Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"

rocknerPR sa:
Så visst dom kan säkert gå av mitt på utan för varning men det finns ingen spricka på dom och de känns hur underbara för jag fick tillslut i foten men en innersko och de är underbara!
Så jag ska köra slut på dom nu letar efter nya innerskor till dom bara :)
Näe ... lyssna inte på ACE, Lee-nus, Lima-Ko och Utter ... de tror att allt som är över 20 år gammalt är oåkbart. Näe ta en titt i Sälen på Sportlovet så får du träff på såväl Raichle, Hexcel, Ess och mycket annat. Har du riktigt tur framförs de i ett färglatt SOS-kit från tidigt 80-tal. Full klosssladd mot baren!

:-) / MM

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
rocknerPR sa:
Så visst dom kan säkert gå av mitt på utan för varning men det finns ingen spricka på dom och de känns hur underbara för jag fick tillslut i foten men en innersko och de är underbara!
Näe ... lyssna inte på ACE, Lee-nus, Lima-Ko och Utter ... de tror att allt som är över 20 år gammalt är oåkbart. Näe ta en titt i Sälen på Sportlovet så får du träff på såväl Raichle, Hexcel, Ess och mycket annat. Har du riktigt tur framförs de i ett färglatt SOS-kit från tidigt 80-tal. Full klosssladd mot baren!

:-) / MM
Eller ett par underbara Dachstein... Dom vita med orange spännen... Dom var riktigt heta typ 1987

rocknerPR sa:
...är ju som redan noterat notoriskt skeptisk mot uråldriga grejor! Säger bara plaståtervinningen! Men visst, kör på bara, minns bara vem som varnade dig ;)

Hade du i stället hittat ett par orangefärgade Lange Banshee i Adiprene (TM) från 78 hade jag tillstyrkt vad som helst. Helt oförstörbara! Överkörning av en 65-tons M4 stridsvagn följt av Steinwayflygel från 64:e våningen toppat med ett syrabad skulle eventuellt bara göra en liten skråma på dom, kanske!. Visserligen oböjbara också, men vaff-n, det var så det skulla va på den tiden! Allt för konsten!

...men Raichle -82, visserligen Schweiziska, men ändå, näe jag är skeptisk!
Men motbevisa mig för all del!

Eder, för kvällen något otypiskt negative,
Ace DG

Senast ändrad:
Eller så kompletterar man pjäxorna med tidstypisk utrustning och klädsel för lite roliga maskeraddagar.

Ace_DG sa:
Hade du i stället hittat ett par orangefärgade Lange Banshee i Adiprene (TM) från 78 hade jag tillstyrkt vad som helst. Helt oförstörbara! Överkörning av en 65-tons M4 stridsvagn följt av Steinwayflygel från 64:e våningen toppat med ett syrabad skulle eventuellt bara göra en liten skråma på dom, kanske!. Visserligen oböjbara också, men vaff-n, det var så det skulla va på den tiden! Allt för konsten!
Ja tror fan att det ligger ett par sådana i skidbackens verkstad :) är osäker om de är just den modellen men de är ett par orange färgade gamla lange pjux som ligger där :) Ska kolla närmare på dom :)

Det skulle vara intressant med något som liknade ett kommentarsfält på prylmarknaden där andra användare än den som lagt upp annonsen kan få länka till nypriser på den angivna artikeln, skulle nog leda till en betydligt mycket billigare prylmarknad :D

Tänkte kränga mina 190 katana från -10/11. Repiga topsheets men hela och fina under. Två borrningar varav den senaste opluggad, så går att återanvända ifall man har sth och runt 335 mm sula. Vad tror ni för pris?

Pillard sa:
Tänkte kränga mina 190 katana från -10/11. Repiga topsheets men hela och fina under. Två borrningar varav den senaste opluggad, så går att återanvända ifall man har sth och runt 335 mm sula. Vad tror ni för pris?
<1000 spänn

Såg detta idag - det finns en orsak till varför många vill ha oskäligt betalt för sina gamla saker. Det handlar om
"människors tendens till förlustaversion, dvs att vi tenderar att värdera det vi har mer än det vi inte har. Att detta är fallet visar t ex laboratorieexperiment där försökspersoner antingen har fått uppge hur mycket de skulle betala för t ex en kopp kaffe alternativt avstå från den kopp de har fått. Det visar sig att personerna tenderar att värdera kaffet högre om de har koppen i sin ägo än om inte har det (se, t.ex. Kahneman et. al 1990 i Journal of Political Economy)."
http://ekonomistas.se/2012/02/08/deklarerad-frlustaversion/

Med andra ord: mina egna lagg är mer värda än de som finns i affären, och "vad i helvete" borde bytas till "jaså"

rocknerPR sa:
Snow_flake sa:
Junkyards brädor är som sagt mycket eftertraktade, eller är det så att man får hela fabriken med på köpet?
http://www.blocket.se/stockholm/Ny_..._tavlings_vinst_38485129.htm?ca=11&w=1&last=1
Han måste ju ha skrivit fel...
orly.jpg

Vattendroppe sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=87951

Hendryx-syndromet?
Snarare:
"Går inte att köpa på Sportconrad syndromet"
Ser inte felet i att vilja ha tillbaka en del av det man själv betalat.
Köper man tex ett par Hendryx ( som inte finns på SC) För ca 13000,- och vill sälja dom ett par veckor senare för typ 8000,-har köparen "sparat" 5000 och säljaren får skit här, köper någom ett par skidor i butik i sverige för ca 7000,- och vill sälja dom här för 4000,- har säljaren "förlorat" 3000,- och blir idiotförklarad här med motivationen finns på SC för xxxx ,-.
Men om någon vill sälja ett par skidor här han köpt på SC för 5500,- (skriver han inte här utan vad dom kostar på butik i Sverige) för 40000,- har han förlorat 1500,- och betraktas som en hjälte här....
Så när vi kommer till grejer som inte kan köpas på SC Typ Hendryx & Dps tycker jag folk skall vara nöjda med att få en sparsamt andvänd skida för 5000,- billigare än nyprir.(Har ej heller sett dessa skidor till kraftigt rabaterade priser i butik)

Magngan sa:
Vattendroppe sa:

Hendryx-syndromet?
Snarare:
Köper man tex ett par Hendryx ( som inte finns på SC) För ca 13000,- och vill sälja dom ett par veckor senare för typ 8000,-har köparen "sparat" 5000 och säljaren får skit här, köper någom ett par skidor i butik i sverige för ca 7000,- och vill sälja dom här för 4000,- har säljaren "förlorat" 3000,- och blir idiotförklarad här med motivationen finns på SC för xxxx ,-.
Men om någon vill sälja ett par skidor här han köpt på SC för 5500,- (skriver han inte här utan vad dom kostar på butik i Sverige) för 40000,- har han förlorat 1500,- och betraktas som en hjälte här....
Så när vi kommer till grejer som inte kan köpas på SC Typ Hendryx & Dps tycker jag folk skall vara nöjda med att få en sparsamt andvänd skida för 5000,- billigare än nyprir.(Har ej heller sett dessa skidor till kraftigt rabaterade priser i butik)
Jaa, fast nu är det ju inte en del han vill ha tillbaks. Utan i princip allt, och det skulle i alla fall inte jag ge.

Magngan sa:
Snarare:
Alpingaraget i sthlm tar 11 snören för DPS pure-skidor och för ett par Rotefella NTN får man hosta upp 1500 extra. Så 1500 under inköpspris snarare än 5000...

Magngan sa:
http://www.skistore.se/sv/telemark/2493-rottefella-ntn.html
Jag tycker synd om dig ifall du brukar köpa skidor och bindningar separat utan att få paketpris...

(Dessutom tar skistore 10 snören för DPS pure, så det blir fortfarnade bara drygt 2000 under inköpspris...)

Senast ändrad:
Vattendroppe sa:
Magngan sa:
http://www.skistore.se/sv/telemark/2493-rottefella-ntn.html
Jag tycker synd om dig ifall du brukar köpa skidor och bindningar separat utan att få paketpris...

(Dessutom tar skistore 10 snören för DPS pure, så det blir fortfarnade bara drygt 2000 under inköpspris...)
Och hur många potentiella köpare är intresserade av telisbindningar?

Pillard sa:
Å andra sidan, hur många NTN-bindningar finns det på begagnatmarknaden?
Det är förhållandet mellan tillgång och efterfrågan som styr en marknadsekonomi, inte de absoluta talen.

Tompan14 sa:
Pillard sa:
Å andra sidan, hur många NTN-bindningar finns det på begagnatmarknaden?
Det är förhållandet mellan tillgång och efterfrågan som styr en marknadsekonomi, inte de absoluta talen.
visst är det så, men då kanske man skulle satsa på att sälja dem var för sig. Nu sätter sig ju säljaren i situationen att han måste hitta en person som dels är villig att köpa en så pass dyr skida begagnad och den personen dessutom måste åka telemark. På det sättet har man ju krympt den potentiella köpskaran ganska kraftigt.

Pillard sa:
visst är det så, men då kanske man skulle satsa på att sälja dem var för sig. Nu sätter sig ju säljaren i situationen att han måste hitta en person som dels är villig att köpa en så pass dyr skida begagnad och den personen dessutom måste åka telemark. På det sättet har man ju krympt den potentiella köpskaran ganska kraftigt.
Jo det är ju ingen dum tanke, lätt fixat med det lilla tillägget "kan sälja skidor och bindningar separat".
Skulle man vara intresserad av enbart bindningarna som annonsen ser ut så får man väll ändå ha såpass mycket mod att man vågar fråga om personen kan tänka sig att sälja enbart bindningarna.

Magngan sa:
Vattendroppe sa:
Hendryx-syndromet?
Snarare: "Går inte att köpa på Sportconrad syndromet"
Nej det är klart, är det nya grejer så vill man kanske ha tillbaka en summa på det. Men som förklaring då du är medlem sedan 2011-11-18 och kanske inte läst så mycket på denna tråd. "Hendryx-syndromet" (till viss del toppturs-syndromet, och ev. DPS-syndromet i framtiden :D ) är när en person lägger upp en annons där nypriset är överdrivet högt, och personen sätter beg.priset på en nivå som motsvarar att gå och handla nytt till paketpris, och där sakerna oftast är använda en-två-tre säsonger...

Dvs. beggade grejer utan garanti till nypris. He bara å köp!

Inte sett Moment, ON3P, Ridea eller några andra småmärken till överpris heller som inte finns på Conrad. Endast Hendryx, DPS och Topptursutrustning....

Å den roligare sidan så har Only ski & snowboard i La Thuile ett par Dynastar race-sl med P18 (mer eller mindre oanvända) för 150 EUR, stått länge, går säkert få ett bra pris.

Nu är det kanske lite väl långt bort flr de flesta, tyckte bara tråden behövde lite gladare responser...

Utter sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=89695 Eller ett par från tysken för 269 euro.
+ 15€ i frakt från tysken! Detta betyder att Tysken är 400 pix dyrare än säljaren i denna annons och båda säljer nytt. Ser inget fel med det...

Senast ändrad:
just nu är väl frakten gratis från tysken? annars är den väl på 50€? eller va det för två kanske... minns int

Tillbaka
Topp