Problem hitta pjäxor med tillräckligt låg volym

Niblet

Medlem
Köpte ett par Salomon quest pro 130 i början av säsongen för att mina tidigare pjäxor var för stora, kändes som att jag studsade runt i dom. Nya pjäxorna satt bättre i början men nu när jag har åkt in dom lite har jag samma problem som tidigare, känns som att fötterna rör sig i pjäxan, inte framåt och bakåt utan mer i sidled och att dom vrider sig längs längdaxeln så att säga. För att motverka det får jag spänna två nedersta spännena maximalt, vilket gör att jag fryser om foten. Åkte när det var lite varmt i solen för en månad sen och då fick jag spänna mer, vilket gjorde att foten domnade bort helt. Har också problem med att det glipar runt och bakom vaden när jag trycker plösen framåt, spänner därför plösspännet maximalt vilket minskar problemet men deformerar skalet.

Har gått tillbaka till butiken där jag köpte dom och lagt i en volymreducerande sula och lagt på någonting bakom vaden mellan innerskon och skalet vilket har hjälpt lite grann men fortfarande är det inte bra.

Gick till Alpingaraget igår och prövade nya pjäxor i desperation men dom hade inget som var tillräckligt litet runt foten. Fötterna är 28 cm stora och hittills har jag haft pjäxor som var 27,5. Prövade att gå ner en storlek men då trycktes tårna ihop på ett smärtsamt sätt, möjligt att dom var bättre volymmässigt. Killen som hjälpte mig i butiken tyckte att jag skulle komma tillbaka i höst, Atomic skulle komma med en ny alpinpjäxa med gåläge som skulle vara smal och liten.

Vad gör man? Kan jag gå ner en storlek i skalet och fixa en annan innersko som är mindre på längden så att jag får mer plats framåt för tårna? Fick förslag om att spruta en innersko i dom nuvarande pjäxorna för att få en tightare passform men det känns bortslösat att göra det på ett par pjäxor som inte sitter bra från början.

Skulle nog också behöva pjäxor som är mjukare i flexet, men det verkar vara svårt att hitta 110-pjäxor som är någorlunda smala och tighta.

Har inte jättekoll på andra modeller, men har en Quest 120 och den är ju ganska rymlig/bred. Kanske är alla gålägespjäxor rymliga? Är det en spec som du behöver? Har även ett par Salomon XMAX 120 som har klart tajtare passform i samma storlek.

Senast ändrad:
Jag har lite samma problem och kör just nu med fischers vacuum pjäxa (Ranger) som jag lyckats få till helt ok. Testade dock igår pjäxan jag tror du talar om från atomic (hawk ultra xtd 130) som är nästa års modell. Underbart låg volym, superflex, 98mm läst, gåläge som var riktigt bra och 1400g vikt med techinserts. Bootfittern jag testade som hos talade sig helt varm om dom och menade att det var den bästa pjäxan hon någonsin sett i den kategorin (inte säljsnack då hon vet att jag inte kommer köpa ny pjäxa i år).

Om den passar dig tror jag att den kan vara det du och alla andra andra med låg volym letar efter (bland friåkningspjäxor).

Pjäxan kommer även i 120 och 110 flex med lite högre vikt.

Senast ändrad:
Vill minnas jag testade Xmax 120 igår och inte tyckte om den. Gåläge är inget krav men en bonus, tänker mig mest slack country men har knappt haft tillfälle att utnyttja det.

Kul att höra havreboll, du ger hopp inför framtiden iaf.

havreboll sa:
Jag har lite samma problem och kör just nu med fischers vacuum pjäxa (Ranger) som jag lyckats få till helt ok. Testade dock igår pjäxan jag tror du talar om från atomic (hawk ultra xtd 130) som är nästa års modell. Underbart låg volym, superflex, 98mm läst, gåläge som var riktigt bra och 1400g vikt med techinserts. Bootfittern jag testade som hos talade sig helt varm om dom och menade att det var den bästa pjäxan hon någonsin sett i den kategorin (inte säljsnack då hon vet att jag inte kommer köpa ny pjäxa i år).

Om den passar dig tror jag att den kan vara det du och alla andra andra med låg volym letar efter (bland friåkningspjäxor).

Ooohh låter så himla fint! Vars hitta du dem?

Corin sa:
havreboll sa:

Ooohh låter så himla fint! Vars hitta du dem?
En butik här i val d isere så kanske lite lång resa för att testa dom ;)

Dock ska det komma en del snö här så kanske värt resan ner!

Har typ samma problem som dig med samma modell, jag provade att köra med en tjockare skidstrumpa och det funkade bättre, problemet som dök upp istället var att jag hade ett rent helvete att få i foten istället.

Jag körde quest för några år sen och upplevde den också för "rymlig" köpte då ett par dalbello krypton, satt som en smäck. Uppgraderade förra året till lupo ti som sitter lika bra + gåläge.

Senast ändrad:
Har bestämt mig för att gå och gjuta en sula och be dom i butiken att klippa lite i den för att få mjukare flex. Sen i höst ska jag prova den nya Atomicpjäxan. Om inte den passar är väl frågan om jag ens vet hur en pjäxa ska sitta.

Har prövat Krypton.

Senast ändrad:
Vilken storlek på Dalbello Lupo/Krypton? Rätt långa i längden och rymlig tåbox, så du kanske kan gå ner en storlek där. Jag kör "rätt" storlek och måste trycka den i sidled men absolut inte i längsled.

Kan också vara så att du står fel i pjäxan. Kilar under hälen eller spoiler bakpå linern så du får mer frammåtlut kan hjälpa.

Hur bred är din fot?

Vilken sko som kommer att passa din fot är svårt att säga utan att ha tillgång till dem men det finns en del smalare skor som teoretiskt kan kvala in på listan. Allt med tilläggsnamnet "pro" från salomon är bredare och större i volymen så undvik gärna dem. Jag har själv samma bekymmer, allt förutom riktiga racepjäxor är för breda för mina fötter (längsta foten är ~270mm, smalaste ~94mm), de jag hade med från start på min lista med kandidater när det var dags för nya pjäxor tills i år var:
Lupo - vann (kommer tidigare från andra kryptonskal)
PInnacle 130 LV - satt inte helt olikt lupo imho men föll bort då den var för mjuk
ZeroG - skulle eventuellt gå att få ordning på men var lite för rymlig
Raptor RS140 - saknade gåläge och techinserts men jag hade god lust att bygga frankenboot av ett par raptor och ett par lupo.

Hade jag varit du hade jag lagt till atomics nya hawx ultra i turversionen på testlistan. Kan du tänka dig att slopa möjligheten till alpinsulor kan du kasta in vulcan om du hittar några. Sitter ingen av dem (eller några andra) bra lästmässigt är det bara att vandra ner i storlekarna, för min del slutade det med lupo i 25,5. Redan utan innersko var det extremt ont om plats men med några timmars arbete med sulor, skal och innersko är det den absolut bästa pjäxan jag har haft.

Lange XT130L.V .
Inte speciellt hårt flex.
Den har ganska markerad häl i skalet så den pjäxan är egentligen en halv storlek längre än vad det står.
Jag kunde gå ner en storlek och den var perfekt på längden.Jag fick sedan bredda tåboxen.

Det var min lösning på samma problem.

Jarle sa:
Vilken sko som kommer att passa din fot är svårt att säga utan att ha tillgång till dem men det finns en del smalare skor som teoretiskt kan kvala in på listan. Allt med tilläggsnamnet "pro" från salomon är bredare och större i volymen så undvik gärna dem. Jag har själv samma bekymmer, allt förutom riktiga racepjäxor är för breda för mina fötter (längsta foten är ~270mm, smalaste ~94mm), de jag hade med från start på min lista med kandidater när det var dags för nya pjäxor tills i år var:
Lupo - vann (kommer tidigare från andra kryptonskal)
PInnacle 130 LV - satt inte helt olikt lupo imho men föll bort då den var för mjuk
ZeroG - skulle eventuellt gå att få ordning på men var lite för rymlig
Raptor RS140 - saknade gåläge och techinserts men jag hade god lust att bygga frankenboot av ett par raptor och ett par lupo.

Hade jag varit du hade jag lagt till atomics nya hawx ultra i turversionen på testlistan. Kan du tänka dig att slopa möjligheten till alpinsulor kan du kasta in vulcan om du hittar några. Sitter ingen av dem (eller några andra) bra lästmässigt är det bara att vandra ner i storlekarna, för min del slutade det med lupo i 25,5. Redan utan innersko var det extremt ont om plats men med några timmars arbete med sulor, skal och innersko är det den absolut bästa pjäxan jag har haft.
Som jarle säger så är passformen till din fot något du inte får från ett forum, däremot kan du få ledtrådar. Jag har testat alla som jarle nämner utom raptorn och alla hade för mycket volym för mig. Dessutom är Vulcan omarbetad vad jag vet och har annan passform i år. Dom enda med gåläge (vet inte om det är ett krav) som haft rätt volym för mig är fischers transalp och travers (inga vardagspjäxor så nämner dom bara som exempel) möjligen att Fischer vacuum rc4 130 kan funka (deras innersko är dock skräp enligt mig och bör bytas) samt ultra xtd från atomic.

Troligen är den ett extra bra val då den kan gå ut sig 6-8mm genom värmning vilket bör underlätta nedgång i storlek så som jarle förespråkar för att få lägre volym.

Senast ändrad:
Om du kan skippa gåläge går det ju att hitta en hel del med mindre volym. Gå mot lite racigare hållet snarare än freeride. Nämnda Head. Lange RS. Nordica Doberman. Vad som passar din fot. XMAX är Salomons "folkrace"-modell, tänkte att den borde passa som ett tajtare alternativ till quest.

havreboll sa:
Troligen är den ett extra bra val då den kan gå ut sig 6-8mm genom värmning vilket bör underlätta nedgång i storlek så som jarle förespråkar för att få lägre volym.
Förespråkar och förespråkar, det är det enda fungerande alternativet jag har funnit utanför racepjäxor (och de kommer ju inte med gåläge) som gör att volymen blir låg på riktigt.

Och jag menade givetvis de tidigare versionerna av vulcan, därav "om du hittar några", trodde faktiskt att de plockat bort den helt till förmån för beast/khion :)

Snödjup

Tillbaka
Topp