Utter
Aktiv medlem
Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
???Utter sa:https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=73462 ajaj...
Tror iofs att tråden bara fyllt sitt syfte ett fåtal ggr då folk kunnat fråga om rimligt pris för de saker de tänkt sälja. I ö skulle jag vilja säga att tråden fungerar som tipstråd till var man kan köpa skidorna/pjäxorna billigare nya än vad de beggade säljs för här, då många lägger upp länkar i denna tråd.Perkal sa:Är det bara jag som tycker att tråden har börjat tappa syfte? "Detta är väl lite av en price-police på freeride då kan man säga. Helt enkelt för att ingen ska bli blåst och för att man ska kunna få hjälp"
Känns ju som det blivit en k*kmätar tävling om vem som kan priserna på produketerna bäst och att göra narr av folk som försöker dra in en slant.
Min vän, nu tycker jag du överdriver å det grövsta.Utter sa:5k för ett par skidor från 2008 är helt åt h-vete för dyrt enligt mig. Ett par skidor som dessutom är hopplöst daterade.
Sen kan du inte ta del för del. I paket så ska det vara billigare. Annars får han försöka sälja skida, bindning och hudar var för sig. För att sätta det i ett samband; detta är ett överpris på beggade skidor https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=73466. Då är det ändå årets skidor.
Betala för Gotama som inte ens tillverkas längre? Max 1000 kr även om den var oåkt. En skida som jag köper idag och åker på en dag har ju nästan tappat halva värdet redan där då den är borrad. Sen att Duken och Skinnen är med är en annan sak. Men sjukt över pris tycker jag oxå. Lägger hellre samma pengar plus 2k för ett nytt paket i så fall.robwah-9 sa:Min vän, nu tycker jag du överdriver å det grövsta.Utter sa:5k för ett par skidor från 2008 är helt åt h-vete för dyrt enligt mig. Ett par skidor som dessutom är hopplöst daterade.
Sen kan du inte ta del för del. I paket så ska det vara billigare. Annars får han försöka sälja skida, bindning och hudar var för sig. För att sätta det i ett samband; detta är ett överpris på beggade skidor https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=73466. Då är det ändå årets skidor.
Bara för att det är begagnat betyder det inte att det ska vara gratis.
Om vi nu tar Völkl Gotaman som du länkade till. En SNABB googleing gav priset 550€ och sen vet vi ju att duken kostar ca 300€ ny = 800€.
Jag är väl medveten om att du inte har samma möjlighet till garanti osv som den ursprungliga köparen samt att det säkert går att plocka ihop något paket eller hitta ett erbjudande osv. Men att begära grov räknat 2/3 av nypriset för en skida som är åkt 1 dag tycker jag inte jag är överpris eller att han ska hängas ut som om han försöker lura någon. Sen är det väl upp till köparen att värdera om HAN tycker det är värt att spara 1/3 av priset mot att få en 1 dag gammal skida.
Självklart kan man hitta en billigare skida med samma användningsområden, men det är väl inte riktigt det som diskuteras.
När man tar en 6 år gammal skida och skriver att den endast är 2 år och man dessutom vill ha lika mkt som det går att köpa en ny från tysken, DÅ tycker jag helt klart att man ska hamna i denna tråden. Men bara för att man vill ha ut en vettig peng för sina "nästan" nya skidor känns inte som en bra anledning att hamna här.
Men du får gärna utveckla vad du skulle vara beredd att betala för Gotaman eller om du kan visa på en likadan setup mkt billigare ?
Illa.... :D Jag var faktiskt in på SC och kollade under freeski-allmountain men där fanns den ej. My bad helt enkelt.snej sa:^^ vet inte hur snabbt du googlade, men den första sidan jag kollade, SC, gav priset 669 euros för paketet + 30 i frakt så är det ung 6200:-, så det blir lätt ojämna delar om man ska dela det i tre och en del är 400 kr ;-)
Näe, har ingen koll på vem säljaren är och bryr mig eg inte heller. Det jag vill påpeka är att man faktiskt bör kunna få försöka sälja sina grejer till någotsånär vettiga priser utan att bli upptagen i tråden.Utter sa:En vän som säljer dom eller vadan detta försvar för just denna annonsen?
Det är lite lustigt att du nämner tysken men ändå säger att nypriset för Gotama med Duke kostar 130 euro mer än vad han (tysken) tar.
Andre som har den andra annonsen säljer skidor under rent företagsmässiga former, varför jag inte anser att han borde få annonsera här överhuvudtaget.
Givetvis får man sätta vilket pris som helst, men sätter man ut en annons så får man tåla att den granskas kritiskt.
Jag skulle personligen inte lägga en krona på ett par gamla skidor med en förlegad konstruktion. Dom är kort sagt iskalla.
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=72135 Där har du en nyare och bättre skida med Dukes nästan 2k billigare. https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=72089 Nya Gotama med Dukes för samma peng som fortfarande är mycket enligt mig. Inga problem att hitta priser som är mer rimliga.
När det gäller André så har ju han sålt en 10-15 par skidor varje år de senaste åren så det är klart att folk börjar undra. Sen kan man väl självklart säga att en pryl inte blir värdelös för att det finns nyare modeller men samtidigt skulle du kanske inte vilja betala så mycket för en videobandspelare idag? Trots att den kanske är asbra egentligen men du kommer inte betala så bra för den.robwah-9 sa:Illa.... :D Jag var faktiskt in på SC och kollade under freeski-allmountain men där fanns den ej. My bad helt enkelt.snej sa:^^ vet inte hur snabbt du googlade, men den första sidan jag kollade, SC, gav priset 669 euros för paketet + 30 i frakt så är det ung 6200:-, så det blir lätt ojämna delar om man ska dela det i tre och en del är 400 kr ;-)
Näe, har ingen koll på vem säljaren är och bryr mig eg inte heller. Det jag vill påpeka är att man faktiskt bör kunna få försöka sälja sina grejer till någotsånär vettiga priser utan att bli upptagen i tråden.Utter sa:En vän som säljer dom eller vadan detta försvar för just denna annonsen?
Det är lite lustigt att du nämner tysken men ändå säger att nypriset för Gotama med Duke kostar 130 euro mer än vad han (tysken) tar.
Andre som har den andra annonsen säljer skidor under rent företagsmässiga former, varför jag inte anser att han borde få annonsera här överhuvudtaget.
Givetvis får man sätta vilket pris som helst, men sätter man ut en annons så får man tåla att den granskas kritiskt.
Jag skulle personligen inte lägga en krona på ett par gamla skidor med en förlegad konstruktion. Dom är kort sagt iskalla.
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=72135 Där har du en nyare och bättre skida med Dukes nästan 2k billigare. https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=72089 Nya Gotama med Dukes för samma peng som fortfarande är mycket enligt mig. Inga problem att hitta priser som är mer rimliga.
Om du nu tyckte att första annonsen var så grymt dålig hade det väl varit bättre att du tex meddelat varför du tyckte att det var ett dåligt pris. För jag kan ärligt säga att jag inte tyckte att det var någon jättedålig annons. Visst inget klipp men ej heller ocker.
Sen är jag inte sämre än att jag kan ändra mig om någon hade kunna länka till en likadan skida för halvapriset hade jag givetvis helt plötsligt tyckt att det var en rätt dålig annons.
Angående företagsförsäljningen så kan jag bara hålla med dig. Dock kan jag ju inte utifrån annonsen utläsa att det är ett företag som säljer. Men du kanske har andra infokällor ?
Den andra gotaman du länkar till är ju enligt annonsen åkt 5 dagar (Andrés 1 dag) på till samma peng så jag har fortfarande svårt att se att det ska vara en sån dålig annons ?
Sen det här med förlegat vet jag inte riktigt. Exakt samma diskussion finns ju inom digitalkameravärlden. Bara för att det kommer nya tekniker så är ju dom gammal lika bra som när dom kom. Gissningsvis så togs det sjukt mkt bra foton även 2008 liksom hur många som helst lovordade Gotama av årsmodell 2008.
Med detta säger jag dock EJ att man inte ska försöka få så mkt ny teknik som möjligt till en så billig peng som möjligt. Bara att gamla saker inte blir värdelösa bara för att något nytt kommer.
Varför jag tyckte annonsen var dålig; 5k för ett par skidor från 2008 med en förlegad konstruktion är alldeles för mycket. 3,5k vore kanske ett mer rimligt pris enligt mig och då enbart pga av bindningen och att hudar följer med.robwah-9 sa:[Näe, har ingen koll på vem säljaren är och bryr mig eg inte heller. Det jag vill påpeka är att man faktiskt bör kunna få försöka sälja sina grejer till någotsånär vettiga priser utan att bli upptagen i tråden.
Om du nu tyckte att första annonsen var så grymt dålig hade det väl varit bättre att du tex meddelat varför du tyckte att det var ett dåligt pris. För jag kan ärligt säga att jag inte tyckte att det var någon jättedålig annons. Visst inget klipp men ej heller ocker.
Sen är jag inte sämre än att jag kan ändra mig om någon hade kunna länka till en likadan skida för halvapriset hade jag givetvis helt plötsligt tyckt att det var en rätt dålig annons.
Angående företagsförsäljningen så kan jag bara hålla med dig. Dock kan jag ju inte utifrån annonsen utläsa att det är ett företag som säljer. Men du kanske har andra infokällor ?
Den andra gotaman du länkar till är ju enligt annonsen åkt 5 dagar (Andrés 1 dag) på till samma peng så jag har fortfarande svårt att se att det ska vara en sån dålig annons ?
Sen det här med förlegat vet jag inte riktigt. Exakt samma diskussion finns ju inom digitalkameravärlden. Bara för att det kommer nya tekniker så är ju dom gammal lika bra som när dom kom. Gissningsvis så togs det sjukt mkt bra foton även 2008 liksom hur många som helst lovordade Gotama av årsmodell 2008.
Med detta säger jag dock EJ att man inte ska försöka få så mkt ny teknik som möjligt till en så billig peng som möjligt. Bara att gamla saker inte blir värdelösa bara för att något nytt kommer.
Du missar att det här är freeride, ett skidåkarforum, inte Blocket där kan folk sätta vilka (sjuka) priser som helst. Inom alla mina intressen ser jag helt verklighetsfrånvända priser på blocket, men inte lika många på sidor som faktiskt vänder sig till intresserade. Man kan inte försöka sälja "gammal teknologi" dyrt till oss, utan det hör hemma på blocket.robwah-9 sa:[
Svinigt..Carled sa:Armada Alpha 2 m. STH14 Dr
Han köpte skidorna av mig i förra veckan (hämtades ut från bussgods på fredagen). Och dumpar de redan nu, antaligen för att göra vinst. Han köpte dem från mig för 2900:- inkl. frakt och de är def. inte värda mer...
Jo det är sant. Men om han har kört nån dag på dem så lär ju skicket knappast bli bättre, och ändå begär han mer. Men men, får han sålt dem så är det väl bro för honom..Carled sa:Njae... Fri marknad men jag sitter ju på ganska så bra information om hur skicket och åkbarheten är på dem. Han har max kört 1-2 dagar på dem och då har han legat i! Mitt tips är alltså mer om vad prisbilden bör vara för dem. Har tillhört Wester om det höjer priset, hehe...
precis, var tvungen att fråga :P sjukt fult gjort!Utter sa:Han har begärt runt 3200-3400 för dom.
Antikvärde på pocketrocket kanske?Utter sa:https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=70548 3500 för ett par Pocket Rockets, 3500 för den otroligt fula Casco/RedBullhjälmen. Ingen aning om vad hjälmen kommer kosta i butik, men allt känns som ett överpris![]()
Blev lite fel med modellen (måste ha tänkt i golftermer). Det är ett par Völkl V Pro som avses.kappakomplett sa:Vad kan man tänka sig för pris på följande skidor:
Ett par Völkl Pro V1 180 cm, årsmodell 2003, gott skick men körda typ 12 veckor. Markerbindning med pinup-girl på inställda för pjäxa med mått 305. Finns det ngn som vill köpa dessa månne???
Ett par Stöckli Stormrider Pro 174 cm, år 2010, med Rossignol Scratch 14 inställda för pjäxa med mått 305. Körda en (1) vecka, nyskick.
Tacksam för input.
Kan vara kul att tilläga att han köpte brädan och bindningar för 2000kr.Andreas80 sa:https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=72934
Trodde jag la högt pris när jag la ut mina på tradera för 500kr
http://www.tradera.com/Snowboard-bindning-Burton-cartel-auktion_250903_128638308
Okej, tack!Utter sa:V-Pro, runt tusenlappen max.
Stormridern, beror på vilken av dom det är. Har inte full koll på vilken "Pro" är. Men är det den bredare modellen så kanske runt 3-3,5k, smalare modeller lite mindre.
+1, riktigt överprisLee-nus sa:
hahha, köpte mina jj för tre veckor sen, årets modell, inplastade utanbindningar för 4000:-Lee-nus sa:
skön killecingston sa:https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=74023
Dessa sålde min polare till honom för 1900!