puckel-framtiden

fakiedropdude

Ny medlem
puckel-framtiden
visst blir man enormt imponerad av att se Janne Lahtela speeda nerför puckelbacken på 26 sekunder och av åkningen i övrigt, men hoppen...

vad har hänt med tricken i puckeln de senaste 10 åren? ingenting. jo vänta, en extra twister i varje hopp. inte konstigt att så många puckelåkare lagt ner puckeln till förmån för bigjump, pipe och slopestyle...

moseleys dinnerroll(som mer liknade en d-spin) var ju klockren, tur att någon vill utveckla sporten!

annars 3(?) grabs totalt , i övrigt mest kvadrupla twisters eller trippla till spread. spread borde ju inte ens ge några poäng, det är ju ett trick som alla människor är utrustade med från födseln.
visst daffys kan vara rättså sköna att se och twisters också men lite utveckling och variation hade ju inte skadat.

mycket av det kan nog skyllas på FIS som i princip tagit bort det fria ur freestyle med alldeles för mycket regler. varför ska man inte få göra inverterade hopp i puckeln? för att det först och främst ska hanlda om att åka puckel? jaha men hopppoängen är ju bara en fjärdedel av den totala poängen och freestyle är väl först och främst en show?

till sist så måste jag fråga: finns det verkligen någon som tycker att de där helikoptrarna med armarna i vädret och helt upprätt kropp är häftiga?????????

visade svt ens resultatlistan?

jag hade väntat mig lite mer spektakulära hopp än de vi såg idag, men, men, det var kul att se ändå.

puckel-framtiden
det är klart det skulle va jättefett med lite volter i puckeln men, du får tänka på konsekvenserna. Då skulle kickarna byggas större, all fokusering skulle riktas mot hoppen och någon helgalen rysk gymnast skulle komma dit ochdra en full full eller nåt i den stilen...hmmm...sporten heter ju ändå puckelpist...

//jacob

puckel-framtiden
Kul att killarna och tjejerna bränner på ordentligt, men hoppen är ju inte allt för spännande att titta på. Twist twist twist twist är ingen spänningshöjare. Låt freestylen bli friare och låt den utveckas där den kan utvecklas, och det borde väl bli i hoppen då. Det är klart det går väl kanske att köra ännu fortare, men för att det skall bli intressant och för att publiken skall stanna kvar krävs roligare åkning. Ge mindre credits för twist och spread.
/Patan

puckel-framtiden
det är färre tävlingar på världscupen varje år och antalet utövare minskar drastiskt. något måste ju göras.

det är FIS regel-system som är det största problemet. precis som big air inte går ut på att göra trippla bakåtvolter med skruv borde puckelhoppen gå ut på style( har ni sett några fulare 360 än dom ni såg ikväll? gymnastik eller skidåkning?). visst, åka puckel ska vara det viktigaste men hopppoängen är ju inte mer än en fjärdedel av hela poängen...

moseley´s dinnerroll borde vara standard. hur kul är puckeltävlingar i längden? har man sett en så har man sett alla, samma är det ju med aerials. det är ju därför det håller på att dö ut.

på världscupen har det iochförsig klämts av lite häftigare hopp än det gjordes idag. 720 ironcross, 180-daffy-180-spread mm.

hur man än resonerar så finns hoppen där men om inte tricken får utvecklas kan man ju lika gärna skippa dem, eller?

puckel var från början show och det var det som drog publik. nu kommer ingen och tittar...

puckel-framtiden
Fakie...jag är helt inne på din linje! Fruktansvärt trist och definitivt en kraftig spik i puckelkistan.

Rent ut sagt pinsamt att Janne Lahtela vann med sju twist och en halvdan spread! Lever puckeldomarna och FIS isolerade från omvärlden? Inget ont om Janne, han gjorde ju precis vad som krävdes, men hans åkning kan knappast betecknas som "clean", däremot var han ju otvivelaktigt extremt snabb!

Personligen ser jag denna utveckling av sporten som en klar tillbakagång. Vad jag vill se är inte snabbpuckelhasning och skidsspetsviftning utan kvicka kortsvängar med god snökontakt och publikfriande roliga hopp.

Mitt råd till FIS (det är väl de som bestämmer regelverket) är att ta bort tidtagningen i puckel och istället ge stilpoäng! Detta skulle ge puckelpiståkningen nytt liv och locka många i jibbkollektivet till riktigt skidåkning!

Varför inte avsluta puckeln med ett riktigt rejält "BIG JUMP" där alla restriktioner kan lämnas...

That´s all kids! / MM

puckel-framtiden
>>MM
det var du som lade fram en lång teori om freestylens(old- och newschool) framtid för ett tag sen va?

börjar inse att du kanske hade mer rätt än jag ville ge dig isåfall( om puckeln iallafall :-) ).

dom har ju faktiskt ändrat hoppen hel del. såg en liten snutt från OS 92 där dom såg ut att hoppa på pucklarna(!) eller så var det jag som såg dåligt för att det snöade så mycket men iallafall så landade dom i pucklarna. nu slutar ju pucklarna lite inan hoppen och dom landar(helst) innan pucklarna börjar. har dom börjat ge efter lite så kan dom väl göra det helt. det är väl egentligen bara en tidsfråga innan det händer, FIS är ju bara så långsamma.
att klämma in två stora tabletops mitt i blir lite dumt kanske. först åka snabbt som attans och sen stanna upp och dra på världens hopp. det blir lite som skidskytte, två discipliner som inte hör ihop slås samman. på något sätt, typ jag vet inte riktigt.

det borde kanske(som i snowboardpipen) införas domare som tittar på åket i sin helhet. på så vis får åkare som gör quad twisters och sen trippeltwister till spread kraftigt minus för dålig fantasi plus att man kanske skulle få se lita roliga nya åkstilar(va vet jag?)

sen kan dom ju lägga ner det där med en perfekt stil(för den är ju ändå så fruktansvärt ful) och låta folk köra hur de vill.

angående tiden. jag tycker ändå den är viktigare än hur snyggt man åker skidor, men går det inte ofta hand i hand? Lahtela kanske inte åkte mjukast men det såg tight ut och gick hisnande fort. moseley åkte fulast och rättså långsamt.

man måste helt enkelt besluta om puckel ska vara en racing-sport eller en uppvisningssport!

åsså de förresten. duell-puckeln. man kan alltså vara först i mål och ändå förlora? är det inte bättre att göra om det till en ren racing-gren, bort med hoppen, först i mål vinner. sen kan man den vanliga puckeln handla mer om artisteri.

bara dom lägger ner gymnastiken och börjar tweaka så skulle jag bli glad.

varför bryr jag mig, jag åker ju inte ens puckel? men hur tuffa störtloppsåkarna ändå är så har jag alltid diggat att se höftvickarna störta nerför puckeln och slänga av en dubbeldaffy mer. så om det nu kn bli lite mer korkskruvar, d-spins och grejs så hade jag blivit glad.

ps. till dom som säger att det ska handla om att åka puckel. fråga atleterna vad dom tycker! dom är nog inte särskilt glada över att göra twisters tävling efter tävling. många kan så mycket mer! inte bara moseley kan. ds.

puckel-framtiden
När puckelpist först gjorde entré som tävlingsidrott fanns inga speciella hopp i backen utan tanken var att åkarna "spontant" skulle hoppa på lämplig snöhög. Eftersom detta ledde till att landningarna skedde direkt i puckeln insåg man ganska snart att det var direkt benbrytande och inte precis uppmuntrade till något mer avancerat trixande... Ett upprätt enkelhopp över en puckel var helt OK på denna tid.

Numera bygger man upp rejäla hopp och lämnar ett tiotal meter efter hoppet slätt. Det ger utrymme för avancerade hopp och en någorlunda säker landning.

Vad man har idag är således hopp och landningar som tillåter avancerade hopp medan regelverket är kvar vid åttiotalets pister där endast enkla upprätta hopp gick och genomföra pga. säkerhetsskäl. Enligt min mening PINSAMT och respektlöst mot atleterna (ett finfint ord för duktiga idrottare)!

Jag har själv åkt en hel del puckel på friåkningsnivå och är mycket imponerad av de åkare som lyckas hålla god snökontakt. Att studsa ner för puckeln i hög fart tycker jag personligen är tämligen meningslöst. Min absoluta favorit är Jean-Luc Brassard (rättstavat?) som tog OS-guld -94. http://jean-luc.brassard.infinit.net/ Otroligt följsam och kvick och höga rena hopp med en gymnast smidighet.

That´s all kids! / MM

puckel-framtiden
Håller fullständigt med Mountain_Man om J-L Brassard"s
fenomenala OS-åk med en, på den tiden, fantasifull
backscratch-kosack i första hoppet. Den har man ju försökt
sig på ett antal gånger efter det utan att komma i närheten
av hans stil...

Hur som helst, som gammal (nåja) gymnast vill jag bara
kommentera min syn på puckelutvecklingen. Jag är kanske en av
de få som gillar de långsamma 360 med helt rak kropp och
armarna utsträckta som vissa puckelåkare gör, men en 360
iron-cross, eller en snygg dinner roll är bra mycket coolare!
Om jag vill få mitt lystmäte i grym korrekt skruv/voltteknik
kan jag kolla på freestyle-hopparna, men när jag kollar på
puckel vill jag se ett underhållande åk helt enkelt. Och inte
fan är det så underhållande att bli matad med enbart massa
twists i varje hopp.
Däremot tycker jag det är viktigt att man har kvar bedömning
av utförande i hoppen, så att det inte den som drar på det
värsta vinner, oavsett hur illa det ser ut.

Hoppas att vi fortsätter slipper se kidz med stora hörlurar
på sig i OS-puckeln bara ;)

puckel-framtiden
visst ska inte flest snurrar få högst poäng. däremot borde de ändra den syn de har på stil istället för att ha en perfekt stil så borde alla få göra hoppen som de vill och ju snyggare och coolare man får det att se ut desto högre poäng.

visst är aerialsutövarna tekniskt fulländade men det är just därför det är kul att se på(iallafall ett hopp), inte för att trixen i sig ser särskilt snygga ut.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp