Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"

magnusericsson sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=66532

Jo så kan man också tänka.
Hallå! Klart att din är dyra! de mäter juh 20x8x5 cm mao så är de 3-dimensionella! Fattar du hur svårt det är att tillverka en true 3d sticker? Typ....jättesvårt!

detta var för övrigt det 1000e inlägget så..skål då! :D

Skål på dig! Den lille djävulen inom mig skriker ANMÄL INLÄGG!! så att du trillar ned på 999 igen, men jag måste lura på en formulering som kan föra moderatorerna bakom ljuset...

Vad skulle ni kunna tänka er att betala för en sweet trooper, vit, årets model, använd en dag. (japp, bara en dag.)

Ser jag en sådan annons pinglar mina varningsklockor! Varför vill du sälja en hjälm efter enbart en dag? Varför inte prata med butiken om eventuellt inbyte eller öppet köp om det finns möjlighet?
Personligen skulle jag aldrig köpa en hjälm begagnat, oavsett om säljaren lovar att "den bara är använd en dag" så du får nog räkna med en rejäl värdeminskning.

Mattiasaberg sa:
Vad skulle ni kunna tänka er att betala för en sweet trooper, vit, årets model, använd en dag. (japp, bara en dag.)
Jag budar trehundra kronor! Kommer över och hämtar den imorgon när du kommit hem!

tompan14 sa:
Ser jag en sådan annons pinglar mina varningsklockor! Varför vill du sälja en hjälm efter enbart en dag? Varför inte prata med butiken om eventuellt inbyte eller öppet köp om det finns möjlighet?
Personligen skulle jag aldrig köpa en hjälm begagnat, oavsett om säljaren lovar att "den bara är använd en dag" så du får nog räkna med en rejäl värdeminskning.
Jupp. medger att det låter misstänkt, hittade min förra sweet hjälm. (låter mer suspekt...) Så är det iaf.

Eller så har han snott den.
Helt ny jacka som var för stor, varför byter han inte i butiken?
Han skriver "runt 900 eller bud" men under rubriken står det 700, vad gäller egentligen?
Luktar skumt tycker jag...

SNDVLL sa:
simonthyrberg sa:
Utter sa:
Sen är ett par railade skidor ett par förstörda skidor, det är fakta och 2700 för ett par förstörda skidor är mer än nog.
+1
använda "två veckor" (ingen bild på skidorna..) och en fem år gammal skida https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=66523 kan man inte ta 2500:- för
Fast nu är dom ju bara tre år. Och det är en grym skida! Har haft den själv! Men är dom slita så är det rätt dyrt.
Sålde mina för 2000 förra året..
Tänk till lite nu, dom kom 06, hur får du det till 3år? Nu till år 2011 är det 5 år sen. Och ja, jag håller med om att det är en bra skida, jag har inte sagt nåt annat. Men även om dom är i bra skick så är det alldeles för dyrt för en så gammal skida, that's it.

tompan14 sa:
Han skriver "runt 900 eller bud" men under rubriken står det 700, vad gäller egentligen?
Kan mycket väl vara en Chinese Goose, kanske rent av Pekinganka, fina grejer, åtminstone på restaurang =).

Lima-ko sa:
tompan14 sa:
Kan mycket väl vara en Chinese Goose, kanske rent av Pekinganka, fina grejer, åtminstone på restaurang =).
Sprängd anka?

bryter diskussionen om denna fascinerande anka/gås för en liten stund och ställer en fråga som jag hoppas få svar på, den hör kanske inte till tråden men jag tycker endå att den berör ämnet.

Skulle det bli felpostat får moderator gärna flytta/ta bort mitt inlägg.

Men till frågan:
Skulle ni säga att det är värt att lägga pengar på en skida som har varit borrad 3ggr tidigare och borra den än en gång själv för en ny (för skidan) bindning eller vore det bortkastade pengar då den har varit borrad såpass många ggr tidigare?

Cheerios

simonthyrb sa:
SNDVLL sa:
simonthyrberg sa:
+1
använda "två veckor" (ingen bild på skidorna..) och en fem år gammal skida https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=66523 kan man inte ta 2500:- för
Fast nu är dom ju bara tre år. Och det är en grym skida! Har haft den själv! Men är dom slita så är det rätt dyrt.
Tänk till lite nu, dom kom 06, hur får du det till 3år? Nu till år 2011 är det 5 år sen. Och ja, jag håller med om att det är en bra skida, jag har inte sagt nåt annat. Men även om dom är i bra skick så är det alldeles för dyrt för en så gammal skida, that's it.
Mr. vakna på fel sida...
De är bara tre år gamla, han har ju haft dem själv. 05/06 som du menar (de svartröda) hade inte WRS och får ses som en annan skida (enligt mig lite vettigare faktiskt). De här gulvita är de första med WRS och precis som SNDVLL säger är de 07/08 och blir en tre år gammal modell i år. Du glädjeräknar ju som bara den...

Carled sa:
simonthyrb sa:
SNDVLL sa:
Mr. vakna på fel sida...
De är bara tre år gamla, han har ju haft dem själv. 05/06 som du menar (de svartröda) hade inte WRS och får ses som en annan skida (enligt mig lite vettigare faktiskt). De här gulvita är de första med WRS och precis som SNDVLL säger är de 07/08 och blir en tre år gammal modell i år. Du glädjeräknar ju som bara den...
Tack för att du reder ut det här. Vart så matt så jag orkade inte bry mig en seg söndag som denna.. -__-

SNDVLL sa:
Carled sa:
simonthyrb sa:
Mr. vakna på fel sida...
Tack för att du reder ut det här. Vart så matt så jag orkade inte bry mig en seg söndag som denna.. -__-
ja får det till 4 säsonger denna säsongen men vad vet jag... 07/08 08/09 09/10 och nu är det 10/11.. Carled vad studerar du? ;)

Edit: KTH?? I så fall måste de se över sina antagningar ;)

Senast ändrad:
Hasse_Lindborg sa:
SNDVLL sa:
Carled sa:
Mr. vakna på fel sida...
ja får det till 4 säsonger denna säsongen men vad vet jag... 07/08 08/09 09/10 och nu är det 10/11.. Carled vad studerar du? ;)
Dom får mötas på mitten helt enkelt!

H-man: KTH? Nädu... Fancier! Desto sämre man räknar desto mer lön får man!
Även jag har ju ägt skidorna men hade glömt totalt att det var 06/07 och inte 07/08 som jag trodde. Därav mitt räknefel!

Hasse_Lindborg sa:
SNDVLL sa:
Carled sa:
Mr. vakna på fel sida...

Carled sa:
Även jag har ju ägt skidorna men hade glömt totalt att det var 06/07 och inte 07/08 som jag trodde. Därav mitt räknefel!
06/07? Då är det ju en säsong till ju.. 06/07=1 07/08=2 08/09=3 09/10=4 10/11=5 om man går på det du sade i ditt förra inlägg.

Nu börjar bli orolig för dig Carled eller för Sveriges framtid i alla fall..
Räkna om räkna rätt.....

Senast ändrad:
Hasse_Lindborg sa:
Hasse_Lindborg sa:
SNDVLL sa:

Carled sa:
06/07? Då är det ju en säsong till ju.. 06/07=1 07/08=2 08/09=3 09/10=4 10/11=5 om man går på det du sade i ditt förra inlägg.

Räkna om räkna rätt.....
Nu har jag mitt på det torra däremot! De blev ju först ett år gamla skidor säsongen efter inköp, dvs 07/08. Så förskjut åldern ett snäpp --> 4 år gamla skidor!

Senast ändrad:
Carled sa:
Hasse_Lindborg sa:
Hasse_Lindborg sa:

Carled sa:

Räkna om räkna rätt.....
Nu har jag mitt på det torra däremot! De blev ju först ett år gamla skidor säsongen efter inköp, dvs 07/08. Så förskjut åldern ett snäpp --> 4 år gamla skidor!
kul att du hånar andra för att räkna fel.. haha. 4 år gamla skidor, ok, dom är ändå för dyra. det var det som var poängen från början.

Ska man vara riktigt krass har jag aldrig räknat fel, dock hade jag sakfel när det handlade om årsmodellen. Jag tycker inte 2500:- är för mycket om det ingår bindning och antar att det är lite prutmån...

När blir skidorna ett år gamla Carled? Om man räknar som du gjorde så är säsong 1=0 år gamla. Visst det kan jag väl spontant köpa, skidor som man handlar nya i butik nu är inte ett år gamla än. Men när vänder det? Slutet av säsongen? När 11/12 modellen börjar släppas? Midsommar?
Problemet med skidsäsongen är att den sträcker sig över nyår på rätt sida ekvatorn. Därför föreslår jag att man istället mäter skidans ålder i antal säsonger, då får vi 5 säsonger, så som Hasse räknade, vilket jag tycker är ett ärligare sätt att redovisa skidans ålder på än att säga att den är fyra år gammal.
Ponera att jag köper ett par sprillans nya skidor imorgon och åker en hel vinter på dem. Nu är vi framme i april och jag väljer att avyttra skidorna till dig. Hur skulle du själv beskriva dem då, efter en säsong? Som ett år gamla, eller hur? Åker du sedan en säsong på dem för att sedan avyttra dem till en tredje part, hur gamla är de då? Fortfarande ett år gamla?:/
Problematiken ligger alltså i att säsong ett lätt döljs i det räknesystemet. Därav följer Tompans lag om skidålder.
Antal säsonger=Antal år.

jeffa sa:
Hasse_Lindborg sa:
Hendryx skidor till överpris igen. Är ju en helt ny skida sen dess.

Och dessa är oxå lite väl dyra. Gamla och railade om än lite...
Helt ok pris med tanke på skicket och bindningen...

Grym skida f.ö.
Grym skida, ja, bra bindning, ja.
Ok pris? Njae, 6k (med frakt) känns lite overkill för en såpass gammal skida. Dessutom är ju konstruktionen utdaterad (om den är bättre eller sämre än nuvarande låter jag vara osagt) vilket borde göra priset lite lägre.
Eller kanske högre då den bli lite extra svåråtkomlig? Beror ju på vad köparen tycker om den nya konstruktionen

Jarle sa:
jeffa sa:
Hasse_Lindborg sa:

Grym skida f.ö.
Grym skida, ja, bra bindning, ja.
Ok pris? Njae, 6k (med frakt) känns lite overkill för en såpass gammal skida. Dessutom är ju konstruktionen utdaterad (om den är bättre eller sämre än nuvarande låter jag vara osagt) vilket borde göra priset lite lägre.
Eller kanske högre då den bli lite extra svåråtkomlig? Beror ju på vad köparen tycker om den nya konstruktionen
Pruta några hundringar och deala bort frakten så har du en skida som slår ganska mycket av de nya skidor som säljs idag. Är inne på min 4:e säsong på mina gamla gamla gamla PH och älskar fortfarande skidan. Känns inte på något sätt omodern (det går faktiskt att åka på skidor som inte har rocker även om många på forumet verkar missat det).

Sen kan man självklart prata om konstruktionsförändringar men jag menar att man bör gämföra skida mot skida och skippa allt det tekniska om du fattar vad jag menar. Visst är den beggad men om skicket är så pass bra som han skriver så spöar den en stor del av årets skidor i samma kategori.

Edit: Säger inte att du har fel Jarle, ser det bara lite annorlunda.

Edit nr 2: 5:e säsongen...

Senast ändrad:
Men nu säger han ju faktiskt ingenting om skicket.
Dom ser dessutom rätt slitna ut i topsheeten på bilden.

Utter sa:
Men nu säger han ju faktiskt ingenting om skicket.
Dom ser dessutom rätt slitna ut i topsheeten på bilden.
Sant men jag antog att det var det han antydde med "ej åkta på mycket". Men visst, du har rätt.

Tycker dock inte alls dom ser speciellt slitna ut. Topsheeten är transparanta och man ser trät vilket kanske förvillar lite.

Du ska se mina. Estetisk fubar deluxe...

jeffa sa:
Hasse_Lindborg sa:

Grym skida f.ö.
Jättebra skida kan jag hålla med om. Men med tanke på att det är ny skida sedan nåt år tillbaka så är värdeminskningen större som flera har skrivit. Och skicket vet vi inget om. Vet inte om han är första ägaren.

För övrigt så är den bindningen någon favorit med deras rullband under foten...

Tillbaka
Topp