>>Puderjakt i Japan 2010<<

Hallvar

Ny medlem
Hallå!
Jag är nästan klar med en säsong i Kanada och har redan satt målet till Japan nästa vinter! Hade tänkt mig att hyra ett hus eller större lägenhet med 4-6 bäddar runt Niseko under januari och februari. Enligt vad jag har hört är det snart dags att börja leta boende inför 2010. Många känner sig kallade, få är förmodligen beredda eller har de ekonomiska förutsättningarna?! Frågan är om det är någon som är sugen på samma sak?

jag hade tänkt ägna en månad eller så i början av nästa år i japan, så jag kan nog vara intresserad när det börjar dra ihop sig. pratar flytande japanska, så jag är något av en resurs... :)

Du behöver inte oroa dig för boende i Niseko området. Jag var där i Januari och ca 10% av alla hus är till salu i Niseko. Prislappen är ungeför som ett hus/lgh i Åre om nån är köpsugen. Orsaken är finanskrisen och den extermt höga yen kursen. Detta innebär att uthyrningsmarknaden har ett gigantisk överutbud, och det blir nog billigast om du åker dit och hyr något på plats. Det finns gott om desperata australiensare som är villiga att hyra ut sina hus/lägenheter så länge de får täckning för sina kostnader.

Ägarinnan till hotellet jag bodde på sa att hon hade det sämsta bokningsläget på 15år (dvs så länge hon hade ägt hotellet).

Även om det är trist att folk gör förluster och hamnar in knipa på finanskrisen så finns det en positiv sida givetvis. Lite folk i byn = lite folk i backarna. Liftköerna var obefintliga och om man har lite pudernäsa så kunde man åka ospårat hela dagen.

Men om du har varit i Kanada så ska jag i ärligheten namn säga att Niseko är ganska flakt. Även om det snöar massor, så är åkningen inte speciellt utmanade. Jag var där i 4 veckor, och det var precis lagom.

ulno7633 sa:
Men om du har varit i Kanada så ska jag i ärligheten namn säga att Niseko är ganska flakt. Även om det snöar massor, så är åkningen inte speciellt utmanade. Jag var där i 4 veckor, och det var precis lagom.
Skön film men det såg oroväckande flackt ut...är det så överallt på berget?

Hallvar sa:
ulno7633 sa:
Skön film men det såg oroväckande flackt ut...är det så överallt på berget?
Det finns branta områden, men de är inte långa och inte många. Jag skulle rekommendera Japan till medelåkaren, men som jag skrev tidigare så har du varit i Kanada så kommer du tycka terrängen är ganska flack. Om jag var tvungen att välja en månad i Japan eller Kanada så skulle jag ta Kanada 10 gånger av 10. Sen är Japan i dagsläget ganska mycket dyrare än Kanada. Men snömängden är i absoluta världsklassen, och helt ojämförbart med något annat jag upplevt.

Japan är kul på många andra sätt, och väldigt annorlunda mot vad man är van vid. Så det är absolut spännande att åka dit, men om du bara åker dit för skidåkningen så finns det risk att du blir lite besviken.

Ok, tack för tipset. Anledningen till att åka är väl iaf 70% åkning och 30% för den galet annorlunda kulturen. Som gammal backpacker uppskattar jag resan till ett nytt ställe också...

Jo, shit vilka grejer de har där. Helt sjuk service, t.ex. i liften har de en kille som sopar av alla säten, även om ingen åker liften eller om liften har kupa. Sen står det en annan lirare högst upp i liften och tackar för att man åkte med liften. Ja menar, att ha en lift kille på heltid som bugar och säger tack. Bara det är fan värt resan:).

Tillbaka
Topp