorna egentligen är? Vore skönt om någon som testat dem ville yttra sig...

Hmmm, det verkar ju vara rätt så skilda meningar här också. Jag kom själv över ett par för en ytterst rimlig slant i somras, och har inte hunnit pröva dem än. Skrämmande är att de allra flesta verkar överens om att de inte har mycket i hårdare backar och puckelpister att göra. Skall nämligen till Cham och testa dem, och där finns det ju typ bara puckel...

Tack för alla svar =)

Pocket Rocket?
"Fickraketen" lär vara en riktigt bra skida. Lär vara underbar utanför pisten i alla fall. Däremot är den nog inget för riktiga tungviktare, vilket har kommit fram i olika tester...men tjejskida..det är en hemsk überdrift!

Väl?

Pocket Rocket?
Jag har ett par Pocket Rocket som jag använder när jag åker lössnö samt hoppar, till det ändamålet tycker jag att de fungerar utmärkt, de är väldigt lätta, breda så att de flyter bra utanför pisten. De är också väldigt mjuka vilket jag tycker är bra i lössnön.
På minussidan kan sägas att de är lite väl mjuka för mig i pisten (jag är gammal tävlingsåkare och dessa är ett ljusår ifrån den hårdhet jag har på mina pistskidor), men så länge man inte åker väldigt fort i stenhård pist så är de jättebra tycker jag.....

Pocket Rocket?
Hääj!

Jag har själv alldrig åkt på dom med två kompisar gjorde det i Österrike förra året. Både i Och utanför pisten men mest utanför i allehanda fören och hopp. Den ena av dom är väl runt 190 cm och 90 kg tung och jag hörde inga klagomål.

Det ska väl tilläggas att bägge två jobar åt Salomon. Vilket ju i och för sig innebär att de har tillgång till hela Salomons sortiment.

Jag överlåter åt er att dra era egna slutsater.

Pocket Rocket?
Mycket riktigt så är Salomon grymma på marknadsföring. Skidorna däremot kan mest liknas vid ett par överkokta lasagneplattor.
Låter lite väl taskigt kanske men PR funkar tyvärr enbart på mycket mjukt underlag. Alla som skriver att de tycker att de funkar bra i pisten borde förmodligen gå "lär dig åka på skär" kurs i skidskolan i vinter eller så ljuger de helt enkelt.

Det finns massa olika alternativ i denna skidkategori. Gå in på utrustning och kolla.

P.S
Det är fult att ljuga.

Pocket Rocket?
PR känns (och ser ut som) blades på anabola steorider. Hårda och styva under foten, mjuka på alla håll i ändarna. Denna kombination ger alldeles speciella åkegenskaper som kortfattat kan betecknas som lekfulla...

Exellerar i lägre hastigheter så länge underlaget inte är för hårt. Kräver i stort sett endast tankekraft för att svänga och flyter ovanpå det mesta. "Carvar" snyggt i pisten så länge krafterna inte blir för stora och underlaget för hårt.

Har sina tydliga begränsningar när det börjar gå fort och underlaget hårdnar. De vridmjukna fram och bakpartierna orkar inte hålla emot vilket ger en högst obehaglig upplevelse. Är inte heller någon höjdare i puckel där de känns som ladugårdsdörrar...

Sammanfattningvis är PR en riktigt rolig offpistskida men med klara begränsningar i pisten. (Men vem vill vara där?)

MVH/MM

Poängteras kan att undertecknad är fullvuxen och att mindre välvuxna kan uppleva skidan som mer stabil...

Pocket Rocket?
Tja, det mesta är väl sagt känns det som. Jag är 180 cm o väger ca 70 kg och kör på ett par PR 185 med telisbindning. Tycker dom funkar klockrent till OP, har både kört djuuup puder och tung vattenmättad blötsnö med dom. Lättsvängda och flyter som korkar. Enbart en idiot tror väl att dom lämpar sig väl för pist eller puckel? Till det får man väl ha andra lagg, fatskis i allmänhet är ju gjorda för OP och vem fan vill åka pist? För egen del tror jag lättsvängdheten och mjukheten är bra i lössnön, beror iofs mycket på min lätta kropp och att jag kör telis på dom. Hade jag varit fet och kört slalom hade omdömet kanske varit annorlunda. I hård pist, lättsvängda är dom men att få nåt riktigt skär är väl inte så kul. Dessutom låter det som ett krossverk när skidorna fladdrar på isen. Nope, min givna rekommendation angående PR är att för en lätt åkare som bara tänker ha dom bredvid pisten funkar dom utmärkt, att dom sen ser ut som nåt man stulit på leksaksaffären får man försöka leva med!

/Fredde

Pocket Rocket?
För att kompletera Freddelitos komentar om leksaksaffären säger jag det igen. På med ett par Pikachu-klistermärken så är du hemma på dina pokémon.

Pocket Rocket?
Provade dessa i Chamonix i våras.
Åkte över till Courmayeur och hittade lössnö och offpist.
Det var då de kom till sin rätt. Provade hoppa lite, vilket de också klarade av.
I pisten fungerar de okej, men det roligaste där är nog snösprutet från "tippen" bak.

Man får aldrig glömma att mycket reklam för en produkt slår tillbaka på konsumenten i form av högre priser. Personligen tycker jag att Salomon hypar sina produkter och i priset för ett par Pocket Rocket, så läggs mycket pengar i märket. Du hittar säkert roligare skidor för pengarna.

Hade jag haft råd till ett par skidor hade jag inte köpt dessa.
Hade jag däremot haft råd till ett par extra så tror jag dessa hade knipit en plats i takboxen.
Jag är 190cm och 85+ kg. Kanske därför de kändes lite veka i pisten?

Pocket Rocket?
Jag har Pocket Rocket och är 179 lång. Laggen är 175cm. De är de absolut bästa offpist samt friåkningskidorna jag haft. Å tro mig, jag har haft en hel del samt provat ännu mer. Jag väger 77 kilo och totalt älskar deras sätt att beté sig i backen. Funkar perfekt i pisten mé.

Pratade mé en kille från Salomon i Sälen förra Nyår. Han frågade när jag kom ner om de var bra, skidorna alltså? - Ja de funkar kanon bra sa jag. Han sa då, hur fan kan de göra de, de är ju hårt i backen idag... Kallar inte jag bra marknadsföring o heller inget vidare bra säljsnack...

Självklart gör inte skidorna allt men visst fasen blir man en bättre åkare med lättåkta skidor. Har Pro model pjäxor till även de Salomon.

Håller mé om Salomons grymma marknadsföring men de har ju verkligen en anledning att vara nöjda o stolta mé de mesta. (förutom vissa tuffa nya säljare som tror sig veta och kunna allt)

Men snart kommer väl ngn tuffing på att Salomon är skit så då skall väl alla glida runt på Rossignol :-)

MVH -Robban-

Pocket Rocket?
Jag testade den skidan förra året och jag kan bara säga att jag tyckte inte om den. Den var allt för mjuk. Som gammal tävlingsåkare åker jag ganska agrasivt plus att jag väger lite mer än många andra tjejer. Det var som att jag tryckte rakt igenom den när man försökte ta i lite.

Pocket Rocket?
Som sagt, för tyngre och aggresivare slalomåkare är den helt säkert för mjuk, då är det väl bara att gå på G4:an eller nåt. För telisar funkar den dock utmärkt under förutsättning att man inte är ute efter en allroundskida. Å du telis71, var fan får man tag i dom där Pokemon-märkena då??? Mina skidor känns helt plötsligt nakna :o)

För övrigt kan du ju alltid testa den här repliken på after-skin: Vill du följa med hem o kolla in mina fickraketer? Jag har två baby-blå och en hudfärgad..... Utdelning garanteras ej men det kan vara värt ett försök.

Freddelito

Pocket Rocket?
Hallå!!!!

Pocket rocket e/va cool i liften ch drog omkull brudar på afterskin... men va fasen!

i snön e den inte så lattjo. Det är kul första dagarna i offpist, att ligga på storskär och få ett flyt i för att förstå vad det handlar om i offpist åkning, då är den trevlig, men som sagt var det är bara en aha upplevelse, sen kan det börjas åka på riktiga lagg och inte nån leksaks kopia av vara åttitalstransformers!

Alla tjötar om vikt o längd... jag e 173 cm o väger 65 kg, jag trampar igenom dem för fullt.........

Men Som telisskida fungerar den ypperligt.

Pocket Rocket?
Lill-Henrik, du har fel! PocketRocket äger visst, och de äger längre än tre dagar också för den delen... Visst kan man åka djupsnö utan att sjunka igenom, förutsatt att man inte försöker carva... Det går desto bättre i pisten. Så är det!

Pocket Rocket?
Efter att ha kört på pocketrocket i ett år kan man bara konstatera att de inte är nått för pisten, två dm i vadera ända av skidan ligger bara och slår när man står på lite, något som känns igen i alla salomons spaceframe-skidor... ni som är sugna på dessa skidor, testa några andra märkens motsvarande skidor! tex little big fat har grymma pistegenskaper jämfört med PR..

Pocket Rocket?
Kära "Mr_skoglund". Pocketrocket betyder inte i det här fallet "fickraket". Utan det betyder att det är en raket i pocketformat (alltså en liten raket). "pocket" har flera betydelser serru...

Pocket Rocket?
Smbif(?):"Självklart gör inte skidorna allt men visst fasen blir man en bättre åkare med lättåkta skidor."

Jag trodde utveckling hade någonting med att testa sina gränser att göra och då måste det väl ändå vara bättre med en skida som utmanar en från början!?

MVH

Pocket Rocket?
säger bara en sak... Testa Head Mojjo.. Stabil både i och utanför
pisten.. Och att den är utvecklad av Jon Olsson och Per Gustavsson
gör inte saken sämre...

Pocket Rocket?
Köpte ett par beg. pocketrocket i somras och har åkt några dar på dom och kan säga att dom är rätt så jävla rara när det gäller offpist och hopp. För det är just det dessa skidor är byggda för. I senaste numret av tidningen "Brant" skrev dom att PR:orna är en smidig surfskida i lössnö och den är lättsvängd. Du får bredd och flytförmåga så det räcker. heeeej. Sen det där med priset måste ju inte vara ett problem. Jag och min bror köpte dom tillsammans för 3 500:- 3 500/2 = 1750:-

Ett par pockisar för 1750:-

Åk ni först så väntar jag därnere!

Tillbaka
Topp