Problem med Tecnicapjäxor till Dynafit Beast...

vctr

Aktiv medlem
Hej! Köpte nyligen dynafit beast (ver. 1 dvs den med problem kring hälhöjare etc.) av en annan användare här på forumet. Fick allting monterat på mina factions med quiver killers, so far so good...

När jag hämtade upp skidorna i butiken och fick bindningen demonstrerad med mina egna Tecnica-pjux så fanns det liksom ett glapp i sidled från pinsen/insertsen i pjäxan trots att bindingen var i skimode/walkmode. Vi provade med en Dynafitpjäxa (typ TLT6?) och då fanns inget nämnvärt glapp. Fick då höra att det har varit problem med vissa pjäxmärken och att Dynafits och Scarpas pjäxor ska fungera optimalt i dessa bindningar.

Det jag nu undrar är om andra har upplevt liknande med sina beast-bindningar och om inte, vilka pjäxor ni använder? Jag kör nu på ett par Tecnica Cochise 120 (12/13) som verkligen sitter som en smäck, vill verkligen inte byta pjäxor då jag har kalle anka-fötter dvs mycket problem med passform i pjäxor. Kan man modifiera techinsertsen så att de liksom blir 1-2 mm bredare avstånd mellan dem? Antar att de är gjutna i plasten och kanske inget man fixar som lekman...

Har förvisso inte hunnit testa skidorna än men min känsla säger att glappet är en säkerhetsrisk och att det påverkar kraftöverföringen? Rätta mig om jag har fel, jag är mest osugen på att köpa nya pjäxor :)

// Victor

Insertsen är (iaf dynafits) helt genomgående. Scarpas pjäxor fungerar nog perfekt, då de har dynafits inserts. I teorin är det nog möjligt att byta, men det lär vara mycket jobb. Enklare i så fall att ta en alpinsula och gjuta in en insert från dynafit. Det är ett rejält hantverk, men det har gjorts. Hur du får tag på inserts från dynafit utan att slakta en gammal pjälla vet jag dock inte...

Skulle onekligen vara bra med en standard för techbindningar och deras inserts, så man slapp sånt här. Hoppas det kommer nu när både beast och kingpin är DIN-stämplade!

enfotasle sa:
Men å montere inserts i sko som
@vattendroppe foreslår er INGEN god ide så lenge du vil ha alle føttene i behold.
Den värderingen får stå för dig. Faktum är att det HAR gjorts med goda resultat. Men det kräver som sagt en hel del hantverk, är ingenting jag skulle ge mig på att göra själv.

Jag kör med några olika dynafit-bindningar + Tecnica Cochise (11/12). Dock ej beast.

Denna kombon funkade fint i 2,5 säsong tills jag också hittade ett glapp när jag klickade i dem en dag.

Efter mkt undersökande tillsammans med Åre Skidsport så kom vi fram att tå-insertsen helt enkelt var utnötta.

Det var bara att köpa nya tå och häl-delar till Cochisen och sen var allt frid och fröjd.

Har du provat med ett par nya inserts ?

Ciao,

Har också haft problem med Cochise och techbindningar, även om insertsen inte var slitna hade jag glapp.
Köpte nya Tecnicasulor och då blev det bättre! (Inte 100%) Kan ju vara så att kvaliteten varierar lite.
Tror även att vissa av Nordicas sulor ska passa?

Tack för alla svar :)

faktum är att jag inte har kört på techbindning innan, så insertsen kan knappast vara nötta.
Intressant att det verkar ha funkat för vissa och för andra inte? Kan det verkligen variera så i kvalitén?

Jag tror att jag slänger ihop ett mail till Tecnicas agentur :)

Testade lite igen och det är endast högerpjäxan som bråkar, med ett tydligt glapp i sidled i både skimode och walkmode... Såg följande tråd på tgr där det visar sig att många har haft problem med tecnicas inserts. Oroväckande! Jag är dock supernöjd med kvalitén i övrigt, hade många dagar på dem tillsammans med ett par salomon guardians och hade inga som helst problem.

Det verkar ju som att de har uppdaterat AT-sulorna som man kan köpa löst, får testa detta och om det inte går så får jag överväga att köpa DIN-sulor och köra de här pjäxorna till alpinbindningar.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp