Puder mindre än 2 tim bilkörning fran Rom

Onlytelemark

Ny medlem

Som rubriken lyder vill jag visa att skidakning i europa inte bara är alperna och fjällen, brukar försöka aka till Monte Sibellini och även Gran Sasso i mellersta Italien ibland om jag hittar ett bra flyg till Rom efter en dump,, läget mellan Medelhavet och Egeiska havet gör omradet unikt,, fantastiska dumpar nagra ganger per säsong, men som dock försvinner snabbt när solen och värmen kommer tillbaka, detta gör det svart att planera en resa dit mer en 1vecka i förväg, men om man är flexibel sa kan man fa den där perfekta puderveckan,,

Gött med lite restips, hur står det sig prismässigt i jämförelse med alporterna?

Prismässigt ligger det bra till, ett dagskort i Ussita Frontignano i Sibillini massivet kostar 25€, ett 6dagars kostar 100€, nu är det inte pistakningen som gör att man aker dit, nej det är offpisten, den nas lätt fran liften, tex Val de Bove ett klassiskt ak i Frontignano, Vidare i Sibillini finns Monte Vettore, ett fantastiskt berg utan nagra liftar, B&B gar att hitta fran 24€ per natt inkl frukost, I Massivet Gran Sasso är priserna nagot högre, Nagra orter ganska dyrt boende i Gran Sasso, detta pga närheten till Rom, och att Roms överklass spenderar mycket av sin lediga tid där vintertid, att hyra bil är nödvändigt, det kostar som det gör pa andra ställen, obs att man maste ha fyllt 25 för att fa hyra bil,,

http://www.snow-forecast.com/resorts/Roccaraso/6day/mid
Nu händer det,, det kräksnöar i hela Italien, och Appeninerna är platsen om man vill ha puder de närmaste 2 veckorna, mer än en meter torr och fin snö väntas komma, det snöar även i Rom för tillfället,, bara ett mycket litet antal skidakare utanför Italien känner till detta omrade,, bara och tacka och ta emot,, pa söndagkväll sitter jag och 3 polare i bilen för att köra ner,, ca 9-10 tim bilkörning fran Annecy till L'Aquila som kommer att vara bas i ca 1 och en halv vecka puder i orörda bowls : )

Crazy!!! Den där forecasten var inte att leka med, annat än -15C och sol här i zermatt...

nu blev man ju sugen - finns det någon bas under fluffet?
hur lavinfarligt brukar det vara (olika ställen kan ju vara olika lavinfarliga beroende på terräng och underlag)?

det är en isig bas sedan innan, marken är annars inte sa stenig, mycket gräsängar i sluttningarna, men lavinfaran är stor pga den isiga snösom finns under , som ALLTID vid offpist av detta slaget vi pratar om här, fullutrustad som gäller,, annars sa är omradet lättorienterat, man ser oftast vart man ska ta vägen,, mycket lättatkomliga bowls

Onlytelemark sa:
http://www.snow-forecast.com/resorts/Roccaraso/6day/mid
Nu händer det,, det kräksnöar i hela Italien, och Appeninerna är platsen om man vill ha puder de närmaste 2 veckorna, mer än en meter torr och fin snö väntas komma, det snöar även i Rom för tillfället,, bara ett mycket litet antal skidakare utanför Italien känner till detta omrade,, bara och tacka och ta emot,, pa söndagkväll sitter jag och 3 polare i bilen för att köra ner,, ca 9-10 tim bilkörning fran Annecy till L'Aquila som kommer att vara bas i ca 1 och en halv vecka puder i orörda bowls : )
Tjenare, är också påväg till Appeninerna så tar gärna emot mer råd eller hänger på er om det funkar. Flyger ned till Rom på sön sen hyrbil. Mest tittat på Roccaraso och boende där, men även Pescasseroli. Hur rankar du de ställena? Vart kommer ni åka denna gång, Monte Sibellini och Gran Sasso och bo i L'Aquila ? Tips på billigt bra hotell och restaurang i området emotages gärna.

Jag utgar ifran att ni prioriterar offpist,, Roccaraso är bra, har 3 mycket fina och lättatkomliga bowls, glöm Pescasseroli,, finns mycket bättre ställen, Vi kommer att aka i Ovindoli (dock dyrt boende där, Roms överklass aker gjärna dit), Campo di Giove ( har endast en tagbana plus 3 släpliftar, men 1200m fallhöjd offpist möjlig), Dessa orter kommer vi att börja med, i vilken ordning bestämmer vi pa plats, Nästa fredag-lördag byter vi bas till staden Ussita för att aka Monte Termenillo, Frontignano, och Monte Vettore (Inga liftar pa Vettore sa där är det hudar som gäller,, fantastisk skidakning, värt jobbet),, boende rekomenderar jag att ni löser pa plats, mycket B&B, som är billiga om ni dyker upp sa där bara, bra matställen är inte svart at hitta, bo inte pa skidorterna, de är dyra, tänk pa att fa med kedjor, startkablar (ta med egna) till bilen. Pratar nagon av er Italienska? detta är verkligen det äkta Italien, Förvänta er inte att nagon pratar engelska, men folk är mycket vänliga och försöker hjälpa till. Bokade ni flyget senaste veckan? eller har ni bara haft tur med väderprognosen? Om ni aker offpist, tala om pa hotellet var ni tänker aka, tala även om för anhöriga i Sverige var ni bor, i detta omrade är jordbävningar ganska vanliga, L'Aquila blev väldigt raserat för 2 ar sedan, Jag ska försöka se till att vi bor med tillgang till Wifi, sa lägg upp under veckan var ni befinner er,, sa kan vi försöka träffas, vi är dock runt 50 bast alla fyra men har akt skidor hela vara liv och jobbat med skidakning, jag är ende svensken i gänget, de andra är fransmän, offpist är prioritet ett, För att aka med oss maste ni ha lavinkit och kunskap hur detta används,, hoppas folk förstar hur bra skidakningen är i detta omrade, när vi som bor i alperna och med säsongskort sätter oss i bilen o kör nästan 100mil enkel resa : )

Blir avundsjuk!! Området måste var grymt för en roadtrip. Jag var i Ovindoli 1 dag mellan jul och nyår, underbart ställe med potential, tyvärr bara på hyrskidor men måste tillbaka någon gång. Vi åkte till Terminillo på annandagen men stängt pga snöbrist. Vi bodde i Rieti som ligger en serpentinväg från Terminillo. men jag tror det är bättre att satsa på boende närmare Ovindoli eller Roccaraso. Mycket Dynafit-snubbar i området så turandet är nog bra.

Ha en bra resa!!

mgbgt66 sa:
Blir avundsjuk!! Området måste var grymt för en roadtrip. Jag var i Ovindoli 1 dag mellan jul och nyår, underbart ställe med potential, tyvärr bara på hyrskidor men måste tillbaka någon gång. Vi åkte till Terminillo på annandagen men stängt pga snöbrist. Vi bodde i Rieti som ligger en serpentinväg från Terminillo. men jag tror det är bättre att satsa på boende närmare Ovindoli eller Roccaraso. Mycket Dynafit-snubbar i området så turandet är nog bra.

Ha en bra resa!!
Turandet haller världsklass när snön väl kommit,, vädret är ju det som ställer till det,, endast ett fatal charter resor gar hit fran england, finns det ingen snö sa finns det ju barer,,, kolla denna hemsida, finns mycket bilder fran omradet,, gänget pa powdermob är locals som vi ska möta upp och aka tillsammans med,,,
http://www.powdermob.com/ita.html

Tack Onlytelemark för all info!

Jag prioriterar offpiste helt klart och har lavinkit. Talar dock inte italienska men van att ta mig fram på ställen med språkförbistring. Skulle som sagt gärna hänga på några som har kunskap om området och de bästa ställena, så funkar det för er att jag hänger på en dag eller så vore det kanon. Har bara läst lite om ställena senaste dagarna och bokade när jag såg att det skulle dumpa i området. Landar tidigt Sön och min första tanke var att ta mig till Roccaraso men kollade in Gran Sasso efter ditt tips och verkar vara ett freerider område så det lockar nu än mer. Ska ni dit också? Kanske ska bo första natten i L'Aquila. Är det bästa stället att bo på för att åka i Gran Sasso?
Läser att du rekar Campo dI Giove och att ni börjar där så kan ju börja där också. Jag mailar mitt nr till dig så kan du höra av dig om det funkar.

Senast ändrad:
marcopolo_sthlm L'Aguila är bästa stället att bo för att aka Gran Sasso, en redig stad med 72 000 inv, brett utbud med billiga hotell, barer och bra matställen, Abruzzo är ju Italiens bästa vindistrikt,, sa man behöver varken va hungrig eller törstig ; ), jag mailar mitt telnr

Jag gissar på att staden Celano ligger bra till om man vill åka i Ovindoli eller Rocca di Cambio. Det var bra skyltat mot skidorterna när man närmade sig Celano och Avezzano. Dessutom var det rejäl ståpäls för man åker på plattlandet och åker mot bergen mao väldig vackert. Jag blev rejält imponerad av naturen och MÅSTE dit igen men med telemarksutrustning och mera tid...

http://www.facebook.com/pages/Laquila/70579319425?sk=wall
kolla L'Aguila pa fb sa finns det nya bilder pa hur mycket snö de fatt sista dygnet
vill även i traden nämna nagra andra omraden i europa som det är värt att ha koll pa vädret, för att aka med kort varsel, I dessa omraden är det hudar som gäller
1, Hela Balkan, da i synnerhet Kosovo, Albanien, Makedonien och Grekland
2, Picos De Europa, Nordvästra Spanien, ett naturskönt omrade med fina toppbestignings möjligheter, skidorterna San Isidro och Valgrande-Pajares kan bjuda pa riktigt fin liftburen offpist, sedan är det endast 2-3 mil till nordkusten och spaniens surfstränder som bjuder pa fina surfspot
3 I La Rioja kring skidorten Valdezcaray finns fina turmöjligheter
4 I hela Sierra Nevada omradet i Andalusien Spanien, AT säsongen varar normalt fran december till början av juni
5 Centralmassivet i Frankrike kan vara bra kring skidorten Mont Dore med manga fina raviner att aka i,,
Om man sedan tycker att man kan spendera lite mer pa resan, sa är Korsika kanon

Området låter intressant, tack för tipset!
Hur är skogsåkningen i området? Finns det bra skogar att åka i under snöfallen?

Appeninerna imorse
hoppas det funkar med uppladdningen, är inte sa hemma pa det här,,,
nu är lunchen slut,,, ut igen

Nice! Var är bilden tagen? Vilka orter lönar det att åka till då snön vräker ner? Ser ju ut att fortsätta snöa en vecka till, kanske man måst hoppa på ett flyg...

Ja,, va ska man säga,,, inte ett dugg, bara njuta,, Igar när solen sken turade vi pa Monte Vetore, utför kunde vi aka aka 1000 fallhöjdsmeter utan att behöva ta oss fram pa plattmark, Idag har det snöat, bitvis väldigt kraftigt, sa vi har idag akt liftburen skogsoffpist i närheten av Ussita, ca 600 fallhöjdsmeter i varje ak i fantastisk puder, inte ett dugg sämre puder än jag har haft i USA, för att fa ut det mesta av en roadtrip här är lokalkännedom bra, har vart här nu nagra ganger sedan snart 30 ar tillbaka, plus att vi/jag alltid aker med locals, imorgon bär det förmodligen av till Monte Termenillo, för att sedan bli mer söderut, Gran Sasso och Roccaraso, väderprognosen säger att det ska snöa mer längre söderut, det negativa är ju att manga liftar är stängda, och att det är svart att planera körningen med bil pga avstängda vägar,, smällar man gjärna tar,,,

Skulle ju ha tagit snorkeln med mej,,,,,

Frukosten avklarad,, solen skiner och kommer att sa göra nagra timmar till,, Byn vi har övernattat i heter Norcia, där hittade vi ett ställe igar kväll, en 3 rätters middag med obegränsat med "husets vin" för 18€ per person , B&B inkl frukost, 15€ per person,,,
nu ska vi bara skotta fram bilen,,,

Tack för tipsen! Får väl hoppa på ett flyg på fredagen. om du har till bra tips om fin skogsåkning så dela gärna med dig. Tror vi börjar med Ussita, för att sen köra lite runt. Skida på...

Just tillbaka fran en bestigning av Gran Sasso di Italia 2920möh, en utflykt som började igar efter lunch, en övernattning pa en refuge, för att sedan starta bestigningen kl 04.00 i morse, kallt ca -20 pa 2000m,
Pa toppen var det ca -30 plus en isande vind skulle tippa pa 15-20 sekundmeter,, sa fanns ingen anledning att stanna för länge där ; ) Skidakningen ner sedan,, wow ett jäkligt brant insteg med rep, men efter det behaglig skidakning ner till 1000möh fallhöjd pa nästan 2000m,,

Gran Sasso di Italia sett fran Fonte Cerrato

Gran Sasso di Italia summit

Vägen till Fonte Cerrato igar fm, vädret slog om blixtsnabbt fran stralande sol till full snöstorm pa 10min, bra med bil med 4hjulsdrift,,

c-breeze sa:
Tack för tipsen! Får väl hoppa på ett flyg på fredagen. om du har till bra tips om fin skogsåkning så dela gärna med dig. Tror vi börjar med Ussita, för att sen köra lite runt. Skida på...
Skogsakning finns det bra överallt, gles o fin skog,, skidorterna ger manga möjligheter till liftburen offpist,, bara o tuta o köra,, jag vill inte lata tjatig,, men tänk bara pa att lavinfaran är mkt stor,,,

Bra det finns bilar med 4hjulsdrift för alla de som inte är så duktiga på att köra bil.

Onlytelemark sa:
Just tillbaka fran en bestigning av Gran Sasso di Italia 2920möh, en utflykt som började igar efter lunch, en övernattning pa en refuge, för att sedan starta bestigningen kl 04.00 i morse, kallt ca -20 pa 2000m,
Pa toppen var det ca -30 plus en isande vind skulle tippa pa 15-20 sekundmeter,, sa fanns ingen anledning att stanna för länge där ; ) Skidakningen ner sedan,, wow ett jäkligt brant insteg med rep, men efter det behaglig skidakning ner till 1000möh fallhöjd pa nästan 2000m
Imponerande Onlytelemark! Du kör minst en klass över mig, när det ingår rep i utrustningen! Gran Sasso lockar, såg att de öppnade liftarna idag. Pudret måste varit grymt och vädret såg inte helt fel ut heller.

Hemma nu efter min korta men händelserika Ambruzziska tour. Igår var bästa dagen med riktigt bra skogsåkning i Rocarasso. Min erfarenhet är att när det är snökaos satsa på de säkra korten, alltså de största orterna. De är de som håller öppet och jagar inte offpiståkare med skoter. Första dagen blev ett misslyckande. Ovindoli tycker jag inte hade så mycket att erbjuda gällande liftnära offpist när endast ägget och de 2 sittliftarna närmast ägget är öppna. Mycket flackt där upp av det som nås från liften utanhudar. Potential finns nog om sittliften är öppen från botten. Nu blev jag jagad av skoter för otillåten offpiståkning och lämnade orten efter 2 hrs. Förstår att lavinfaran är/var stor men när man åker precis intill pisten i ett så flackt område tycker jag de överreagerar. Säkert att de freakar ut när de fått så mycket snö som de inte får så ofta.

I Rocarassao bryr sig ingen och skogsåkningen är lätt att nå och tillräckligt brant i alla fall skiers left från toppägget. Skogen ser annars ogenomtränglig ut om man ser den "utifrån", men väl inne i skogen är den helt underbar och lagom nära mellan träden för att få huvudet att arbeta lite också. Inga granar utan träden släpper igenom snön bra.

Just nu var snön japanlik - torr och fin, annat påminner om japans skidåkning också. Bergen (ca 2000 m höga och inte så brant), skogen, rökande italienare i liften på "oldschool" smala skidor. Mycket få freeriders o de få är snowboarders. Ingen puderhets what so ever från italienarna och de skyr dåligt väder.

Återvänder gärna till Appeninerna igen när det dumpar.

Vill testa Gran Sasso. Hur är/var den liftnära åkningen? Om jag såg rätt på liftkartan finns det 3 st "omarkerade" pister ned från kabintoppen, skogsåkning?. Deras hemsida verkar vilja locka freeriders så förhoppningarna är stora.

Även Campo di Giove var tyvärr stängt när jag körde förbi. Svårt att få grepp om berget då inte mycket info finns att tillgå på nätet, men åkning finns från 2400 m, så snön borde vara fin, men hur brant är det?

Har du varit i Scanno, OnlyTelemark? Var också stängd men den minimala info jag hittade lovade gott.

Ser ut som det ska dumpa hårt imorgon så ni som är där lär få fortsatt episkt.

Senast ändrad:
marcopolo_sthlm,,, Kul att du är possitiv till din resa till Appeninerna, jag brinner för denna bergskedja sedan snart 30 ar tillbaka,, för att svara pa dina fragor,,Jag har aldrig varit i Scanno, tyvärr. Campo di Giove är mycket brant akning och 1200 fallhöjdsmeter i ett svep, ett fantastiskt ställe om man pallar en gammal kabeltagbana och släpliftar, men vem bryr sig hur man kommer upp,, det är ju nerfärden som räknas, eller hur? Om Gran Sasso skiresort, där finns obegränsat med offpist när förhallandena är som nu, brant och mycket fin skog, som du säger,, som det ser ut nu, inte ett dugg sämre än Japan, Kan tillägga att jag varit i Niseko i 4 veckor pa 80talet. Vi kommer nu att koncentrera oss pa Roccaraso och leva pa hoppet att Campo di Giove öppnar innan det är dags för hemfärd och vardagen pa Grands Montets ; ) kan bara tillägga att vi fyra fran frankrike som är här är 50+ och har eller fortfarande jobbar med skidakning, vi har stor erfarenhet av skidakning, och när snön väl finns här, da är det världsklass pa skidakningen, det gar att hitta flygbiljetter till Rom fran Sverige för under tusingen t/r + kostnad för hyrbil, men delat pa 4 pers blir det en billig upplevelse,

Frukost nu,-12grader och det har snöat hela natten skulle tro ca 30cm sedan igar kväll,, vi befinner oss nu i en by som heter Rivisondoli att par km norr om Roccaraso, vi kommer att stanna här nu fram till onsdag da det är dags att lämna Italien, vi har fran här ca 30 min till Campo di Giove, vägen dit är förnärvarande stängd och liftarna är ocksa stängda, men Roccaraso är öppet, Roccaraso är tillsammans med Abbetone som ligger i den norra delen av Appeninerna de 2 största skidorterna i Italien utanför alperna, det är härifran endast 15mil till Neapel. Planen fran början var att bo i L'Aquila, men det har vi skippat, med all snö som kommit sa är det bättre att bo nära skidakningen. Snödjupet i Roccaraso är vid basen pa 1600m ca 2m och pa toppen 2140m ca 3m, och som marcopolo_sthlm nämnt i traden är skogen sadan att den släpper igenom snön bra, När vädret tillater finns det 6st riktigt fina bowls som alla nas fran liften med max 5min hiking, Väderprognosen säger att det kommer att komma mer snö, men dock inte kräksnöa, men det gör det nu,,, vidare kommer det att vara kallt sa langt prognosen sträcker sig dvs en vecka fram, med 0 temperatur pa under 800möh, Skulle tro det blir en bra weekend pga vädret, italienarna aker inte skidor när solen inte skiner,, Roccaraso har dock Appeninernas dyraste liftkort, 33€ per dag,
http://www.roccaraso.net/

Pa tal om bowls i Roccaraso, sa nar man 3st direkt fran liften plus 3st som kräver en kortare hike, dock endast 5min,,

Vi kommer ikväll och åker hem på torsdag, kanske vi ses i nån skog, bowl eller krog :)

Se upp i backen för finska attacken...

Snö, Snö, Snö,,,, det har snöat hela dagen, sa skogakning i Roccaraso pa programmet,, Här var för 2 veckor sedan ca 30cm med snö,, nu är det överlag 3m, Jag bor i alperna, sa jag har sett snö innan, men det här är sjukt,, kul för oss som vet om detta ställe,, snöandet ska fortsätta fram till mandag, sedan ska solen titta fram, sa da far vi chansen att aka Roccarasos bowls, enligt vad som sägs här sa kommer Campo di Giove öppna pa tisdag,, vi far hoppas,, Jag vet att det är fler skandinaver pa väg,, nästa vecka kommer att bli kanon,,

Igar fortsatte snöandet fran och till, men nu verkar det som det är över för denna gangen, dock kallt nu -16 grader och dimma nere i dalen, ser ut pa webcamen dock som att dimman tar slut ca 100m under trädgränsen, http://www.meteoappennino.it/index....=webcam&idw=90&tag=zoom&sid=35&Itemid=136&n=1 förövrigt verkar det som om alla liftar I Roccaraso kommer att ha öppet idag, fa se hur de ställer sig till offpistakare nu efter detta snöfallet som som varit, vara Italienska vänner som är med oss här har bra kontakter med skidpatrullen här, sa det finns nog stora möjligheter till en kanondag, annars sa är anledningen till att de är lite skeptiska till offpistakare här att italienarnas säkerhetstänk är vanligtvis mkt dalig, de kan fa för sig att dra iväg itan utrustning,,, Nä,, nu ska vi pumpa puder,,,

Da aterstar 3 skiddagar av denna roadtrip som varit fantastisk sa här langt,, skiddagen började med en stor sol, sa det var möjligt att aka i Roccarasos bowls, helt fantastisktpuder, senare efter lunch kom dimman som gjorde att vi fick halla till i skogen, men vad gör det när man far japanvibbar av det hela,, inte mycket folk alls inga köer till liftar,,
fortsatt kallt kommande dagar,,, nää,, nu beställer vi en grappa till,,,

Ser ju grymt ut. Var ligger dessa bowler är det?
Når man dem från Monte pratello ägget?
Inte värt att ta
en ny vända ner denna vecka misstänker jag?
All liftnära lär väl vara uppåkt före ons och enl prognosen
ska det bli varmare, kanske bara surt sa räven över mina tankar ;).

Ser fram emot en Campo di Giove rapport.

trippen började bra i Campo di Giove, fina åk o knappt någo folk. Idag blev det en bom tur till Ussita, knappt någo snö där, stenar o skit! Imorgon mot Gran Sasso...

c-breeze sa:
trippen började bra i Campo di Giove, fina åk o knappt någo folk. Idag blev det en bom tur till Ussita, knappt någo snö där, stenar o skit! Imorgon mot Gran Sasso...
Hepp,, Italienare o information,, vi har fatt beskedet att Campo di Giove öppnar imorn?? jo jo,, det funkar sa här,, dalig info, men skit samma,, var i Ussita var ni? vi hade en kanondag där i tisdags,, som ni märkt sa skiljer det sig mycket pa snömängd, beroende pa dalens läge, bara 10km avstand och det skiljer enormt mycket i snömängd,, Man far ut mycket mer om man vet var man ska ta vâgen,, men sa är det ju överallt,, Vi satsar nog pa Roccaraso i morgon med,,,

marcopolo_sthlm sa:
Ser ju grymt ut. Var ligger dessa bowler är det?
Når man dem från Monte pratello ägget?
Inte värt att ta
en ny vända ner denna vecka misstänker jag?
All liftnära lär väl vara uppåkt före ons och enl prognosen
ska det bli varmare, kanske bara surt sa räven över mina tankar ;).

Ser fram emot en Campo di Giove rapport.
Du far satsa pa nästa dump ; ) Bowlsen nar man lätt fran Monte Pratello liften och fran Aremogna liften, bilden är fran den senare,, Jag tror det gar att hitta orört hela kommande vecka,,

I Mandags blev det en tur till Campo di Giove, Riktigt bra, vi var i princip helt ensamna, nagra fa spar i offpisten, dvs en mycket bra dag, Igar tillbaka i Roccaraso, även där ganska lite folk, Rom har vinterlov nästa vecka sa detta är ju vältajmat ; ) Väldig tidig frukost idag, vi ska fa följa med skidpatrullen upp pa toppen med Aremogna liften medans det fortfarande är mörkt för att fa se soluppgangen fran toppen, hoppas bara det är stjärnklart, men det ser ut sa nu,, sedan far vi se hur länge vi stannar och aker, vi maste vara tillbaka pa vara jobb kl 08 i morgon bitti,,,

Tillbaka
Topp