PocketRockets, vilken längd?

Z-scream

Ny medlem
Tjena!

Funderar starkt på att köpa mig ett par Pocketrockets. Har kört runt på ett par X-scream 2säsonger nu och känner att de börjar bli lite sunkiga.

Det jag undrar är alltså vilken längd man ska köpa, är 175 och väger väl runt 65-68. Vill att skidan ska fungera offpist/pist/utanför. Den behöver itne vara bäst överallt men ganska jämn...

175 känns ju roligare att åka på ur tricksynpunkt medan 185 troligtvis är stabilare i pisten, någon som kan dementera/bekräfta eller komma med råd?

Mvh
-Mårten

Jag har prövat båda och i pisten och utanför så är 185 bäst helt klart den är stabil och riktigt skön men den är ju dock lite lång och tung att hoppa med men det beror på hur mycket du hoppar och längd du haft förr... / Jonas

har haft ett par X-scream som är 178cm långa
det känndes lite mjuka och korta nu så det talar ju för att jag ska skaffa ett par längre.

Är dock inte säker men har hört att PocketRockets är lite tyngre vilket ju skulle tala för 185...

svårt val detta...

Enligt guiden så ska jag ha ett par 167, känns dock allt för kort så det lutar åt 175. Låter ju vettigt.

Tack för tipset!

Efterson PR är en twintip så blir den effektiva åkytan kortare än på en skida som inte är twintip (typ Xscream). Sedan beror det ju på hur mycket du skall trixa och hur mycket puder och pist du skall åka. Bäst är det ju om du kan testa själv, det är ju rätt dyrt med skidor så det är inte kul att köpa fel.
/Patan

Här är argument för den längre (185)

*Det är twintip och ytan som ligger i snön är mindre än på ordinära skidor

*Skidan är redan ostabil som den är. Med dem korta kommer det att vibrera som fasen. De längre är stabilare.

*Min flickvän har 175. Hon är 1.69!

*De längre är bättre i lössnö

Kort och gott: Köper du dem korta är du dum i huvet!

Nu var det väl lite väl motsägelsefult. Tyckte inte du att X-screams var för mjuka vilket iofs stämmer. Pocket Rocket är ju som en sönderkokt spaghetti i styvhet. Mitt förslag är att du satsar på en riktig skida typ G4 eller så förutsatt du inte bara vill skutta runt i ibland brädåkarna i parken

/Carl

De e väl inte mycket å disskutera?!
Om man funderar på PR så e man inte ute efter en ren trick skida utan en offpist skida som man kan köra "offpist jibbing" me?

Å ska man inte ha en ren trickskida blir 185 optimalt!! eller :?

/Do or DIE

Tillbaka
Topp