Powderdreams med DPS, DPS och några fler...

Ace_DG

Aktiv medlem
Funderar på att inhandla ett par riktigt breda puderorienterade lagg där jag monterar bindningarna med inserts (Quiver killers?) och som jag sen enkelt kan sneaka med i lämpligt skidfodral/väska tillsammans med mina allmountain på resorna. OM det till äventyrs skulle dumpa är man alltid försedd!

Sen är det ju inte helt fel om laggen presterar hyggligt på preparerade eller halvpreparerade uppkörda underlag också. Radien för gärna vara något snävare än på de Völkl Three (50,8 m!) som jag hyrde i vintras.
Alltså breda, lätta, någorlunda stabila lagg, 125+ under foten, L= ca 190 cm?

Några tips? Era preferenser? Vad säger församlingen om:

DPS 124 Spoon
DPS 138 Spoon
K2 Powabunga
Scott Scrapper
Black Crows Nocta
Fler...?

Eder,
Ace DG

P.S. Fortfarande ca 90 kg, 183 cm, 61 på mitt 62:a...

Senast ändrad:
Har tyvärr inga erfarenheter kring de skidor du nämner, men kan bara säga att klart du ska ha ett par puderskidor :)

Jag har haft Armada ARG - för kort enligt mitt tyckte och R/R-designen är kul i rent puder och mjukt uppkört, men rätt jobbigt i pist och hårdare före.

Kör nu på Down CD1 med 135 mm i midjan med rätt lång radie och 194 långa och de är verkligen kanon i puder och kan ta sig ner i mjuk pist.

Kanske inte mycket till råd mer än att breda skidor med lång radie , mycket rocker och låg svingvikt är kul (oavsett vad AM-trenden säger ;-)

lägger till Armada Magic J till listan som jag haft riktigt kul med i Japan och även förvånats över postegenskaperna :-)

Testade nya DPS 124 Powderworks på en glaciär i höstas och slogs över hur bra dom var även på hårt isigt underlag, ingen aning om puderegenskaperna dock.....

/C

Jag har ett par Salomon X-Scream Series i 195 cm från 1999. Fantastisk lössnöskida som går som ett spjut i pisten. Kanonskick med fina kanter. Du kan få dem till kompispris! :-)

Trevlig helg!
MM

Kolla på Blizzard Spur, jag har bara åkt på dem i vårslask dock.
Intrycket jag fick var dock att det är en mycket kompetent skida i varierat underlag alltså inte jätte mjuk.
Mått och vikt enligt pryldatabasen 189L 146/125/134B 28.00R 4400g.

alla de du listat är väl bra prylar. tycker du ska lägga på 10mm till på bredden och då ligger lotus 138:an i 192 bra till.

en rekomendation är egentligen svår då det det jag gillar nödvändigvis inte behöver passa nån annan. så även i detta fall :)

Mountain_Man sa:
Jag har ett par Salomon X-Scream Series i 195 cm från 1999. Fantastisk lössnöskida som går som ett spjut i pisten. Kanonskick med fina kanter. Du kan få dem till kompispris! :-)

Trevlig helg!
MM
Äh, det är väl sån därna telefonbindningar på dom
Skäms MM!:lol:
/A
P.S. Brorsan hade ett par -99, jag dömde ut dom styggt!
Basåruvet...!

Senast ändrad:
Ace_DG sa:
Mountain_Man sa:

Trevlig helg!
MM
Äh, det är väl sån därna telefonbindningar på dom
Skäms MM!:lol:
/A
P.S. Brorsan hade ett par -99, jag dömde ut dom styggt!
Basåruvet...!
Just så, glömde att du vill vara fastskruvad ... ;-)

Men det här kan vara något https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=132501 är de i fint skick så skulle jag inte tro att du blir missnöjd varken i det bottenlösa eller pisten, brorsan har ett par som jag kört, riktigt fina fast lite veka jämfört med mina med titanal ... jag har svårt att tro att det kan gå fel med de här laggen!

/MM

Ace_DG sa:
Powabunga nån?
Undrar,
/Ace DG
vad det gäller K2 powa... hade det varit swallow grafik så vore det bara att slå till men nu vete tusan :|

Kuron är väl heller inget dum ide, finns dom kvar i sortimentet eller heter dom Three eller nåt nu?

Realmode sa:
Ace_DG sa:
Powabunga nån?
Undrar,
/Ace DG
vad det gäller K2 powa... hade det varit swallow grafik så vore det bara att slå till men nu vete tusan :|
Kuron är väl heller inget dum ide, finns dom kvar i sortimentet eller heter dom Three eller nåt nu?
Så sant, Kuron är säkerligen helt OK! Finns några par kvar att köpa lite här & var. Three är en helt annan skida än Kuro (ingen metall bl a), suverän i pudret men med massivt stor radie.
/A

Gör det vi alla har funderat på att göra och köp två snowboards och sätt alpina bindningar på dem.

Hasse_Lindborg sa:
SPATULA!!!!!

Vad är det ni inte förstår... Modern till alla fatskis!
Asså....
"Modern" är för omodern va...! Gamla jö!
...du har ett par alltså?
Men nej
/Eder,
ACe DG

Senast ändrad:
Ace_DG sa:
Hasse_Lindborg sa:
SPATULA!!!!!

Vad är det ni inte förstår... Modern till alla fatskis!
Asså....
"Modern" är för omodern va...! Gamla jö!
...du har ett par alltså?
Men nej
/Eder,
ACe DG
Har ett par så klart. Kommer aldrig göra mig av med de. Bästa puderskidan ever...

Fast de dagarna jag använder de är väldigt få...

Spurs tycker jag du bör klämma på, känns kompetenta. Bodacious är styv och bra, inget krångel bara å åk. Dock för smal för att klara dina kriterier. Men i mach 1 flyter även 61mm finfint!

Hoj!
/Leder

kan varmt rekommendera whitedot redeemer, riktigt grymma om de e mkt pow. Var i japan i vintras och där va dom helt perfekta!

Dps kommer med en ny serie "the foundation" som ska ersätta hybrid. Någon som har koll på om Wailer 112rp kommer finnas med i den serien?

Med tanke på att Powderboards och en hel del rev/rev samt "äldre" bauta-fetingar nämnts måste jag bara slå ett ordentligt slag för mina favoriter Praxis Protest! SANSLÖST flyt, mer användbara än ett par riktiga rev/rev och otroligt tillgängliga då det är pre-seasontider nu för Praxis... Du får precis vad du vill ha och du får det billigt! Gör det bara...

karlj86 sa:
Revolutionrock sa:
Dps kommer med en ny serie "the foundation" som ska ersätta hybrid. Någon som har koll på om Wailer 112rp kommer finnas med i den serien?
Vart hittar du den infon?
http://www.powder7.com/ski-blog/sneak-peek-2017-dps-skis-wailer-nina-zelda/

https://www.snowindustrynews.com/ar...esign-from-a-construction-shaping-standpoint/

http://forum.pugski.com/threads/overview-2017-dps-foundation-collection.808/
Här spekulera dom om eventuella ändringar av utformningen...
Man får vänta o se.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp