Puder+parkbräda

de02stjo

Ny medlem
Puder+parkbräda
Jag letar efter en ny bräda. Jag åker mestadels puder och parker. Åker ca 5 veckor per år, 187 cm och 80 kg. Har åkt i ca 10 år.
Är det någon som har ett tips? själv har jag bara hittat brädor som är antingen bra i pist+park eller pist+puder..inte som är bra i både puder och park.
/Johan

Puder+parkbräda
Custom X!!

men nej det är väldigt svårt eftersom dom (puder ock park) är motpoler..

jag skulle nog satsa på en lite längre bräda hur som helst.. kanske inte stenhård dock..

ca 164 cm, minst!

lycka till

eller som jag gör, köra på två olika, (dock inte samtidigt)

Senast ändrad:
Puder+parkbräda
Du ska ha en relativt mjuk bräda iaf det är solklart, speciellt när du säger puder istället för offpist. Men vid puderåkning ( 40+ ) vill du ha en längre bräda vilket är tvärtemot vad du vill ha i parken. Så du kmr få kompromissa på något av dessa två...

Istället för att köpa två sprillans nya brädor till var sitt ändamål tycker jag du ska köpa en lite "bättre", lite längre medelstyv bräda ca 6 eller 7 av en skala på 10. För parkåkningen köper du en "skit" bräda för 1000kr.

Puder+parkbräda
tack för svaren,

ja dom är motpoler(ställde frågan lite dumt) men jag letar efter en bräda som fungerar bra både i puder och park. Har precis läst lite om Nitro misfit och det var en twinbräda med längre nos/tail och svarade mjukt i landningar vilket verkar passa bra i både puder och park.

Puder+parkbräda
Annars skulle jag satsat på en Bataleon Goliath. Jämför man den med resten av Bataleons sortiment så är Goliath en renodlad parkbräda samtidigt som den funkar super i puder pga Triple Base teknologin. Den gör att det flyter på bättre i snön vid åkning i pist och puder!

:)

Puder+parkbräda
köp en costom!!!!
ja känner en kille som åxo har åkt i typ 10, han åker även han mycke puder o park och kör me en custom som han e helnöjd me.

Puder+parkbräda
Nu kommer det bli diskussion...

Jag skulle inte köpt en Custom X så det finns så många andra brädor som är bättre. Framförallt en Custom tycker jag är skönare.

Åkte på en Custom X i 2 år som allround bräda och var inte nöjd med den någonstans. I offpisten går den okej men att ha den som park bräda och offpist... Nje... Antar att du åker pist ibland också för det är ingen i värden som bara åker puder och park :S.

Custom X är väldigt ostabil i pisten och lillebrorsan custom är betydligt stabilare. Är lite bättre offpist enligt mig också. I parken kan jag inte uttala mig då jag inte hoppar så mycket men skulle tippa på att custom x är lite vassare men att jag fortfarande skulle ta en custom.

Doughboy, Är Verkligen union så allround att du kan rekommendera dem till mig som ett par hårda pist bindningar och till honom som vill ha park/rails bindningar :/ ?

Tycker att dem verkar för bra för att vara sanna...

Puder+parkbräda
Nosskire sa:
Nu kommer det bli diskussion...

Jag skulle inte köpt en Custom X så det finns så många andra brädor som är bättre. Framförallt en Custom tycker jag är skönare.

Åkte på en Custom X i 2 år som allround bräda och var inte nöjd med den någonstans. I offpisten går den okej men att ha den som park bräda och offpist... Nje... Antar att du åker pist ibland också för det är ingen i värden som bara åker puder och park :S.

Custom X är väldigt ostabil i pisten och lillebrorsan custom är betydligt stabilare. Är lite bättre offpist enligt mig också. I parken kan jag inte uttala mig då jag inte hoppar så mycket men skulle tippa på att custom x är lite vassare men att jag fortfarande skulle ta en custom.
tänker inte säga emot dig med mer än smaken är som baken..

har själv åkt bräda i snart 14 år och har arbetat mig igenom ca 16 brädor (+ cirka 10 brädor som jag provåkt mer eller mindre) under tiden bla 3 st vanliga Custom. kan dock säga att jag inte håller med dig någonstans, Custom X är bland dom bästa brädorna jag prövat, varför

jo jag har prövat brädor som är grymma i pisten ELLER grymma i OffPisten ELLER riktgit grymma i parken men Custom X:en är den bräda som FÖR MIG funkar överallt, både i pist, park, och puder..

ska väl även tillägas att samma modell kan ha väldigt olika egenskaper beroende på vem som står på = vikt, långd, åkvana
men framförallt längden på brädan...

jag kör på 164 som många parkkids ser som långt utav bara helvete men jag har absolut inga problem med mina 3:or på flaten med den, tvärt om..

ang ostabiliteten i pisten kan jag inte hålla med alls, det exemplaret jag har är bland det stabilaste jag stått på, går som ett lok över både is och pucklar, och då åker jag väldigt mycket med vana skidåkare och jag väntar inte på dom snarare tvärtom..

ps. har åkt på två årsmodeller Custom X nu -05 och -06

ha de gott!

Senast ändrad:
Puder+parkbräda
Nosskire sa:
Doughboy, Är Verkligen union så allround att du kan rekommendera dem till mig som ett par hårda pist bindningar och till honom som vill ha park/rails bindningar :/ ?

Tycker att dem verkar för bra för att vara sanna...
Ja det är den! Jag rekommenderade dessutom honom ett par Union SF och dig ett par Union HF. Det är en viss skillnad. Flux Union är enligt mig Flux bäst bindning i den bemärkelsen att man får en fantastiskt mångsidig bindning för pengarna. Och den fungerar helt klart till all slags åkning. Vill man ha en styvare väljer man Union HF och vil mna ha en lite mjukare väljer man Union SF.

Peace.

Senast ändrad:
Puder+parkbräda
Åker också puder, pist och park och har precis beställt en Rome Anthem som tydligen ska duga till det, billigare än custom x är den iaf.

Puder+parkbräda
Kolla in de redan färdigbyggda paketen med Raiden Blackhawkbindning som de flesta butiker som köpt in Misfiten i Sverige har.. prisvärt

Sjukt najs park/puderbräda

Puder+parkbräda
hmm känns hur som helst som att Custom X och misfit är som natt och dag, men misfit är nog en trevvlig bräda för detta ändamål.. om man inte väger så mkt vill säga eller inte åker aggresivt..
lycka till!

Puder+parkbräda
Inte åker aggresivt? Den duger åt Eero Ettala och de Svenska teamåkarna Mikael Sandy, Jonte Edvardsson mm, så helt slapp är den nog inte=)

Puder+parkbräda
putte732 sa:
Inte åker aggresivt? Den duger åt Eero Ettala och de Svenska teamåkarna Mikael Sandy, Jonte Edvardsson mm, så helt slapp är den nog inte=)
Inte aggresivt behöver inte betyda dålig, i slutändan handlar det ju alltid om vilken åkstil man har och det är ju det som är grejen och det underbara med Snowboard (till skillnad från skidor där man styr hur man får åka med hjälp av portar.. ;-P), alla behandlar samma spot på olika sätt..

förmodligen därför inte nosskire gillar CstmX hans åkstil passar helt enkelt inte för den brädan...

ha d gott!

Puder+parkbräda
RIDE DH / RIDE SOCIETY är båda sjukt bra i både puder och park. kör på dem! lovar dig, du kommer inte att bli besviken!

Puder+parkbräda
Gaass sa:
Blayquiz sa:
BURTON BLUNT!
Den är till för park och puder
Antar att du skämtar?!

Park är den byggd för, men att den ska fungera bra i puder har du fått om bakfoten:P
Den är ju trots allt mittmonterad!
Kungligt värre isåfall. Men ja ha vare in å checka brädan å prata me 2 olika som säljer den + att ja ha den själv. Den är mest för park. Men är även för puder.

Puder+parkbräda
Burton se7en asmånga som kör puder med den å de e asmånga som kör park med den, och många säger att det är en puder+park bräda

Puder+parkbräda
Blayquiz sa:
Gaass sa:
Blayquiz sa:
BURTON BLUNT!
Den är till för park och puder
Antar att du skämtar?!

Park är den byggd för, men att den ska fungera bra i puder har du fått om bakfoten:P
Den är ju trots allt mittmonterad!
Kungligt värre isåfall. Men ja ha vare in å checka brädan å prata me 2 olika som säljer den + att ja ha den själv. Den är mest för park. Men är även för puder.
Hur tycker du den funkar för puder då?
En mittmonterad bräda är aldrig till för puder, har snackat med Burton. De säger att den är till för park och pist, ej puder!

+ Att jag har frågat andra som har haft brädan och de beskriv den såhär:
*Park= Grymm
*Pist= Ok
*Puder= Usel

Senast ändrad:
Puder+parkbräda
Jag har en Capita Totally Awesome 161 till salu det är en Allmountain freestyle, som funkar bra i parken och bra i pudret då den även utrustats med en lite större nos för bättre flyt men samtidigt är följsam och skön i parken! pris 1400:-

Tillbaka
Topp