Problem med val utav skidor!

Allee

Ny medlem
Tjenahopp
Har varit och kollat på nya skidor inför den här säsongen, men jag har beslutsångest.

Head; mojo 80 / Head; mad_trix
Dynastar troublemaker
eller K2 Fujative

Jag kör runt hela berget dvs ena dagen parken andra pisten/offpisten, så jag vill inte ha för styva/hårda (parken) och inte för mjuka (pisten) inte för smala (offpisten)

Har ni kanske något bra tips, kanske någon annan skida som ni rekomenderar?

Vikt: 70, Längd:178

MVH Alex

Om du vill ha en allroundskida som du antagligen vill eftersom du kör runt överallt skulle jag inte ta Fujative eller Mojo80. Fujativen är en ren parkskida, Mojon är lite mer "allround" men byggd för mest park. Jag skulle kolla på t.ex K2 Public Enemy.

??????

Fujaktiv ren park

Mojo e ju en fetare modell som e lite svårare o få upp på kant e bättre i offpist men tung som jibbingskida..
Tycker ja...

KolanSki sa:
??????

Fujaktiv ren park

Mojo e ju en fetare modell som e lite svårare o få upp på kant e bättre i offpist men tung som jibbingskida..
Tycker ja...
mojo 80 är ingen fetare modell. det är en jibbskida med smal midja därav namnet 80.

Mojo är ju smalare, den är ju bara 80... Iaf. den Mojon han snackar om. (M. 80 är 80mm och M. 90 är 90mm) PE och FUJATIVE(<-- se och lär stavningen!) är båda 85mm sladdrigt, mjukt djävulskap.

Köp den du tycker är snygg, du är knappast så pass bra att du tycker någon är dålig/du kommer märka att den inte duger till en viss grej.

Senast ändrad:
Carled: " ligger lite i vad du säger, hehe... har åkt skidor i 8 år och jag kan inte åka :D vet ingenting :P "

och ändå har du ingen jäfla aning om vad som kan tänkas passa?

Mojo 90 är en av de roligaste allroundlaggen man kan spänna på benen... Kan man inte åka på den måste man tyvärr klassas som nybörjare om man är i din ålder.

Carled sa:
och ändå har du ingen jäfla aning om vad som kan tänkas passa?

Mojo 90 är en av de roligaste allroundlaggen man kan spänna på benen... Kan man inte åka på den måste man tyvärr klassas som nybörjare om man är i din ålder.
du verkar väldigt mäktig carl, som om du åkt det mästa och sedan kan bedömma bra hur de känns m.m. Men att fömma utav ditt fotoalbum är väll du ändå inte rätt man för jobbet??

Om man bara läser lite åsådär kan man lätt utgå från att ett par mojo90 m.fler är en bättre skida för jobbet. Själv skulle jag kunna åka på ett par scratch bc wrs över hela backen för dom var då grymt sköna i pisten, har 98mm midja och långt bättre isgrepp än mina sketna teneightys :P samt kändes dom bekvämare att åka baklänges med...

JonathanO sa:
du verkar väldigt mäktig carl, som om du åkt det mästa och sedan kan bedömma bra hur de känns m.m. Men att fömma utav ditt fotoalbum är väll du ändå inte rätt man för jobbet??
Jag har åkt relativt många olika skidor, ja. Jag kan även göra en ganska god bedömning huruvida skidan är dålig eller bra. Mojo 90 är en riktigt bra skida som passar de som kan åka på kant och inte är totalt borttappade i en röd eller svart backe. Kan man åka på en någorlunda hög nivå tror jag att man uppskattar dess mångsidighet då den funkar jättebra i pisten, jättebra i svensk offpist då det inte är allt för mycket lössnö och även förträffligt i parken.

Kan du med hjälp av fotoalbumet avgöra om jag är en bra skidåkare eller inte? Är det rörliga bilder? Är det sekvensbilder?

Carled är den enda som har en vettig linje i sin diskussion, han har alldeles rätt.
Mojo 90 är en utmärkt skida över Hela berget om man är en någorlunda duktig åkare.

Ett annat alternativ som troligtvis kan funka alldeles utmärkt för dig, lite mer lättåkt och lite smalare, men funkar bra bra i park, pist och den offpisten jag förmodar att du åker i, är Scott P3!
Du bör kika lite närmare på den!

skulle mer kolla på salomon 1080, völkl karma och scott p3 för allroundegenskaper än k2 som mest är rena park- och slaskskidor då de är så mjuka att de känns som att åka på överkokt tagiatelle.

Einar_Lindgren sa:
Carled: Varför så dryg?
Varför inte? Jag anser att allmänt dåliga inlägg (speciellt skidtrådar som inte följer mallen...) bör mötas med ironi och "dryghet". Det kan förhoppningsvis öka på mognadshastigheten lite så att dagens 15-17-åringar vid kanske 22 års ålder börjar använda vettig svenska och slutar säga "orka" och likande hela tiden...

Carled sa:
JonathanO sa:
Jag har åkt relativt många olika skidor, ja. Jag kan även göra en ganska god bedömning huruvida skidan är dålig eller bra. Mojo 90 är en riktigt bra skida som passar de som kan åka på kant och inte är totalt borttappade i en röd eller svart backe. Kan man åka på en någorlunda hög nivå tror jag att man uppskattar dess mångsidighet då den funkar jättebra i pisten, jättebra i svensk offpist då det inte är allt för mycket lössnö och även förträffligt i parken.

Kan du med hjälp av fotoalbumet avgöra om jag är en bra skidåkare eller inte? Är det rörliga bilder? Är det sekvensbilder?
Carled ge upp du tror att du är världsmästare eller nånting?

"Kan du med hjälp av fotoalbumet avgöra om jag är en bra skidåkare eller inte? "

Kan du med hjälp av den här tråden säga att jag inte är en bra skidåkare?
bara för att man inte vill ha för styva skidor så betyder inte det att man inte kan behärska dom? Väx upp lite själv och tänk före du skriver!

TRÅD LÅST
ot; tack för alla svaren!

skidnarkoman sa:
skulle mer kolla på salomon 1080, völkl karma och scott p3 för allroundegenskaper än k2 som mest är rena park- och slaskskidor då de är så mjuka att de känns som att åka på överkokt tagiatelle.
Jag har hört att PE ska vara väldigt mycket mer än bara en ren parkskida, rätt mig om jag har fel. Att den tillskillnad från 1080 skall vara mycket mera vridstyv och ha bättre isgrepp, mer pistskida än 1080 helt enkelt.

Däremot har jag hört att Karma och p3 ska ha väldigt fina allround-egenskaper.

Btw, Vridstyvheten har väl med en skidas isgrepp att göra? eller? Har alltid undrat, man aldrig fått svar på den frågan.

Tillbaka
Topp