Problem att byta ut Abs-patroner

Hej o hå!
Har någon stött på det här tidigare??! Jag och min flickvän anlände till Kanada med våra nytömda och flygtransportbara Abs patroner som vi med 100% säkerhet tänkte att vi kunde byta ut i här i Kanada. Det verkar inte gå, eftersom de är europeiska. Abs dealern har varit i kontakt med Abs i Kanada och menar att vi måste köpa nya nordamerikanska patroner för 200 dollar. Har ni stött på det här förr? Känns ju lite skevt att behöva betala för något man redan har.
Tack på förhand,
Gustav & Kajsa

Vad är de gjorda av?

Patroner i kolfiber/"carbon" är ej tillåtna i NA, varken i USA eller i Kanada.

Lite off-topic men behöver man verkligen tömma patronerna för att flyga in i Kanada. Har aldrig hört det förut??

Att det är andra patroner i NA stämmer dock.

Hej igen.
Vi har en patron i kolfiber och en i stål. Kolfiber verkar bara vara en europeisk grej, ja. Tyckte dock att det verkade lite skevt att man inte kan byta in stål mot stål eftersom det ändå är samma företag, även om de är tillverkade enligt andra normer.

Vi tömde patronerna som ett säsongstest, för att se så att väskorna utlöste som de skulle. Vi antog bara att man kunde byta ut patronen i Kanada, tji fick vi.... Som vi förstår det så är det bara att bita i det sura äpplet och köpa en ny patron.

Jag har jobbat åt en abs dealer i Frankrike och där byter vi inte in några patroner heller. Ska du ha en ny måste du köpa. Abs ger inte några patroner gratis.

Ok. Man fick inte den bilden av ditt inlägg med tanke på det som kommit fram i tråden. Varför byter de inte in stålpatronen i Kanada då ? Vad kostade det att byta in kolfiber patronen +handtag i din affär? Vore roligt att veta hur det funkar om man skulle vilja följa abs råd om att dra säcken i början av säsongen. Är ju verkligen svagt av abs att inte klart ge ut den information att man inte kan byta in europa/kanda. Eller kanske det framgår någonstans?

Senast ändrad:
Hej gott folk!
Jag menar inte att det är gratis att byta ut patronerna. Man kan se det som att en patron har pant. Man köper en patron i butik för dryga 1000 lappen (stål). Drar man ryggsäcken så kan man byta ut den här patronen, dvs gå till en ABS dealer men den tomma patronen så får man byta den till en kostnad av ca 300. Det gäller enbart om du har den tomma patronen med dig som de kan skicka till Abs för påfyllnad.
Det här är vad jag fick förklarat för mig när jag bytte in min förra patron.

Det som inte framgår på ABS hemsida är att man inte kan byta in tömda patroner av europeisk standard till en som är tillverkad i Nordamerika. Eftersom jag aldrig hört om någon som råkat ut för bekymmer med Abs rygga i Kanada så blev jag nyfiken.

Ja, alla utom Daybreak fattade vad du menade. Eller så fattad jag inte vad Daybreak menade.

Daybreak som är den med största erfarenhet av att jobba på en abs dealer i denna tråd skrev:

" Jag har jobbat åt en abs dealer i Frankrike och där byter vi inte in några patroner heller. Ska du ha en ny måste du köpa. Abs ger inte några patroner gratis."

Sorry om det är litet offtopic från kedjan men..

Kan man lita på att en abs dealer i europa tex. frankrike har en patron att ge dig i utbyte ( för ca 300) då du går in i affären?

Erfarenheter?

Senast ändrad:
Abs dealern vi var hos i Kanada gav tre olika svar på vår fråga beroende på vem som var i butiken tills dess att vi fick det klargjort från ägaren, via Abs kontor i Kanada, att vi var tvungna att köpa nya patroner till fullpris.

Hade vi haft en nordamerikansk patron så hade dom bytt ut den för 60 kanadensiska dollar.

Jag tror att man ska vänta sig att en dealer ska kunna byta ut patronen om det nu är enligt rätt tillverkningsnorm. Känns ju ganska ovärt annars. Jag har tidigare fått en patron inbytt mot porto hos Klingheim i Sverige, pga återkallade patroner, och en tömd patron har blivit utbytt till en kostnad av 300kr i Abisko.

Tillbaka
Topp