Problem med muskulatur och senor utsida smalben

qtip

Ny medlem
Åker hela vintrarna med smärta vilket som sagt inte är så gött. Till störst del har jag problem med höger smalben. Jag åker regular...har prövat med rakade smalben och alla dessa liniment och geletrams. Börjar bli riktigt less på detta då man inte riktigt kan njuta av åkningen som man vill. Kör mest park iaf och bara köra i backarna och hoppa i gupp och sånt gör det bara värre så jag håller mig till parken. Om det inte är mjukt förstås.

Tror inte min stance har nåt att göra med saken. Har sänkt vinkeln på högre bindingen till -9 och mer än så vill jag inte. Även minskat bredden....

Otränade smalben kan det ju inte heller bero på då jag skadade vänsterfoten(fotknölen) förra vintern och har kört en hel del rehab för den vars övningar stärkte även smalbenet. Får ju fortfarande ont i det benet också..

Ska försöka gå på nån gå och löp klinik och se om de förstår vad felet kan vara...

Ingen som känner någon eller själv haft problem med detta? Ni skidåkare förstår jag men jag åker ju fan bräda med boots...

Åker iaf på 32 lashed och tidigare på ett par mjuka burton sabbath.

Redigerade det hela då det enligt en expert jag träffade idag sa att det inte är benhinnorna jag har problem med utan musklerna och senorna på utsidan av smalbenet.

Senast ändrad:
jag har samma problem men för mig kommer det och går brukar vara värst i början på sessogen sen försvinner det totalt efter några dagar..för det mesta.

har dock ingen lösning skrev samma sak fick en del svar men inget som hjälpte :/

Jag använder Tigerbalsam till mina smalben!
Eller för den delen till nästan all smärta i kroppen!
Testa det och se om det fungerar/hjälper dig.
Hjälper till att få igång blodcirkulationen så smärtan brukar försvinna mycket fortare.
MVH //DogTown//

häst linement! starkt som satan men får borta tankarna på det onda.. Tigerbalsam är för tunnisar :)

Senast ändrad:
Den huvudsakliga uppgiften för musklerna på underbenens framsidor är att vinkla foten uppåt. Det är inte uppenbart hur en muskel med denna uppgift kan bli överansträngd eller skadad av löpning då den inte är ansvarig för att driva kroppen framåt under löpningen. Anledningen är att oerfarna löpare landar hårt på hälen under löpsteget. När detta sker leder det till att främre delen av foten slås hårt mot underlaget. Detta leder i sin tur till att muskeln som nyss vinklade foten uppåt snabbt blir utsträckt. En reflex i muskeln svarar med en kraftig muskelkontraktion. Det är denna snabba kontraktion som leder till ömhet i musklerna och möjligen även till skador i muskler, senor eller vävnad.

Det finns flera olika skador och sjukdomar som kan leda till smärtor på framsidan av underbenet. Benhinneinflammation svarar för ungefär hälften av fallen med sådan smärtor. Bland övriga kan nämnas följande.

Överansträngd muskel
En orsak till smärtor på framsidan av underbenet är överansträngning av muskelerna som leder till muskelskada eller träningsvärk. Smärtan kan orsakas av all aktivitet som involverar hopp eller löpning, i ovanliga fall även av simning. Det gäller särskilt individer som är otränade och för dem kan även en kort och intensiv löpning leda till överansträngning av muskeln.

Kompartmentsyndrom (högt vävnadstryck)
Ett ovanligare problem som ger smärtor liknande de tidigare nämnda är kompartmentsyndrom. Underbenet är indelat i fyra bindvävsrum eller muskelfack, så kallade kompartment, det främre, yttre, djupa bakre respektive ytliga bakre kompartmentet. Hårt muskelarbete kan leda till svullnad, ökat tryck och hämmat blodflöde framförallt i det yttre och det främre kompartmentet. Det ökade trycket beror på att muskelfackens väggar inte är särskilt töjbara. Detta leder till smärta i underbenet vid aktivtet vilket gör att man måste stanna. Till skillnad mot benhinneinflammation ger kompartmentsyndrom ingen smärta efter aktiviteten.[3] Kompartmentsyndromen brukar delas in i akuta eller kroniska kompartmentsyndrom. De akuta besvären uppstår efter yttre våld, muskelbristning eller tillfällig överbelastning. De kroniska besvären uppstår efter muskelvolymökning på grund av långvarig träning.

Utmattningsbrott (stressfraktur)
Både vad- och skenbenet kan drabbas av utmattningsbrott. Den orsakas av långvarig belastning som överskrider skelettets belastningsförmånga och förekommer bland annat hos långdistanslöpare. Vid utmattningsbrott uppstår smärta omedelbart vid belastning, samt upphör då aktiviteten avslutas. Detta är en skillnad mot benhinneinflammation då smärta uppstår efter en stund vid belastning och fortgår även efter aktiviteten

Mvh
Peter

Har börjat funderat om det kanske är så att jag är ovanligt stel i korta vad muskeln samt i lederna omkring nedre smalbenet. Har börjat stretchat och tänker fortsätta med det innan säsongen drar igång. Hoppas verkligen det hjälper.

jag har samma problem. för jävligt jag kör skidor. har försökt lösa det med allt inklusive $500 för ett par Full Tilt eller $280 för sulor men inget har funkat. det finns TVÅ grejor kvar att prova,

1 försäsongsträna men det är för mesar och är skitjobbigt, för oss som vill kasta pengar på problemen för att få bort dem så att vi slipper hålla på med självförbättring återstår bara

2 Fixa så bra sulor du kan och prova med hjälp av en bra bootfitter bygga upp på utsidan av foten. Kompisar med samma problem har blivit helt symptomfria. Jag hanna aldrig prova för första dan jag körde med fixade sulor så bröt jag ryggen och fick annat att tänka på.

känner igen mig i det där "utmattningsbrottet". finns det någon generell lösning till det så att man kan bli helt smärtfri? fick problem i slutet på förra säsongen och hade inte belastat benet på sex månader sen dess. men när jag tog fram pjäxorna i början av oktober märkte jag att inget hade förändrats alls, fick brutalt ont så fort spännena knäpptes igen. har varit hos massör två ggr nu i höst och det hjälpte verkligen!! han masserade ut de där triggerpunkterna på utsidan. var idag på idrottskliniken och fick rekommendationen att komma tillbaka på torsdag för att läkaren där trodde det var en nerv i kläm som ska behandlas med akupunktur och elchocker. får se var det leder. annars skulle det också vara bra att skaffa ett sorts formgjutet skydd som ska breda ut trycket över hela benet. tog hem ett provexemplar och provade den med pjäxorna och det känns faktiskt bra!

Tillbaka
Topp