Puderskida för nybörjare/medelgod åkare för Japan/Kanada

Bikeaholic

Medlem
Hej

Skapade en annan tråd innan angående två par puderskidor för en nybörjare, men har tänkt om lite och kommer satsa på en skida istället, och tror det blir bättre med en ny tråd. Kommer möjligvis ha en skida till för piståkning, men det är inte så noga just nu.

Det jag letar efter är en skida som kommer fungera bra till nästa vinter då jag tänkte åka till Japan eller Kanada och köra puder.
Jag är en nybörjare men skulle väl säga att jag åker som en medelgod åkare och att jag lär mig fort och tror jag kommer utvecklas mycket under min nästa resa.
Jag gillar att köra fort, droppa klippor och även skogsåk är skoj, så det behöver nog vara en ganska allsidig skida.
Är 175cm lång, väger 83kg och är väldigt stark i benen.

Har googlat runt massa och sållat ner det till några par skidor som verkar intressanta. Frågan är bara om alla skidorna är bra för nybörjare/medelgoda åkare?

- DPS Wailer 112 (finns massa olika modeller, vet inte vilken som är vettigast för mig)
- Rossignol Super 7
- Armada JJ
- Extrem Onion 108/118
- Atomic Automatic 117

/Matthias

För Japan skulle jag definitivt kolla på skidor med en midja över 118mm om du vill ha den för bara puder. Allt annat är en kompromiss, villet aldrig blir riktigt bra.
En skida som jag tycket att du borde kolla på är Rocker2 122. Har åkt två säsongern nu på dess lillebror R2 108 i 190cm och tycker den är otroligt lätt åkt. Det är bara att hoppa på och köra. Samt med den extra midjebredden kommer den passa som handen i hansken i japan. :)

instämmer med
@mickey, allt under 120 i midja är bortkastat om du har Japan eller Kanada som plan för skidorna. Om dom även ska funka i europa så skulle jag kolla på något runt 105 - 115. Sedan så spelar skidans styvhet längsledes in rätt så mkt också, en mjukare skida ger bättre flyt än en styvare, jag tycker inte man behöver oroa sig så mycket får vridstyvheten, eftersom jag hittills inte lyckas trampa igenom någon "mjukare" skida i rejäla högfartssvängar med bra tryck på skär.

Köpte själv ett par Armada Magic J för min resa till Japan och det var ett rejält lyft uppåt från mina Völkl Katana med 112 i midjan som jag körde på förra säsongen

/C

Tack för svar!
Då siktar vi in oss på något runt 120mm då.
Tips på bra puderskidor runt 120mm som är bra för medelgoda åkare och inte bara experterna?

Yes, har kikat på alla skidorna där, men står inte mycket om vilka som är lättåkta där.

Du har ju fått flera förslag i denna samt din andra tråd...
Du kan ju speca vad som är lättåkt för dig.

I förra tråden fick jag ett tips på lättåkt skida, och det var Pontoon. I denna tråden har jag fått ett tips också, Rocker2, men det var ju i 108mm.
Så fler tips hade vart välkommet.
Jag har två veckor på skidor, så svårt att säga vad som är lättåkt för mig, inte så bra koll än, därför jag vänder mig till experterna här :)

Eller är det inte så stor skillnad på skidorna? Är dom flesta rätt lika att åka på?

Då tycker jag du ska läsa den igen, var väl bra många mer tips än så.
Får inte riktigt ihop att du ska ha en nybörjarskida men gillar att åka fort och droppa klippor

Håller nog med, mer tips än så i de två trådarna...

Kan personligen rekommendera DPS Wailer 112RP2 som en bra skida att utvecklas på. Köp den längsta om du är orolig att du inte har tillräckligt med yta, har ju dessutom rejält med rocker som hjälper med flytet och gör den lättsvängd. Har inte haft några problem i lår- till midjedjupt fluff med dem. Går helt ok i andra fören också så länge det är åt det mjukare hållet.

Och ärligt talat, puder är ju det lätta att åka om du bara har lite halvstora skidor och sköter barmarkssäsongen rätt... Fråga dig vad du gör de dagar det inte är ospårat puder? Förekommer kanske inte lika ofta i Japan och Kanada som i alperna men att sitta nere i dalen för att du har skidor som är odugliga och gör dig sämre i gällande före är ju inte så kul. ;)

Bikeaholic sa:
I förra tråden fick jag ett tips på lättåkt skida, och det var Pontoon. I denna tråden har jag fått ett tips också, Rocker2, men det var ju i 108mm.
Så fler tips hade vart välkommet.
Jag har två veckor på skidor, så svårt att säga vad som är lättåkt för mig, inte så bra koll än, därför jag vänder mig till experterna här :)

Eller är det inte så stor skillnad på skidorna? Är dom flesta rätt lika att åka på?
Kanske var lite otydligt inser jag nu, men jag menade såklart att du borde titta på 122an. Det är samma DNA och känsla som i den två mindre versionerna, men med de små skillnaderna som den extra bredden ger.
Varför jag nämnde 108:an var helt enkelt så att det är den jag själv äger och kände mig säkrast i att beskriva känslan i skidan.

Tackar för tipsen! Verkar finns många trevliga skidor där ute att välja mellan.

Jag tror jag behöver bestämma mig för om jag ska satsa på en riktigt fet skida puderskida på +120mm (Salomon Rocker2, Armada Magic J etc) och då även ha en AM-skida på kanske runt 105mm, eller om jag ska satsa på en lite mer allround strax under 120mm (Extrem Opinion 118, Atomic Automatic 117, Rossignol Super 7, K2 Annex 118 etc).

Jag kanske inte märker skillnad på en fet puderskida och en lite mer allround-skida, då det säkerligen ändå kommer vara min teknik som sätter begränsningarna än skidan?

Senast ändrad:
De som tycker man måste ha över 120mm kan aldrig ha åkt på en skida under 120mm med bra avvägd rocker.
Skulle jag åka iväg på en resa och bara ha med en skida skulle inte jag välja något över 120mm.
Puder är roligt på alla skidor, hårdare underlag är inte kul på 120+mm. 114-118 är perfekt!

Kan tillägga att jag haft en skida på 139 i midja men tycker nu det funkar bra med 116 i Japan.

LawndartGustav sa:
De som tycker man måste ha över 120mm kan aldrig ha åkt på en skida under 120mm med bra avvägd rocker.
Skulle jag åka iväg på en resa och bara ha med en skida skulle inte jag välja något över 120mm.
Puder är roligt på alla skidor, hårdare underlag är inte kul på 120+mm. 114-118 är perfekt!

Kan tillägga att jag haft en skida på 139 i midja men tycker nu det funkar bra med 116 i Japan.
Tack för ditt svar!
Att det fungerar bra med 114-118mm som du säger köper jag helt. Frågan är bara om pudret är ännu roligare med bredare skida :)

Blir ju lite me lättåkt ibland ja men i puckel, traverser, pist och annat hårt blir det jobbigare så jag skulle inte gå över 120 ändå. Sen är det ju så att man får mer faceshots med smalare skidor men det är nog det sista argumentet jag skulle beakta ;)

Jag har åkt på Armada JJ nu ett par år och har varit väldigt nöjd med den både som "all mountain" och lekfull puder- och skogsåknings-skida. Var utöver detta i Japan för ett par veckor sedan och hade då inte min egna utrustning utan hyrde ett par Super 7 och efter att ha kört med dessa i pudret och skogen i Japan kan jag säga att jag aldrig åkt på ett par roligare skidor (kan bero på mängden puder också). Så ska du till Japan kan jag verkligen rekommendera den... ska du däremot till Kanada skulle jag nog fundera kring något tyngre och mer stabil skida eftersom att det är lite mer varierande åkning där. Men för skogsåkning i mycket puder tror jag inte det finns någon bättre skida än Rossignol Super 7.

LawndartGustav sa:
Blir ju lite me lättåkt ibland ja men i puckel, traverser, pist och annat hårt blir det jobbigare så jag skulle inte gå över 120 ändå. Sen är det ju så att man får mer faceshots med smalare skidor men det är nog det sista argumentet jag skulle beakta ;)
Ja, faceshotsen är ju aldrig fel :P
Kör jag en skida över 120mm så kan jag ju ha en runt 105mm också, och då kan man ju använda den om det skulle vara mindre puder och hårdare snö någon dag.

romell sa:
Jag har åkt på Armada JJ nu ett par år och har varit väldigt nöjd med den både som "all mountain" och lekfull puder- och skogsåknings-skida. Var utöver detta i Japan för ett par veckor sedan och hade då inte min egna utrustning utan hyrde ett par Super 7 och efter att ha kört med dessa i pudret och skogen i Japan kan jag säga att jag aldrig åkt på ett par roligare skidor (kan bero på mängden puder också). Så ska du till Japan kan jag verkligen rekommendera den... ska du däremot till Kanada skulle jag nog fundera kring något tyngre och mer stabil skida eftersom att det är lite mer varierande åkning där. Men för skogsåkning i mycket puder tror jag inte det finns någon bättre skida än Rossignol Super 7.
Härligt att höra. Kan tänka mig att Super 7:an är bra i Japan, men som du säger kanske inte lika bra om det går snabbare. Det var det jag kände med mina Soul 7 iaf, att det blev lite fladdrigt när det gick väldigt fort.
Men Super 7:an kanske är hårdare än Soul 7:an?

Absolut har du rätt, ska du ha två par skidor är det lite skillnad. Jag hade däremot inte gått över 124mm helst inte över 122mm då du kommer välja den skidan varje gång det snöar eller inte är skitsnö.
116-118mm låter inte helt fel i min öron ändå.

LawndartGustav sa:
Absolut har du rätt, ska du ha två par skidor är det lite skillnad. Jag hade däremot inte gått över 124mm helst inte över 122mm då du kommer välja den skidan varje gång det snöar eller inte är skitsnö.
116-118mm låter inte helt fel i min öron ändå.
Du tycker en skida runt 105mm och en skida runt 116-118mm är lagom?

Mm absolut, om du nu ska ha med 2 skidor så ja.
En skidas flyt beror extremt mkt på rockern även om bredden är den andra viktiga faktorn.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp