Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"

Jo, det är ju ofta fallet med begagnade skidor. Det är sällan värt pengarna sett till skidans ursprungliga värde kopplat till användarvärdet att sälja dom. Är ju en avvägning man får göra själv.

Vad är rimligt att ta betalt/betala för en Mammut Barryvox Pulse från säsongen 08/09?
Jag minns tyvärr inte vad den kostade ny på Sport-conrad.

Jag hoppas att det finns någon på forumet som kan hjälpa mig!

Mvh
Filip

Tycker efter att ha följt den här tråden en tid att den är minst sagt destruktiv! Att jämföra alla priser med en aktör i Tyskland är orimligt... Om man vill känna och klämma på grejorna först då? Jaja säger ni "då kan man ju gå till en butik som har dom här hemma" och sedan beställa från Tysken.... Men om alla gör så?? Hur många bra skidbutiker har vi då kvar här? Jag är riktigt glad att jag åker på det märke det klankas mest ned på här då dom har ett fantastiskt andrahandsvärde, är det bästa jag någonsin åkt på och framför allt att dom aldrig kommer att säljas av Tysken!

Magngan sa:
Tycker efter att ha följt den här tråden en tid att den är minst sagt destruktiv! Att jämföra alla priser med en aktör i Tyskland är orimligt... Om man vill känna och klämma på grejorna först då? Jaja säger ni "då kan man ju gå till en butik som har dom här hemma" och sedan beställa från Tysken.... Men om alla gör så?? Hur många bra skidbutiker har vi då kvar här? Jag är riktigt glad att jag åker på det märke det klankas mest ned på här då dom har ett fantastiskt andrahandsvärde, är det bästa jag någonsin åkt på och framför allt att dom aldrig kommer att säljas av Tysken!
Men eftersom det här handlar om andrahandsmarknaden så spelar det ju smärre roll vilka saker som säljs i butiker eftersom man ändå inte får klämma, för det mesta...

ingelstroem sa:
Vad är rimligt att ta betalt/betala för en Mammut Barryvox Pulse från säsongen 08/09?
Jag minns tyvärr inte vad den kostade ny på Sport-conrad.

Jag hoppas att det finns någon på forumet som kan hjälpa mig!

Mvh
Filip
Vad den kostade när du köpte den skulle jag säga spelar mindre roll. Mitt tips är att kolla vad den kostar på conrad idag och sen låter du samvetet avgöra hur mycket du vill räkna av för slitaget du gjort. När det gäller tranceivers så sker ju inga revolutioner från år till år heller så är den bara uppdaterad så ska ju inte åldern spela jättestor roll, antar jag?

NilsAugustAhlnas sa:
Hallå! Har ett par Armada JJ 185 långa utav 10-11. Använda väl under en vinter med skador på översida så väl som undersida. Väl vallade osv så belag är inte torrt. Men det sitter en tyrolia peak 18 x tanner hall promodel på, som jag antar är guldklimpen i sammanhanget. Dessa är i sjukt bra skick. Vad kan man ta för paketet tror ni?
Sådant har ni ju tyckt varit roligt förut. Hjälp vore trevligt. svara gärna på ett rimligt pris för bara skida också.

NilsAugustAhlnas sa:
NilsAugustAhlnas sa:
Hallå! Har ett par Armada JJ 185 långa utav 10-11. Använda väl under en vinter med skador på översida så väl som undersida. Väl vallade osv så belag är inte torrt. Men det sitter en tyrolia peak 18 x tanner hall promodel på, som jag antar är guldklimpen i sammanhanget. Dessa är i sjukt bra skick. Vad kan man ta för paketet tror ni?
Sådant har ni ju tyckt varit roligt förut. Hjälp vore trevligt. svara gärna på ett rimligt pris för bara skida också.
Om det är superskick så mellan 4000-5000. JAg har sålt lite skidor med ett år på nacken och bindningar för de priserna

Magngan sa:
Att jämföra alla priser med en aktör i Tyskland är orimligt...
Varför skulle det vara orimligt att jämföra med dom? Det är ju ofta där du får skidorna billigast och det går snabbt och smidigt att beställa därifrån. Nu är det en jäkla massa gnäll här inne. Sätt vettiga priser så slipper ni komma in här och försöka försvara er.

Pillard sa:
NilsAugustAhlnas sa:
NilsAugustAhlnas sa:
Om det är superskick så mellan 4000-5000. JAg har sålt lite skidor med ett år på nacken och bindningar för de priserna
Nja, tycker det låter rätt dyrt för ett par välanvända skidor. Kanske 1,5-2k för bara skida och 3-3,5k med?

Utter sa:
Pillard sa:
NilsAugustAhlnas sa:
Nja, tycker det låter rätt dyrt för ett par välanvända skidor. Kanske 1,5-2k för bara skida och 3-3,5k med?
Hm, såg nu att det blandades mellan väl använda med repor och sjukt bra skick. Om allt är i sjukt bra skick borde man kunna få 4-5. Om det är rejält använt så skulle kanske 3-3,5 vara mer rimligt. Nypriserna på skidor har ju rasat sanslöst i år och därmed även beg-priserna

Dustbin_Dan sa:
Har exakt samma skida/bindning som calmart(kanske lite mer slitna) och jag kan förstå resonemanget.
Köptes för 5000:- inklusive frakt. Fick jag 4000:- så skulle jag sälja dom. Om jag skulle lägga ut dom på annons så vore kanske rätt pris 2500-max 3000:-. Men det skulle jag inte vara intresserad av att sälja dom för.
Det är en för bra skida/bindning att släppa för 2500:-. Då kan man lika gärna ha kvar dom. Litegrann som ett bakvänt Hendryxsyndrom...
+1

simonthyrb sa:
dannedieharder sa:
Timbe sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=88400

Vart hittar han en butik som tar 2400 för dessa? :(
2400 är väl listpris på Oakley med Polarized lins, det kan ligga höre. Bara linsen slantar väl ca 1500.
så JÄVLA orimliga nypriser på oakley nu för tiden.
Faktiskt inte. Precis som allt annat så får man vad man betalar. Priserna har heller inte höjts på flera år.

Pillard sa:
Utter sa:
Pillard sa:
Hm, såg nu att det blandades mellan väl använda med repor och sjukt bra skick. Om allt är i sjukt bra skick borde man kunna få 4-5. Om det är rejält använt så skulle kanske 3-3,5 vara mer rimligt. Nypriserna på skidor har ju rasat sanslöst i år och därmed även beg-priserna
Oj! Förlåt om det inte framgick vad jag menade. Skidorna är väl använda med skador på översida, sånt nött som blir på alla skidor. Belag är fräsha och feta, några repor såklart men inget djupt. Dåliga stålkanter.

Bindningen är det som är i superbra skick och det var det jag försökte få fram. Vet inte vad som har hänt med mina svenskakunskaper som en gång varit så bra.

...gogglepriserna är helt sjuka, man får *verkligen* inte vad man betalar för - vad kostar det att tillverka ett par splice, materialkostnad på vad, en tjuga, max?

Det är gummi, plast och resår det handlar om, och oavsett vad Oakley vill få er att tro med (unobtanium och nasateknik till trots) så är det inget annat.

Bisarra priser är det, men folk betalar ju, och många har det som statussymbol, för alla vet hur dyra grejerna är....trams.

När man som vanligt kan shoppa grejerna utomlands för ~hälften (som vanligt, någon som handlar dyra löparskor här inne?) så inser man vad lurade många är här hemma (precis som vanligt) av alla dessa ockrande grossister.

Senast ändrad:
SGM sa:
...gogglepriserna är helt sjuka, man får *verkligen* inte vad man betalar för - vad kostar det att tillverka ett par splice, materialkostnad på vad, en tjuga, max?

Det är gummi, plast och resår det handlar om, och oavsett vad Oakley vill få er att tro med (unobtanium och nasateknik till trots) så är det inget annat.

Bisarra priser är det, men folk betalar ju, och många har det som statussymbol, för alla vet hur dyra grejerna är....trams.

När man som vanligt kan shoppa grejerna utomlands för ~hälften (som vanligt, någon som handlar dyra löparskor här inne?) så inser man vad lurade många är här hemma (precis som vanligt) av alla dessa ockrande grossister.
Way OT men, du vet verkligen ingenting........

NilsAugustAhlnas sa:
Pillard sa:
Utter sa:
Oj! Förlåt om det inte framgick vad jag menade. Skidorna är väl använda med skador på översida, sånt nött som blir på alla skidor. Belag är fräsha och feta, några repor såklart men inget djupt. Dåliga stålkanter.

Bindningen är det som är i superbra skick och det var det jag försökte få fram. Vet inte vad som har hänt med mina svenskakunskaper som en gång varit så bra.
Antar att du menar svenskkunskaper, alternativt kunskaper i svenska? ;) Skämt åsido, så fick jag alltid lära mig att sammansatta ord skulle hanteras.

Det är svårt att avgöra priser men jag vet att jag sålde av ett par Howitzer, med sth 16, som var använda nån vecka bara för 4000. De var dock monterade 3 ggr. Sålde även ett par S7 som gått en hel säsong för 2800, de var monterade 3 ggr men såldes utan bindning. Rent krasst har jag alltid tyckt det varit rimligt att betala 5000 för förra årets modell, med bindning, ifall de är i stort sett oanvända. Använda normalt under den säsongen så nånstans runt 4000. Nu tillkommer ju också "problemet" som jag nämnde tidigare, nämligen att nypriserna sjunkit rejält på senare tid. I höstas kunde du köpa de flesta modeller helt nya från tysken för 5000-6000 om du köpte i paket med bindning (bindning alltså inkluderat i priset. Många modeller var billigare med bindning än utan...) Man kan ju alltså anta att det även lär påverka begagnatpriserna.

dannedieharder sa:
SGM sa:

Vad är det jag har fel i? Materialet är det inget special med öht - det är plast och gummi det handlar om (att det sedan ligger utveckling i produkterna är en annan sak, det fråntar inte att materialkostnaden är ringa...), och att det går att handla för betydligt mindre utomlands?

Eller att det är en liten statusgrej att ha flashiga goggles som alla vet är snordyra? ;)

Jag har pysslat med både motocross och enduro under en längre tid, där utsätter man goggles för betydligt mer elände än vad man någonsin kan göra i backarna - och även de billigare scottmodellerna grejade det mesta, utan att varesig ge konstiga optiska fenomen, imma eller strula på något annat sätt.

Nasateknik och unobtanium (citat från både oakley och dragon), etc. xD Jajäääädrar.

Heinz_p sa:
carlmart sa:
2. Kostar 3995 ny i år och min är inte åkt på särskilt mkt.
3. Bindningen kostar 2700 ny och jag tar ut 1 000 för den i paket med skida.
Precis. Hur kan du då ta 4000:- för det paketet?
Såldes för 3 500 SEK ikväll efter prut. Jag nöjd med priset, så även köparen. :)

Men, tänkte ta hjälp av ert kunnande innan denna gången. Riktpris på:

Skida: Armada JJ 185 cm, årsmod 10/11, åkta på knappt tre veckor.
Bra skick på belag och kanter (nyligen slipade). Endast lite slitage på top-sheet.

Bindning: Salomon STH 14 Driver, 09/10. Åkt på cirka fyra veckor.

Paketpris?

Tacksam för svar.
C

carlmart sa:
Heinz_p sa:
carlmart sa:
2. Kostar 3995 ny i år och min är inte åkt på särskilt mkt.
3. Bindningen kostar 2700 ny och jag tar ut 1 000 för den i paket med skida.
Precis. Hur kan du då ta 4000:- för det paketet?
Såldes för 3 500 SEK ikväll efter prut. Jag nöjd med priset, så även köparen. :)

Men, tänkte ta hjälp av ert kunnande innan denna gången. Riktpris på:

Skida: Armada JJ 185 cm, årsmod 10/11, åkta på knappt tre veckor.
Bra skick på belag och kanter (nyligen slipade). Endast lite slitage på top-sheet.

Bindning: Salomon STH 14 Driver, 09/10. Åkt på cirka fyra veckor.

Paketpris?

Tacksam för svar.
C
Årets går att få sprillans nytt från tysken för 5200 i samma paket, så utifrån det strax under 4000. Såsom begagnatmarknaden här brukar se ut så har jag sålt skidor som är använda i ungefär samma mängd för runt 4000 också så det är väl inte helt orimligt. Kan köparen dessutom använda din montering så är det ju lite bättre, måste han montera om så lockar väl antagligen nypriset hos tysken mer.

(Om du däremot kommer på att du vill göra dig av med bindningarna separat så säg till. Jag är på jakt efter ett par just STH14, ifall den har driver-tådelen, om jag kan få den till ett bra pris...)

SGM sa:
dannedieharder sa:
SGM sa:

Vad är det jag har fel i? Materialet är det inget special med öht - det är plast och gummi det handlar om (att det sedan ligger utveckling i produkterna är en annan sak, det fråntar inte att materialkostnaden är ringa...), och att det går att handla för betydligt mindre utomlands?

Eller att det är en liten statusgrej att ha flashiga goggles som alla vet är snordyra? ;)

Jag har pysslat med både motocross och enduro under en längre tid, där utsätter man goggles för betydligt mer elände än vad man någonsin kan göra i backarna - och även de billigare scottmodellerna grejade det mesta, utan att varesig ge konstiga optiska fenomen, imma eller strula på något annat sätt.

Nasateknik och unobtanium (citat från både oakley och dragon), etc. xD Jajäääädrar.
+1, "dannedieharder" kan du förklara vad exakt det är för material i oakleys gogglar som motiverar ett pris en bra bit över 2000 spänn (närmare 3000!) ? verkar tydligt som om du är en av alla dom som fallit för dessa "flashiga" uttryck som "SGM" talar om. kan även tillägga att jag personligen har testat ett antal gogglar från oakley (inte deras dyraste, men i alla fall crowbar, a-frame m.fl. som åtminstone inte kan räknas till deras billigaste modeller) och jag kan helt klart säga att jag inte upplevde som som bättre än några andra goggles av andra fabrikat som jag har testat. Åker nu med ett par Smith i/o som i och för sig går på 1699 (vilket absolut inte är billigt), men dom kostar fortfarande mer än en tusing mindre än Oakley airbrake.

Senast ändrad:
jet sa:
simonthyrb sa:
dannedieharder sa:
2400 är väl listpris på Oakley med Polarized lins, det kan ligga höre. Bara linsen slantar väl ca 1500.
så JÄVLA orimliga nypriser på oakley nu för tiden.
Faktiskt inte. Precis som allt annat så får man vad man betalar. Priserna har heller inte höjts på flera år.
"får vad man betalar för", det är ju precis det man INTE får när det gäller Oakleygoggles. Och det är klart priserna har höjts, dom höjer dom ju stegvis för varje ny modell dom släpper, inte fan kostade Crowbar 2800 när den kom?

För 2800:- får du ju två linser med varje Airbrake, iofs. är det en dyr (800-900:-) och en billigare (400-500:-). Men dyr är den! Det är ju typ en av Oakleys 1700:-'s glajjer med en extra billig lins och linsbytesfunktion. Över 500:- för den funktionen är mastigt.

Men 1200-1300:- för ett par Crowbars tycker inte jag är att ta i från tårna.

Jag brukar ganska ofta köra med ett par Crowbar MX på kvällar och vid dåligt väder, och det märks att det är en lexanlins för 100:-. Jag klagar inte för 600:-, men det är fan ingen kvalité på den plastbiten!

Carled sa:
För 2800:- får du ju två linser med varje Airbrake, iofs. är det en dyr (800-900:-) och en billigare (400-500:-). Men dyr är den! Det är ju typ en av Oakleys 1700:-'s glajjer med en extra billig lins och linsbytesfunktion. Över 500:- för den funktionen är mastigt.

Jag brukar ganska ofta köra med ett par Crowbar MX på kvällar och vid dåligt väder, och det märks att det är en lexanlins för 100:-. Jag klagar inte för 600:-, men det är fan ingen kvalité på den plastbiten!
har heller inte sagt att crowbar är den mest överprisade gogglen, den ligger väl rätt "normalt" vad gäller pris i det segmentet. det jag talar om är som sagt framförallt airbrake. ok att man får två linser, men det får man ju med många andra gogglar också, t.ex. Smith i/o, så det motiverar ju inte heller priset på 2800 enligt mig. sen hur man kan ta 900:- för en separat lins är ju en annan fråga...

Hehe. Roligt med lite prisdiskutioner. :-)
Jag kan faktiskt berätta exakt vad skillnaden på Oakley gentemot de flesta andra märken är. Dock så är det ju mitt jobb men jag är inte säker på att detta är varken rätt tråd eller plats att göra det på.

Faktum är däremo om man vill göra det enkelt;
All plast är inte likvärdig. Dvs, ett linsmaterial på två olika märken inte har samma kvalitet även om t.ex båda använder polykarbonat. Det är bland annat skillnader i renhet vilka påverkar optik för er användare i långa loppet. Kvaliteten påverkar också hur mycket linsen håller för. Dvs, skyddar era ögon.

Detsamma gäller även materialet i ramen och hur den håller linsen. Antifogbehandlingens effektivitet osv.

Man kan ALDRIG jämföra MX mot vanliga goggles då de uppfyller helt olika ställda krav på pris, livslängd, skydd och optik.

Man måste även skilja på toriska och cylindriska linser då toriska (välvda åt två håll) är mycket svårare att göra men går att göra med bättre optik (vilket dock inte är en självklarhet).

Sen måste man räkna på extra detaljer och funktioner. Switchlock som linsutbytesteknologin kallas på Airbrake är mycket mycket svårt att göra med bibehållen standard på både optik men framförallt på säkerheten då det blir ytterligare en sak som kan brista vid eventuell krasch.

Priset på oakleys enklare goggles har justerats lite beroende på att två olika prisklasser slogs ihop. Några blev dyrare och några linsalternativ lite billigare. Att splice är dyrare än crowbar är t.ex. Att den innehåller tekniska lösningar som crowbar ej har.

Tror dock detta är OT så diskussionen kanske borde avslutas eller flyttas till en ny tråd

simonthyrb sa:
Carled sa:

har heller inte sagt att crowbar är den mest överprisade gogglen, den ligger väl rätt "normalt" vad gäller pris i det segmentet. det jag talar om är som sagt framförallt airbrake. ok att man får två linser, men det får man ju med många andra gogglar också, t.ex. Smith i/o, så det motiverar ju inte heller priset på 2800 enligt mig. sen hur man kan ta 900:- för en separat lins är ju en annan fråga...
Tycker inte det är nåt att hetsa upp sig över. De som vill ha den och är beredda att betala för den gör väl det. Det känns ju inte som en goggle som riktar sig till den stora massan ändå.
Ska man haka upp sig på sånt kan man ju också fråga sig varför Kjus tar 11000 för en jacka som inte är mer tekniskt avancerad än en Tensonjacka för 2000... typ. Men det är en meningslös diskussion, alla produkter riktar sig inte till alla.

Kan tillägga att linsbytessystemet i Airbrake är genialt. Gör det vid frukost på 30 sekunder med en toast i handen! :)

Senast ändrad:
simonthyrb sa:
SGM sa:
dannedieharder sa:

+1, "dannedieharder" kan du förklara vad exakt det är för material i oakleys gogglar som motiverar ett pris en bra bit över 2000 spänn (närmare 3000!) ? verkar tydligt som om du är en av alla dom som fallit för dessa "flashiga" uttryck som "SGM" talar om. kan även tillägga att jag personligen har testat ett antal gogglar från oakley (inte deras dyraste, men i alla fall crowbar, a-frame m.fl. som åtminstone inte kan räknas till deras billigaste modeller) och jag kan helt klart säga att jag inte upplevde som som bättre än några andra goggles av andra fabrikat som jag har testat. Åker nu med ett par Smith i/o som i och för sig går på 1699 (vilket absolut inte är billigt), men dom kostar fortfarande mer än en tusing mindre än Oakley airbrake.
Ni har ju redan fått ett svar av jet ang Oakley men det var inte det jag menade med mitt syrliga svar till MGM, det jag blir irriterad över är att han och många andra gnäller på grossister och butiker och kallar dem ockrare, dom tar bara betalt det dom behöver för att driva sin business vidare och därmed behålla sina och andras jobb.
Det är få som blir rika i den här branschen och dom som blir det har slitit arslet av sig året runt. och dessutom är det inte högprisprylarna det tjänas pengar på iaf, det är oftast ren välgörenhet. Ska ni gnälla så gnäll på varför ett par strumpor kostar 49 kr.
Det är många parametrar som påverkar ett slutpris, frakter, tull, moms, hyra , lönekostnader (eller ni kanske tycker det är ok om butikspersonal inte får skälig lön)osv osv.
Ang huruvida jag gillar Oakley, visst. Passar mitt ansikte och gillar vissa av deras linser, då de låter mig se konturer i flatljus. Gillar annat med men dumt att byta när man har samlat på sig ett par olika linser för olika väder.
Som sagt tidigare, way OT och jag anser diskussionen avslutad för min del.

Carled sa:
På kvällen och vid dåligt väder ... men vad har du för googles när du åker skidor?

Trevlig helg och må snön falla kallt och tungt!
MM

Mountain_Man sa:
Carled sa:
På kvällen och vid dåligt väder ... men vad har du för googles när du åker skidor?

Trevlig helg och må snön falla kallt och tungt!
MM
Haha, MM... Hur kan du flame'a mig för en sådan grej? Köra skidor vs. åka skidor, det manliga är väl att köra skidorna, eller åker du bara med? ;-)

När jag väl åker så brukar inte jag göra så många internetsökningar, men om nöden faller på så blir det en del Alta Vista faktiskt.

Utter sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=88654 Den här var riktigt illa. Allt över ~3000:- är ett rejält överpris.
LOL! 5000 spänn känns som ungefär 10x marknadsvärde om man tror att nån ska köpa eländet. Kanske nåt slags nytt rekord?

Lee-nus sa:
simonthyrb sa:
Carled sa:

Tycker inte det är nåt att hetsa upp sig över. De som vill ha den och är beredda att betala för den gör väl det. Det känns ju inte som en goggle som riktar sig till den stora massan ändå.
Ska man haka upp sig på sånt kan man ju också fråga sig varför Kjus tar 11000 för en jacka som inte är mer tekniskt avancerad än en Tensonjacka för 2000... typ. Men det är en meningslös diskussion, alla produkter riktar sig inte till alla.

Kan tillägga att linsbytessystemet i Airbrake är genialt. Gör det vid frukost på 30 sekunder med en toast i handen! :)
hmm hetsa upp sig över? jag trodde bara att jag uttryckte min personliga åsikt, kan inte påstå att jag blev så upphetsad. sen att alla inte tycker likadant är väl rätt logiskt, det finns ju som sagt dom som faktiskt tycker att 2800 är ett bra pris för ett par gogglar. linsbytessystemet på airbrake har jag inte testat, men har hört att det ska vara jävligt smidigt. kan dock ärligt säga att jag byter lins på mina i/o på mindre än 30sek också.

Ja, jag vet inte men med utgångspunkt i sunt förnuft och jämförelse med vad tex en dator kostar etc så verkar priserna på dessa produkter vara baserade på annat än tillverkningskostnad.

När vi ändå snackar goggles(kanske är för ot så isf kan vi skita i det) undrar ja varför de allra flesta utförsåkarna(ex slalom, sturtlopp, super-g mm) i eliten typ alltid har cylindriska linser på sina goggles eller goggles inte på nått sett ser ut att vara så "hi-tech" och kan således köpas för en billig peng jfm de som kostar mest. Där måste det ju vara kritiskt att ha bästa möjliga synskärpa mm när de flyger ner för berget och måste hinna se ojämnheter och kunna välja bästa linjen. Är det bara pga sponsring eller att det inte har såå stor betydelse?

De problemen som uppstår vid dålig optik ger inte direkt synvillor som stör direkt utan istället kan det orsaka huvudvärk/grusiga ögon osv. efter en stund då det tvingar ögat och hjärnan att kompensera brytningsfelet linser skapar.
Så ett kort åk spelar ingen roll men efter några Timmar på berget så kan problemen uppstå. Enkellinser ger ofta bättre optik än vanliga cylindriska dubbellinser då det endast är ett lager lins som du ser igenom. Enkellinser har dock ofta stora problem med imma men det splelar ju heller ingen roll vid korta åk. Enkellinser är dessutom mycket billigare att tillverka och det går en hel del linser som raceåkare.

Snödjup

Tillbaka
Topp