Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"

Pillard sa:
Utter sa:
PNyberg sa:
Fast han har ju provat många olika skidor...och det finns ju faktiskt inga bättre puderskidor. Världens bästa puderlagg för endast 7000kr! Its a steal! :P
Folk måste börja inse att ett "nypris" är irrelevant. Kunde inte betyda mindre om du betalade 12 lök för skida och bindning när det egentligen går att köpa samma eller likvärdigt för 9000.- för ett paketerbjudande (som ALLTID erbjuds) eller som i detta fallet kanske 6000.- på reorna som alltid är i slutet av en säsong.
Jag håller med. Dock är det kanske inte så intressant vad skidorna kostar på en rea i slutet på säsong, utan det intressanta är ju alternativkostnaden vid nuvarande tidpunkt
Om man nu inte vill pynta 7000 för hans setup, så kan man köpa dessa för 2500NOK..och då är dem dessutom helt nya!

Hasses inlägg var, för övrigt, nummer 3000!

Carled sa:
NU var det ett tag sen jag pillade på en gammal 914, men vad jag minns är det en tydlig skillnad på en 914 och en STH14 Driver. Motsvarande STH14 Driver är 914 Lab. Så om det är en gammal 914, 800 spänn, om det är nyare STH14 Driver (dvs. en STH16 med andra fjädrar och icke-metall i tåpelaren), utan tvekan över 1000:-. Bättre bindning för de flesta på freeride finns knappt. Utan tvek min favoritbindning för parkåkning!

Om man bara kunde länka till MnO så han får en liten notis om att hans kunskaper är önskvärda.
Med dagens avancerade teknik så borde ju en länk gå att uppbringa :) Men å andra sidan så händer det ju att jag ser saker i forumet utan länkar och så var fallet den här gången, hehe.

Helt rätt, Carled. Det är stor skillnad på 914 och 914 Lab/Driver. Skillnaden är framförallt i bottenplattans bak, dess infästning i skidan och själva häldelens infästning i plattan. Lab och Driver har samma infästning som 916 och i stora drag är dessa två i princip en 916 som är lite upplättad bak och som har plastframdel. Man ser lätt skillnaden genom att granska infästningen vid de två bakre skruvarna. Lab/Driver har en rektangulär metallbotten med stålförstärkning kring skruvarna och inger förtroende direkt vid en inspektion. Den gamla 914 har istället samma bottenplatta som Salomons enklare modeller och den är istället en metallskena som är inpressad i en plastvagga där skruvarna sitter enbart i plasten. Konstruktionen ser påtagligt svag ut, men håller ändå förvånandsvärt bra, även om vridstyvheten blir lite lidande.

En annan sak att se upp med i sammanhanget är AFD (plattan under tådelen). 914 av tidigare årsmodeller har en Spheric-pedal under tån och de är klart sämre när det gäller skidkontakten än de senare solida, bredare AFD:erna.

Freeridefredde sa:
PNyberg sa:
Oj hoppsan.. Kanske 200-300€ dyrare än jag hade trott.
Kommer ihàg tiden när golf var en rikemanssport och alla svenssons àkte skidor. Nu kostar ett dagskort som ett medlemskap och ett par skidor med bindning lika mycket som en hel bag med klubbor. Och ett par offpistskidor är förbrukningsvara :-)

Vad tycker ni?

Intresset är ganska svalt, begär jag för mycket?
Skidorna är så nära nyskick du kan komma utan att säga att dom är nya.

Bör jag sänka, eller ska jag vänta lite mer? ( har inte bråttom)

Hm, skicket verkar ju perfekt med tanke på slipningen. Bindningen är grym, monteringspunkten och sulmåttet är mycket gångbart. Det skulle väl vara att folk jämför med Rocker2... Men du ska ju iaf. ha 4000 för dem! Minst! Så jag tycker priset är bra...

Åter till CoreUpt.

Nu har jag sett ett flertal folk som säljer sina nya inplastade CoreUpt, alla ligger runt 2500kr. Inget fel i det men så fort jag ser ett par så blir jag sådär småslug och tänker för mig själv "mjaa jag vet nog var de där kommer ifrån". Hur fungerar det med garantin om Corre har konkat (eller är de back in town, har sett att de släppt 12/13 modeller)? Ska man nu hosta upp dom där pengarna för att köpa "nya" begagnade så vill man väl ändå ha en viss säkerhet bakom det.

Ps.
Kanske bara är bitter för att jag inte själv fick några förut ;-).

Senast ändrad:
Freeridefredde sa:
Åter till CoreUpt.

Nu har jag sett ett flertal folk som säljer sina nya inplastade CoreUpt, alla ligger runt 2500kr. Inget fel i det men så fort jag ser ett par så blir jag sådär småslug och tänker för mig själv "mjaa jag vet nog var de där kommer ifrån". Hur fungerar det med garantin om Corre har konkat (eller är de back in town, har sett att de släppt 12/13 modeller)? Ska man nu hosta upp dom där pengarna för att köpa "nya" begagnade så vill man väl ändå ha en viss säkerhet bakom det.

Ps.
Kanske bara är bitter för att jag inte själv fick några förut ;-).
Core-UPT är Bankr-UPT, så du kommer behöva kvittot för att reklamera till S-C om dom är köpta där. På kvittot kommer det ju då stå 99 euro, inte 479 euro ;)

Ser inga konstigheter med att sälja dom för 2500.- egentligen, men jag tycker att det är lite fult att skriva ut ett nypris som ligger på 483% av vad dom faktiskt såldes för. Sen om dom faktiskt köptes för 479 euro så lägger jag in en brasklapp att det givetvis inte är några konstigheter att skriva ut det priset. Men alla vet ju om att dom såldes ut för 99 euro i våras.

Edit: Det var visst två annonser ute där den andra faktiskt anger ett nypris som är 807% av vad han förmodligen gav för dom. :)

Det är en sak om du får tag på en deal som bara kommer en gång eller faktiskt får grejerna, men när det var en utförsäljning som alla kunde ta del av så skulle jag nog helt enkelt skippat att skriva ut ett nypris på dom (iom att det är så urvattnat ändå).

Senast ändrad:
ALPINBUTIK sa:
Ansvaret vid reklamationer har inköpsstället
Tack! Det där är en hysteriskt vanlig missuppfattning annars som vissa butiker verkar göra vad de kan för att göda. Butiken har alltid reklamationsansvaret och konsumentköplagen gäller mellan dig som konsument och butiken. Många butiker brukar skylla på leverantörens reklamationsregler men det har absolut ingen som helst betydelse. Sen att leverantören ibland är mer generös än lagen är en annan femma.

Funderar på att försöka sälja iväg mina lagg till förmån för ett par nya.

Ett par rossignol experience 88, 186 m. Axial 2 120 bindningen. Åkta på tot. 13 dagar förra säsongen, bra skick.

Låter 3500 rimligt för hela paketet?

Utter sa:
Det är en sak om du får tag på en deal som bara kommer en gång eller faktiskt får grejerna, men när det var en utförsäljning som alla kunde ta del av så skulle jag nog helt enkelt skippat att skriva ut ett nypris på dom (iom att det är så urvattnat ändå).
Framförallt känns nypris generellt väldigt löjligt att hålla på med. Jag är ganska ointresserad av vad du betalade för dina skidor, det relevanta är ju vad skidorna kostar att få tag i idag (eller en likvärdig nyare skida)

Pillard sa:
ALPINBUTIK sa:
Tack! Det där är en hysteriskt vanlig missuppfattning annars som vissa butiker verkar göra vad de kan för att göda. Butiken har alltid reklamationsansvaret och konsumentköplagen gäller mellan dig som konsument och butiken. Många butiker brukar skylla på leverantörens reklamationsregler men det har absolut ingen som helst betydelse. Sen att leverantören ibland är mer generös än lagen är en annan femma.
Det gäller som grund. Sen finns det utökade åtaganden för vissa märken, som gör att en butik som säljer märket samtidigt åtar sig att agera ombud för märket. Salomon är typexemplet, där de i sitt garantiavtal anger:

"For warranty claims contact the place of purchase or your nearest Salomon Authorized Dealer"
lite senare står det
"Salomon Alpine Products can only be sold by a Salomon Authorized Dealer"

Dvs om man har åtagit sig att sälja Salomons produkter, så åtar man sig också att vara en representant för märket när det gäller garantiärenden. Det är en del i paketet... oavsett om skidorna har Conrad-loggor eller ej och oavsett var butiken ligger. Sen vet jag inte om det efterlevs, men det är ju en annan femma.

MnO sa:
Pillard sa:
ALPINBUTIK sa:
Det gäller som grund. Sen finns det utökade åtaganden för vissa märken, som gör att en butik som säljer märket samtidigt åtar sig att agera ombud för märket. Salomon är typexemplet, där de i sitt garantiavtal anger:

"For warranty claims contact the place of purchase or your nearest Salomon Authorized Dealer"
lite senare står det
"Salomon Alpine Products can only be sold by a Salomon Authorized Dealer"

Dvs om man har åtagit sig att sälja Salomons produkter, så åtar man sig också att vara en representant för märket när det gäller garantiärenden. Det är en del i paketet... oavsett om skidorna har Conrad-loggor eller ej och oavsett var butiken ligger. Sen vet jag inte om det efterlevs, men det är ju en annan femma.
Ja precis, åt det hållet är det helt ok men när man står i en butik och säljaren påstår att de inte kan ta emot en reklamation för att tillverkaren inte godkänner den då brukar det börja bubbla lite inombords ;)

Pillard sa:
Ja precis, åt det hållet är det helt ok men när man står i en butik och säljaren påstår att de inte kan ta emot en reklamation för att tillverkaren inte godkänner den då brukar det börja bubbla lite inombords ;)
Hur menar du? Dvs. om jag skulle vilja reklamera ett par skidor, är det så att butiken säger att de inte kan ta emot den för tillverkaren inte godkänner det (butiken fösöker snika och vill inte ta tag i ärendet), eller att de inte vill ta emot den för tillverkaren inte godkänner det (de har faktiskt kollat med tillverkaren). Eller är det skit samma vad tillverkaren säger, kan jag bara ge skidorna till butiken och säga "fixa"?

Dvs. vad menar du med "de inte kan ta emot en reklamation för att tillverkaren inte godkänner den"?

Senast ändrad:
Om du kommer in med ett par skidor som har gått sönder på ett sätt så att det faller under konsumentköplagens område (fabrikationsfel) så är det butiken du har ett avtal med och därmed butikens ansvar att åtgärda. Sen huruvida tillverkaren inte ersätter butiken spelar egentligen inte dig någon som helst roll. Vad jag avsåg är de tillfällen där butiken motiverar att de inte godtar reklamationen för att tillverkaren inte kommer att ersätta butiken. Sen om det är så att felet på produkten inte faller inom konsumentköplagen och butiken på grund av detta vägrar ta emot reklamationen så är det ju helt ok.

Butiken vänder sig till tillverkare som kontrollerar om det är ett fabrikationsfel eller inte.
Är det ett fabrikationsfel ersätter tillverkaren butiken.
Är det inte ett fabrikationsfel ersätter inte butiken kunden.
Det är ju tillverkaren som har kompetens att avgöra om det är ett fabrikationsfel.
Nu tycker jag att tillverkarna godkänner det mesta
Själv skulle jag aldrig ta en reklamation av en skida som inte är såld i min butik.

Säljer K2, Head, Line, Armada, Elan, Blizzard,Volkl samt Fischer i år.
Ingen av dem här märkena kräver att jag tar skidor sålda i annan butik.

Senast ändrad:
ALPINBUTIK sa:
Butiken vänder sig till tillverkare som kontrollerar om det är ett fabrikationsfel eller inte.
Är det ett fabrikationsfel ersätter tillverkaren butiken.
Är det inte ett fabrikationsfel ersätter inte butiken kunden.
Det är ju tillverkaren som har kompetens att avgöra om det är ett fabrikationsfel.
Nu tycker jag att tillverkarna godkänner det mesta.
Nu kan det ju iof råda lite delade meningar om vad som är ett fabrikationsfel. Framförallt tycker jag att man ska vara lite uppmärksam på den lilla skrivningen i kkl (konsumentköplagen) som reglerar att en produkt ska tåla att användas till det den är avsedd för.

Många tycker att skidor ska hålla för att raila på järnräcken, det tycker ingen fabrikant.
Likaså att köra på fasta föremål som stenar och träd täcker inte reklamationer.

ALPINBUTIK sa:
Många tycker att skidor ska hålla för att raila på järnräcken, det tycker ingen fabrikant.
Hehe! Du har helt rätt. Dock kan man kanske tycka att en parkskida bör hålla för att railas...

Pillard sa:
ALPINBUTIK sa:
Hehe! Du har helt rätt. Dock kan man kanske tycka att en parkskida bör hålla för att railas...
Kan man tycka, men om fabrikanterna skulle behöva göra skidor som höll för det, hur skulle ett par sådana skidor upplevas att åka på.

Hehe, vet att det stod ett par av den kortare varianten inne på Alpint till ett jäkla rea-pris som jag funderade på att köpa bara för att ha på väggen. Snygga som f*n

Tillbaka
Topp