Problem att åka med min nya Salomon A.M.P

shadowman

Ny medlem
Hej!

Jag har tidigare åkt med brädor man lånat av kompisar och så.....
Förra vintern skaffade jag mig en Salomon A.M.P 159, och problem uppstod.
Alltså jag åker bara rakt nedför, allt bra. Sen i nästa stund skär kanten rakt ner vilket resulterar
i en jävla vurpa!?!?! Vad är det som händer? Brädan når upp till hakspetsen, jag väger 85kg och är 182cm lång. Har någon tips? Ändra bindningar mm?
Det hela händer helt utan förvarning, fan höll på slå ihjäl mig förra säsongen...
Aah kanske överdrev men jag slog i axeln som fan, åkte vidare och vred till knät 100m längre ner
när jag skulle åka ifatt polarna. Sen var säsongen över för mig...
Kändes jävligt surt.

/Kaj

Hmm...ett intressant problem.

Kan det vara så att du lånat lite halvdassiga brädor med slöa stålkanter och inte så bra skär. Då kanske Salomonbrädans vassa kanter och fina svängegenskaper gör att det blir lite svårare att åka. Mitt första tips är att ta en fil och runda av stålkanterna lite i nos och tail. Inte så mycket, kanse 10-15 cm in på den effektiva kantlängden i båda ändar av brädan. Dra några gånger bara så att du filar ner den skarpa kanten så den blir lite snällare.

Det borde kunna göra situationen bättre.

Om man har för vassa kanter på skidorna skär man oftast fast å så...
Man känner om man har för vassa kanter...
Kanske e det problemet...

Redan 1997 talade mina vänner om att de fick den känslan oxå, jag har aldrig upplevt det så men salomons brädor har alltid varit relativt lättåkta när det gäller skärande sväng (att de inte släpper så lätt dvs), vet inte om det har något samband med "hugget", men det låter rimligt.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp