Pretzels av rails?

jeppenator

Aktiv medlem
Pretzels av rails?
Tjoho.. nu när säsongen är över så är de gax å grubbla lite över hur man ska ta sig till för att förbättra sin åkning till nästa vinter.

jag har sjukt svårt för pretzels av rails.. ska förklara lite nogrannare:

När jag hoppar upp på rails rakt (railar vänster fot fram) så har jag hur lätt som helst för å snurra vänster av railet.

men då jag gör 270 (snurrar vänster) upp på railet och sen ska försöka vända och göra 270n åt andra hållet av så funkar de inte alls.. blir typ 90 bara.. får inte till snärten som behövs för att slunga runt kroppen.

är säker på att många där ute vet hur de funkar och kan komma med lite enkla tips och förklaringar på hur detta funkar och hur man ska tänka.

vad är de lättast på? box eller rail?
/jeppe

Pretzels av rails?
Dålig på det jag med, men om man kollar på tex Tom Wallish så ser det ut som att han lägger ena skidan mer utanför boxen, så han mest railar på en skida... kan ju funka.

Pretzels av rails?
ja man ska typ inte snurra överkroppen när man snurrar på.. utan hålla blicken upp mot railet.. så långt har jag fattat.. men sen blir de så slappt när jag ska snurra av.. får inte igång nån rotation..

Pretzels av rails?
Lättast på rail tycker jag..Man ska typ låsa med ena skidan på nå vis, så gör jag i alla fall. Lite svårt att förklara..

Pretzels av rails?
först kollar man bakot på railet, sen sätter man den främre foten på sidan så du låser kroppen, sen kollar du framåt och håller kvar skidan snett sen tycker du i främre skidan hårt och börar snurra..

ett annat tips är också att träna på att göra unn slide med bs 270 av,
sw on pretzel 270.. så man lär sig bara pretzel

Pretzels av rails?
börja rotera med armarna redan en bit innan räcket är slut så att du kan få stabilitet och trycka ifrån för att snurra dina 270 grader

Pretzels av rails?
typ när du kommer upp på ralien så vrir du lite på frambenet på nått sätt så att de låser sig typ.. svårt å förklara.. sen i slute så lutar man sig bara lite å de håll man ska snurra åt..

Senast ändrad:
Pretzels av rails?
du måste få till en rejäl "lock" med högerskidan (bakre foten alltså).. då stannar rotationen uppe på railet och det är lättare att byta håll på "out snurren".
/H

Pretzels av rails?
Lär dig först å bara locka till sw. gör en 180 och twista fötterna 90 grader! sen när man kan det cleant kommer 270sen av med tiden. själv tycker ja der e lättare på räcken jämnfört med boxar då de e svårare att få stop på boxar!

Pretzels av rails?
tack för alla tips.. ska prova dedär me å låsa den främre foten.. samt svinga me armarna!

gärna mera förklaringar.. eller nån film där man ser hur de funkar?

Pretzels av rails?
jeppenator sa:
vänta nu..

om jag har gjort 270 upp å står på railet me vänster fot fram.. vilken fot ska jag låsa?
vänster (fram foten)
för om du låser med bak foten låser du åt fel håll så de blir "no family" eller så blir de en broken.. alltså vänster fot ska du låsa med!!!!!!!!!

Pretzels av rails?
Jag brukar försöka "greppa" om railet.. alltså jag typ vinklar skidorna så man typ kniper om railet, då är det laaaeeeettt att få rotationen, svårt att göra på boxar dooock.

Pretzels av rails?
Hjalle_S sa:
Jag brukar försöka "greppa" om railet.. alltså jag typ vinklar skidorna så man typ kniper om railet, då är det laaaeeeettt att få rotationen, svårt att göra på boxar dooock.
jamen skryt liiite mer.. eller du kanske tror att de e bäst i världen? du kanske till och med tror att du kan ta över hela Freeride, men mig lurar du inte.

I´ll keep my eyes on you!

Pretzels av rails?
Om man kommer in framlänges, snurrar 270 grader åt vänster och landar med vänster fot fram på railet. Ska man då luta den högra skidan bakåt och den vänstra skidan framåt för att locka? Eller är jag helt ute och cyklar?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp