Puckelpist

jib73

Ny medlem
Puckelpist
Hej!
Har problem med att åka pucklar. Vad är fel?
1. Känner att jag inte får inte till de korta svängarna mellan pucklarna.
2. Har svårt att kontrollera farten.
3. Som om inte detta vore tillräckligt för att se ut som en fågelskrämma på skidor, så får är jag inte heller tillräckligt mjuk i knäna.

Tips/råd mottages mycket tacksamt på alltihop eller bara någon del. Tack på förhand.
-

Puckelpist
1. Träna kortsväng utanför puckeln. Men HÖG frekvens.
2. Ett knep att ta till är att ta lile lite luft och landa på framsidan av en puckel och därmed bromsa farten.
3. Ha alltid stavarna framför dig lås dem där och markera bara på pucklarna. Medvridning med armarna innebär "fågelskrämma" och crash. Mjuk i knäna? Träna mer knäböj och löpning? Är du otränad så går det inte. De flesta tror dock att de böjer mer på knäna än de gör, ett tips är att filma dina åk och utvärdera sedan.

Kör hårt!

P.S har du rätt längd på stavaran? De skall vara KORTA när du åker puckel så du behöver två par stavar, ett par till vanlig åkning och ett par till puckelracen.

Puckelpist
Tja!

1. Sjælva trixet med puckel ær att "slajda" på baksidan av puckeln før att hålla nerefarten.

2. Knæna ska vara som hopplimmade før att lættare kunna vrida skidorna.

3. Det viktigaste før att hålla balansen och rythmen ær ær en bestæmd stavisættning ovanpå næst kommande puckel. Tænk på att ha hænderna långt från kroppen utan att fælla øverkroppen.

4. Nær du utjæmnar, dvs parerar pucklarna ska det enbart ske i knæled. Du ska ej enbart utjæmna uppåt utan æven och framførallt neråt, kan du det bra kan du åka otroligt långsamt och kontrollerat i puckelpisten. Før att inte utjæmna med ryggen och riskera att bli en s k fællkniv kan ett trix vara att "spænna" ryggen och att den kommer att kænnas hyfsat rak.

5. Nær du sedan kan detta ovanstående kan du børja "dippa" skidorna mer i fallinjen och åka snabbare!

Sist men inte minst. Stressa inte lær dig framførallt att slajda på baksidan och en bra stavisætt. Nær du kan det ær det bara att øsa på!!!

Lycka till!!

/Ponta

Puckelpist
Du kan, förutom det som redan skrivits, försöka jobba med aktiv dämpning mellan pucklarna, dvs. du arbetar upp och ner med benen för att försöka följa snön. Funkar bra så länge det inte blir allt för brant och du lär dig också att följa linjen. Om du kör med passiv dämpning, bara tar emot när du kommer på nästa puckel, händer det lätt att det skenar iväg. Funkade för mig iallafall, borde kunna funka för andra också. :)

Puckelpist
1. stå ovan på skidorna och träffa långt ner på puckeln!
2. utjämna puckeln(tryck emot lite när du kommer mot puckeln och suger in knäna) eller försök hoppa/ta puckeln på toppen!
3. man behöver mest va explosiv kör styrkefrivänningar och spänst övningar eller träna förbannat mycke puckel så funkar det!

Puckelpist
Två moment: skidkontroll och stavplantering: Skidor först: Tryck ner på baksidan puckeln och dra upp knäna lite i förväg innan du träffar nästa framsida. Farten kontrollerar man lämpligen inte genom att sladda utan genom vilken höjd man håller skidorna: lägre ner i dalarna: långsammare, högre upp: snabbare. Armarna i 90 graders vinkel, arbeta med handlederna, tryck i staven relativt hårt på puckelåsen samtidigt som du drar upp knäna. -enkelt. Precis som någon annan skrev: Stavarna skall vara KORTA, jag är 180cm, mina puckelstavar är 105 cm. För långa stavar: du får bakvikt och skenar...
Lycka till.

Tillbaka
Topp