Puder tjejskida. k2 seth,nancy eller phat love.

krilleee

Ny medlem
Hej, min flickvän ska köpa ett par nya skidor till våran säsong i verbier. Hon sitter redan inne på ett par stökli(stavning) pistskidor och ska köpa ett par för de lite snöigare dagarna. Hon är 175 lång vikten är jag inte helt säker på men 70 kanske lite mindre. Hon är stark i benen om det har något med saken att göra:) Som sagt så är det modellerna jag skrivit i rubriken hon har kollat på. Vilken längd ska hon ha är det 169 eller 179 som gäller? Vilken av skidorna passar henne bäst?
MVH Kristofer

Hej Kristofer!

Med tanke på din tjejs längd och vikt, som är pretty much samma storlek som jag, så tror jag att Seth skulle passa henne bäst. Har själv åkt 3 säsonger på den modellen i 179 cm och jag gillade dem som fan hela tiden.

Är hon dessutom duktig på att åka tror jag att hon kommer att få ut mest av de skidorna. Inte sagt att Nancy el Phat Luv är för tjejer som inte är bra på att åka, men de passar ofta bättre för mindre och lättare människor. En människa i hennes och min storlek som pressar på lite i åkningen kan uppfatta Nancy och PL som lite för mjuka. Om hon är van att köra Stöckli så tror jag att hon kan få mest ut av Sethen jämfört med alternativen du föreslog.

Och jag tycker definitivt att hon ska satsa på 179 cm i längd.

Lycka till!
/Sara

179 blir en bättre längd, tänk på att det går bort åkyta i tailen och nosen. Sen borde ni kolla på andra skidor också, finns sjukt mycket skidor.

Senast ändrad:
På K2-skidor går det inte bort så mkt åkyta i tail och nos utan det är åkytan på skidorna som anges som längd. Ställ ett par Seth 179 bredvid ett par 179:or från många andra märken så märks det att Sethen är längre (åkytan är 179 cm).

Hittade en till k2 skida. MissBehaved. Anledningen till att det antagligen blir k2 är för att sportconrad har rea på typ alla deras skis.
Hur är misbehaved:en? Läste att den var för lite mer aggresiva åkare.

MissBehaved har iår rocker i tippen, ett plus i kanten vid puder.

Skulle vilja rekommendera Hendryx Janis (Purple Haze)
Flyter som korkar och svänger snabbt som blixten.
Lätt den bästa offpistskidan med goda allround egenskaper som jag har åkt på!!

Halloj,

jag köpte K2 Nancy förra året. Är av ungefär samma storlek som din tjej, något kortare. För mig var de superbra som första feta skida. Dessutom var det min andra säsong på skidor överhuvudtaget, är ambitiös nybörjare. Valde 169 cm, vågade inte de större.

Jag utvecklades massor men kände i slutet av säsongen att jag nog skulle vilja ha en lite styvare och ev. lite längre skida. Älskar dem i puder men önskar något mer "bett" i uppkört, hårt och ja inte superfluffigt före med andra ord.

Men som sagt en riktigt, riktigt trevlig skida att lära sig off pist och skogsåkning på, lätthanterlig och lekig, skönt med rätt kort svängradie tycker jag. Supermjuka ja, men allt är ju en smaksak. Inga som helst problem med flytet. Träffade en tjej i liften med samma skida som sa "Gets me in, and out of trouble" En rätt bra sammanfattning faktiskt.

Om Missbehaved-skidan är lite hårdare än Nancyn skulle jag definitivt vilja testa den, annars ligger nog Seth eller Coomba rätt högt på min lista över skidor jag vill prova.

Hendryx verkar kanon men priset...

Lycka till med köpet!

Hon är nu helt inställd på Missbehaved. Hon vill inte ha en jätte mjuk skida så att säga.
Har någon provkört den? läst en del bra recensioner om den men hade ju varit roligt om någon hade åkt på den här på fr.

Tillbaka
Topp