Portes du Soleil

Juwls

Ny medlem
Portes du Soleil
Hej!
Har precis fått svar att jag fått jobb nere i Portes du Solies denna säsong.
Min fråga är om någon har varit där och kan säga hur det är där eller om det är någon mer som ska ner dit och jobba? :)

Senast ändrad:
Portes du Soleil
Ska oxå dit i vinter, vore riktigt intressant att veta vad ni som varit där tidigare tycker.

Och lämna gärna några tips på vart man hittar bra offpist åkning.

Senast ändrad:
Portes du Soleil
i vilken ort ligger jobbet? portes du soleil är ett sjukt stort system där avoriaz/morzine är huvudorten. har varit där 10 år i rad, varav en säsong och har aldrig åkt på vissa ställen fortfarande... det ligger ganska lågt, som högst strax över 2000 meter vilket gör att snön ofta är av den lite tyngre sorten, men fortfarande helt okej att åka... ;) inte den riktigt torra snön, men den finns väl inte heller nånstans i alperna. det är mycket barnfamiljer i systemet så om man åker offpist och kan gå lite för den är man 99% av gångerna helt ensam. som alltid finns det mycket offpist när det finns snö. jag tycker att det är bäst på schweizsidan där det är lite öppnare och inte så mycket träd. problemet är bara att det är sydhang som snabbt blir bruna i solen :( ett tips som du kan få är på båda sidorna om muren. antingen åker du upp med liften som går åt båda hållen (eller vad man nu ska säga) nerifrån franska sidan. sen åker du under snöret till höger och väljer nån av couloirerna som kommer till höger. där kan du fortsätta nästan hela vägen ner i dalen :)

partyt är ok, men man får leta för att hitta nån bra after-ski. detta görs bäst i avoriaz.

hoppas du åker, du kommer inte bli besviken på nåt sätt, även om skidåkningen knappast liknar den i chamonix ;)

Portes du Soleil
Tjoo!
Undrar också vart i Portes du Soliel du ska?
Jag och en kompis är i Aix och pluggar nu men sticker ner så fort vi slutar, vet dock inte vart än
men Morzine och Avoriaz är högt upp på listan. Hur fixade du jobb? Mail eller kontakter sedan tidigare?

Svarade inte direkt på din fråga nu men är tacksam för alla tips man kan få :)

Tillbaka
Topp