-->Carled: Liknande skönhet till PE, alltså ca 85 mm midja, relativt styva, riktigt bra allroundegenskaper och ändå sjukt bra i parken. JAG har provat en hel del likvärdiga twintips, Atomic Tweak, Dynastar Trouble Maker/Phil Larose Pro Model, Extrem Freek, Fischer Airstyle NT, Head Mad Trix och Mojo, K2 Fujative och Seth Pistol, Nordica Beast 12 TT, Rossignol Scratch FS och BC, Salomon 1080 och Pocket Rocket, Scott P3 samt Völkl Legend och Karma.
Det alternativ som JAG tycker är värdiga av dessa är, som du nämnde, Karma, även Dynastar Trouble Maker/Phils Pro models (trots sin "ringa" midja på 78 mm), Fischer Airstyle NT, numer Big stix 8.0 (trots sin "ringa" midja på 80 mm).
De flesta parkskidor idag har ju en midja runt 85 mm, +/- ca 7 cm. Men de här extra allroundegenskaperna och bra pistegenskaperna tycker JAG många saknar, ofta för att de är alldeles för mjuka, snudd på bananmjuka. Men än en gång är det ju bara MINA personliga åsikter.
-->Rastavibrationer: Årets modell kostade 4495: - i Sverige, nästa års modell ligger förmodligen kvar på samma pris, utan bindning alltså. Följande
http://www.freeride.nu/content/index.php?id=92 tycker JAG fungerar bra för att få en fingervisning om vilken längd man ska åka på. Om man sen väljer några cm över det rekomenderade eller under är en smaksak.
-->andreas-N: Alpingaraget har redan fått några exemplar av nästa års PE, jag såg ett par där vecka 7 i alla fall. Men de finns ju förmodligen inte kvar. Men till hösten får de nog dem ganska tidigt, oktober, senast november skulle jag tippa på.