antonostlund
Ny medlem
problem med marker bindningar
skistoppern ä ju bara att montera dit ny
Tål att upprepas!JockeSki sa:nån mer än jag som börjar tröttna på denna tråden. lägg ner nu. läs det som finns redan. när ni har läst alla 4 sidorna med inlägg och fortfarande tycker att ni har nått att tillföra så gör det, annars shut up!
Problemet är fortfarande att de görs i för låga din-tal för att bli ett alternativ för oss friåkande ex-racers som har en någorlunda stabil kroppshydda. Då jag alltid har mina bindningar inställda på 15-16++ så räcker inte de 16 som duke t ex erbjuder. Men om några säsonger kanske det kommer ett seriöst supplement så jag kan byta ut mina Salomon 997 med 20 fjäder och Marker M9,2 med 18 fjäder. Visst finns det bindingar som lever upp till mina krav (S 920+ LAB, Look P18+/Ross dito som dock är ett h*lvete i lössnö och vem vill ha en dildo att sätta sig på i tunga landningar?) men dessa är inte några direkta uppgraderingar av min nuvarande bindningsflotta så jag håller mig till det jag har kvar från racekarriären.HitMe sa:Marker inleder från 2008 ett nytt kapitel i sin bindningstillverkning med Duke (rejäl binding med randonnefunktion) samt Jester (speciellt för Jibbing). Båda är från grunden nya konstruktioner som delar en del detaljlösningar. Om dessa inte skulle vara bra, har nog Marker brännt sitt krut i friåkarkretsar för överskådlig framtid, men om de är så bra som ryktena säger så kommer nog alla gamla synder snart vara förlåtna. Jag tror t ex att Duke (och andra märkens motsvarighet som jag kan lova inte dröjer) kommer bli de facto standard på ALLA bredare friåkningsskidor. Om man kan få en binding som (enligt ryktet) känns och sitter lika bra som en racebinding fast som dessutom ha bestigningsfunktion, vem vill då inte ha det?
HitMe
Mannen, Myten, Markerambivalenten
Inte för att detta har något alls med det här att göra men jag måste erkänna en sak.HitMe sa:Shit Jockeski, jag skulle precis lägga ett inlägg _utan_ att läsa alla de fyra sidorna, men du tvingade mig igenom allt. Det var dock värt minutrarna, skulla jag säga, både för en del bra inlägg om bindningar och för en del som satte fingret på "Freerides mentala hälsa".
Dock visade det sig att jag faktiskt har något att tillägga (tyvärr tror jag inte jag kan formulera det på 2 rader, så jag måste be huvuddelen av postarna i tråden om ursäkt för att jag exkluderar dem).
Hur som helst, Marker är för det första världens största bindningstillverkare och totalt sett skulle jag gissa att deras reklamationer ligger rätt lågt. De allra, allra flesta bindningarna säljs helt enkelt till folk som ALDRIG kommer i närheten av en tjuvutlösning. Så, jag tror inte vi behöver oroa oss för konkurs.
Det sagt, min egen känsla är att Marker har rätt stora problem med både tjuvutlösningar och med att skistoppern inte håller om bindingen (rätt eller fel) löser ut när man åker baklänges. Bara några minuters bläddring på Teton Gravitys forum ger vissa indikationer. En del är nog mytbildning, men det defintivt sanning bakom också.
Sedan har vi ju redan i tråden fått det belyst att många helt enkelt åker på på tok för klena grejjor. En gammal tumregel är att man helst bör ligga i mitten av bindningen justeringsspann, eller säg mellan 50 och 75% av max. Om man får vrida upp sin "12-bindning" till 10 borde man egentligen helt enkelt byta till rejälare grejjor, dvs en bindningen som går till minst 14.
När det gäller tjuvutlösningarna verkar det dock som att Marker har större problem än många andra tillverkare. Eller mer exakt formulerat: man måste gå på en lite hårdare bindning om man väljer Marker än t ex Salomon. Markers riktiga raceprylar (dvs bindingar som går minst till 16) verkar funka bra. Det är som om det helt enkelt behövs en i grunden styvare fjäcer för att få deras utlösningssytem att funka som det ska (och orka dra tillbaka snabbt nog efter ett slag). Som jämförelse brukar Salomons 14-bindning anses OK (medan deras 12:or är kända för att tjuvutlösa uppåt i framdelen).
På ett sätt måste man dock säga att det inte bara är kundernas fel att många köper för klena bindningar. Det är hela industrin. De rena racebindingarna är ju tom svåra att hitta i butik. Jag skulle säga att marknaden helt enkelt inte hängt med i utvecklingen här.
Marker inleder från 2008 ett nytt kapitel i sin bindningstillverkning med Duke (rejäl binding med randonnefunktion) samt Jester (speciellt för Jibbing). Båda är från grunden nya konstruktioner som delar en del detaljlösningar. Om dessa inte skulle vara bra, har nog Marker brännt sitt krut i friåkarkretsar för överskådlig framtid, men om de är så bra som ryktena säger så kommer nog alla gamla synder snart vara förlåtna. Jag tror t ex att Duke (och andra märkens motsvarighet som jag kan lova inte dröjer) kommer bli de facto standard på ALLA bredare friåkningsskidor. Om man kan få en binding som (enligt ryktet) känns och sitter lika bra som en racebinding fast som dessutom ha bestigningsfunktion, vem vill då inte ha det?
HitMe
Mannen, Myten, Markerambivalenten
Hur vet du att jag inte är det då?BigAir sa:Inte för att detta har något alls med det här att göra men jag måste erkänna en sak.
I flera år, fram till nu har jag trott att du \"HitMe\" är en tjej :O