Problem vid val av allmoutain-skidor

olofom

Ny medlem
Jag tänkte lämna mina gamla storslalomskidor och köra på ett par allmoutain istället. Vill ha några som inte sjunker direkt igenom lössnön, även om jag åker 80/20 i pist. De jag tittar på är främst:

Rossignol CX80 https://www.freeride.se/prylar/skidor/2009/rossignol/cx-80-oversize.html
Dynastar Unlimited Mythic Rider https://www.freeride.se/prylar/skidor/2009/dynastar/legend-mythic-rider.html
Völkl AC40 https://www.freeride.se/prylar/skidor/2008/volkl/unlimited-ac-40-carbon.html

Jag vet att blandningen är ganska stor då CX80 är rätt nära en racer medan Mythicen är närmare offpist, men jag är ändå sugen på att höra om någon här på forumet har några åsikter åt olika håll!

Köp ett par renodlade bättre begagnade pistskidor och sen ett par halvrisiga offpistlagg att köra mjuk snö med, tycker jag. Om du kör så mycket pist som 80% är det ju bra om skidorna presterar bra där. Framförallt viktigt om du kör mycket i ett isigt åre till exempel, men du har inte skrivit så mkt mer om åknivå och var du ska åka osv så svårt att säga mer just nu.

Såna där "oversize" ger jag inte mycket för då dom ofta i min erfarenhet är ganska kassa i båda genrarna (pist och offpist), men jag känner dock inte till just den där modellen specifikt. Och det är möjligt att dessa skidor inte görs enbart med dålig vridstyvhet nuförtiden utan kanske presterar någotsånär bra i pist alltså. I offpisten not so much. Jag gissar att tex ett par Mantra går lika bra i pist som denna typ av skida, men är då avsevärt bättre i offpisten.

Något säger mig också att om du är van att köra på gamla raka storslalomskidor (om jag tolkat dig rätt), så kommer du inte trivas jättebra på en skida med 15m i svängradie.

Skriv en rad till MnO här på freeride, han brukar vara jävligt bra på att svara på den här typen av frågor.

Mvh

Tack för ett snabbt svar!

Jag gillar inte riktigt att bedöma min egen åknivå, men jag kan säga att jag har åkt hela livet (vilket, efter att man tagit bort de första åren jag var för liten) resulterar i ca 20 år) och att jag ligger ungefär där jag borde för någon som inte bor i närheten av ett skidområde som åkt 1-2 veckor per år i 20 år. Åkområden brukar bli blandat Sverige och utlandet, men som sagt med betoning på pist.

Jag vet inte mycket om oversized i vanliga fall, men dessa har, precis som de andra modellerna, fått mycket bra kritik från både användare och 'proffs', vilket jag tycker verkar lovande. Är dock väldigt blandat i åsikterna om huruvida CX80n presterar utanför pisten. Knappast mer än mina 20% verkar det som.

Kanske borde varit tydligare med att mina 'gamla storslalomskidor' så var det ett par Atomic GS:9 from 2003, 110-65-95, 15m på 170, men jag minns inte vad mina 180 har för radie. https://www.freeride.se/prylar/skidor/2003/atomic/gs9.html

Senast ändrad:
Efter en sådan passning från FF kan jag ju inte låta frågan ligga orörd.

Oversizeskidorna, som de ofta kallas, riktar sig främst till åkare som är inåkta på korta carvingskidor och som vill få lite mer allroundpotential utan att släppa för mycket av karaktären av en kort och kraftigt skuren skida. Det är orättvist att jämföra offpistegenskaperna med klassiska 100mm:are, eller ens lite smalare midfats med rakare skärning och en överlag mjukare konstruktion. Även om oversizeskidorna aspirerar på att bemästra ett brett spektrum av åkning ur ett allroundperspektiv så attackeras problemet från en helt annan vinkel. Här handlar det om att behålla pistegenskaperna och kortskidekänslan i första hand. Egenskaper i lösare snö och offpist blir sekundärt.

Jämför man tex CX80 med ett par Mantra eller godtycklig 95-105:a så har den inte mycket att hämta utanför pisten. Men om man däremot jämför den med de skidor som den härstammar ur, dvs en slalomcarver, eller en racecarver med 15-17m radie och 68-72mm midja så presterar den mycket bättre. Även om de flesta på den här sidan skulle klassa en 170cm slalomcarver/folkraceskida som oåkbar utanför pisten så pumpas det ganska mycket puder med den typen av skidor i alperna mellan pisterna en solig nysnödag. För det klientelet åkare innebär steget upp till 80mm en klar förbättring av egenskaperna utanför pisten.

Iom att du kommer från ett par GS9, vilken för övrigt inte är en ren storslalomskida, utan en butiks/folkracevariant med betydligt mer skärning, så beror det på hur du ser på skidvalet. Om du har tänkt dig att i första hand ersätta GS9:an och du vill "på köpet" få en skida som dessutom hjälpligt kan hantera lössnö om du skulle ha lite flyt och pricka in ett 30cm-dump i Åre, då har du valt rätt kategori. Om du däremot har tänkt att ta steget mot mer offpiståkning, och vill utveckla din åkning utanför pisten, då gör du bättre i att välja en bredare skida. Det handlar också om hur du vill åka och hur du vill se på terrängen på ett berg i stort. Med ett par CX80 under fötterna så letar blicken efter jämna partier och du åker med mycket styrning av skidans egenskaper eller hur jag ska säga. Eftersom radien är så pass kort lägger man fokus på just skidan och svängen. Med ett par bredare och längre skidor med längre radie öppnar man upp blicken lite och man åker mer efter terrängen och berget. Jag upplever det som ganska trist i längden att köra en för pistorienterad skida i alperna, även om jag åker enbart pist en dag. Personligen tycker jag att en skida som Mantra eller Prorider, som ofta får stå som exempel för 100mm:are med goda pistegenskaper, presterar klart BÄTTRE än en ren pistskida i just pisten. Det kan låta lite konstigt kanske, men jag känner mig helt enkelt bättre rustad för vad naturen och berget kan komma att presentera framför spetsarna med den typen av skida under fötterna. Och då menar jag som sagt inte bara det faktum att man hanterar lössnö enormt mycket bättre, utan också att de är riktigt bra i "real world conditions" i pist. Dålig sikt och snöfall, grov rullsnö, vinddriven snö, hårt, löst, vårslask, pucklar, perfekt pistat och soligt, osv osv. En skida av den typen är ett bra verktyg för skidåkning i alla dess former.

Sen om vi ska gå in och detaljstudera dina alternativ lite närmare så skiljer sig de skidor du nämner mycket i karaktären.

Ross CX80 är en ganska tung och kantdominerad skida som åks med en på gränsen till bastant snökontakt hela tiden. Den kräver kraft, men ger också en imponerande respons tillbaka när man hittar rätt på den. Isgreppet är nästan i klass med racestockskidor, och i vissa fall upplever man det tom som bättre iom att kantnärvaron och kraften från kantningen blir större med en bredare skida. CX80 är överlag en skida som inbjuder till en kraftfull och aktiv åkning. "Rakt igenom" är ett honnörsord och skidan väljer den vägen framför alternativet "över" allt som oftast. Nackdelen är att den är ganska trög och slö i kortare svängar och pulsen stiger snabbt när man vill hitta en snabbare rytm i kortsvängar eller i pucklar. Likväl som de flesta skidor i kategorin letar CX80 sig in i skäret hela tiden. Att hålla en rundad sladd i fartdämpande svängar kräver att man aktivt håller ur skidan ur skäret. Offpist ska den som tidigare sagts snarare ses som en pistskida med ett stänk av allroundegenskaper, än som ett alternativ för offpiståkning.

Dynastar Mythic Rider är en helt annan typ av skida och i min sinnebild är det inte några oversizeplank. Den riktar sig egentligen till ungefär samma målgrupp, men attityden är fullständigt omvänd. Här är det istället en friåkningsskida som härstammar ur den klassiska Big/Legendserien som har försetts med mer skärning för att vinna mer pistegenskaper. Snökontakten är krispig och mer odämpad än ovan nämnda Ross, och åkningen är betydligt mer poppig och snärtig. Det på bekostnad av en betydligt mindre biffig och dämpad känsla i jämförelse med CX80. Mythic är en förvisso ganska smal, men ändå lättåkt skida utanför pisten. Den låga vikten gör den lättmanövrerad och spetsen är i sann "freeride-Dynastar av idag"-anda något uppmjukad vilket ytterligare förstärker den effekten. Sammanfattat är det en trevlig och lättåkt midfat som också är riktigt rolig i pisten. Detta ska dock inte tolkas som att det är ett par fladdriga och dåliga skidor, utan ska ses som en jämförelse med CX80 och AC40.

Völkl AC40 hamnar någonstans mittemellan Mythic och CX. Det är en skida som härstammar från den gamla G41, och senare G4. Den är alltså faktiskt, trots sitt beskedliga midjemått, ett syskon till en skida som för ett antal år sedan kallades för fatski. Personligen gillar jag verkligen den här skidan. Den är neutral och välbalanserad och kombinerar en hanterbarhet utanför pisten med riktigt bra pistegenskaper. Isgreppet är riktigt bra så länge kanterna hålls vassa och den är nästan lika stabil som CX80, men kräver mindre insats för att leverera åkglädje. Lägger man in ett driv över framänden så kan man korta upp svängarna och låta skidan styra rytmen på ett betydligt mer lättsamt sätt än med Rossen ovan. Då bör jag direkt tillägga att jag generellt gillar lite snärtigare och kvickare skidor framför mer dämpade och tunga diton. AC 40 har inte den gummidoftande nästan fullständiga utdämpningingen av högfrekventa vibrationer som CX80, men för min egna del är det bara en fördel. Jag tycker att man tappar lite kommunikation med underlaget om det är för mycket dämpning på vägen. Det finns ett uns av plast i snökontakten som stör någonstans i frekvensbilden, men det är finlir vi pratar om. Utanför pisten handlar det inte om några stordåd, men den går ändå helt ok i de flesta förhållanden och räcker till om man ska ut och känna lite på snön här och där.

Sammanfattat:
Vill du fokusera på pistegenskaper, men vill ha lite breddning så välj skida bland de du nämner efter vad som känns bäst enligt mina beskrivningar ovan. Vill du ta ett steg mot större och mer seriös offpiståkning och känna lite på vad bredlaggskategorin har att erbjuda, testa en skida i stil med Mantra eller Prorider. Dom är inte så stora i känslan som du kanske tror. Ett skidtest på försäsongen är att rekommendera. Det kommer att ge dig ett svar på frågan direkt hämtad från praktiken på berget.

/MnO

Senast ändrad:
Jag måste börja med att tacka för det mest seriösa och bästa svar jag någonsin fått på något forum! Hur du kan, i ett foruminlägg, skriva bättre information om skidorna än i de recensioner som jag läst går utöver min fattningsförmåga!

Tyvärr så hade du mest bra saker att säga om dem allihopa, vilket inte gör valet lättare, men det kanske får mitt val att dra lite mer åt Dynastar Mythic Rider, då det låter som den "roligaste" skidan. Jag vill ha bra pistegenskaper, men är ändå sugen på någonting mer lekfullt är GS:9an.

Jag är dock osäker på vilken längd jag bör ha på denna typ av skida (Mythic). Den finns i 178 och 184 och jag tror båda skulle passa mig bra (184cm ca 83kg). Jag är van vid 180 på mina GS:9 och har haft det i många år, men bör denna typ av skida vara längre eller kortare? Jag vet vad det innebär med längden, men antar att det är olika för olika typer.

Senast ändrad:
Ja, det var nog det mest seriösa svar jag LÄST överhuvudtaget! Stor eloge till MnO!

Har du inte möjlighet att testa skidorna innan köp? För det är väl egentligen det enda rätta om man är ute efter "rätt" skida (även om jag själv aldrig har testat en skida innan köp, men oj vad skoj jag haft ändå)

Heheh, nej, tyvärr har jag inte det. Fick bra priserbjudanden just nu på ett antal skidor och vill gärna passa på.

Om jag får väldigt bra pris på ett par Völkl Tigershark 12FT Powerswitch, bör jag då köpa dem istället? De har ju fått mycket bra kritik, men kan man verkligen vänta sig att de ska hålla lika bra som ett par traditionella skidor. Det där med fjädrar och lösa delar låter lite farligt tycker jag..

Och så undrar jag även över storlek på dessa, jag är ju van vid mina 180, skulle Tigersharken på 175 kännas för liten tro? (Det är dessa (eller 168) som jag får lika bra pris på som Mythicen)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp