Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"

waxoff

Aktiv medlem
Finns en hemsnickrad formel i den här tråden som går att använda som utgångspunkt för beg-prisberäkning. Den kan ha förfinats i nån annan tråd eller sammanhang...

jcca

Medlem
Tack för svaren! Ja ingen brådska att sälja dom egentligen, det bästa hade varit om jag kunde sälja dom nästan till samma pris för vad jag kan få en annan smalare skida utan bindning för, så omkring 3-4000 hade jag gärna sett men får väl se.

Vattendroppe sa:
Snygg! Lite simpel kanske men bra för att få en idé om pris

Pillard

Aktiv medlem
Jag skulle dock ta den där med en rejäl näve salt. Använder du den så kommer du garanterat få grejerna sålda men du lär också gå miste om en hel del pengar...

Jag testade den på min egen senaste affär och när jag dessutom överdriver både skick och tid jag ägt den (bägge är på gränsen men avrundade till skidornas fördel på bägge) så kommer den inte ens upp i hälften av vad jag sålde dem för. Mycket förklaras av att nypriset nu är högre än när jag köpte dem men även om jag skriver i nuvarande nypris, istället för vad jag gav, så föreslår den ett pris en bra bit under vad jag just fick. Så som jag skrev innan. Har du bråttom och vill va säker på att få sålt då kan du nyttja den. Annars behöver du göra en lite mer grundlig research om just din pryl...

Pillard

Aktiv medlem
jcca sa:
Tack för svaren! Ja ingen brådska att sälja dom egentligen, det bästa hade varit om jag kunde sälja dom nästan till samma pris för vad jag kan få en annan smalare skida utan bindning för, så omkring 3-4000 hade jag gärna sett men får väl se.
Du kan ju alltid sondera vad du kan hitta en sådan skida begagnad för och sen anpassa dig...

jcca

Medlem
Pillard sa:
Du kan ju alltid sondera vad du kan hitta en sådan skida begagnad för och sen anpassa dig...
Ja får nog göra det, men får bli en egen tråd för tips om vad som finns där ute.

Bäst är ju att börja med lite självransakan, vad skulle du själv ge för skidorna?

Nästa steg är att kolla av på prisjakt och hos tyskarna. Vad kan man köpa grejerna för och vad finns i lager?

Vad är det för skillnad på din modell och den som säljs idag? Är det en helt ny skida eller har man bara ändrat grafiken på topsheet?

Sista frågan är hur snabbt vill du bli av med grejerna?

Själv brukar jag utgå från halva reapriset på allt jag säljer. Sen beror det på. Typ av vara och tillgängligheten spelar ju roll. Samt om den är oanvänd. Har man dock svaren på frågorna ovan så är det lättare att sätta rätt pris från början och kunna trycka till alla som ska pruta.

Att kunna krama ut sista kronan för varje använd skidpryl tycker jag är lite drygt. Dock uppskattar jag verkligen möjligheten att snabbt skicka mina lätt beggade skidprylar här på freeride.

RWD

Aktiv medlem
Vad är ett par oanvända oborrade BC Corvus från 2014 värda?

waxoff

Aktiv medlem

RWD

Aktiv medlem
iSooLi sa:
RWD sa:
RWD sa:
Funderar på att köpa alltså, inte sälja
Normalt skulle jag ha sagt 2500-3000 om man är ute efter just den modellen, före de fick tailrocker, men har sett att de finns ute för lägre pris än så just nu. Är du sugen på dem och får dem för under två så är det väl bara att klappa till!
Ja de ligger på knappt 2000 plus en bindning då, men har redan tre par skidor och var egentligen ute efter mer pistorienterada skidor, men har haft ett par gamla Corvus (utan rocker) och gillade dem riktigt bra.
Det var ju dock länge sen. Har sen dess haft både Anima och Atris från BC där Animan är favoriten och de har jag också kvar. Det är väl priset som är lockande samt att de kanske skulle komplettera Animan rätt bra kanske. Samtidigt står RTM 86 högt på önskelistan ligger i nuläget över min budget.

Ska man köra på ett par Jester 18 Pro (behöver jag egentligen inte men höjer kanske 2:a hands värdet eller ett par Look pivot 12 dual WTR (båda ligger på c:a 1500kr)

waxoff

Aktiv medlem
RWD sa:
iSooLi sa:
RWD sa:
Funderar på att köpa alltså, inte sälja
Normalt skulle jag ha sagt 2500-3000 om man är ute efter just den modellen, före de fick tailrocker, men har sett att de finns ute för lägre pris än så just nu. Är du sugen på dem och får dem för under två så är det väl bara att klappa till!
Ja de ligger på knappt 2000 plus en bindning då, men har redan tre par skidor och var egentligen ute efter mer pistorienterada skidor, men har haft ett par gamla Corvus (utan rocker) och gillade dem riktigt bra.
Det var ju dock länge sen. Har sen dess haft både Anima och Atris från BC där Animan är favoriten och de har jag också kvar. Det är väl priset som är lockande samt att de kanske skulle komplettera Animan rätt bra kanske. Samtidigt står RTM 86 högt på önskelistan ligger i nuläget över min budget.

Ska man köra på ett par Jester 18 Pro (behöver jag egentligen inte men höjer kanske 2:a hands värdet eller ett par Look pivot 12 dual WTR (båda ligger på c:a 1500kr)
Svaret på ursprungsfrågan är väl rätt enkelt...

Sen skulle jag valt en bindning som jag trivts på tidigare, alternativt klippa en i fint skick på köp&sälj och montera själv.

RWD

Aktiv medlem
iSooLi sa:
RWD sa:
iSooLi sa:

Svaret på ursprungsfrågan är väl rätt enkelt...
[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/dc87c1b043c85fbda8d61ff8cc0a9c2d.jpg[/url]

Sen skulle jag valt en bindning som jag trivts på tidigare, alternativt klippa en i fint skick på köp&sälj och montera själv.
Kört Marker (Duke, Baron, Griffon) och Salomon sth 2 men aldrig Look, (dålig justermån på pivotbindningarna har jag läst) STH2 förstörde mina pjäxor så de undviker jag. Kan ju alltid börja med skidköpet och leta bindningar sen (montering gör jag alltid själv så det blir rätt : )). Sommarhusköp och nya skridskor(går att lämna tillbaks men kommer användas mycket mer än skidorna) har dragit ner skidbudgeten tyvärr.
Men nya skidor behöver man ju alltid...

Pillard

Aktiv medlem
Och att han vid snabb affär kan "tänka sig" att slänga med en patron. 6500:- är i överkant även med patron. Utan patron är det ju bara komiskt.

Pillard

Aktiv medlem
Är det bara jag som är på gnällhumör eller är inte det här en överprissättning med ett par hundra procent? https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=149545

Kanske missar något men är inte det där en typ 5-10 år gammal basmodell för sportlovsåkare? Såna som man brukar kunna hitta på blocket för typ 500 spänn?

JohanSundstrom

Aktiv medlem
Pillard sa:
Är det bara jag som är på gnällhumör eller är inte det här en överprissättning med ett par hundra procent? https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=149545

Kanske missar något men är inte det där en typ 5-10 år gammal basmodell för sportlovsåkare? Såna som man brukar kunna hitta på blocket för typ 500 spänn?
Du har helt rätt! Fula som sjutton dessutom!

dallan

Medlem
Pillard sa:

Haha snarare 10-15 år, kostade 3995:- på sin tid.

Pillard

Aktiv medlem
Jag har precis sålt mina (dock lite billigare). Jag har dock behövt förklara för ganska många att de som säljs av Conrad faktiskt inte är samma som "riktiga" 16. De Conrad säljer heter ju Beast 16 Light och har en annan tå. Men ja, 2000 är väl i överkant men jag har haft ett antal som ändå varit intresserade av mina för 1500:- Så där ligger nog det riktiga värdet ungefär.

Alfakrull

Medlem
Pillard sa:
Jag har precis sålt mina (dock lite billigare). Jag har dock behövt förklara för ganska många att de som säljs av Conrad faktiskt inte är samma som "riktiga" 16. De Conrad säljer heter ju Beast 16 Light och har en annan tå. Men ja, 2000 är väl i överkant men jag har haft ett antal som ändå varit intresserade av mina för 1500:- Så där ligger nog det riktiga värdet ungefär.
Hm, det måste vara relativt nyligen vanliga beast blivit slutsåld ändå? Känns som att det inte var allt för längesedan jag såg dem på conrad. 1500 kan jag gå med på att de går att sälja för, även om jag personligen hellre skulle satsa på light-tådelen

MKOL

Aktiv medlem
Alltså .... denna kanske inte är fullt lika uppåt väggarna som en del andra exemplar men

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=149654

"Sparsamt använd med endast lite yttre repor. Generellt väldigt fräsch" håller jag inte riktigt med om om man kollar bilderna och ny går den att hitta för 1500 - 2000kr.

eriC1

Aktiv medlem
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=149922

Om jag inte minns fel är de där en Narvik från runt 2010-2011 nånting. Oavsett hur bra man tvättat och impregnerat under åren så håller det inte för evigt. Att någon ser det där priset som attraktivt, när man kan få förra årets top of the line skaljackor för samma pris begagnat, tvivlar jag starkt på.

Pillard

Aktiv medlem
Det där tyckte jag ändå inte var så konstigt. Då är ju hans andra annons betydligt värre

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=149923

Den där modellen köpte jag en när 4elements sålde ut dem för 1500-2000 nånting. Nypriset för 4 år sen är alltså samma som han säljer den för nu...

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Pillard sa:
Den där modellen köpte jag en när 4elements sålde ut dem för 1500-2000 nånting. Nypriset för 4 år sen är alltså samma som han säljer den för nu...
Under utförsäljningen betalade jag 1100 för min, och jag tycker ärligt talat inte den är värd mer ens ny.

Pillard

Aktiv medlem
Vattendroppe sa:
Pillard sa:
Under utförsäljningen betalade jag 1100 för min, och jag tycker ärligt talat inte den är värd mer ens ny.
Tyckte iof att de funkade rätt ok, iaf i Japan var det ju väldigt skönt med expanderbara kragen. I övrigt var det väl ingen dunderhit dock

Gusten26

Medlem
Har ett par Atomic Backland FR 109 (182 cm), monterade med Marker KingPin 13, plus ett par Black Diamond hudar (Mohair mix) skurna til skidorna.

Kört med skidorna en vecka i Lyngen i början April i år. Förväntat och bra skick på grejerna.

Vad är ett rimligt pris att ta för detta kit?

Tacksam för hjälp.

unsuspected

Aktiv medlem
Gusten26 sa:
Har ett par Atomic Backland FR 109 (182 cm), monterade med Marker KingPin 13, plus ett par Black Diamond hudar (Mohair mix) skurna til skidorna.

Kört med skidorna en vecka i Lyngen i början April i år. Förväntat och bra skick på grejerna.

Vad är ett rimligt pris att ta för detta kit?

Tacksam för hjälp.
Mindre än halva ord pris skulle jag säga.

Pillard

Aktiv medlem
Hm, 3-4000 för skidorna och ca 2500 för bindningarna. Lägg på 7-800 för hudarna så landar du kanske på 5-6000 nånstans? Jag vet att många kommer att säga lägre pris men eftersom nypriserna gått upp ganska mycket de senaste åren för oss så påverkar ju det förstås även andrahandsvärdena.

Gusten26

Medlem
Pillard sa:
Hm, 3-4000 för skidorna och ca 2500 för bindningarna. Lägg på 7-800 för hudarna så landar du kanske på 5-6000 nånstans? Jag vet att många kommer att säga lägre pris men eftersom nypriserna gått upp ganska mycket de senaste åren för oss så påverkar ju det förstås även andrahandsvärdena.
@unsuspected - Tack för feedback! Låter rimligt.

@Pillard - Kikar jag på vad jag gett för grejerna så känns det som det är ungefär där priset ska ligga. Tar nog och lägger priset i den lägre delen av spannet ändå. Tack för svar!

Pillard

Aktiv medlem
Vattendroppe sa:
Pillard sa:
nypriserna gått upp ganska mycket de senaste åren för oss så påverkar ju det förstås även andrahandsvärdena.
Har de? :S
Tämligen ovetenskaplig analys men upplever att det blivit svårare och svårare att hitta grejer riktigt billigt. Det som förr var standard runt 4000 i nätbutikerna känns som att det förskjutits upp emot 6000 istället osv.

TopiNieminen

Aktiv medlem
Pillard sa:
Vattendroppe sa:
Pillard sa:
nypriserna gått upp ganska mycket de senaste åren för oss så påverkar ju det förstås även andrahandsvärdena.
Har de? :S
Tämligen ovetenskaplig analys men upplever att det blivit svårare och svårare att hitta grejer riktigt billigt. Det som förr var standard runt 4000 i nätbutikerna känns som att det förskjutits upp emot 6000 istället osv.
Svenska kronan ligger inte så högt mot euron. Det fördyrar inköp från eu-länder rätt mycket.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp