Vannish
Medlem
Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"
Om folk faktiskt skulle ha en hel del jämförspriser så håller jag med om att det faktiskt blir en vettig tråd och visst finns det vissa av er som gör det. Men överlag (som inte bara tyvärr är i denna tråd) så gäller det att "håna" dessa personer.Pillard sa:Alla känner ju inte till tysken men det är väl det som är lite poängen. Precis samma fenomen finns på blocket. Personer köper en produkt för 5000 i en butik och tycker att de efter ett år borde få 4000 för den. Samtidigt finns den att köpa oanvänd på nätet för 3000. Risken är ju stor att dels personen som säljer inte får sin vara såld och att en köpare kan känna sig lurad. Genom att bara ge upplysningar om vad saker kostar nån annanstans så blir tråden en upplysning och inte ett ställe att kasta skit på varandra. Jag själv brukar försöka ha jämförpriser från någon annan innan jag skriver nånting. Som exempel kan ju nämnas den prissättningen som orsakade sånt rabalder nyligen där en person ville sälja ett par sth14 driver för 1800 när exakt samma bindning gick att köpa ny på skistore för 1500. Då anser jag att det kan vara ett schysst tips att upplysa om det. Sen om säljaren väljer att ha kvar priset så är det ju upp till honom/henne att göra så.
Principiellt kan jag väl säga att jag kommer fortsätta att reagera på annonser där man anger "jag köpte dem för x kronor". Vad man gett för produkten är ju fullständigt irrelevant för vad en produkt är värd och framförallt vad den är värd idag.
Säg att man inte känner till tysken, och googlar så får man väldigt lätt upp skistore. Och dom kan verkligen inte anses som den billigaste butik. Då blir ju lätt priset lite skevt om vi sitter här och jämför med tysken. Men en säljare och en köpare som aldrig vetat om tysken kommer ju inte heller lura/känna sig lurad.
Fast är det verkligen helt irrelevant? Visst att man oftast sätter ut det priset för att säga "se så bra pris det är nu". Men man ger ju också en potentiell köpare en hum om värdeminskningen. Alla kanske inte bryr sig om det men ibland känns det ju ändå lite intressant.
Nu vill jag ändå påpeka att ockra någon innebär att du utnyttjar någon som verkligen behöver något. Det är liksom inget bildäck du ska sälja till en med punka. Och det känns ju ändå som att det inte är folks tanke att lura folk. Däremot är det väl självklart att man vill ha så bra betalt som möjligt för det man vill sälja. Så länge varan är i det skick som utges, annars är det självklart helt fel!Blidee sa:Den går ju ut på det med, är ju det som är fint. Man kan varna folk för överpris, folk kan fråga vilket pris som är rimligt både att köpa och sälja för.offline sa:En vara är värd den summa pengar säljaren och köparen kommer överens om. Nypris eller för den delen "price-police´s" kan vara irrelevanta.
Hajjar inte riktigt hetsen över att baissa de överpriser som folk sätter ut?
Den här tråden skulle vara såå mycket bättre om den gick ut på att medlemmar kan fråga vad de bör betala för den skida de är intresserade av.
Om man inte tillhör de som tycker om att ockra och lura mindre insatta personer på pengar för, i många fall, skräp så kan jag inte se att man skulle ha något emot tråden.