Nybörjare vs medelgod åkare? Val av skidor!

flisan95

Ny medlem
Hej!

Jag har eventuellt tänkt köpa mig ett par skidor men fattar ingenting i skiddjungeln.. Som jag har förstått det så väljer man skidor lite efter vilken nivå man ligger på, men hur vet man vad som räknas som nybörjare och medelgod åkare?

Jag har varit på 2 skidresor i alperna och åkt på några endagsturer till några svenska lite mindre skidorter. I alperna tar jag mig ned för gröna och blå backar utan problem och med fart och jag tar mig ned för vissa röda utan problem också! Men vissa röda tycker jag är lite svåra för så fort jag får fart så blir skidorna så skakiga och det känns som att jag ska trilla, så jag vågar inte ge så mycket som jag hade velat. Vet inte om det beror på mig eller på hyrskidorna. Svarta backar undviker jag helst och isiga backar tycker jag är skitsvåra oavsett färg!
Jag vet inte vad jag har för teknik, jag plogar inte när jag svänger men jag har inte lärt mig att carva riktigt bra heller!
Som sagt, ver inte vilken nivå detta räknas som, men vad ska man köra på för skidor?
Är 160 lång och väger 60-65 kg. Har tidigare hyrt skidor som varit ca 155 cm långa då jag tycker längre skidor blir lite jobbiga att svänga med!

Har du tänkt att börja åka mycket mer i år så att skidhyra blir oekonomiskt? Annars så skadar det nog inte att fortsätta köra på hyrgrejor medan du utvecklar tekniken. Känner du att börjar växa ur nybörjarskidorna så kan du ju prova att hyra snäppet mer avancerade skidor nästa gång.

Hej!
Såhär skulle jag tänka:

1) Har du egna pjäxor än?
Om inte - köp det först! Det är där du vill investera till att börja med så att dina fötter och ben har det bra och du har direkt känsla och kontroll. Formgjuten sula också. OBS köp dessa hos en välmeriterad pjäxdoktor ej på Stadium eller dylikt.

2) Har du tänkt att åka mer än en vecka om året?
Om ja, köp skidor (andra ger bättre råd om vilka). Då är det värt att köpa skidor som du har ett par år. Mina första har jag haft i typ 5 år tror jag och jag åker 3-4 veckor om året. Jag köpte dem för 5000.
Om nej, köp ej skidor utan följ
@waalis råd - fortsätt med hyrisar fast mer avancerade, så får du någorlunda uppdaterad utrustning varje år. Köper du skidor och åker bara en vecka om året tar det lång tid innan det liksom betalar sig.

+1 till ovan.

Om du nu vill köpa skidor och jag gissar utifrån användarnamnet att det är dammodeller som är aktuellt. Tyvärr är forumet lite skevt könsfördelat för att ge förstahandstips. Sök på skidor till min fru så hittar man en del. Annars finns skidforumet theskidiva.com. Tyvärr är även medelskidor lite skralt recenserade så man får jobba lite för att hitta dam+medel+vettiga priser.

Har du ingen aning var du ska börja leta recensioner som den här på nätet. Observera att de flesta är positiva till allt. Men det ger en start att börja gräva i. Sedan går det köpa både i butik och över nätet.
http://m.onthesnow.com/news/p/2411/a/612827/the-4-best-women-s-all-mountain-front-skis-for-2015-2016

Jag köpte ett par Völkl Yumi till frun efter en del efterforskningar men jag kan inte svara på om de passar dig.

Tillbaka
Topp