Problem med att välja en

mytsk

Medlem
Problem med att välja en
Halloj,

Suttit på forumet i snart 3 veckors tid och bara lusläst alla "vilka skidor skall jag ha trådar" tillsammans med reviews och liknande.
Har förstått att frågor som dessa inte uppskattas och hänvisas till "sök" och "testa" mer eller mindre..

Därför känns det lite fel att jag trots allt detta skriver denna post.
Men jag har verkligen beslutsångest om vilka skidor jag skall köpa. Så om någon har tid att guida mig på vägen så skulle det uppskattas oerhört.

Jag kan väl börja med att beskriva mig själv;

Helt naken är jag:
* 192cm lång
* 95-105 kg "tung", lönnfet runt magen :)
* 45-46 i skostolek (29,5 pjäxan)

I Pisten känner jag helt trygg och har inga problem alls.
När det gäller offpist så har det vairt lite si så där, främst då jag saknat tillit för skidorna jag åker på, det känns som att skidor "dyker" och sjunker ner för mycket under foten. Tekniken går absolut att
Kan väl tillägga att jag har det här året åkt på ett par lånade Rossignol Bandit SC96 i 186cm längd (130/96/115).

Skulle jag uppskatta min tid i pist/offpist så är det väl ca 50/50 idag.
När jag åker skidor gör jag det i Alperna, målet är att ta 2-3 veckor i Canada nästa säsong.

Min målsättning är att gå från pisten till the real deal (off pist - doh!) och vända på siffrorna 50/50% till: så mycket off pist det går/så lite pist som möjligt när det tillåts. Dock så känner jag mig fortfarande lite för osäker utanför pisten för att vilja köpa ett par fetfet skidor (typ Rocker... eller dylikt).

Därför ställer jag nu frågan till Er:
Med min story, vilka skidor skulle Ni rekommendera någon med mina preferenser och önskemål(allmountain med mer offpist än pist egenskaper men ändå "goda - okej" pistegenskaper)?

De skidor jag har tittat på färmst är:

Black Crows Corvus 196 cm
Dynastar Legend Pro Rider 190cm
Nordica Girish 193cm
Salomon Shogun 191cm (verkar dock vara slut överallt)

Dessa skidor har jag tittat på då de är över 190cm längd och 10cm i midjan samt läst en del reviews från långa och "tunga" åkare.

All typ av input är uppskattad.
Tack på förhand!
/Martin

Problem med att välja en
Om jag har förstått det rätt så är ditt största problem att du inte får det flytet du söker hos ett par skidor och känner att du håller på att "gå över styret"?

Det är oerhört enkelt att åtgärda detta, skaffa ett par skidor som är åtminstone 110mm i midja och viktigast av allt, att dom har rocker (helt eller delvis).

Du är lång och stor så det utesluter en del kortare och vekare modeller.

Sen hur mycket rocker du vill ha beror väl lite på hur det kommer bli med den där pist-/offpistfördelningen.

I fullrockersektionen så kan du kolla på:
Völkl Kuro 195
Black Diamond Megawatt (helt underbar skida som jag tycker funkar förvånandsvärt bra i pisten)
Sen finns det en del obskyra mindre företag som gör skidor som ser fina ut på pappret iaf

Med tiprocker och/eller tailrocker:
Rossignol SuperS7 195
Black Diamond Zealot (stenhårda)
Salomon Czar 191
DPS 112

Skidorna du listar är bra allround, men kommer inte hjälpa så jättemycket mot nosdyken du har upplevt.

Problem med att välja en
Rossignol S7 ska du ha, utan tvekan.

funkar helt magiskt i pisten før så breda skidor, och flytet ær helt fantastiskt.

Med din vikt och langd skulle jag helt klart gå på 195 versionen.

Dom flesta bindningar kommer funkar så lange du inte valjer det billigaste fran dom olika tillverkarna.

Skulle jag rekomendera nagot så blir det Marker jester/duke, Salomon Sth16 men framfør allt Rossignol FKS/Look pivot.

Hoppas det hjalper!

Problem med att välja en
Köp aldrig Dynastar Legend Pro Rider. De är några av de sämsta skidor jag åkt på, både i och utanför pisten.

Mina tips är:
Völkl Kuro
K2 Hellbent
Ross S7
DPS 112/kanske Lotus 120
Line Pandora
Atomic Bent Chetler

Dessa skidor kommer inte sjunka och de går alla att kötta i pisten också. Ska du till Kanada ska du definitivt överväga en riktigt fet skida, kanske fetare än du tänkt dej från början.

Lycka till!

Problem med att välja en
GOS sa:
Köp aldrig Dynastar Legend Pro Rider. De är några av de sämsta skidor jag åkt på, både i och utanför pisten.

Mina tips är:
Völkl Kuro
K2 Hellbent
Ross S7
DPS 112/kanske Lotus 120
Line Pandora
Atomic Bent Chetler
Lyssna aldrig på GOS han har aldrig rätt. Eller? Suck. Det går inte bara att häva ur sig påståenden utan att backa upp dem, speciellt som många inte bara tycker om, utan prisar Legend Pro Rider.

När vi sedan kommer till de skidor du radar upp så börjar jag undra, läste du hur mycket han väger? K2 Hellbent, Line Pandora, Atomic Bent Chetler passar sig verkligen inte till en tung åkare. De är "noodles"

Problem med att välja en
GOS sa:

Mina tips är:
Völkl Kuro
K2 Hellbent
Ross S7
DPS 112/kanske Lotus 120
Line Pandora
Atomic Bent Chetler

Dessa skidor kommer inte sjunka och de går alla att kötta i pisten också. Ska du till Kanada ska du definitivt överväga en riktigt fet skida, kanske fetare än du tänkt dej från början.

Lycka till!
Dude..om du tycker att legend pro är så dåliga så bör du nog se över din teknik.

För övrigt så tror jag att Black Crow sevun eller 4frnt EHP193 kan vara ngt för dig eftersom du väger som du gör. Har sj inte kört Sevun men många tyngre åkare verkar gilla den skarpt. Sj väger jag in på 80kg och diggar EHP193 riktigt mkt, överallt..ok kanske inte det roligaste i pisten om det inte går fort...riktigt fort eller bland träden för den delen. Annars sväljer den allt som kommer i dess väg, samt bra flyt i pudret :)

Problem med att välja en
PNyberg sa:
GOS sa:

Mina tips är:
Völkl Kuro
K2 Hellbent
Ross S7
DPS 112/kanske Lotus 120
Line Pandora
Atomic Bent Chetler

Lycka till!
Dude..om du tycker att legend pro är så dåliga så bör du nog se över din teknik.

För övrigt så tror jag att Black Crow sevun eller 4frnt EHP193 kan vara ngt för dig eftersom du väger som du gör. Har sj inte kört Sevun men många tyngre åkare verkar gilla den skarpt. Sj väger jag in på 80kg och diggar EHP193 riktigt mkt, överallt..ok kanske inte det roligaste i pisten om det inte går fort...riktigt fort eller bland träden för den delen. Annars sväljer den allt som kommer i dess väg, samt bra flyt i pudret :)
Anledningen till varför de är dåliga är som följer:

Mina Black Crows Navis flyter bättre i puder. Legenderna sjönk i 2 dec snö.

Legenderna hade noll kantgrepp (nyfixade).

De svalde inga ojämnheter, som alla mina förslag gjorde (ja, jag har testat alla, utom dps 112 såklart).

Fula

De kändes breda, vilket skidor enligt mej inte ska göra. S7 t ex känns som om de är 40mm i midjan men flyter ju ändå sjukt bra eftersom de är 115.

För lite rocker (ingen!?!)

De skidor jag föreslog är perfekt om man gillar att köra fort överallt. Vikten bör inte vara något problem då jag känner flertalet som väger över hundra och kört dessa skidor.

Och jag går på personliga erfarenheter till skillnad från er. Du behöver inte lyssna på mej om du inte vill men jag vet iaf vad jag snackar om.

Det absolut bästa är alltid att testa, gör det om du kan.

Än en gång, lycka till!

Senast ändrad:
Problem med att välja en
Men för h-vete GOS, du föreslår ett par tjejskidor vars längsta längd är 172. Det går knappast att ta dig seriöst då.

Problem med att välja en
Jag körde den en dag i Åre på Lucia. Gick alldeles utmärkt i uppkörd decemberpist. Faktiskt bland det roligaste jag åkt på.

Problem med att välja en
Utter sa:
Men för h-vete GOS, du föreslår ett par tjejskidor vars längsta längd är 172. Det går knappast att ta dig seriöst då.
Okej sry, visste inte att Pandoran bara var så kort. Tyckte själv att de var för korta då jag testade dom och gubben som hade testet sa att de fanns i längre längder. Tjejskidor? Hmm.. ska man göra skillnad på skidor och tjejskidor? Nej. Håller med om att nu då jag tänker efter passar de nog inte honom alls. Sry för det.

Annars kan man ju ta det hela som att jag vill hjälpa honom, då jag tycker att man ska tycka det är kul att åka skidor och inte uppleva det som bara jobbigt. Med Pandoran kanske det blir jobbigt, vi stryker den.

Eftersom alla här verkar tycka att man ska på recensioner och vad tillverkaren säger om skidan istället för erfarenheter så skriver jag inte mer här.

Jag tycker fortfarande att du ska testa.

Tredje gången gillt, lycka till!

Problem med att välja en
Om du vill ´ha en riktigt fett offpistskida, så skulle jag rekomendera någon ICELANTIC.

Finns På www.skidad.com .

(Har inte testa dom men har sett dom och dom ser sjukt sköööna utt)

Problem med att välja en
jag har kört en säsong på ca. 50 skiddagar utav 90 dagar nu här i bad gastein och vi har väl haft runt 25 bra puderdagar. jag åker på hellbent189 och gotama186 (2010 års modell med rocker) och trots att jag bara väger 73 kg och är 182cm lång så skulle jag inte välja hellbent igen. det är en rolig skida självklart, men att den är så sjukt mjuk i tipen gör att man kan svänga \"för mycket\", och göra en nosedive/sidovolt pga det. detta är bara något som kan hända på större face i hög fart dock - men det är ett problem som har diskuterats av andra här på forumet med.

om jag skulle välja en skida igen, skulla jag efter att ha testat salomon rocker och atomic atlas välja något i stil med dessa skidor. längd kring 190, midja 120+, relativt hårda med mycket tiprocker.

att du skulle vilja ha en \"traditionell skida\" tycker jag låter oerhört bakåtsträvande och tyder på att du inte testat tiprocker eller fullrocker eller reverse camber/early taper i mjuka förhållanden. om så inte är fallet, ursäkta för påhoppet.

mvh
hans

Problem med att välja en
Martok sa:
Kommer med ett inlägg, angående bd megawatt, någon som har testat den i svenska förhållanden?
Det här är typ femte gången du slänger in en sån halvt offtopic trådkapning.

Du borde fundera över att skaffa dig en "puderskidköpare anonymous" grupp eller kanske börja TESTA (!) skidor innan du spammar forumet med frågeställningar om vilka 3 par fetingar du ska köpa inför nästa år...

Problem med att välja en
JL76 sa:
Martok sa:
Kommer med ett inlägg, angående bd megawatt, någon som har testat den i svenska förhållanden?

Du borde fundera över att skaffa dig en "puderskidköpare anonymous" grupp eller kanske börja TESTA (!) skidor innan du spammar forumet med frågeställningar om vilka 3 par fetingar du ska köpa inför nästa år...
Kanske de kanske, Bd skidor är inte dom allra lättaste att hitta som test skidor.
Och trådkapning vet jag inte om jag skulle kalla det.

Problem med att välja en
Martok sa:
JL76 sa:
Martok sa:

Kanske de kanske, Bd skidor är inte dom allra lättaste att hitta som test skidor.
Och trådkapning vet jag inte om jag skulle kalla det.
För att vara du var det en mild avstickare och inte trådkapning kanske men för TS och din egen del är det nog ändå bättre att starta en egen tråd alt. söka i de gamla trådar som finns (för de finns), åtminstone Utter, MnO och några till har åkt på och kommenterat Megawatt.

Problem med att välja en
Tack för alla svar, uppskattas verkligen!

Jag ska helt ärligt erkänna att jag var förbi Alpingaraget och köpte ett par Black Crows Corvus med Jester bindningar igår :).
Anledningen till varför det blev dessa var att jag ville ha ett par skidor jag kunde ha med mig och vara säker på att jag kunde använda i "alla väder", ett par allround/allmountain skidor helt enkelt.
Tror och hoppas på att dessa blir bra Val D'Isère om 1,5 vecka - om man skall jämföra med Rossi SC96orna som både är för korta och "för" klena i midjan för mig.

Har dock insett att jag kommer gråta blod när det kommer puderdumpar i Kanada under nästa vinter, så jag har lovat mig själv att titta på ett par fetingar 110mm+ i midjan och rocker tills jag drar över.

Efter alla tips ska ska jag innan jag köper fetingar nästa vinter se till att iaf testa några av följande skidor:
Rossi Super S7 195
BD Megawatt
Hendryx Rhino Chaser

Måste säga att Rossis Super S7:or tilltalar mig väldigt mycket :)

Senast ändrad:
Problem med att välja en
pröva k2 darkside har åkt en vinter på dom åker puder hur lätt som helst kompisarna blir avund sjuka på flytet
isad pist inga problem bara visa vem som bestämer

Problem med att välja en
fefe sa:
pröva k2 darkside har åkt en vinter på dom åker puder hur lätt som helst kompisarna blir avund sjuka på flytet
isad pist inga problem bara visa vem som bestämer
no offense här men... tycker du inte själv att det är rätt jobbigt att läsa fem meningar utan en enda punkt eller kommatecken??

Problem med att välja en
mytsk sa:

Jag ska helt ärligt erkänna att jag var förbi Alpingaraget och köpte ett par Black Crows Corvus med Jester bindningar igår :).
Anledningen till varför det blev dessa var att jag ville ha ett par skidor jag kunde ha med mig och vara säker på att jag kunde använda i "alla väder", ett par allround/allmountain skidor helt enkelt.
Tror och hoppas på att dessa blir bra Val D'Isère om 1,5 vecka - om man skall jämföra med Rossi SC96orna som både är för korta och "för" klena i midjan för mig.

Har dock insett att jag kommer gråta blod när det kommer puderdumpar i Kanada under nästa vinter, så jag har lovat mig själv att titta på ett par fetingar 110mm+ i midjan och rocker tills jag drar över.

Efter alla tips ska ska jag innan jag köper fetingar nästa vinter se till att iaf testa några av följande skidor:
Rossi Super S7 195
BD Megawatt
Hendryx Rhino Chaser

Ettersom du har kjøpt ski er det bare å gratulere. Tror du har valgt rett for din størrelse og bruk. (Har ikke kjørt noe særlig på de selv, men kjenner mange som digger de.)

Tips likevel: Ettersom du nå har et par 103mm brede allroundski ville jeg sett etter noe atskillig bredere enn 110mm for turen til canada. Har du mulighet til å ta med to par ski ville jeg nok gått for noe opp mot 130-140mm i midjen, med rocker og gjerne merkelige innsvingsmål. Par nummer to kan være 100% fokusert på pudder med en så god allroundski som Corvus.

Problem med att välja en
Svimen sa:
mytsk sa:

Rossi Super S7 195
BD Megawatt
Hendryx Rhino Chaser

Ettersom du har kjøpt ski er det bare å gratulere. Tror du har valgt rett for din størrelse og bruk. (Har ikke kjørt noe særlig på de selv, men kjenner mange som digger de.)

Tips likevel: Ettersom du nå har et par 103mm brede allroundski ville jeg sett etter noe atskillig bredere enn 110mm for turen til canada. Har du mulighet til å ta med to par ski ville jeg nok gått for noe opp mot 130-140mm i midjen, med rocker og gjerne merkelige innsvingsmål. Par nummer to kan være 100% fokusert på pudder med en så god allroundski som Corvus.
Väldigt sant där. 140mm kanske är att ta i men iaf 120-130 under foten är inte dumt när det tokdumar i kanada :) Kommer sj aldrig att ha ngt som är tunnare än 110mm underfoten igen som offpistelagg...thats for sure.

Tillbaka
Topp