Praktiska frågor om att fota skidåkning

Dr_Snow

Ny medlem
Hej på er!
Här kommer några små frågor om det praktiska med att fota skidåkning!

Kylan, på vintern är det kallt. Det brukar ställa till problem, dels genom att förkorta batteritid, dels genom att linsen immar igen. Hur löser man dessa problem? Hur kallt kan det vara utan att man riskerar sin kameras välmående? :) Batteritid är ju enkelt, ett batterigrepp till kameran så är det klart, men hur länge räcker det?

Och att få med sig alla grejer är också ett projekt. Om man nu köper en foto-säck, vad gör man då av sina "vanliga" prylar (mao har jag inga ambitioner på att enbart fota, jag vill gärna åka lite också)?

Tack och hej!

annars finns det väl jackor som är gjorda för fotografer, med fixade fickor och sånt för utrustning...
tror det finns en nike...

Hehe, ja men vem tar kamerahus, två objektiv, batterigrepp plus diverse periferiutrustning i jackfickan?
Det är ingen kompaktkamera jag planerar för. :)

Och ännu en följdfråga, vad gör man av ett trebensstativ? Stoppar i ryggsäcken går inte, man måste nästan spänna fast det utanpå? (Jag har sett lite tips om att modifiera en stav och använda som enbensstativ, faktiskt ingen dum idé.)

En bra digitalkamera med OK batteri klarar utan problem kyla (typ D70/20D), och batteriet borde i vart fall räcka för en dag. Jag har inte heller haft problem med imma så länge man inte växlar mellan utom- och innomhustemperatur. Låt kameran ligga av sig nån timma i väskan innomhus efter en dag ute.

Det stora problemet med att ta skidbilder är att få dem som skall vara med på bilderna att ställa upp på att vänta medans man förbereder sig eller intar en bra fotoposition... Är man ett gäng skidsugna är det inte alltid folk är sugna på att "stanna och vänta"... Men, det skall vara svårt att ta en riktigt bra bild!

Sen, vad skall du med stativ till ute i snön? Kan inte komma på många situationer som kräver stativ när man skall ta skidbilder, och om det måste med så får man väl lösa det då.
Sen gäller det att satsa på en tillräckligt stor ryggsäck som rymmer allt det man vill ha med.

//

Nej, jag tänkte på det där med stativ, man använder iaf slutare under 1/350 om det är närgången skidaction. Men om man vill ta några landskapsfoton...

Kanske ska hoppa stativet.. Om man inte vill investera i en fotosäck, hur vadderar man bäst grejerna? Medextrakläder kanske? (Inte de man ska ta på sig såklart...)

Ska du ta landskapsbilder så räcker det med att du tar stöd mot staven och fotar. Eller bara står still. Det är oftast så ljust så att du inte hinner att skaka på nåt sätt när du tar bilden, Vad du kan göra är en egen liten fotoburk..ta en skokartong eller en plastburk som är tillräkligt stor för kamerahus, och ett objektiv. Sen så tar du och köper lite skumgummi och fyller burken. Skär sen ut lagom hål för kamera och objektiv. glöm inte av att vaddera locket oxå! Sen har du en helt ok fotoburk som iaf tål lite stötar.

Ah, sen finns det lite hygglo ryggor med separata fack, ett där nere för kamera och ett lite större för kläder och mat ochg sånt. Sen så är det oftast lite spännen och sånt på framsidan så att du kan spänna fast stativ eller lavinspade. sen var det naturligtvis vattentäta dragkjedjor och ganska stöttålig. Facken gick att flytta runt lite som man ville. Ska se om jag hittar den nu.

Jag hittar den inte just nu, men det var en canonväska. runt 1500-1600 kr.
Hittade dock en länk om hur du bygger din egen fotoväska: http://www.fotosidan.se/cldoc/2710.htm ganska kul sak! :)

För att editera lite till så vill jag påpeka att ett par fingervantar med avklippt topp är oumbärligt. Det är helt omöjligt att fota i sina Hestra-handskar och det är på tok för jävla kallt att fota utan nåt på händerna. I en del musikaffärer så säljer dom speciella vantar som ser ut som fingervantar men man kan vika över en del över fingrarna så att det blir ett par tumvantar, smidigt och enkelt så håller du dig varm. Kalla fingrar när du fotar är ingen höjdare.

Ett sittunderlag om du behöver ställa dig på knä eller sitta ner för att få den bästa vinkeln är heller inte fel, så slipper du bli kall och blöt, speciellt om det är slasksnö du är ute i.

Kommer jag på mer så editerar jag in det. :)

LemmeL, kanon! Precis sådan info jag är ute efter tack!

BigAir, jepp, jag vet. Har läst en hel del redan.

Tillbaka
Topp