Soppan sa:
För att gå på jarles exempel. Jag väger runt 80 kg och kör väldigt kraftfullt. Därför föredrar jag personligen större skidor, speciellt i Japan som är det stället i världen där det snöar mest på kortast tid! Håller även med Per att skidor med små tailar=autostomp. Det gäller även när man kommer upp runt 130 i midjan. Då har inte jag upplevt "tunna" landningar, men det kan även bero på min åkstil.
Dock håller jag inte alls med att allt över 110 flyter bra. Körde ett par JJs en dag i Niseko. Pga. av Nisekos stora snötillgång och lite flackare förhållanden krävs större skida som ger flyt. Och som denna tråd heter Puderskida till Japan rekommenderar jag personligen med min åkstil skidor på 125+. JJs, med 115, fastnade jag ofta med och fick aldrig igång flytet riktigt som på de större skidorna som t.ex. kuro, shiro, rocker 2, pontoon etc. Detta gäller Niseko alltså I resten av världen, kanada och Europa (där jag åkt) är som jarle och per säger skidor från 110 den ultimata skidan. Där är vardagspudret (inte dumpen som kommer en gång i månaden) mindre och oftast brantare förhållanden och 110 är perfekt.
Så man kan säga såhär till Aunger. Väger du lite mindre, gå ner lite i midjan. Är du större och gillar kraftfull åkning Go Big! Är ju trots allt japanska förhållanden som de stora skidorna verkligen kommer till sin rätt!
Här gäller det att hålla isär äpplen och päron känner jag.
Jag väger lite över 80kg och har 0(noll) problem med att få en skida med 115mm midja att flyta. Till saken har även shapen, flex och monteringspunkt på skidan. Att säga att 115 inte flyter för att JJ inte planade är nog inget exempel som gäller för alla skidor. EHP193/186 och HOJI flyter riktigt fint, även den där gången i månaden trots relativt smala mått.
JJ har delvis dels smalare nos än vad många andra puderorienterade skidor har samt mer modern montering och tillägg till detta lider av en sjukt märklig rocker och ett knäckflex som inte är vanligt bland andra skidor.
Jag själv har ingen erfarenhet med just JJ eftersom jag verkligen inte tycker om varken shape eller känsla på den skidan och skulle aldrig ge den nöjet att förstöra mina puderdagar. Vad jag däremot har erfarenhet med är 4frnt CRJ som är i liknande kategori som JJ. Dvs en jibbig puderallroundare med kort skär, mkt indrag och smala extremiteter.
CRJ188 med sina 118mm under foten borde vara en skida som ger riktigt bra flyt, det löjligt mjuka flexet borde hjälpa till massor det med, men någonstans mellan shape och monteringspunkt har något blivit lite smått fel. Smala nosar med otroligt lite bärighet samt mkt tail som gav ca samma bärighet som nosen och en montering på -6 (ca) gav en skida krävde en annan åkstil än vad jag har (antar att man ska åka mer centrerat) och därmed hade jag stora problem att få bra och pålitligt flyt på öppna fält. I skogen var det en annan femma eftersom man svängde ofta och höll uppe flytet på det sättet.
Samtidigt har jag testat 4frnt YLE i 187 som flöt som en kork trots massa tail (-2 från TC?). Denna skida har mer traditionell shape och ngt smalare midja än vad CRJ har och det är nog just bärigheten i extremiteterna som gjorde att den här skidan var mkt enklare att lita på på öppna ytor än vad CRJ är.
Samma med CD3 som har rak skärning, 115mm midja och montering på -5 från tc (min senaste montering) har inga problem med att flyta i riktigt djupa förhållanden. Denna är mer åt pintail hållet och jag skulle lätt kunna köra med dem i Japan

(när den dagen kommer!!)
Så att säga att man behöver gå på 125mm+ för att man ska får ngt som liknar flyt vid "hård åkstil" är nog högst subjektivt och är ngt som var och en får finna ut själv.
Men det är klart, är man orolig för att man inte ska få nog med flyt så är bigger=better.