Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"

Jag har redan ett par line motherships med dukes pa, sa det skulle bli som komplement till dem, vill egentligen salja dem och forsoka skaffa nagot mer allround(men fortfarande 120-130 i midjan) som man aven kunde fisaka med i pisten. Men man varderar val sina skidor for hogt...

Tror ni det gar att anvanda samma hudar som jag har pa mothershipsen om jag delar dem i mitten?

Ja det kan funka, vet ett par st som gjort det och det blev bra tror jag. Kanske sätta väggväv eller nått i mellanrummet för att undvika att det kommer snö mellan hudarna och skidan? Du skalar ju lite vikt på det också :)

Några tankar om vilka du ska byta ut de mot eller?

(ni som hänger mkt i tråden får väl säga till om vi går för mkt OT för er smak)

/Simon

Verkligen inte, användningsvärdet är ju knappast noll... Fattar inte varför folk verkar tro att bara för att något inte är sprillans så går det inte att använda längre?

Senast ändrad:
Jag kan bara hålla med de två föregående talarna.
Skulle han rycka bindningen och sälja den löst skulle jag tänka mig att många skulle kunna betala uppåt tusingen för bara den (om han fixar stoppern). Då skulle man kunna se det som att för en 500-hundring till får man ett par lagg som lätt kan gå 2-3 säsonger till.

Senast ändrad:
Men kan ju fortfarande vara liv och mycket användning kvar i brallorna? Visst, jag kan hålla med om att de logiskt sett borde tappa i värde, hela tiden, men någonstans planar väl ändå kurvan ut?
Grejer blir ju inte värdelösa för att de har några år på nacken, är de däremot utslitna är det en helt annan sak.

Sen kan jag tycka att det finns en vits med att inte köra med någon slags hetsjakt på folk som säljer saker, för skall allt prutas ner till 20% av vad säljaren gav för det så kommer folk att sluta sälja.

Visst, de som slänger upp Hendryx lagg som "bara" är använda 1,5 säsong och vill ha 8 papp för dem skall ju få höra att hypen är long gone och att det bara är att anpassa sig efter gällande prisbild, men måste vi klaga på de som sätter helt okej priser med tanke på skicket och användningsvärdet, bara för att de inte är nästa års modell?

jag har ju varken klagat på priset eller skicket å andra sidan. har bara - med gimten i ögat - konstaterat att jag sålde dem till samma person för samma pris för nu fyra säsonger sedan, och i bättre skick. så möjligen var jag för snäll. :)

Senast ändrad:
Blide sa:
Visst, de som slänger upp Hendryx lagg som "bara" är använda 1,5 säsong och vill ha 8 papp för dem skall ju få höra att hypen är long gone och att det bara är att anpassa sig efter gällande prisbild, men måste vi klaga på de som sätter helt okej priser med tanke på skicket och användningsvärdet, bara för att de inte är nästa års modell?
Det ska ju dock tilläggas att hypen inte är long gone eftersom faktum är att ett par Hendryx kostar 9-10k nya (utan bindning) och de har bättre andrahandsvärde än det mesta annat. Varför, pris och efterfrågan och de är kick ass helt enkelt.
Sen är det ju lite som att betala skatt, % är alltid rättvisare än summa pengar, trots att Vänstern aldrig kommer förstå det.

Alla får väl egentligen klaga hur mycket de vill. Men ta Pro Ridern som exempel, det skulle inte förvåna mig om han har uppåt 5 intressenter som vill köpa laggen bara för bindningen. Att sen någon fjunis sitter här och skanderar att det är för dyrt spelar i sammanhanget ingen roll överhuvudtaget.

Senast ändrad:
Han är lite som Jultomten Fredde, alla vet vem det är men ingen ingen över 5 år tar honom på allvar...

Senast ändrad:
Lee-nus sa:
inget dåligt pris, men tråden heter ju "vad i helvete", så...

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=62955

det ska sägas att jag sålde brallorna till säljaren för 3,5 år sedan, till samma pris och i bättre skick. månne är det jag som är för snäll? ;)
haha, tjena det var jag som köpte dom av dig. kan säga att jag max har använt dessa någon kväll i lokala backen här hemma, sedan har dom bara legat längst in i garderoben och tagit plats, så dom är i precis samma skick som när jag köpte dom av dig. hittade dom för några veckor sedan (hade glömt bort att jag ens hade dom) och tänkte att det är lika bra att dom kommer till användning än att dom ligger där. inte sugen på att köpa tillbaka dom då? du kan få ett riktigt schysst kompispris..! ;)

Senast ändrad:
Blev nästan glad när jag såg det på skistore efter annonsen. Man hittar små guldklimpar ibland haha

Blidee sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=62949

http://www.skistore.se/catalog/product_info.php?cPath=90_30_290&products_id=4514

Skistore är alltså inte dyrast längre.

Eller vad säger du lee-nus?
hahaha, jag är oskyldig! :D jag har bara tagit med lite goggles hem till sverige från japan, men jag håller med, det var fel prisbild! jag trodde den grå linsen var den dyrare grey polarized, men lite undersökande visade att så inte var fallet. det där får jag göra nåt åt... ^^;

Senast ändrad:
GOS sa:
Det här var rätt kul faktiskt. Säkert någon som går på det också.

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=63056
såg precis den också , nu har jag ingen aning vad "nypris" på dem är men ingen lär iaf köpa dem för 500,

hon glömde skriva längd på dem också men det är ju inget viktigt på ett par stavar eftersom alla människor är ju lika långa...

Vad tror ni man kan få för ett par nyservade Prorider XXL, 187cm, PX18, 2010'or med ca. 40 skiddagar på nacken?

fiskebulle sa:
Vad tror ni man kan få för ett par nyservade Prorider XXL, 187cm, PX18, 2010'or med ca. 40 skiddagar på nacken?
2500 kanske 3000, mer än så så börjar man hamna i fantasilandet som härjar på köp&sälj/Blocket.

Alltså jag säger inte att du inte kan få det. Det är en riktigt bra bindning, trots att jag inte förstår varför de ens funderade på att göra ett komplement till P18, de var och är fortfarande bäst =).

Dock går smärtgränsen för fjolårets lagg, som är använda men i bra skick, med bra bindning, någonstans runt 4k (+-1k?). Självklart beror det på vad skidorna kostade nya, eller mer vad man kan köpa ett par likadana nya för, NU, inte då!

Ett par Dukes höjer ofta "värdet" lite mer, samma sak med P18/FKS185-155/9.16/Jester (anser jag) och ja, man får mer betalt för ett par Hendryx än ett par Goodha, bara för att hårddra det.

Senast ändrad:
fiskebulle sa:
Jag kan nog tycka att den samlade juryn i den här tråden många gånger vill pressa ned priserna väl lågt. Nog finns det möjlighet att göra en god affär på en bra skida i gott skick även om den har något år bakom sig.

En snabbsurf i några tyska nätbutiker hittar jag inga fyndpris på skidan, utan det verkar röra sig omkring 500 Euro utan bindning och omkring 680-690 Euro med PX 18. Dvs till dagens kurs omkring 6200 kr (utan frakt).

Är skidor och bindningar i gott skick utan är det nog fullt möjligt att få omkring 4 000 kr. Kanske till och med lite mer om de ser riktigt fina ut. Men precis som Lima-Ko så klokt påpekar är det tillgång och efterfrågan som styr priset. Marknadspriset är ju i slutänden det pris säljare och köpare kommer överens om.

Får du ingen köpare på skida + bindning, prova att sälja skida och bindning separat. Både skida och bindning bör vara eftertraktade.

/MM

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
fiskebulle sa:
Jag kan nog tycka att den samlade juryn i den här tråden många gånger vill pressa ned priserna väl lågt. Nog finns det möjlighet att göra en god affär på en bra skida i gott skick även om den har något år bakom sig.

En snabbsurf i några tyska nätbutiker hittar jag inga fyndpris på skidan, utan det verkar röra sig omkring 500 Euro utan bindning och omkring 680-690 Euro med PX 18. Dvs till dagens kurs omkring 6200 kr (utan frakt).

Är skidor och bindningar i gott skick utan är det nog fullt möjligt att få omkring 4 000 kr. Kanske till och med lite mer om de ser riktigt fina ut. Men precis som Lima-Ko så klokt påpekar är det tillgång och efterfrågan som styr priset. Marknadspriset är ju i slutänden det pris säljare och köpare kommer överens om.

Får du ingen köpare på skida + bindning, prova att sälja skida och bindning separat. Både skida och bindning bör vara eftertraktade.

/MM
Det fanns CoreUpt Coirier (den gamla svarta modellen vilket var en XXL) online för 219 € nya fram tills för några veckor sedan. Sen är en PX18 inte en P18 och denna ger mig ett hum om prisbilden: https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=59714 vilket är en vit PX18 inte?
219€ + 1000kr- 40 åkdagar= mitt svar, användar/affektions värdet må va högre men realistiskt begpris borde inte vara mer än vad jag svarade.

btw, XXL + Rossignol Axial 200 Freestyle XXL=619 € på conrad

Senast ändrad:
Aha ... trodde det var en Look Pivot 18 eller motsvarande ... det betyder en del. Då föreslår jag istället ett pris på 3500 kr (förutsatt skidorna är oskadade och i gott skick). Att det funnits en motsvarande skida billigt tidigare tycker jag inte påverkar prisbilden nämnvärt (de tog ju uppenbart slut).

I slutänden kan det naturligtvis vara så att ingen är beredd att lägga upp 3 500 kr, och då får priset justeras till vad marknaden är beredd att betala.

/MM

Mountain_Man sa:
Aha ... trodde det var en Look Pivot 18 eller motsvarande ... det betyder en del. Då föreslår jag istället ett pris på 3500 kr (förutsatt skidorna är oskadade och i gott skick). Att det funnits en motsvarande skida billigt tidigare tycker jag inte påverkar prisbilden nämnvärt (de tog ju uppenbart slut).

I slutänden kan det naturligtvis vara så att ingen är beredd att lägga upp 3 500 kr, och då får priset justeras till vad marknaden är beredd att betala.

/MM
jag instämmer, jag tycker nog inte heller att 3500 är för mycket som utgångspris. sätt ner det nån hundring, möjligen, för sakens skull då... :)

Tillbaka
Topp