problem med marker bindningar

Min bindning tjuvlöste så nu har jag bruten arm på 3 ställen vid armbågs leden.

10 skruvar, 2 spikar, metall skenor längs med armen[2st] och ståltråd för att tricepsen gjorde dom nått skit med. Går på morfin preparat nu med.

Bindningen hadde löst ut x antal gånger innan med.

Jag kan väl säga att jag hyllar inte mina marker free 12;00 [07]

Tack och adjö marker är ej till för snö !

Senast ändrad:
JAAAA ! Först pajjade min skistopper på första bindningen.
Då uppgraderade doom så jag fick en Marker 12 Free, tog 2 dagar och
stopperplattan lossna. Då fick ja en ny skistopper och platta. den har inte pajjat än
men vi får se.

Jag har kört med mina Scratch 140 nu i 10 dagar och jag är mer än nöjd! Många säger att de är svåra att ta på i puder, jag säger att det är precis lika svårt /enkelt som med någon annan bindning. Jag hade 2 krascher då en skida släppte (tipdive under kartongsnö...), vid båda tillfällena släppte rätt skida och det var inte mer med det. Resten av åkningen satt laggen där de skulle.

En jäkligt rolig sak som jag märkte nu idag då jag skulle titta till belagen och valla lite var att jag hade glömt att ändra SC's fördragna din-inställning. Skidorna stod på 7,5-8! (Jag väger ~70kg naken.) Tilläggas bör att jag inte kör direkt långsamt... Med mina gamla M14 hade jag mot slutet 9-9,5. Och där fick jag lite småskumma släpp såsom att ena skidan försvinner mitt i sväng, båda bakdelarna släpper taget om hälarna och jag flyger framåt, trots ruggigt fin stompning, osv... De problemen med M14 kan antagligen bero på att som någon tidigare nämnt, (tror det var MnO eller Hasse, bra chansning va?) Markers bindningar inte drar tillbaka pjäxan om den är på väg ut...

Det här med skistopper, jag säger inte att marker M11/M12 är en bra bindning eftersom att jag aldrig testat budget varianten, men tänk er vilken bindning som helst. Ni åker in i hoppet i ca 20-50 km/h eller vad vet jag? Där ikring, kanske mindre, och ni hoppar ett X antal meter upp i luften, landar baklänges med eran kroppstyngd, som säkerligen gångras med mer än dubbla din vikt, och samtidigt en relativt hög fart på det.

Sen hugger skistoppern i, med "fel" sida ner i snön. Då tror jag inte att det finns någon bindning som håller, det är trots allt plast och några skruvar som håller fast skistoppern, som oftast är gjord av plast (på de bindningar som det talats om). Marker eller inte, en skistopper håller inte för en sådan landning.

Då era bindningar går sönder, just för att det är marker, så klagar man lite extra.
"Det var ju skitmarker, klart det går sönder" men hade ni haft vilken annan bindning som helst så tror jag att skistoppern hade förmodligen gått sönder ändå. Sen om bindningen tjuvlöser är det ju fortfarande inget fel på skistoppern, men den hade kanske inte behövt gå sönder om man hade haft en rejäl bindning som pallar.

Eller vad vet jag, kanske bara bullshit alltihopa men det är min åsikt iaf.

Senast ändrad:
Marker är som det skrivits tidigare i tråden ett av de bindningsmärken som ligger i fronten om inte främst av alla märken vad det gäller säkerhetstänkande och utveckling.

Anledningen att problemet har uppstått (vilket marker kanske kunde ha listat ut) är att deras bakdelar fungerar på samma sätt som framdelen dvs att de tillåter ett visst släpp (1,5-2cm) innan de löser ut helt. När då en åkare kommer och landar baklänges med lite framvikt så lättar hälen på pjäxan lite vilket ger att skistoppers fälls ner lite. Har man otur eller för löst ställda bindningar så hugger den i och katastrofen är ett faktum.

Detta är något man vet om på marker och åtgärdat utan att ta bort funktionen i bindningen vilket man absolut inte vill.

Enligt tester är Marker en av de bästa bindningarna på marknaden.

Det ska dock sägas att kör ni riktigt hårt måste ni har rediga doningar under fötterna oavsätt hur mycket ni väger.

Man får vad man betalar för!

Fråga de som jobbar i din butik så kan de hjälpa dig hitta rätt bindning för din åkning. Det ska inte vara tvunget att ta den bindningen som ingår i paketet. Butiker ska kunna fixa andra paket med andra bindningsalternativ.

Mycket bra svar av både sbn och Powderman188. Alla barnbindningar oavsett märke håller inte för riktigt feta hopp i parken eller feta drop i pudret. Tror Ni att det är en tillfällighet att allas Eran idol Jacob Wester kör med Salomon 9.20 bindningar, att Jon Olsson kör med Tyorlia Mad Flex 20 och Jon Larsson med Look P18 osv.!?

Min broders bindningar gick idag av på mitten i bakre delen efter en stompad 180.

Skistoppersen bröts loss och plattar som man trycker ner hälen i är helt kaputt..

GRYMT!

Min skistipper gick sönder när ajg gjorce en 180 i ett mini hopp. Hela bakre delen är trasig. Gillar dom inte riktigt heller men ska ge dom en till chans. Går dom sönder för en sån lite sak igen så tvekar jag inte på att byta ut dom

nån mer än jag som börjar tröttna på denna tråden. lägg ner nu. läs det som finns redan. när ni har läst alla 4 sidorna med inlägg och fortfarande tycker att ni har nått att tillföra så gör det, annars shut up!

JockeSki sa:
nån mer än jag som börjar tröttna på denna tråden. lägg ner nu. läs det som finns redan. när ni har läst alla 4 sidorna med inlägg och fortfarande tycker att ni har nått att tillföra så gör det, annars shut up!
Tål att upprepas!
Men varje gång nån bevisar sin egen idioti i den här tråden så blir det en till på min blockad-lista.

DD, det var tametusen ett bra tips... Alla som brister ut i ett guturalt JAAAA eller börjar med "Mina M11..." kan man ju förpassa direkt till "the list". Det måste nästan vara veckans tips!

Shit Jockeski, jag skulle precis lägga ett inlägg _utan_ att läsa alla de fyra sidorna, men du tvingade mig igenom allt. Det var dock värt minutrarna, skulla jag säga, både för en del bra inlägg om bindningar och för en del som satte fingret på "Freerides mentala hälsa".

Dock visade det sig att jag faktiskt har något att tillägga (tyvärr tror jag inte jag kan formulera det på 2 rader, så jag måste be huvuddelen av postarna i tråden om ursäkt för att jag exkluderar dem).

Hur som helst, Marker är för det första världens största bindningstillverkare och totalt sett skulle jag gissa att deras reklamationer ligger rätt lågt. De allra, allra flesta bindningarna säljs helt enkelt till folk som ALDRIG kommer i närheten av en tjuvutlösning. Så, jag tror inte vi behöver oroa oss för konkurs.

Det sagt, min egen känsla är att Marker har rätt stora problem med både tjuvutlösningar och med att skistoppern inte håller om bindingen (rätt eller fel) löser ut när man åker baklänges. Bara några minuters bläddring på Teton Gravitys forum ger vissa indikationer. En del är nog mytbildning, men det defintivt sanning bakom också.

Sedan har vi ju redan i tråden fått det belyst att många helt enkelt åker på på tok för klena grejjor. En gammal tumregel är att man helst bör ligga i mitten av bindningen justeringsspann, eller säg mellan 50 och 75% av max. Om man får vrida upp sin "12-bindning" till 10 borde man egentligen helt enkelt byta till rejälare grejjor, dvs en bindningen som går till minst 14.

När det gäller tjuvutlösningarna verkar det dock som att Marker har större problem än många andra tillverkare. Eller mer exakt formulerat: man måste gå på en lite hårdare bindning om man väljer Marker än t ex Salomon. Markers riktiga raceprylar (dvs bindingar som går minst till 16) verkar funka bra. Det är som om det helt enkelt behövs en i grunden styvare fjäcer för att få deras utlösningssytem att funka som det ska (och orka dra tillbaka snabbt nog efter ett slag). Som jämförelse brukar Salomons 14-bindning anses OK (medan deras 12:or är kända för att tjuvutlösa uppåt i framdelen).

På ett sätt måste man dock säga att det inte bara är kundernas fel att många köper för klena bindningar. Det är hela industrin. De rena racebindingarna är ju tom svåra att hitta i butik. Jag skulle säga att marknaden helt enkelt inte hängt med i utvecklingen här.

Marker inleder från 2008 ett nytt kapitel i sin bindningstillverkning med Duke (rejäl binding med randonnefunktion) samt Jester (speciellt för Jibbing). Båda är från grunden nya konstruktioner som delar en del detaljlösningar. Om dessa inte skulle vara bra, har nog Marker brännt sitt krut i friåkarkretsar för överskådlig framtid, men om de är så bra som ryktena säger så kommer nog alla gamla synder snart vara förlåtna. Jag tror t ex att Duke (och andra märkens motsvarighet som jag kan lova inte dröjer) kommer bli de facto standard på ALLA bredare friåkningsskidor. Om man kan få en binding som (enligt ryktet) känns och sitter lika bra som en racebinding fast som dessutom ha bestigningsfunktion, vem vill då inte ha det?

HitMe

Mannen, Myten, Markerambivalenten

Mina look p12 paja totalt när jag landa lite konstigt, bakdelen lossna från sitt fäste och satt bara fast på ena sidan och den satt as snett. Det gick inte att ta på sej bindningen! Så det är ju inte bara marker som kan paja!

HitMe sa:
Marker inleder från 2008 ett nytt kapitel i sin bindningstillverkning med Duke (rejäl binding med randonnefunktion) samt Jester (speciellt för Jibbing). Båda är från grunden nya konstruktioner som delar en del detaljlösningar. Om dessa inte skulle vara bra, har nog Marker brännt sitt krut i friåkarkretsar för överskådlig framtid, men om de är så bra som ryktena säger så kommer nog alla gamla synder snart vara förlåtna. Jag tror t ex att Duke (och andra märkens motsvarighet som jag kan lova inte dröjer) kommer bli de facto standard på ALLA bredare friåkningsskidor. Om man kan få en binding som (enligt ryktet) känns och sitter lika bra som en racebinding fast som dessutom ha bestigningsfunktion, vem vill då inte ha det?

HitMe

Problemet är fortfarande att de görs i för låga din-tal för att bli ett alternativ för oss friåkande ex-racers som har en någorlunda stabil kroppshydda. Då jag alltid har mina bindningar inställda på 15-16++ så räcker inte de 16 som duke t ex erbjuder. Men om några säsonger kanske det kommer ett seriöst supplement så jag kan byta ut mina Salomon 997 med 20 fjäder och Marker M9,2 med 18 fjäder. Visst finns det bindingar som lever upp till mina krav (S 920+ LAB, Look P18+/Ross dito som dock är ett h*lvete i lössnö och vem vill ha en dildo att sätta sig på i tunga landningar?) men dessa är inte några direkta uppgraderingar av min nuvarande bindningsflotta så jag håller mig till det jag har kvar från racekarriären.

Utter

Ordförande i "Det var bättre bindningar förr" klubben.

På Duke skulle jag säga att 16 är ett klart steg framåt från andra Randonnebindningar som Diamir freeride (går den till 12, eller?). Om den mostvarar en 16-racebindning i hur den håller fast i praktiken så är det nog ett rätt rimligt val av fjäderhårdhet för Marker, även om det exkluderar dig.

Om vi dock kollar på vanliga bindningar så är det ju bara att köpa motsvarande raceprylar som du har fast i nya modeller. Har för mig jag såg en marker som gick till 32 för ett tag sedan. På mina gamla GS-lagg sitter ett par Marker 12-24.

Men att hoppas på modeller typ Duke med fjädrar i stil med 10-20, 12-24 osv är nog att lägga väl stor tilltro till hoppet. Till och med om man antar att det blir en bindning för rätt stora lagg och stora åk så tror jag det handlar om några promille av de presumtiva kunderna som inte klarar sig med en 16-bindning (förutsatt att den uppför sig som en "riktig" 16-binding). Men, om de riktiga hårdladdande toppåkarna kommer köra på Duke finns alltid möjlgheten för en slags Race editions att komma över på svarta marknaden. Du får hoppas på det, Utter.

Själv är man glad att man väger under 70 och kan hålla sig närmare DIN 10 är DIN 20.

Jo det är självklart ett rejält kliv framåt, och sånt gillar vi!

Jo själklart finns det nyare raceprylar som motsvarar mina men det jag menade var att ingen direkt förändring/förbättring har skett de senaste tio åren som rättfärdigar ett nyköp på den fronten. (Enda riktiga skillnaden mellan 997 anno -97 och 920 LAB anno -07 är väl att det är nya färger och lite mindre metall?) Och tyvärr så föredrar jag de äldre modellerna av marker pga tådelen.

Jo man får söka sin tilltro till "icke existerande" teammodeller som kan vara lite meckiga att få tag på om nu de stora pojkarna ska åka med dom. Jag håller alla tummar jag har!

Själv är jag glad att man nästan väger 90 och har överrörliga knän så jag kan hålla mig närmare DIN 20 än DIN 10. (värsta jag vet är att tappa skidan)

Jo, det är fascinerande hur lite som hänt på de riktiga racebindningarna. Det beror väl helt enkelt på att diverse nymodigheter som diagonalutlösningar och kompensationemekanismer för snedfall helt enkelt aldrig hamnar på de riktiga raceprylarna.

Och jag gillar inte heller att tappa skidorna...fördelen för mig skulle väl snarare vara ett det är enklare att hitta bindningar som sitter för lättviktare än för tungviktare.

En liten intressant anmärkning är att jag för några veckor sedan testade ett mindre pjäxskal (8mm kortare) och helt plötsligt tappade en skida (vilket jag väldigt sällan gör) utan att köra direkt hårt. När jag funderade på det är det inte så konstigt eftersom man givetvis får mer hävarm på tåbindningen, men jag hade nog inte trott skillnade skulle vara så stor.

Mina har inte tjuvlöst en ända gång och jag kör med marker 12.0.
sagt från mig: "jag tycker dom är grymma;)"

HitMe sa:
Shit Jockeski, jag skulle precis lägga ett inlägg _utan_ att läsa alla de fyra sidorna, men du tvingade mig igenom allt. Det var dock värt minutrarna, skulla jag säga, både för en del bra inlägg om bindningar och för en del som satte fingret på "Freerides mentala hälsa".

Dock visade det sig att jag faktiskt har något att tillägga (tyvärr tror jag inte jag kan formulera det på 2 rader, så jag måste be huvuddelen av postarna i tråden om ursäkt för att jag exkluderar dem).

Hur som helst, Marker är för det första världens största bindningstillverkare och totalt sett skulle jag gissa att deras reklamationer ligger rätt lågt. De allra, allra flesta bindningarna säljs helt enkelt till folk som ALDRIG kommer i närheten av en tjuvutlösning. Så, jag tror inte vi behöver oroa oss för konkurs.

Det sagt, min egen känsla är att Marker har rätt stora problem med både tjuvutlösningar och med att skistoppern inte håller om bindingen (rätt eller fel) löser ut när man åker baklänges. Bara några minuters bläddring på Teton Gravitys forum ger vissa indikationer. En del är nog mytbildning, men det defintivt sanning bakom också.

Sedan har vi ju redan i tråden fått det belyst att många helt enkelt åker på på tok för klena grejjor. En gammal tumregel är att man helst bör ligga i mitten av bindningen justeringsspann, eller säg mellan 50 och 75% av max. Om man får vrida upp sin "12-bindning" till 10 borde man egentligen helt enkelt byta till rejälare grejjor, dvs en bindningen som går till minst 14.

När det gäller tjuvutlösningarna verkar det dock som att Marker har större problem än många andra tillverkare. Eller mer exakt formulerat: man måste gå på en lite hårdare bindning om man väljer Marker än t ex Salomon. Markers riktiga raceprylar (dvs bindingar som går minst till 16) verkar funka bra. Det är som om det helt enkelt behövs en i grunden styvare fjäcer för att få deras utlösningssytem att funka som det ska (och orka dra tillbaka snabbt nog efter ett slag). Som jämförelse brukar Salomons 14-bindning anses OK (medan deras 12:or är kända för att tjuvutlösa uppåt i framdelen).

På ett sätt måste man dock säga att det inte bara är kundernas fel att många köper för klena bindningar. Det är hela industrin. De rena racebindingarna är ju tom svåra att hitta i butik. Jag skulle säga att marknaden helt enkelt inte hängt med i utvecklingen här.

HitMe

Inte för att detta har något alls med det här att göra men jag måste erkänna en sak.
I flera år, fram till nu har jag trott att du "HitMe" är en tjej :O

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp