Puder stavar, trugor

skanken

Aktiv medlem
Puder stavar, trugor
Tjena, är helt ny på skidsidan, åkt snowobard länge, tänkte skaffa ett par stavar med feta trugor på men
jag hittar inga på nätet, har ett par scott stavar av nått slag, finns det lösa trugor å köpa så man kan byta ut? eller måste jag köpa ett par nya.

Eller kanske nån vet nån skön "raggar lösning" för å spara ett par kronor?

Vilka stavar är bra till puder, det är det enda jag kommer åka med skidorna så det kvittar om dom nu
har någon naktdel i pisten,hoppen lr vad det nu må vara.

yes hello.

Puder stavar, trugor
Jag har väll formulerat mig rätt kasst här men, det jag igentligen ville veta va väll vart man får tag i trugor som passar till scott stavar, vet inte vad det är för modell på dom, och om det nu inte lösersig vad man kan köpa för billig men okej stav med puder trugor till.

Puder stavar, trugor
Lånar tråden och frågar om nån vet var man kan få på tag på leki-trugor? Jag undrar också hur man byter ut trugorna:)

Puder stavar, trugor
Willlmutt sa:
Lånar tråden och frågar om nån vet var man kan få på tag på leki-trugor? Jag undrar också hur man byter ut trugorna:)
Gå till en välsorterad skidbutik som kan ta hem vilka trugor du vill ha eller alternativt en skiduthyrning (de har oftast många reserv-trugor/upphittade trugor).

Beroende på modell och märke så kan det variera hur man byter truga. Men oftast är det våld som gäller. Ta en hammare och en passande blocknyckel. Sätt blocknyckeln runt staven så att du kan banka av trugan. Sen bankar du på den nya. Ska du byta till ej orginal-truga så ska du mäta först och se så att den passar.

Lycka till!

Senast ändrad:
Puder stavar, trugor
OskarHolmblad sa:
Prylnörderi på alldeles för hög nivå när man snackar stavar och hur dom ska kittas. Kör på vad du har och staka genom pudret som en man
hurrudu GangstahHolmblad....pudertrugor är the shitznitz och säg inget annat!

Puder stavar, trugor
OskarHolmblad sa:
Prylnörderi på alldeles för hög nivå när man snackar stavar och hur dom ska kittas. Kör på vad du har och staka genom pudret som en man
Nej, inte alls, det är helt rätt att grotta ner sig i. Jag är dessutom snowboardåkare så jag har lite andra krav
Jag ska skaffa mig ett par teleskopstavar som blir så små som möjligt (kortast jag sett hittills är 49 cm) Gärna med flicklock låsningen och inte den när man skruvar.
Jag vill ha kork/gummi ner på handtaget så jag slipper korta/längda när jag traverserar upp en backe.
Helst inte väga mer än drygt 200 gram som jag sett vissa teleskopstavar göra (fast mer troligt är att de kommer väga 5-600g =( ).
De bästa trugor jag sett är på ett par Black Diamond Travers som är små framåt med taggar på så de greppar bra när det är hårt och stora bakåt så det håller sig ovanpå snön när det är mjukt.

Så frågan är hur lyckas jag få denna setup för löjligt lite pengar?

På riktigt, är det någon som kan länka en bra länk till stavarna jag beskrev?

Puder stavar, trugor
mangus sa:
Jag ska skaffa mig ett par teleskopstavar som blir så små som möjligt (kortast jag sett hittills är 49 cm) Gärna med flicklock låsningen och inte den när man skruvar.
Jag vill ha kork/gummi ner på handtaget så jag slipper korta/längda när jag traverserar upp en backe.
Helst inte väga mer än drygt 200 gram som jag sett vissa teleskopstavar göra (fast mer troligt är att de kommer väga 5-600g =( ).
De bästa trugor jag sett är på ett par Black Diamond Travers som är små framåt med taggar på så de greppar bra när det är hårt och stora bakåt så det håller sig ovanpå snön när det är mjukt.

Så frågan är hur lyckas jag få denna setup för löjligt lite pengar?

På riktigt, är det någon som kan länka en bra länk till stavarna jag beskrev?
Om du prioriterar pengar och har en beställning från tyskland på g kan detta vara ett alternativ:
http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/2070
Tjejen har ett par, och de får faktiskt att korta ner några cm ytterligare, till ca. 59 cm som kortast.

Över huvud taget gör BD billigaste stavarna vad jag vet. Hittar du en billig stav utan kork/gummi längre ner så kör på det, du får coach-tejp för 50 spänn som du kan dra ett par varv (som man gör på hockey-klubbor), det du får över är bara stoppa i första förbandet, alltid bra att ha! Det är t ex det överlägset bästa vapnet mot ev. skoskav...

Puder stavar, trugor
Vattendroppe sa:
mangus sa:
Jag ska skaffa mig ett par teles .... bra länk till stavarna jag beskrev?
Om du prioriterar ... bästa vapnet mot ev. skoskav...
Efter att ha fönstershoppat lite på nätet så börjar jag hålla med dig.

Det jag tycker är jobbigt att jag har två par liggandes någonstans hemma.
Men det tar nästan en månad innan jag är hemma igen, uppgradera trugorna skulle jag gärna göra.
Jag vill ha samma som finns samma stav du pratar om på
http://www.skistore.se/sv/teleskop/1372-black-diamond-expedition-pole-62-140cm.html
där de har en annan truga än den på sport-conrad :/ Men det är ju inte värt att lägga som pengarna i mellan tycker jag.
Har mailat några och kollat om jag kan få bara trugan.

Puder stavar, trugor
Köp inte teleskopstavar om du åker seriöst, de går bara sönder.
Jag köpte ett par Black Diamond i vintras på Skistore, i aluminium och de gick böjdes och gick sedan av efter cirka 12 skiddagar. Och det är inte så viktigt ändå vid hajking, det går fint med vanliga stavar.

Rikard

Puder stavar, trugor
rikardandree sa:
Jag köpte ett par Black Diamond i vintras på Skistore, i aluminium och de gick böjdes och gick sedan av efter cirka 12 skiddagar. Och det är inte så viktigt ändå vid hajking, det går fint med vanliga stavar.

Rikard
mangus sa:
Jag är dessutom snowboardåkare
För splitboarding fungerar det inte med vanliga stavar, eftersom du vill sätta fast dem på/slänga ner dem i ryggsäcken när du åker ;) Men jag håller med, ska man ÅKA med teleskopstavarna ska det vara kolfiber, alu kröks för lätt.

Puder stavar, trugor
rikardandree sa:

Rikard
Jag hänger inte riktigt med på varför ett par teleskopstavar inte funkar för seriös (vad du nu menar med det) åkning.

Ska jag tolka det som att du efter 12 dagar kraschar så att din stav böjdes och du sedan försökte böja tillbaka den och att den då gick av eller ska jag tolka din text som att du genom att du åker så aggresivt (~seriöst) sätter i staven så hårt vid varje sväng att dom började böjas nästan direkt och efter 12 dagar så gick den till slut av ?

Vilket som, för "seriöst" turande tycker jag det är mkt smidigt att ha teleskopstavar. Både för att de går att ändra längd på vid långa traverseringar samt att dom packa undan i ett smidigt format när dom inte behövs. (repeleringar, klättring osv.)

I senaste utemagasinet fanns det en hel del matnyttigt angående teleskopstavar. Håller själv på och förhandlar med mig själv om man bör köpa Dynafit sevensummit eller broad peak-staven.

Sen till pist och slackcountry kör jag med en gammal scott-stav (lysande gul och svart) som fan håller för vad som helst :D

Puder stavar, trugor
Min tjej kör på Black Diamond Compactor och är hur nöjd som helst. För just splitboard så är dom grymt smidiga att fälla ihop och blir riktigt korta när man vikt ihop dom. Trots konstruktionen är de definitivt nog stadiga för att tura med och tål en del stryk. De har någon sandpappersliknande yta under handtaget som greppar väl.. Perfekta för er brädåkare i alla fall :-)

Puder stavar, trugor
rikardandree sa:

Rikard
Äh, jag har 50 skiddagar ungefär med mina BD Traverse nu och de visar inga tendenser på att ge upp. De väger inte så mycket utan funkar väldigt smidigt i åkningen. Sen är det helt ovärderligt att kunna staka på långa traverser med 150cm stavar kan jag säga. Sen när det blir brant uppför har du helt plötsligt en 1 meters klättringsstav.. :)

Puder stavar, trugor
Piglet55 sa:
rikardandree sa:

Rikard
Jag hänger inte riktigt med på varför ett par teleskopstavar inte funkar för seriös (vad du nu menar med det) åkning.

Ska jag tolka det som att du efter 12 dagar kraschar så att din stav böjdes och du sedan försökte böja tillbaka den och att den då gick av eller ska jag tolka din text som att du genom att du åker så aggresivt (~seriöst) sätter i staven så hårt vid varje sväng att dom började böjas nästan direkt och efter 12 dagar så gick den till slut av ?

Vilket som, för "seriöst" turande tycker jag det är mkt smidigt att ha teleskopstavar. Både för att de går att ändra längd på vid långa traverseringar samt att dom packa undan i ett smidigt format när dom inte behövs. (repeleringar, klättring osv.)

I senaste utemagasinet fanns det en hel del matnyttigt angående teleskopstavar. Håller själv på och förhandlar med mig själv om man bör köpa Dynafit sevensummit eller broad peak-staven.

Sen till pist och slackcountry kör jag med en gammal scott-stav (lysande gul och svart) som fan håller för vad som helst :D
Hej!
Det som skedde mig var att jag använde stavarna för att åka skidor med - de fungerar superbra till att tura med och de är enkla att ställa om längd på etc. - men jag kraschade i ett åk i Beaver Creek så att ena staven böjdes till. Jag försökte inte böja tillbaka den, det var bara en marginell böjning. Några dagar senare i Stevens Pass i Washington så skulle jag ta mig ned för en trång ränna med 50 graders lutning, varav jag gled/föll cirka 15-20 meter och i samband med detta så gick staven helt av.

Min poäng är att som skidåkare så kan man klara sig bra med vanliga stavar förutom som du skriver vid klättring eller repellering. Teleskopstavar är av naturen vekare eftersom de inte är tillverkade i ett stycke utan har en känslig punkt vid infästning mellan delarna. Jag anser också att eftersom stavarna anses vara tänkta för skidåkning och man kan ju krascha även vid turande, så behöver man tänka på att teleskopstavar är känsligare än vanliga stavar.

Önskar en trevlig kväll:)

Rikard

Puder stavar, trugor
En sak till: det var inte meningen att vara dryg eller uppröra någon, jag ville bara informera om nackdelarna med teleskopstavar också.

Rikard

Puder stavar, trugor
rikardandree sa:
En sak till: det var inte meningen att vara dryg eller uppröra någon, jag ville bara informera om nackdelarna med teleskopstavar också.

Rikard
Intressant (jag vill inte heller vara dryg utan är uppriktigt nyfiken), varför skulle teleskopstaven egentligen vara svagare just där? I realiteten är det ju så att materialet är dubbelt just där vilket snarare borde göra staven starkare? ALuminium har ju en tendens att böjas vid våld överhuvudtaget, och inte bara på teleskopstavar.

Puder stavar, trugor
Pillard sa:
rikardandree sa:

Rikard
Intressant (jag vill inte heller vara dryg utan är uppriktigt nyfiken), varför skulle teleskopstaven egentligen vara svagare just där? I realiteten är det ju så att materialet är dubbelt just där vilket snarare borde göra staven starkare? ALuminium har ju en tendens att böjas vid våld överhuvudtaget, och inte bara på teleskopstavar.
Har svårt att hitta något konkret belägg för det men hittar dock några som är inne på samma spår i den här tråden:

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=77596&p=1&quote=861919#reply

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp