Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"

Pillard sa:
Alla känner ju inte till tysken men det är väl det som är lite poängen. Precis samma fenomen finns på blocket. Personer köper en produkt för 5000 i en butik och tycker att de efter ett år borde få 4000 för den. Samtidigt finns den att köpa oanvänd på nätet för 3000. Risken är ju stor att dels personen som säljer inte får sin vara såld och att en köpare kan känna sig lurad. Genom att bara ge upplysningar om vad saker kostar nån annanstans så blir tråden en upplysning och inte ett ställe att kasta skit på varandra. Jag själv brukar försöka ha jämförpriser från någon annan innan jag skriver nånting. Som exempel kan ju nämnas den prissättningen som orsakade sånt rabalder nyligen där en person ville sälja ett par sth14 driver för 1800 när exakt samma bindning gick att köpa ny på skistore för 1500. Då anser jag att det kan vara ett schysst tips att upplysa om det. Sen om säljaren väljer att ha kvar priset så är det ju upp till honom/henne att göra så.

Principiellt kan jag väl säga att jag kommer fortsätta att reagera på annonser där man anger "jag köpte dem för x kronor". Vad man gett för produkten är ju fullständigt irrelevant för vad en produkt är värd och framförallt vad den är värd idag.
Om folk faktiskt skulle ha en hel del jämförspriser så håller jag med om att det faktiskt blir en vettig tråd och visst finns det vissa av er som gör det. Men överlag (som inte bara tyvärr är i denna tråd) så gäller det att "håna" dessa personer.
Säg att man inte känner till tysken, och googlar så får man väldigt lätt upp skistore. Och dom kan verkligen inte anses som den billigaste butik. Då blir ju lätt priset lite skevt om vi sitter här och jämför med tysken. Men en säljare och en köpare som aldrig vetat om tysken kommer ju inte heller lura/känna sig lurad.

Fast är det verkligen helt irrelevant? Visst att man oftast sätter ut det priset för att säga "se så bra pris det är nu". Men man ger ju också en potentiell köpare en hum om värdeminskningen. Alla kanske inte bryr sig om det men ibland känns det ju ändå lite intressant.

Blidee sa:
offline sa:
En vara är värd den summa pengar säljaren och köparen kommer överens om. Nypris eller för den delen "price-police´s" kan vara irrelevanta.
Hajjar inte riktigt hetsen över att baissa de överpriser som folk sätter ut?
Den här tråden skulle vara såå mycket bättre om den gick ut på att medlemmar kan fråga vad de bör betala för den skida de är intresserade av.
Den går ju ut på det med, är ju det som är fint. Man kan varna folk för överpris, folk kan fråga vilket pris som är rimligt både att köpa och sälja för.

Om man inte tillhör de som tycker om att ockra och lura mindre insatta personer på pengar för, i många fall, skräp så kan jag inte se att man skulle ha något emot tråden.
Nu vill jag ändå påpeka att ockra någon innebär att du utnyttjar någon som verkligen behöver något. Det är liksom inget bildäck du ska sälja till en med punka. Och det känns ju ändå som att det inte är folks tanke att lura folk. Däremot är det väl självklart att man vill ha så bra betalt som möjligt för det man vill sälja. Så länge varan är i det skick som utges, annars är det självklart helt fel!

Lee-nus sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=81925

visst visst, det ingår en extra rygga, men den är begagnad och är inte priset grymt (som i det här fallet) vill man väl ändå ha garanti (vilket man inte får) på en sån här pryl, eller?
Jag vet inte. Jag reagerade också på det priset..men jag skulle nog tycka att den är rätt prissatt after all. Kanske han skulle gå ner till 6000, men det är ju "prutmån".

Senast ändrad:
Heinz_p sa:
Lee-nus sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=81925

visst visst, det ingår en extra rygga, men den är begagnad och är inte priset grymt (som i det här fallet) vill man väl ändå ha garanti (vilket man inte får) på en sån här pryl, eller?
Jag vet inte. Jag reagerade också på det priset..men jag skulle nog tycka att den är rätt prissatt after all. Kanske han skulle gå ner till 6000, men det är ju "prutmån".
jag är lite kluven, tycker inte heller det är nåt våldsamt överpris, men som sagt, skulle jag köpa en abs-rygga skulle jag tycka att garantin spelar större roll än nån tusenlapp jag sparar på att köpa begagnat. bryr man sig inte om garanti och vill ha två ryggor i (vad jag förutsätter är) fint skick är det kanske en bra deal. det är väl trots allt inte alltför ofta det dyker upp möjligheter till bra pris på dessa ryggor.

CKL sa:
JL76 sa:
CKL: tycker att du överdriver lite, tror att många (inkl. jag) fortfarande hellre stöder/ köper lokalt men det betyder iaf inte att jag vill betala dyrt. Jag hittar ofta lokala nypriser (fjolår t ex) som är lägre än de i annonser jag "rapporterat". Jag köper dock fortfarande hellre på s-c än beg om tysken är billigare utan tvekan och då missgynnar jag inte heller lokala handlare. Det är ju därför man jämför med tysken, beg måste iaf alltid vara minst lite billigare annars kan jag inte se hur det blir sålt.
håller med, klart man inte vill betala för mycket, gör nog ingen som är insatt heller. men det jag liksom fler verkar störa sig på är just att man hänger ut annonser och jag behöver egentligen inte skriva mer för vannish skrev exakt allt jag tänkte.

om man däremot håller sig till att enbart fråga om priser som köpare eller säljare kanske man faktiskt kan få ett bra svar som jag fick. tråden heter trots allt pricecheck, inte pricetell... skulle dessutom bespara ett gäng människor här lite internettid som de kanske kan lägga på att nöta in midjemått på nästa års skidor istället? ;)

heinz_p; yes blev fel i tankegången där, håller dock fast vid att man inte behöver racka ner på dem som köpt sina skidor dyrt och försöker sälja dem vidare till s-c:s nypris eller reapris. får de dem sålda är troligtvis köpare och säljare lika lyckligt ovetandes, annars lär säljaren märka det i bristen av intresse för annonsen. sen måste jag tillägga att lite av anledningen till att jag skrev som jag gjorde i annonsen var för att se om det brände nån på näsan. innan jag frågade om priserna hann jag störa mig på att annonser blir uthängda så jag kunde inte hålla in min vrede :) tänkte dock inte på att du som faktiskt hjälpte mig kanske skulle läsa den :)

nu drar jag mig ur freerideforumet för den här gången och överlåter det åter till dem som har det som 24/7 nöje...
På en riktig marknad förutsätts att marknadens aktörer har all tillgänglig information, då kommer alltid tillgång och efterfrågan ordna fram ett "korrekt" pris. Det man egentligen kan säga är att den här tråden alltså hjälper till att erbjuda, framförallt köpare, lite mer information än de hade innan. Jag kan inte hålla med om att det skulle vara en ursäkt att både säljare och köpare är nöjda. Självklart är det rimligt att samma vara kostar olika mycket beroende på var man köper den men då ska det också vara ett mervärde för kunden i form av service t.ex.

Tyvärr påminner ditt sätt att resonera lite om en annan person vi hade på forumet för en kort tid sen. Du skriver att du ville provocera och reta upp folk här som du stört dig på men samtidigt så inser du att du fick lite hjälp och stöd i din prissättning. För mig andas det lite inkonsekvens, but thats just me.

Kärnan i alla dessa diskussioner kommer ju alltid att vara att vissa anser att vi alla är "kompisar" på det här forumet och därför ska man ge varandra "rättvisa" priser från början medan vissa anser att man alltid ska vara "affärsmässig". Hur man vill ha det på den fronten kan ju ingen säga är rätt eller fel men det kommer att orsaka problem. Så om de som vill skriva i den här tråden fortsätter med det och alla som stör sig på den låter bli kan man ju slippa en del irritationer.

Vannish sa:
Nu vill jag ändå påpeka att ockra någon innebär att du utnyttjar någon som verkligen behöver något. Det är liksom inget bildäck du ska sälja till en med punka. Och det känns ju ändå som att det inte är folks tanke att lura folk. Däremot är det väl självklart att man vill ha så bra betalt som möjligt för det man vill sälja. Så länge varan är i det skick som utges, annars är det självklart helt fel!
\"Ocker är enligt svensk rätt ett brott som består i att den som utnyttjar någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning\" - Att sälja något för ett överpris till någon som inte vet att samma produkt finns för mindre pengar på annat håll tycker jag kan anses som att utnyttja dennes oförstånd, därmed ocker.

Självklart vill man ha så mycket betalt som möjligt när man säljer något de flesta produkter som får mest skit i den här tråden är ju sånt som finns billigare på t.ex. S-C. Man måste ju anpassa dig efter vad produkten kostar i tillgänglig butik och tycker man att det är för billigt får man antingen nöja sig eller behålla varan. Så tycker jag men åsikter kan ju skilja sig ganska mycket från person till person.

Pillard sa:
På en riktig marknad förutsätts att marknadens aktörer har all tillgänglig information, då kommer alltid tillgång och efterfrågan ordna fram ett "korrekt" pris.
Jo, detta är den ultimata marknaden. Men samma utveckling i priser/prissättning som vi ser här på FR syns även i andra sektorer och på andra marknader. Denna tråden är ju till för att belysa just det, precis som du skriver.

Senast ändrad:
Jag funderar på att göra mig av med några skidor och skulle vilja ha lite input på en ungefärlig prisbild för skidorna:

Atomic Bent Chetler 183cm med STH16 -10/11 som har gått ca 10 dagar. Generellt bra skick - några repor på stålkanterna och några lagningar på belaget.

Black Crows Navis 186cm med M20 -09/10 som har gått 20-25 dagar. Bra skick på stålkanter, några lagningar på belaget.

Coreupt BTD 187cm -09/10 med STH16 som har gått nån enstaka dag (helt repfria på stålkanter och belag).

Salomon Shogun 182cm -10/11 med STH14 som har gått 15-20 dagar (lagade belag och stålkanter).

Vad är ett rimligt spann att sälja skidorna för?

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=82132 Sådana här annonser får mig att fundera, fattar dom själva inte att man köper prylarna i paket och därmed till ett mycket lägre pris än varje del för sig självt. Eller är det helt enkelt så att dom inte tror att alla andra här på FR vet att man gör det och går på "nyprislögnen"?

Som vanligt med tur-prylar. 569 euro hos tysken för Hardside med Dynafit TLT Vertical FT. Visst, du får med ett par hudar med men köp hans för 500 spänn så är det fortfarande billigare paket. Dessutom om du köper nytt får du grejerna monterade efter din pjäxor så risken är stor att du i hans pris även måste räkna in ommontering.

Pillard sa:
Som vanligt med tur-prylar. 569 euro hos tysken för Hardside med Dynafit TLT Vertical FT. Visst, du får med ett par hudar med men köp hans för 500 spänn så är det fortfarande billigare paket. Dessutom om du köper nytt får du grejerna monterade efter din pjäxor så risken är stor att du i hans pris även måste räkna in ommontering.
Man undrar om folk inte känner till sc och liknande. Exakt samma paket hos sc:
blir billigare.

Produktbild Big Mountain / Powder 2er-Set

K2 HardSide 10/11
Art.Nr.: 70005214
Länge
Sofort Lieferbar

Marker Tour F 12 inkl. 90mm Stopper
Art.Nr.: 72603705
Größe
Sofort Lieferbar

Bindung
Sohlenlänge*
mm
Montagepunkte*
489,- € 489,- €
Artikel löschen
Produktbild K2 Fell für HardSide
Art.Nr.: 79405213
Länge
Sofort Lieferbar

129,95 € 129,95 €
Artikel löschen
618,95 €
(inkl. 19% MwSt.)
zzgl. Versand

kappakomplett sa:
Pillard sa:
blir billigare.

K2 HardSide 10/11
Länge
Sofort Lieferbar

Größe
Sofort Lieferbar

Bindung
Sohlenlänge*
mm
Montagepunkte*
489,- € 489,- €
Artikel löschen
Länge
Sofort Lieferbar

129,95 € 129,95 €
Artikel löschen
618,95 €
(inkl. 19% MwSt.)
zzgl. Versand
Marker Tour VS Dynafit, stor skillnad i priset där.

Men jag förstår inte varför folk driver upp priserna på dynafit prylar så fort dom skall säljas i andra hand.

Ahh, missade det, sorry!
Skidor och bindningar det blir 569 precis som Pillard skriver, lägg sedan på 130 för stighudar K2 så får vi 709 dvs ca 6700 SEK. Men då är allting nytt!

Tancoll sa:
kappakomplett sa:
Pillard sa:
blir billigare.

K2 HardSide 10/11
Länge
Sofort Lieferbar

Größe
Sofort Lieferbar

Bindung
Sohlenlänge*
mm
Montagepunkte*
489,- € 489,- €
Artikel löschen
Länge
Sofort Lieferbar

129,95 € 129,95 €
Artikel löschen
618,95 €
(inkl. 19% MwSt.)
zzgl. Versand
Marker Tour VS Dynafit, stor skillnad i priset där.

Men jag förstår inte varför folk driver upp priserna på dynafit prylar så fort dom skall säljas i andra hand.

Vad tror ni om priset på ett par fjolårs Fulltilt Tom Wallisch pro model i bra skick? Inte mycket använda, samlar mest dam. Tänkte göra en koll vad man får av de om intresset finns, 28,5.. Ca runt 1500-1800 =rimligt?

TTovle sa:
Vad tror ni om priset på ett par fjolårs Fulltilt Tom Wallisch pro model i bra skick? Inte mycket använda, samlar mest dam. Tänkte göra en koll vad man får av de om intresset finns, 28,5.. Ca runt 1500-1800 =rimligt?
Förmodligen inte. Beggade pjäxor är knappt värda något imho.
Kanske på Recycle, men inte mot freeride eller folk med mer koll.

Utter sa:
TTovle sa:
Tyvärr har nog Utter ganska rätt. Om du däremot skulle ha tur att hitta någon som provat just den pjäxan i exakt den storleken och därför vet att vill ha just den så kan det ju vara värt att få den lite billigare. Min sambo köpte beggade pjäxor för ett tag sen. Hon hade provat just dem och gillade dem. Sen sålde de slut i alla butiker och hon hittade ett par begagnade som inte alls använts mycket och fick dem för halva butikspriset. I det fallet blev det ju en bra affär för bägge men det är mycket som måste klaffa just när man säljer pjäxor

Jag sålde mina förra Ghost med ungefär 2v slit på dem (men jäkligt bra skick) för typ 2000:- om jag inte missminner mig... FullTilt-pjäxorna ska ner ordentligt i pris som beggade!

Vad saljer man en nast intill oanvand VIO pov 1,5 M for? (versonen fore HD) Kanns ju lite outdated..

Utter sa:
TTovle sa:
instämmer. jag la upp ett par nordica enforcer från fjolåret (4500) för 1000, använda två veckor. fast då var de iofs lite lästade också.
inte en suck att ett par FT TWPM kan vara värda mer än en tusing.

WTF?!?!? Det var nog det värsta jag sett, nånsin. Tysken erbjuder i stort sett valfri av säsongens skidor, med bindning, billigare än så. Den där måste ju ha minst 2 år på nacken som modell med?

Lee-nus sa:
Utter sa:
TTovle sa:
instämmer. jag la upp ett par nordica enforcer från fjolåret (4500) för 1000, använda två veckor. fast då var de iofs lite lästade också.
inte en suck att ett par FT TWPM kan vara värda mer än en tusing.
Slängde nu ut en annons om de mest för att kolla en intressekoll på de, får jag rätt pris så säljs de inge mer med de. Anledningen varför jag lägger ut de är för att de är i bra skick och jag vet mycket väl hur andra hands marknaden för pjäxor ser ut. Dessa är dock inga slitna säsongspjäxor som luktar "hockey omklädningsrum". Annonsen riktar sig mer mot de som letar efter ett par billiga pjäxor för att leka med i vinter i parken (eller vad de vill ha de till) Har svårt att se hur omöjligt det är att få till de bra då innerskon lätt värms om för att passa ägarens fot perfekt. Intuition innersko is the shit ;)

Utter sa:
6blomman7 sa:
Den andra där är ju otrolig, iom att det förmodligen är den första Hendryxsäljaren med någon som helst verklighetsuppfattning! Stort plus till honom!
Kan sätta en stortå på att den är såld innan kvällen, om det inte nu är 1st skida som han säljer :P

Tillbaka
Topp