Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"

Ni får ju troligtvis kpmmentera priser allihop. Det är ju bara jag som är diskvalificerad. I framtiden kanske det är säkrast ifall jag frågar annonsören om dennes åkkvalitet innan jag sågar hans galna priser

Pillard sa:
Ni får ju troligtvis kpmmentera priser allihop. Det är ju bara jag som är diskvalificerad. I framtiden kanske det är säkrast ifall jag frågar annonsören om dennes åkkvalitet innan jag sågar hans galna priser
Ja, det är ju faktiskt fullt rimligt att ta dubbelt betalt bara för att jag hade en galen heli-ski vecka med 60cm om dagen på skidorna. Magiska skidor is the shit!

Blidee sa:
Pillard sa:
Ja, det är ju faktiskt fullt rimligt att ta dubbelt betalt bara för att jag hade en galen heli-ski vecka med 60cm om dagen på skidorna. Magiska skidor is the shit!
60 höjdcentimeter om dagen?

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=81726

dåligt.

Senast ändrad:
Fulltilt booter, dom där gul/turkusa.
strlk 26.5
använda 1,5 säsong
pris?

Firstdrop jacka, blå/svart strlk large
Använd en säsong
pris?

ElisWaltersson sa:
strlk 26.5
använda 1,5 säsong
pris?

Använd en säsong
pris?
Har ju att göra med skick också. Vad är nypris på FT-pjäxan och jackan?

snow_flake sa:
ElisWaltersson sa:
strlk 26.5
använda 1,5 säsong
pris?

Använd en säsong
pris?
Du borde väll kunna få ca 1500 för FD jackan
skojar du? jag skulle säga 800 max, om den är i riktigt fint skick.
pjäxorna, en tusenlapp i bästa fall. svårt att sälja dyrare begagnade pjäxor till det priset dock.

Senast ändrad:
Rimligt pris på bindningar?

Dynastar
PX14 XXL 2010 nya
PX12 XL 2010 nya
P18 racing, körda en säsong med hemmaböjda xxl bromsar

Look
PX15 Racing XL körda två säsonger

CKL sa:

Dynastar
PX14 XXL 2010 nya
PX12 XL 2010 nya

Look
Isch-priser: PX14 = 1000, PX12 = 900, P18 = 1500, PX15 = 1200

Lee-nus sa:
snow_flake sa:
ElisWaltersson sa:
strlk 26.5
använda 1,5 säsong
pris?

Använd en säsong
pris?
Du borde väll kunna få ca 1500 för FD jackan
skojar du? jag skulle säga 800 max, om den är i riktigt fint skick.
pjäxorna, en tusenlapp i bästa fall. svårt att sälja dyrare begagnade pjäxor till det priset dock.
Kanske inte är värd mer än 800 men det går nog att få mer, fast det var ju "bara" en L. Skulle det vara en XLT så tror jag inte att det skulle var några problem att få uppåt 1500 om den är i bra skick vill säga.

Senast ändrad:
Så detta är väl inte riktigt rätt ställe för race-lagg men jag frågar ändå, någon har väl lite koll på dom priserna också.

Jag har ett par Atomic SL D2 09/10 som ska säljas. Det är alltså riktiga FIS-lagg som har använts på tävlingar och träningar. Pedantskötta såklart och har mycket kvar att ge. Kostar väl 11k nya tror jag.

Någon som har någon idé?

Det känns lite som att det är mycket klagande bara för klagandets skull här. Visst att vissa priser kan vara fel, men att försöka sälja något till ett högre pris med tanke på att ALLA ska pruta känns inte så fel...

Vannish sa:
Det känns lite som att det är mycket klagande bara för klagandets skull här. Visst att vissa priser kan vara fel, men att försöka sälja något till ett högre pris med tanke på att ALLA ska pruta känns inte så fel...
Visst är det så. Om jag vill sälja nåt för minst 3500 så lägger jag kanske ut det för 4000, det är ju inget konstigt. Men ganska ofta är det ju faktiskt så att folk lägger ut grejer som går att köpa billigare nya hos tysken än vad de lagt ut dem här för.

Vannish sa:
Jag prutade inte när jag köpte en jacka härom veckan för priset var ok, jag har också sålt flera grejer där jag t o m skrivit att priset var diskuterbart utan att köparen prutade. Ergo, sätter man rätt pris behövs inte prutandet om man inte har det som en fix idé att pruta på allt.

Senast ändrad:
Vannish sa:
Äntligen denna kommentar.

Vannish sa:
instämmer i att många troligen sätter ett högre pris för att ge sig själva prutmån. jag ser dock snarare tråden som en möjlighet för mindre "värdesorienterade" eventuella köpare att få reda på en den annons de själva är intresserade av är helt åt helvete eller någorlunda sund.

så, att länka till en annons med ett alldeles för högt pris här är mer allmännytta än klagande imo. även om det är häääääärligt att vara arg. :)

Pillard sa:
Vannish sa:
Visst är det så. Om jag vill sälja nåt för minst 3500 så lägger jag kanske ut det för 4000, det är ju inget konstigt. Men ganska ofta är det ju faktiskt så att folk lägger ut grejer som går att köpa billigare nya hos tysken än vad de lagt ut dem här för.
Visst är det så! Men alla vet inte om att tysken finns och det är trots allt väldigt stor skillnad på pris hos honom mot att gå in i en butik tex. Det känns som att tråden finns till numera för att granska varenda annons och så fort det är lite fel så ska den läggas in här. Det är ju inte direkt bara annonser där tysken är billigare som länkas. Utan en hel del där en skida kostar 1500 och "max 1000kr skulle jag säga". De 500kr är ju skitsamma, antagligen prutas de ner ändå, eller så vill man helt enkelt testa att sälja dom för just 1500 ifall man har lite tur. Det sista va inte direkt till dig :p

JL76 sa:
Vannish sa:
Jag prutade inte när jag köpte en jacka härom veckan för priset var ok, jag har också sålt flera grejer där jag t o m skrivit att priset var diskuterbart utan att köparen prutade. Ergo, sätter man rätt pris behövs inte prutandet om man inte har det som en fix idé att pruta på allt.
Nä visst, jag har också köpt grejer utan att pruta, men då är det ju mer åt hållet att det är jäkligt billigt så man har inte känt något behov av det. Men annonser jag har haft ute på allt från bindningar till dator till bord så ska allt prutas på. Och det finns alltid fantastiska förklaringar till varför man måste ner i pris!

delta sa:
Vannish sa:
Det känns lite som att det är mycket klagande bara för klagandets skull här. Visst att
vissa priser kan vara fel, men att försöka sälja något till ett högre pris med tanke på att ALLA ska pruta känns inte så fel...
Äntligen denna kommentar.
Japp, den är unik

Lee-nus sa:
Vannish sa:
instämmer i att många troligen sätter ett högre pris för att ge sig själva prutmån. jag ser dock snarare tråden som en möjlighet för mindre "värdesorienterade" eventuella köpare att få reda på en den annons de själva är intresserade av är helt åt helvete eller någorlunda sund.

så, att länka till en annons med ett alldeles för högt pris här är mer allmännytta än klagande imo. även om det är häääääärligt att vara arg. :)
Ja visst, jag förstår att det är bra att man får ett hum om ifall priset är okej eller inte. Annars blir väl svaret lite som till Pillard. Kollar man några sidor här är det mycket "höhöhö kolla idioten som ska ha si och så mycket". Och så är det egentligen inte alls ett "extremt"-pris. Detta känns lamt mot personen som faktiskt säljer något.

Alla känner ju inte till tysken men det är väl det som är lite poängen. Precis samma fenomen finns på blocket. Personer köper en produkt för 5000 i en butik och tycker att de efter ett år borde få 4000 för den. Samtidigt finns den att köpa oanvänd på nätet för 3000. Risken är ju stor att dels personen som säljer inte får sin vara såld och att en köpare kan känna sig lurad. Genom att bara ge upplysningar om vad saker kostar nån annanstans så blir tråden en upplysning och inte ett ställe att kasta skit på varandra. Jag själv brukar försöka ha jämförpriser från någon annan innan jag skriver nånting. Som exempel kan ju nämnas den prissättningen som orsakade sånt rabalder nyligen där en person ville sälja ett par sth14 driver för 1800 när exakt samma bindning gick att köpa ny på skistore för 1500. Då anser jag att det kan vara ett schysst tips att upplysa om det. Sen om säljaren väljer att ha kvar priset så är det ju upp till honom/henne att göra så.

Principiellt kan jag väl säga att jag kommer fortsätta att reagera på annonser där man anger "jag köpte dem för x kronor". Vad man gett för produkten är ju fullständigt irrelevant för vad en produkt är värd och framförallt vad den är värd idag.

CKL sa:

Dynastar
PX14 XXL 2010 nya
PX12 XL 2010 nya

Look
Du, jag undrar en liten sak. Om du nu frågar i en tråd om rimliga priser och får ett svar (som du absolut inte behöver rätta dig efter), varför skriver du då följande i annonsen?:

"Nypris på bindningarna, betydligt högre, dessa priserna kommer från freerides fattiga allvetare och självutnämnda experter på länk de använda PX15orna är något nerprutade av mig redan."

Det är inte direkt som att jag försöker stjälpa eller förstöra för dig, utan det var ett råd. Andra som tycker mina "isch-priser" är helt uppåt väggarna får gärna rätta mig och du får gladeligen prissätta efter nypris.

Så: Fråga inte efter råd för att sedan gnälla över att det var för billigt, man up och sätt priser som du själv anser rimliga istället.

Senast ändrad:
Pillard sa:
Principiellt kan jag väl säga att jag kommer fortsätta att reagera på annonser där man anger "jag köpte dem för x kronor". Vad man gett för produkten är ju fullständigt irrelevant för vad en produkt är värd och framförallt vad den är värd idag.
Ja och nej. Nypriset på en produkt är ju intressant när man inte vet vad den kostade från början / vad en ny kostar idag. Jag tänker då främst på kläder. Gällande skidor håller jag med dig.

En vara är värd den summa pengar säljaren och köparen kommer överens om. Nypris eller för den delen "price-police´s" kan vara irrelevanta.
Hajjar inte riktigt hetsen över att baissa de överpriser som folk sätter ut?
Den här tråden skulle vara såå mycket bättre om den gick ut på att medlemmar kan fråga vad de bör betala för den skida de är intresserade av.

offline sa:
En vara är värd den summa pengar säljaren och köparen kommer överens om. Nypris eller för den delen "price-police´s" kan vara irrelevanta.
Den här tråden skulle vara såå mycket bättre om den gick ut på att medlemmar kan fråga vad de bör betala för den skida de är intresserade av.
Den går ju ut på det med, är ju det som är fint. Man kan varna folk för överpris, folk kan fråga vilket pris som är rimligt både att köpa och sälja för.

Om man inte tillhör de som tycker om att ockra och lura mindre insatta personer på pengar för, i många fall, skräp så kan jag inte se att man skulle ha något emot tråden.

Heinz_p sa:
CKL sa:

Dynastar
PX14 XXL 2010 nya
PX12 XL 2010 nya

Look
Du, jag undrar en liten sak. Om du nu frågar i en tråd om rimliga priser och får ett svar (som du absolut inte behöver rätta dig efter), varför skriver du då följande i annonsen?:

"Nypris på bindningarna, betydligt högre, dessa priserna kommer från freerides fattiga allvetare och självutnämnda experter på länk de använda PX15orna är något nerprutade av mig redan."

Det är inte direkt som att jag försöker stjälpa eller förstöra för dig, utan det var ett råd. Andra som tycker mina "isch-priser" är helt uppåt väggarna får gärna rätta mig och du får gladeligen prissätta efter nypris.

Så: Fråga inte efter råd för att sedan gnälla över att det var för billigt, man up och sätt priser som du själv anser rimliga istället.
var inte riktat direkt mot dig heinz_p, ber om ursäkt om det kunde uppfattas så. priserna du föreslog var dessutom vad jag själv hade tänkt lägga ut dem för så tack för att du slog fast dem. det som blir lite löjligt med denna tråd är att många jämför med s-c som man för några år sedan bespottade rätt friskt på detta forum för man skulle minsann stödja små svenska sportbutiker och handla dyrt, sen sitter man här och kritiserar folk med lite sämre koll för att de gjort just så... egentligen borde det inte vara konstigare än att har du köpt en bil i sverige har den högre andrahandsvärde än en likadan fast importerad från tyskland...

håller med offline till 100%, det ska inte behövas några självutnämnda domare som hånar priserna likt domarna i Idol, tråden borde snarare vara till för att just köpare och säljare skall kunna fråga vad ett rimligt pris är. kollar man inte runt innan får man skylla sig själv, både som säljare och köpare, men som sagt bespara mig gärna besserwisser attityden bland "experterna" som gjort att man för länge sedan lämnat detta forum...

offline sa:
Helt rätt! En säljare får sälja för vad den vill, och det är köparen som får avgöra om det är en bra deal eller inte. Att påstå att man luras eller är skurkaktig för att man försöker få ut så mycket som möjligt av sina gamla grejjer är ju att ta i lite, och går ibland till överdrift i den här tråden.

Om man vill få ut maximalt för sina prylar, är jag helt övertygad om att maxa utgångspriset, "endast seriösa köpare" och "prutare undanbedes" är en helt otrolig dum väg att gå. Sätter du ett skäligt och motiverat pris från början behöver du aldrig räkna med att det prutas. Att sätta rätt pris från början ligger alltså i säljarens intresse. Man behöver alltså inte i personliga meddelanden berätta för den personen att denne är dum i huvudet - denne har redan satt käppar i sina egna hjul och jag tror det räcker nog där.

Vad som däremot är skitkul med tråden, är alla skojiga och lustiga annonser, folk som sätter helt tokiga överpriser och saknar både ödmjukhet och självdistans. Jag anser att det kan vara rätt nyttigt med en forumtråd där åsikter och tankar om köp-och-sälj kan få ventileras fritt. Därtill är frågan är fri om vad man kan ta för sina prylar, vilket är tacksamt för den som inte vet vad man kan ta för sina gamla grejjer.

CKL: tycker att du överdriver lite, tror att många (inkl. jag) fortfarande hellre stöder/ köper lokalt men det betyder iaf inte att jag vill betala dyrt. Jag hittar ofta lokala nypriser (fjolår t ex) som är lägre än de i annonser jag "rapporterat". Jag köper dock fortfarande hellre på s-c än beg om tysken är billigare utan tvekan och då missgynnar jag inte heller lokala handlare. Det är ju därför man jämför med tysken, beg måste iaf alltid vara minst lite billigare annars kan jag inte se hur det blir sålt.

Nojlas sa:
offline sa:
Helt rätt! En säljare får sälja för vad den vill, och det är köparen som får avgöra om det är en bra deal eller inte. Att påstå att man luras eller är skurkaktig för att man försöker få ut så mycket som möjligt av sina gamla grejjer är ju att ta i lite, och går ibland till överdrift i den här tråden.

Om man vill få ut maximalt för sina prylar, är jag helt övertygad om att maxa utgångspriset, "endast seriösa köpare" och "prutare undanbedes" är en helt otrolig dum väg att gå. Sätter du ett skäligt och motiverat pris från början behöver du aldrig räkna med att det prutas. Att sätta rätt pris från början ligger alltså i säljarens intresse. Man behöver alltså inte i personliga meddelanden berätta för den personen att denne är dum i huvudet - denne har redan satt käppar i sina egna hjul och jag tror det räcker nog där.

Vad som däremot är skitkul med tråden, är alla skojiga och lustiga annonser, folk som sätter helt tokiga överpriser och saknar både ödmjukhet och självdistans. Jag anser att det kan vara rätt nyttigt med en forumtråd där åsikter och tankar om köp-och-sälj kan få ventileras fritt. Därtill är frågan är fri om vad man kan ta för sina prylar, vilket är tacksamt för den som inte vet vad man kan ta för sina gamla grejjer.
Undrar om det är min första +1, men +1 på det där Nojlas!

Skojare kan jag tycka blir man först när man på något sätt för köparen bakom ljuset vad gäller utlovad kvalité eller dylikt.

Jag har egentligen inget med tråden att göra, förutom att jag tror på "The bigger idiot syndrome", men det tröstar egentligen bara mig som köpare. Ska man sälja någonting till får man alltid väga pris mot efterfrågan och hur skyndsamt man behöver stolar antar jag.

Men en fin tråd är det. Fin på många vis.

CKL sa:
egentligen borde det inte vara konstigare än att har du köpt en bil i sverige har den högre andrahandsvärde än en likadan fast importerad från tyskland...
+1 på Nojlas.

CKL, tack för upprättelsen. Men ditt resonemang ovan är lite skevt. Du borde istället ha skrivit:
"egentligen borde det inte vara konstigare än att har du har köpt en bil i sverige har den högre andrahandsvärde än en likadan ny fast importerad från tyskland..."

Ser du orimligheten nu?

Senast ändrad:
Kan säga såhär efter mitt första köp på S-C.

De hade varan före den fanns i butik i sverige
Jag betalade 40 % mindre för exakt samma vara jämfört med en svensk butik
Jag fick snabb och bra support på mina frågor
jag fick varan hemlevererad3 arbetsdagar

Hur ska butikerna kunna konkurrera med detta, de hade ju inte ens de skidor jag ville ha hemma för försäljning...

Självklart hade jag köpt skidan i en vanlig butik som jag gjort med alla mina tidigare lagg, men inte är det värt i detta fall nästan 5000 kr för denna, som jag ser det, välgörenhet.

Nej i fortsättningen köper jag förslitningsvaror billigt över nätet från Tyskland och handlar sådana saker där
skidbutikens kompetens faktiskt betyder något som vid t.ex pjäxköp från markbutiker. Dessutom har de
skidråd mina kompisar fått inte direkt gjort mig mer benägen att sponsra butikerna ( Line 130 som lekfull småjibbigt skogsskida för en flugviktare, Jo tjena... eller det par 95 isch midja BC skidor som plockades fram åt mig när jag bad om något mjukt, lättåkt och brett för skogsjibb i Kanada)

Jag tycker faktiskt efter min S-C upplevelse att det är dags för skidbutikerna att sluta försöka kränga freeride lagg. Sälj dussinskidor där konsumenten faktiskt kan mindre än försäljaren och hjälp dessa till en bättre skidupplevelse och lämna freeride marknaden åt de som faktiskt säljer lite volymer av dessa typer av skidor och därmed kan få ner priserna. Det kan ju aldrig funka att försöka konkurrera när man som butik kanske säljer 15-30 riktigt breda lagg per säsong.

JL76 sa:
CKL: tycker att du överdriver lite, tror att många (inkl. jag) fortfarande hellre stöder/ köper lokalt men det betyder iaf inte att jag vill betala dyrt. Jag hittar ofta lokala nypriser (fjolår t ex) som är lägre än de i annonser jag "rapporterat". Jag köper dock fortfarande hellre på s-c än beg om tysken är billigare utan tvekan och då missgynnar jag inte heller lokala handlare. Det är ju därför man jämför med tysken, beg måste iaf alltid vara minst lite billigare annars kan jag inte se hur det blir sålt.
håller med, klart man inte vill betala för mycket, gör nog ingen som är insatt heller. men det jag liksom fler verkar störa sig på är just att man hänger ut annonser och jag behöver egentligen inte skriva mer för vannish skrev exakt allt jag tänkte.

om man däremot håller sig till att enbart fråga om priser som köpare eller säljare kanske man faktiskt kan få ett bra svar som jag fick. tråden heter trots allt pricecheck, inte pricetell... skulle dessutom bespara ett gäng människor här lite internettid som de kanske kan lägga på att nöta in midjemått på nästa års skidor istället? ;)

heinz_p; yes blev fel i tankegången där, håller dock fast vid att man inte behöver racka ner på dem som köpt sina skidor dyrt och försöker sälja dem vidare till s-c:s nypris eller reapris. får de dem sålda är troligtvis köpare och säljare lika lyckligt ovetandes, annars lär säljaren märka det i bristen av intresse för annonsen. sen måste jag tillägga att lite av anledningen till att jag skrev som jag gjorde i annonsen var för att se om det brände nån på näsan. innan jag frågade om priserna hann jag störa mig på att annonser blir uthängda så jag kunde inte hålla in min vrede :) tänkte dock inte på att du som faktiskt hjälpte mig kanske skulle läsa den :)

nu drar jag mig ur freerideforumet för den här gången och överlåter det åter till dem som har det som 24/7 nöje...

Tillbaka
Topp