klassy sa:
Kan ju hålla med
@sodermark1 att
@xviggenx svar inte var det trevligaste jag sett.
Inte precis sådana svar som skulle göra "freeride great again".
Även om mitt svar var hyfsat raljant så var det i alla fall fyllt med all info som önskades, att varje forumpost jag gör är för att göra "free ride great again"? Njae.
klassy sa:
Han frågade om det går att nå toppar runt Åre med skoter och du svarar så?
Den kartan du så pedagogiskt tillverkat åt honom täcker ju inte precis all terräng som går att nå med skoter från Åre på en dag.
Ohja visst svarade jag så!
Sen att du så fint beklagar dig över min lilla karta jag "tillverkade".. Jag länkade i mitt första svar lantmäteriets fjällkarta över hela åredalen/södra årefjällen (Blad Z7). Den lilla utvalda delen jag beskar, visade upp var över Åreskutan och dess direkta omnejd för att det frågades efter åkning i Åre. Sen fungerar den ju som exempel över hur terrängfordonsförbud ser ut i fjällen.
Vill du sitta på en skoter i en hel dag för att nå typ Anarisfjällen, Helags eller Sylarna? Det kan du inte, för du för inte köra skoter någonstans i närheten av några toppar. Utöver det hindret kommer du behöva köra skotern med bil/släp till Vålådalen, Storulvån eller annan "startort" för att ens kunna dra igång den. Skoterlederna från Åre tar dig inte dit. Sen får du räkna med att hosta upp minst 3-4000 bara för skoterhyran under 24h och sen soppa på det.
Du kan ju kika på kartan, se om du lyckas hitta ett fjäll som du får köra upp på som ligger inom den terräng som går att nå från Åre inom en dag. Helst ska du ju sätta dig på skotern i Åre, köra dit och hinna hem.
Tycker du inte att Z7 täcker tillräckligt stor yta? Här är
Z6 som täcker Storulvån/Sylarna/Bunnerstötsfjällen/Helags,
Z4 som täcker Skäckerfjällen.
klassy sa:
Tyvärr har jag ingen kunskap om
@sodermark1 fråga, så jag kan inte vara till någon hjälp, tycker helt enkelt det var ett grymt tråkigt svar.
Något att fundera på är ju om folk hade svarat sjukt negativt, på dina bekännelser i "HJÄLP - KÄNSLIG & MONO UTE I SPENATEN" tråden. En snabb reflektion bara. Om man tycker att någons fråga är "dum", vilket jag inte alls tycker att denna fråga va, så kan man väl helt enkelt skita i att svara än att sprida negativitet på forumet.
Okej, din åsikt om mitt svar är noterad och jag har fört på papper att du inte kan något om skoterns vara eller inte vara som färdmedel i svenska fjäll.
Kul att du gjort lite forumgrävning på mig. Jag hade väl tagit det lite beroende på dagsformen, det varierar mellan helt okej till jävligt sämst. La grave var som vanligt inne och vevade lite. Men eftersom han är som han är så struntade jag i det.
Jag har ingenstans skrivit att frågan är dum, bara att den är märklig. Märklig för att OP redan fått svar av de som kan allt om skoteråkning i Åre med omnejd (alltså även all terräng du når från Åre med skoter på ett dygn) allra bäst: Det är förbjudet att köra upp på fjäll, därför kommer vi inte köra upp dig på något fjäll.
Varför OP då tror att det finns någon privatperson som är beredd att göra det som dalens skoteruthyrare inte gör (för att det är ett lagbrott) är i mina ögon lite märkligt.