Powder Straps

Jaktman

Ny medlem
Powder Straps
Någon som vet vart man kan köpa powder straps? Alltså sånna som man fäster i skidorna och runt benet så inte skidorna försvinner i pudret om man tappar dom.

Tack

Powder Straps
Du ska absolut inte fästa något i skidorna och sen runt benen! Det du gör då är att du skapar ett ankare vid en eventuell lavin. Skidorna kommer isf att dra ner dig.

Däremot vet jag att det finns neonfärgade remmar som man fäster i skidorna och sedan bara knölar upp i byxorna så att dom dras ut om du skulle tappa skidorna. Vart dessa går att köpa vet jag tyvärr inte.

Powder Straps
Utter har rätt, inga uråldriga fångstremmar. Sy remmarna själv vetja. Tunn duk à la fallskärm ca 4+150 cm meter med en snörögla i ena ändan som fästes i bindningen. Andra ändan lös i snölåset. Och som sagt neon färgade.

Powder Straps
Tänkte på dom där neonfärgade remmarna.. Lånade sådana av en polare för något år sedan.. Förstår om det kan fungera som ett ankare vid lavin, men kan också säga att det räddade mig på ett antal tusenlappar när jag åkte skogsskidåkning och tappade skidorna.

Powder Straps
Iom att risken finns att de skulle fastna och du skulle kunna drar ner i en lavin så går väl hela idé bort? Den risken kan ju knappast vara värd ett par tusenlappar menar jag...
För att inte säga hur otroligt fjantigt det ser ut att hålla på med de där remmarna ;-)

Powder Straps
Akta dig för remmar som håller fast skidorna, inte så kul att ha dem slängades efter dig när man vurpar eller hamnar i en lavin...

Powder Straps
finns neonremmar att köpa i kanada, jag behövde dom där men i Europa finns inte lika mkt anledning men jag har användt dom nån gång här oxå...

Powder Straps
Men hallå, ni har ju missuppfatta de här...

Rämmarna ska man ju inte fästa i benet.... herregud... man ska bara ha nån meter neonband som syns lätt i snön när skidorna lossnar å åker in under snön...

Powder Straps
Men faan, skruva upp bindningarna när det ska åkas puder!! Om man ändå (vid megaüberkrasch) tappar nån skida, använd den andra och "hugg" genom snön tills du hör hur stålkanterna klingar ihop. Då slipper man se ut som en tysk.

Powder Straps
nomme sa:
Men hallå, ni har ju missuppfatta de här...

Rämmarna ska man ju inte fästa i benet.... herregud... man ska bara ha nån meter neonband som syns lätt i snön när skidorna lossnar å åker in under snön...
prova läsa igenom tråden innan du postar?

Powder Straps
JockeSki sa:
Men faan, skruva upp bindningarna när det ska åkas puder!! Om man ändå (vid megaüberkrasch) tappar nån skida, använd den andra och "hugg" genom snön tills du hör hur stålkanterna klingar ihop. Då slipper man se ut som en tysk.
Det han sa

Vem vill se ut som en tysk och behöva knöla med hot-dogfärgade fjollsnören? Banden kommer ju ändå hamna under snön när skidan sticker, lite mer att leta på men inte värt allt annat besvär IMO

Powder Straps
Jarle sa:
Vem vill se ut som en tysk och behöva knöla med hot-dogfärgade fjollsnören? Banden kommer ju ändå hamna under snön när skidan sticker, lite mer att leta på men inte värt allt annat besvär IMO
banden är lätta o hamnar inte under snön och hamnar dom under så har du extra 2m neon att hitta =)

visst det är ju ett skitcoolt sätt att tänka men har man brutit ett ben eller sett liknande olycka pga för hårt ställd bindning känner man sig som en man trots att bindningen bara står på 14

Powder Straps
Fråga killen här på forumet som tappade en skida i Mineral Basin, Snowbird, i vintras vad han tycker om att gräva efter skidor. Han hade nog gladeligen haft 200m "my little pony"-rosa snöre i sina skidor. Lätt att låta "häftig" när man inte själv har stått i midjedjupt puder och letat skida medan man ser alla runt omkring åka för glatta livet.....

Sensmoralen i historien blir mao att det är jäkligt praktiskt att fästa lysande snören i sina skidor när man åker puder. Bästa vore ju dock någon form av pejlanordning dock.....

Powder Straps
liedholm sa:
Sensmoralen i historien blir mao att det är jäkligt praktiskt att fästa lysande snören i sina skidor när man åker puder. Bästa vore ju dock någon form av pejlanordning dock.....
finns inte redan ortovox?
De man fäster på skidorna sen så hittar du dem med Transan.

Men snören är billigare. Har aldrig använt det men inser dess nytta då och då, många som letat i timmar fattar inte hur de ska leta de tror skidorna stannar omedelbart, de kan fortsätta många meter under snön

Powder Straps
liedholm sa:
Fråga killen här på forumet som tappade en skida i Mineral Basin, Snowbird, i vintras vad han tycker om att gräva efter skidor. Han hade nog gladeligen haft 200m "my little pony"-rosa snöre i sina skidor. Lätt att låta "häftig" när man inte själv har stått i midjedjupt puder och letat skida medan man ser alla runt omkring åka för glatta livet.....

Vem har inte stått och letat skidor i tid och evighet? Jämför hur mycket tid du tjänar på att ha ett par meter snöre att gräva efter + skida + allt jäkla mecka med att pilla in och ut snöret ur byxorna jämfört med att leta bara skidan.. Snöret hamnar ändå under och det hörs inte när du prickar det.. Du har bara synen och ett snöre i lössnö är inte det lättaste att se

Senast ändrad:
Powder Straps
Jarle: Du kommer få uppleva det om du lämnar svenska fjällen och prickar ett dump. De neonfärgade banden är inte helt fel. Har själv grävt tre timmar efter en polares skida. Inte lätt/kul alls.

Powder Straps
Mannen-som-surfar sa:
Jarle: Du kommer få uppleva det om du lämnar svenska fjällen och prickar ett dump. De neonfärgade banden är inte helt fel. Har själv grävt tre timmar efter en polares skida. Inte lätt/kul alls.
Det har jag ju aldrig gjort... Letade i 2 efter en väns skida... Har även provat neonfärgsbanden... Tog väl lite över 1 timma då.. Fast med mindre snö.. och mindre fart i kraschen. Sen tar det ju ett par min varje vända att fippla med snören så summa summarum blir att det är inneffektivt med snören. Så ofta löser inte skidorna

Powder Straps
en idé är ju att alltid ha "remmen" ihopknölad/rullad innanför byxans snölås och sen har men ett snäppfäste(?)modell nexus (de som sitter överallt på ryggsäckar)i änden på remmen och en kort rem runt bindning på lämpligt ställe, sen är det bara klicka i/ur remmen varje gång man tar av/på skidan så blir det inte mkt krångligare än de fångremmar telisåkarna håller på med (vilket fortfarande är krångligare än utan iofs men ändå)

Tillbaka
Topp