Problem med att spänne kuggar över på ny bindning!

Bionicon

Medlem
Jag har problem med att spänna ankel spännena ordentligt, på helt nya BentMetal Restraint bindningar.
Spännena kuggar över även om jag tar omtag. Är det någon annan som har haft samma problem.
På mina gamla Salomon bindningar så kan jag fortfarande spänna så hårt att blodet stoppar i förtterna, och dom är 4-5år gammla.

Jag har åkt på 08-09 Restraint och även på 07-08 Step-In och jag har inte varit med om att spännena kuggar över. Det känns som en reklamation.

Nej, man skall nog vara bra svag i fingrarna før att vilja spænna "så hårt som det går".
Men jag tycker det luktar dålig kvalite om man inte _skall_ kunna dra så hårt man vill.
Jag misstænker att problemet ligger i att plasten på BM remmarna ær mjukare æn dom på Salomon. Tror dærfør att remmen bøjer sig under trycket från spænnet.
Vill gærna høra hur dina funkar!

Bionicon sa:
Men jag tycker det luktar dålig kvalite om man inte _skall_ kunna dra så hårt man vill.

Vill gærna høra hur dina funkar!
Självklart ska man kunna dra åt så hårt man vill utan att oroa sig för att det inte ska funka!

Jag hann inte testa mina bindningar idag. Jag återkommer imorgon.

Nu har jag testat och jag kan spänna så hårt som jag orkar utan att det kuggar över. Du bör nog reklamera bindningarna.

Inte så att du spänner "snett" Dvs att "kuggarna" bara tar i hörnet på spännet?... Hände mig en hel del på ett par gamla custom..

Bara en tanke!

Spänner inte snett. Det kuggar över oavsett hur mycket jag försöker trycka spännet in mot tänderna ..
Provade att byta stropparna mellan BM och Salomon bindningarna. Det gick att spänna nästan lika hårt med Salomon spännet och BM stroppen, innan överkuggning.
Omvänt så kuggade det över nästan lika lätt som med bara BM stropp och spänne.
Alltså är det spänne som är största problemet, men den lite mjukare stroppen gör det ännu värre.
Är det samma typ av spänne på alla BM modeller?

Mitt största problemet är att bindningarna är köpta från USA. Det är för närvarande enda alternativet http://www.sparkrandd.com/ Väntar på svar därifrån nu..
För övrig så är det sjukt bra splitboard bindningar. En stor förbättring jämfört med Burton och Voile.
Står en del skrivet om dom här http://www.splitboard.com/talk/index.php under: "Subforum: Spark R&D"

Restraint och Missionary har samma spännen. Biscuit, Biscuit++ och Step-In har en annan variant som ska vara lite bättre.

Senast ändrad:
Bionicon sa:
Ok. Kan inte se nått om det på http://www.bentmetal.com/bindings.html
Finns det nått om det på webben? (bra att vara lite påläst om jag skall försöka reklamera)
Det står inte uttryckligen att spännena på de dyrare modellerna skulle vara bättre. Jag har bara tagit det för givet eftersom det är de billigare bindningarna som har ett slags spänne och sedan de dyrare som har en annan sort.

Hittade pdf katalogen. Dær stog följande om dom nyare spænnena:
"Multi-Axis Buckles. Injected Aluminum for Solid and smooth engagement, effortless release. Pawls, ratchets and cams, high tech stuff." Och det låter ju vældigt bra!

Men dom jag har SUGER! Jag har f**** inte haft så dåliga spännen på snowboardbindningar sedan slutet av 80talet!!

Senast ändrad:
Efter närmar jämförelse mellan 07-08 bindnigarna som visas på sidan, och 08-09'orna i pdf katalogen, så ser man att dom nu bytt till två NYA typer av spännen.
Det talar ju för sig själv.. :(

Senast ändrad:
Bionicon sa:
Efter närmar jämförelse mellan 07-08 bindnigarna som visas på sidan, och 08-09'orna i pdf katalogen, så ser man att dom nu bytt till två NYA typer av spännen.
Det talar ju för sig själv.. :(
Men de borde ändå inte vara så dåliga. Jag körde typ en vecka på Step-In från 07-08 och hade inga problem med kuggning. Jag ska leta fram dem och testa dem också. En kompis till mig har dem.

Tillbaka
Topp