Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"

Tompan14 sa:
Lima-ko sa:
lämpar sig riktigt bra för de som inte vill eller kan svänga utan hellre bara åker rakt ner".
Men är det inte så majoriteten av användarna här åker? "Jag lägger bara sjukt stora och aggressiva störtloppssvängar, max två per åk oavsett fallhöjd för så har jag sett att man ska åka i häftiga skidfilmer"
Det är inte omöjligt nej ;).

Pillard sa:
Slogen sa:
Heinz_p sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=88011

Eller så köper man nya hos Coreupt för 2600:
http://www.coreupt.com/cheap-ski/born-to-drop-2011
sjuuukt... coreupt säljs alltid till loppis-pris någonstans.. vad fan tänker han?
I rättvisans namn så måste jag dock påpeka att de är "out of stock" på coreupts sajt...
hehe... då måste det vara samlarvärdet!! :)

Heinz_p sa:
Gamla P18-bindningen. Jag sålde ett likadant par för 600:- i höstas..
Är det något att skryta med? - Att du gjorde en uppenbarligen kass affär...

Om man ska ha tag på ett par nya med samma funktion så får man ju punga upp 3-4k beroende vart man köper dom ;)

Senast ändrad:
Sveda_och_verk sa:
Heinz_p sa:
Gamla P18-bindningen. Jag sålde ett likadant par för 600:- i höstas..
Är det något att skryta med? - Att du gjorde en uppenbarligen kass affär...

Om man ska ha tag på ett par nya med samma funktion så får man ju punga upp 3-4k beroende vart man köper dom ;)
Lugna ner sig nu, det var inget skryt - märkligt att du kunde tolka det som det - utan en jämförelse. Här får du exakt samma bindning för 1000:-, som jag tycker är ett mer vettigt pris. :
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=83971

Bindningen är ju trots allt 4-5 år minst.

Som sagt, tråkigt på jobbet..

Här står man i valet och kvalet. Antingen köper man ett par begagnade för 900:-, eller så köper man ett par nya för 79 euro (=700:-). Skillnaden i pris kanske skulle kunna bero på den svarta färgen?

Senast ändrad:
Born to drop verkar vara en utmärkt topptursskida, läser man i pryldatabasen så väger den enbart 4 gram! :rolleyes:

Heinz_p sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=88011

Eller så köper man nya hos Coreupt för 2600:
http://www.coreupt.com/cheap-ski/born-to-drop-2011
1. Skidan är out of stock hos Coreupt (dvs populär).
2. Kostar 3995 ny i år och min är inte åkt på särskilt mkt.
3. Bindningen kostar 2700 ny och jag tar ut 1 000 för den i paket med skida.

Förstår i ärlighetens namn inte vad the fuzz is all about. En lycklig köpare kanske till och med får pruta.

Slogen: På tal om samlarvärde kanske du är sugen på en stukad pocket rocker från 04. Du får den för en tusenlapp.

carlmart sa:
Precis. Hur kan du då ta 4000:- för det paketet?

Senast ändrad:
Heinz_p sa:
carlmart sa:
Precis. Hur kan du då ta 4000:- för det paketet?
Ja du. Jag tycker att det är ett rimligt pris tillsammans med bindning. Jag vill helst sälja hela paketet och därför är jag intresserad att slumpa bort skidorna utan sänker de i utgångsläget bara med 3 000 från årets modell.

Jag har köpt och sålt på FR i flera år och aldrig varit med om att inte fått sålt mina skidor eller annan utrustning och anser mig därför ha rätt bra koll på vad som gäller i prisväg.

Slutligen (för det känns lite tjatigt redan att diskutera priser i K&S) måste jag säga att denna tråden inte längre är en skön pricerunneraktig tråd som plockar fram lägre priser, utan snarare åtta-tio personer (varav många är moderatorer eller FR-junkies sedan flera år) som sitter och domderar och dömer ut folk och deras annonser på ett, ja, rätt otrevligt sätt. Men, boys, keep up the good work (eller ägna er åt ert jobb istället
@Heinz_p)

carlmart sa:
Ja du. Jag tycker att det är ett rimligt pris tillsammans med bindning. Jag vill helst sälja hela paketet och därför är jag intresserad att slumpa bort skidorna utan sänker de i utgångsläget bara med 3 000 från årets modell.
Ok, bra. Syftet med denna tråd är att uppmärksamma priser som vi tycker är orimliga. I mina ögon är det paket du säljer för dyrt och jag skulle personligen aldrig köpa det till det priset. Som jämförelse skulle jag få ungefär lika mycket för mina DPS 112:or med P18, då kanske du ser skillnaden i exklusivitet och inköpspris. Men, du behöver givetvis inte bry dig om mina åsikter och tankar - vilket du också poängterar.

carlmart sa:
Jag har köpt och sålt på FR i flera år och aldrig varit med om att inte fått sålt mina skidor eller annan utrustning och anser mig därför ha rätt bra koll på vad som gäller i prisväg.
Jo, samma här.

carlmart sa:
Slutligen (för det känns lite tjatigt redan att diskutera priser i K&S) måste jag säga att denna tråden inte längre är en skön pricerunneraktig tråd som plockar fram lägre priser, utan snarare åtta-tio personer (varav många är moderatorer eller FR-junkies sedan flera år) som sitter och domderar och dömer ut folk och deras annonser på ett, ja, rätt otrevligt sätt. Men, boys, keep up the good work (eller ägna er åt ert jobb istället
@Heinz_p)
Jobb? Jag har inget jobb. Sitter på FR dagarna i ända, går på soc och drömmer mig bort till snön (även om jag inte åkt skidor på flera år eftersom jag inte har råd). Är därför självutnämnd expert med väldigt lite koll på saker och ting, men försöker ändå hjälpa folk här helt gratis. Tråkigt med personangrepp, speciellt när du prickar så rätt. Det känns.

Jag har själv varit utsatt för denna tråd med min annons, vilket gav mig en bra heads up på att jag låg fel i pris och det tyckte jag var bra. Tråkigt att du inte uppskattar det vi gör, har du något förslag på att göra det bättre?

Senast ändrad:
carlmart sa:
@Heinz_p)
Kanske dax att läsa första inlägget i den här tråden igen? Det är en tråd som uppmärksammar överpriser, och det här är inte blocket. Där kan du ta ut priser som inte är rimliga iom att folk i regel har sämre koll.

Faktum kvarstår, ett par skidor går i regel ut för minst 30-50% lägre pris i slutet av säsongen. Därmed är 1 år gamla skidor inte värda mer än halva nypriset och neråt (som tumregel).

Ok, ett inlägg till.
Jag uppskattar er hjälp med att hitta rätt pris på grejjorna. Som jag tidigare nämnt är det dock paketpriset jag är mest intresserad av att sälja och därför lägger jag inte skidpriset i sig lågt. Med en viss prutmån (eftersom andrahandsmarknaden alltid innebär prut) så är paketpriset skäligt med tanke på bindningens nypris. Enligt min måttstock då självklart. I agree to disagree när det gäller detta.

Förslag på att göra det bättre. Både jag och nej. I grunden är detta en god idé. Vad ni kan göra bättre är att snygga till tonläget och vara lite mer ödmjuka. Jag läser och uppskattar mycket av det som de mest tongivande personerna i denna tråd skriver och har skrivit om framförallt utrustning tidigare på FR. Tycker därför det är lite tråkigt att tonläget ibland blir så otroligt tufft och stöddigt. Jag sänker min garde och förbättrar tonläget och hoppas att ni gör det i tråden framöver också.

Slutligen (och jag lovar, detta är sista inlägget, för sen måste jag verkligen fortsätta att jobba), så var passningen till dig Heinz_p öppet mål när du öppnar inlägg efter inlägg med "tråkigt på jobbet idag".

Peace Out!

Jag tycker den här tråden är sund jag. :)

Vad man gett för sina prylar är helt ointressant - det är vad motsvarande kostar att få tag i idag, och nu när det är enkelt att handla via nätet så är det ju jäkligt ointressant att shoppa beggade goggles a' 1200 bagis, när nya av samma-lika modell landar runt tusenlappen hemma?

Spela roll om man gett 1800 hos lokale ockraren.

...och det leder till nästa grej man är trött på - NEJ - dina använda prylar är inte värda 75% av nypris hos den dyraste handlaren här hemma, speciellt inte om de är ett par år gamla (spelar ingen roll om de är oanvända eller inte), för det har troligtvis kommit nyare, och bättre modeller.

Lite research innan ni sätter ut era annonser kanske är på sin plats, eller så kan ni lura på folk prylarna via blocket/tradera. ;)

Att den här tråden finns här är bara ett sundhetstecken.

Själv blir jag alltid lite fundersam när någon säljer en pryl som är "helt ny". "Varför?" är en fråga som dyker upp i mitt huvud... Om vi tar annonsen ovan som ett exempel. Där anges nypris till 4000 och de säljs för 2599, alltså 1401 kronor under nypris. Om vi antar att man med nypris avser vad man fick betala i butiken så undrar man ju varför man väljer att sälja varan här till ett lägre pris. Det står även att just den modellen i den färgen inte finns i Sverige, så man kan misstänka att det var något problem med fel storlek och att det kostar med returfrakt till utlandet. Men att fraktkostnaden skulle överstiga 1400 kronor anser jag vara orimligt. Varför köper man då en vara som man aldrig ens använder och sedan säljer med förlust? Det verkar inte vara ett smart drag ekonomiskt sett...Det är frågor som jag ställer mig när jag ser sådana annonser.

Tompan14 sa:
Själv blir jag alltid lite fundersam när någon säljer en pryl som är "helt ny". "Varför?" är en fråga som dyker upp i mitt huvud... Om vi tar annonsen ovan som ett exempel. Där anges nypris till 4000 och de säljs för 2599, alltså 1401 kronor under nypris. Om vi antar att man med nypris avser vad man fick betala i butiken så undrar man ju varför man väljer att sälja varan här till ett lägre pris. Det står även att just den modellen i den färgen inte finns i Sverige, så man kan misstänka att det var något problem med fel storlek och att det kostar med returfrakt till utlandet. Men att fraktkostnaden skulle överstiga 1400 kronor anser jag vara orimligt. Varför köper man då en vara som man aldrig ens använder och sedan säljer med förlust? Det verkar inte vara ett smart drag ekonomiskt sett...Det är frågor som jag ställer mig när jag ser sådana annonser.

carlmart sa:
Förslag på att göra det bättre. Både jag och nej. I grunden är detta en god idé. Vad ni kan göra bättre är att snygga till tonläget och vara lite mer ödmjuka. Jag läser och uppskattar mycket av det som de mest tongivande personerna i denna tråd skriver och har skrivit om framförallt utrustning tidigare på FR. Tycker därför det är lite tråkigt att tonläget ibland blir så otroligt tufft och stöddigt. Jag sänker min garde och förbättrar tonläget och hoppas att ni gör det i tråden framöver också.
Värt att notera är att prissättningen = "tonläget" och om man inte är girig blir ens annons inte upptagen i denna tråd.
Så det finns mao ett enkelt sätt att undvika eventuell kritik.

@carlmart

Så, från att det var vi som var uppåt väggarna fel med att kritisera din prissättning så är det nu trådens stämning det är fel på. Ok. Stämningen tyckte jag du var ganska duktig själv på att haka på, eller har jag fel?
Jag ska försöka vara lite tydligare och snällare i min framtoning framöver, så annonsörerna inte tar illa upp när jag poängterar att prissättningen - ur min synvinkel - är knasig.

Men, carlmart, jag tycker du gjorde en korrekt avvägning som valde att prioritera jobbet framför att fortsätta svara i denna tråden och försvara dina priser (och jag säger ju detta eftersom att ha ett jobb visat sig vara väldigt relevant i diskussionen).

Senast ändrad:
Har exakt samma skida/bindning som calmart(kanske lite mer slitna) och jag kan förstå resonemanget.
Köptes för 5000:- inklusive frakt. Fick jag 4000:- så skulle jag sälja dom. Om jag skulle lägga ut dom på annons så vore kanske rätt pris 2500-max 3000:-. Men det skulle jag inte vara intresserad av att sälja dom för.
Det är en för bra skida/bindning att släppa för 2500:-. Då kan man lika gärna ha kvar dom. Litegrann som ett bakvänt Hendryxsyndrom...

Tillbaka
Topp