Puderskida till Japan

Aunger

Medlem
Puderskida till Japan
Hej!
Jag ska till Japan i januari och behöver nya puderskidor. Jag spenderade förra säsongen i Val Thorens på ett par K2 Hellbent 189cm, men är ute efter något mer lekfullt som passar i nisekos skogar. Jag är 178cm lång och väger 77kg. Jag är ute efter några något kortare skidor 185-180cm typ. Den ska vara mjuk, lekfull och mycket rocker gärna i både tip och tail. Så kort radie som möjligt. Skidorna behöver inte ha pistegenskaper. Jag har hittils tittat på:
Atomic Bent Chelter
Armada JJ
Rossignol S7
Line Opus

Erfarenheter av dom eller några andra förslag? Tar även gärna emot tips på passande bindningar och vilken montering man bör ha.

En annan undring jag har är hurvida det är lönt att ha tur-bindningar om man inte har tur-pjäxor. Köpte ett par pjäxor förra året som kostade mig en förmögenhet och är inte så sugen på att byta dem än, men vill ju gärna vandra lite.
Mvh

Senast ändrad:
Puderskida till Japan
Blir inte så mkt mer lekfullt än just hellbents..bara så att det är sagt.
Av de skidorna du listar upp så kanske Opus är mer lekfulla. Eller varför inte försöka leta upp ett par Volkl Chopsticks eller gamla Line EP Pro?

Om du nu inte är ute efter att åka baklänges i puder så bör ju även Project Opinion nämnas. Otroligt lekfull och lättåkt utan att tumma så väldans på stabiliteten eller flytet.

Puderskida till Japan
Aa okej, ja hellbenten är ju lekfulla men jag uppfattade dem som lite klumpiga i tätare miljö, grymt sköna på öppna ytor men i japans skog kan de nog vara lite för stora för mig. Ska kolla upp dina förslag, tack

Puderskida till Japan
SkiLogik Rockstar är jäkligt rolig i Japan (och övriga världen också för den delen), snärtig, lätt och lekfull. Dessutom är den rolig i pist.

Cmd Wizard är också en fantastisk skida, lite mer "oumpf" (dvs lite mer bastanta) än de flesta andra bc-jibbers utan att vara tunga och tröga.

Turbindningar, eller trekkers, är bra skit, oavsett om du har turpjux eller inte.

Puderskida till Japan
Köp inget under 125 i midjan!! Hellbent kommer INTE vara för stora för dig. Totalt värdelöst att åka runt på småskidor i den lätta midjedjupa snön. Själv i Niseko körde jag runt på ett par Völkl kuros och hoppade och kunde lätt köra slalom bland träden. Funkade perfekt. Turade lite med dem på trekkers. Ingen större hit. Dels är det rocker fram och bak vilket gör att fästytan är rätt liten. Japsarna turar med 70 skidor vilket gör de gamla isiga turspåren väldigt små för vilken vettig offpistskida som helst så räkna ofta med att få lägga egna spår (jobbigt med mjuka skidor med mycket rocker) ifall du inte är med en grupp skandinaver. Sen funkar trekkers sådär när skidorna är breda, man kommer upp så högt och det blir väldigt vingligt och tungt. Förslag är att köpa ett par salomon guardians (stabil och bra turbindning som är lägre än dukesen) eller de få dagarna som det faktiskt är soligt och turvänligt väder hyra ett par skidor med turbindningar och åka 90% av tiden med ett par bindningar som har bra åkkänsla.

Men som jarle säger, pjäxor spelar inte stor roll för normalt bruk. Bara ifall du är norsk och ska tura minst 75% av alla skiddagar vill du ha något lättare, men ofta ostabilare nerför, att gå runt med.

Puderskida till Japan
Jag har visserligen inte testat någon modernare nyare variant av de dyrare märkerna. OCh jag vet att det hänt väldigt mycket inom turbranschen b.la. hjortleifsons model för att nämna något. Men de lätta pjäxorna för några år sedan upplevde jag lite vekare.

Puderskida till Japan
Man behöver ju inte någon renodlad turpjäxa i Japan. Den stora massan åker ju dit för att åka puder, inte gå på tur. En vanlig pjäxa med ett gåläge gör tillräckligt stor skillnad och presterar ypperligt utför.

Puderskida till Japan
Varför byta ut Hellbenten? Mjuk, lekfull och smidig. Jag har kört på den i 189 förut och var mycket nöjd. Dock ska sägas att HB måste vara monterad centrerat för att göra sig själv rättvisa.. jag körde på TC-2,5. Bytte dock ut dem för lite stabilare skidor för att ha i varierad terräng och inte bara puder.
Har i år kört på Hendryx Cash & Salomon Rocker2 122 i japanska skogarna under 2 mån. Valde Rocker2 före Cashen i princip alla bottenlösa puderdagar då den hade bättre puderegenskaper trots smalare midja, dock bättre rocker. Körde även Bent Chetlern, lite lik Rocker2:an men inte med lika låg svingvikt samt mindre stabilitet, dock mkt lekfull. Så tips på skidor där BARA puderegenskaperna är prioriterade, utan inbördes ordning:

Salomon Rocker2 122
K2 Pon2oon
Line EP PRO (gamla)
K2 Pettitor
Atomic Bent Chetler
Extrem Opinion
Black Crows Nocta

Puderskida till Japan
Tack för hjälpen allihopa, fortsätt gärna att ge tips på skidor. Behöver fortfarande lite klarhet i bindningarna dock. Jag har en grym pjäxa utan ngt gå-läge. Har jag någon nytta av turbindningar isåfall? Får samma känsla och stabilitet nerför med en turbindning?

Puderskida till Japan
Soppan: Här går våra åsikter isär, först och främst så ogillar jag rejält breda skidor av den enkla anledningen att lite över 125mm så händer något magiskt, det lättaste puder känns helt plötsligt som stenhård, vindpinad skare i landningarna. Iofs väger jag väldigt lite.

Huruvida rejält rockade skidor är jobbiga att spåra med är ganska relativt. Själv har jag inga problem med det, trivs faktiskt tom ganska bra med det, det blir ju inte så stora mängder snö som lägger sig på skidan och skidan gräver inte ner sig lika mycket (extremt jobbigt vid ev veka skarlager högt i snön) som mindre rockade/traditionellt spannade skidor gör.

Aunger. Turbindningar är smidigt att gå med, mycket smidigare än trekkers, vare sig du har turpjux eller inte. Stabiliteten tror jag inte att du behöver bekymra dig om på de moderna hybridbindningarna, däremot är det en annorlunda känsla. Hur annorlunda beror lite på vilka skidor och bindningar du väljer, vad du är van med, om du har åkt på samma skida med alpinbindningar utan platta förut osv...
Själv har jag spenderat månadsvis med enbart tur-åkning i mina alpinpjäxor. Med trekkers. Bekvämt? Pjäxorna sitter bra, så ja, hyggligt. Effektivt? Nej. Ansträngande? Absolut! Når man fantastisk åkning med lite pannben trots långa hiker? Givetvis.

Puderskida till Japan
Måste hålla med Jarle i det avseendet att snön kan kännas hårdare i landningar när man kommer upp över ett visst mått.
MEN, samma skida kan förvandla 15cm till bottenlöst! Jag upplever även att man kan slarva och McConkey-svänga mycket enklare i puder med bredare skidor utan att tappa så sjukt med fart. Det är även lättare att hålla just en högre fart med bredare skidor eftersom de planar lättare.

Ex.
Mina Downskis CD1 194cm och väldigt raka mått (151-135-145, R31 monterade på -5 med dukes) som dessutom är rätt styva är busenkla att dra runt i tajt skog så länge det finns lite mjukt. Det känns lite som att åka på två stora tvålar, på ett positivt sätt. Jag kunde utan problem slänga skidorna sidlängs och få megafaceshots utan att tappa så mycket fart och även ha möjlighet till att poppa högt i riktigt djup snö.
Vid dropp så kändes det alltid som jag lyckades pricka det enda stället på hela berget som bara hade fått ett par cm med snö medan resten var dränkt i över en meter.

På samma resa så hade jag även med mig mina Downskis CD3 som är lite kortare, mindre rocker och betydligt smalare (190cm, 135-115-122 progressive radie monterade -6 med P18). Dessa hade heller inget problem att flyta, men de gav en annan typ av flyt. Taliarna sjönk ner betydligt mer och jag var lite mer låst i hur jag kunde svänga utan att tappa för mycket fart.
Att landa dropp med dessa är väldigt enkelt då det verkar vara inbyggt autostomp i dem. Man får hjälp av att man sjunker ner i snön både i dämpning och att skidorna går rakare i det djupa per automatik....inte för att CD1 var som två kåta ålar när man landade...men ni fattar säkert vad jag menar.. :)

Summa summarum är att det finns för och nackdelar med olika midjemått, men det mesta över 110mm under foten flyter. Sj tycker jag att man finner bäst puder-allround egenskaper i en skida kring 118mm. ;)

Puderskida till Japan
Vill slå ett slag för Opusen, körde på den i vintras i Japan. 185cm varianten. Jag är 178cm, ca 80kg. Helt sjukt bra skida enligt mig och fungerade kanonbra i pist också (även om det inte räknades). Tyckte att tom. jag blev lekfull med den skidan under fötterna!
Av det du beskriver så känns den ganska lik vad du söker. Du får försöka pröva den ;)

Puderskida till Japan
Jag kan ju tipsa om att kolla på vilka skidor Blister Gear Review har gett bra betyg i Japan-puder. Jag har själv köpt ett par Praxis Protest nu på sommaren och det kommer bli min puderskida i Alperna i år.

Puderskida till Japan
För att gå på jarles exempel. Jag väger runt 80 kg och kör väldigt kraftfullt. Därför föredrar jag personligen större skidor, speciellt i Japan som är det stället i världen där det snöar mest på kortast tid! Håller även med Per att skidor med små tailar=autostomp. Det gäller även när man kommer upp runt 130 i midjan. Då har inte jag upplevt "tunna" landningar, men det kan även bero på min åkstil.

Dock håller jag inte alls med att allt över 110 flyter bra. Körde ett par JJs en dag i Niseko. Pga. av Nisekos stora snötillgång och lite flackare förhållanden krävs större skida som ger flyt. Och som denna tråd heter Puderskida till Japan rekommenderar jag personligen med min åkstil skidor på 125+. JJs, med 115, fastnade jag ofta med och fick aldrig igång flytet riktigt som på de större skidorna som t.ex. kuro, shiro, rocker 2, pontoon etc. Detta gäller Niseko alltså I resten av världen, kanada och Europa (där jag åkt) är som jarle och per säger skidor från 110 den ultimata skidan. Där är vardagspudret (inte dumpen som kommer en gång i månaden) mindre och oftast brantare förhållanden och 110 är perfekt.

Så man kan säga såhär till Aunger. Väger du lite mindre, gå ner lite i midjan. Är du större och gillar kraftfull åkning Go Big! Är ju trots allt japanska förhållanden som de stora skidorna verkligen kommer till sin rätt!

Puderskida till Japan
Soppan sa:
För att gå på jarles exempel. Jag väger runt 80 kg och kör väldigt kraftfullt. Därför föredrar jag personligen större skidor, speciellt i Japan som är det stället i världen där det snöar mest på kortast tid! Håller även med Per att skidor med små tailar=autostomp. Det gäller även när man kommer upp runt 130 i midjan. Då har inte jag upplevt "tunna" landningar, men det kan även bero på min åkstil.

Dock håller jag inte alls med att allt över 110 flyter bra. Körde ett par JJs en dag i Niseko. Pga. av Nisekos stora snötillgång och lite flackare förhållanden krävs större skida som ger flyt. Och som denna tråd heter Puderskida till Japan rekommenderar jag personligen med min åkstil skidor på 125+. JJs, med 115, fastnade jag ofta med och fick aldrig igång flytet riktigt som på de större skidorna som t.ex. kuro, shiro, rocker 2, pontoon etc. Detta gäller Niseko alltså I resten av världen, kanada och Europa (där jag åkt) är som jarle och per säger skidor från 110 den ultimata skidan. Där är vardagspudret (inte dumpen som kommer en gång i månaden) mindre och oftast brantare förhållanden och 110 är perfekt.

Så man kan säga såhär till Aunger. Väger du lite mindre, gå ner lite i midjan. Är du större och gillar kraftfull åkning Go Big! Är ju trots allt japanska förhållanden som de stora skidorna verkligen kommer till sin rätt!
Här gäller det att hålla isär äpplen och päron känner jag.
Jag väger lite över 80kg och har 0(noll) problem med att få en skida med 115mm midja att flyta. Till saken har även shapen, flex och monteringspunkt på skidan. Att säga att 115 inte flyter för att JJ inte planade är nog inget exempel som gäller för alla skidor. EHP193/186 och HOJI flyter riktigt fint, även den där gången i månaden trots relativt smala mått.
JJ har delvis dels smalare nos än vad många andra puderorienterade skidor har samt mer modern montering och tillägg till detta lider av en sjukt märklig rocker och ett knäckflex som inte är vanligt bland andra skidor.

Jag själv har ingen erfarenhet med just JJ eftersom jag verkligen inte tycker om varken shape eller känsla på den skidan och skulle aldrig ge den nöjet att förstöra mina puderdagar. Vad jag däremot har erfarenhet med är 4frnt CRJ som är i liknande kategori som JJ. Dvs en jibbig puderallroundare med kort skär, mkt indrag och smala extremiteter.
CRJ188 med sina 118mm under foten borde vara en skida som ger riktigt bra flyt, det löjligt mjuka flexet borde hjälpa till massor det med, men någonstans mellan shape och monteringspunkt har något blivit lite smått fel. Smala nosar med otroligt lite bärighet samt mkt tail som gav ca samma bärighet som nosen och en montering på -6 (ca) gav en skida krävde en annan åkstil än vad jag har (antar att man ska åka mer centrerat) och därmed hade jag stora problem att få bra och pålitligt flyt på öppna fält. I skogen var det en annan femma eftersom man svängde ofta och höll uppe flytet på det sättet.

Samtidigt har jag testat 4frnt YLE i 187 som flöt som en kork trots massa tail (-2 från TC?). Denna skida har mer traditionell shape och ngt smalare midja än vad CRJ har och det är nog just bärigheten i extremiteterna som gjorde att den här skidan var mkt enklare att lita på på öppna ytor än vad CRJ är.

Samma med CD3 som har rak skärning, 115mm midja och montering på -5 från tc (min senaste montering) har inga problem med att flyta i riktigt djupa förhållanden. Denna är mer åt pintail hållet och jag skulle lätt kunna köra med dem i Japan :) (när den dagen kommer!!)

Så att säga att man behöver gå på 125mm+ för att man ska får ngt som liknar flyt vid "hård åkstil" är nog högst subjektivt och är ngt som var och en får finna ut själv.
Men det är klart, är man orolig för att man inte ska få nog med flyt så är bigger=better.

Puderskida till Japan
Som jag skrev direkt under mitt uttalande med 125+ gäller det Niseko som tyvärr har något flackare terräng än t.ex. franska alperna etc. men samtidigt en otrolig mängd snö. Så där är det inte fel att ha lite flyt så man inte fastnar. Testade även Obsethen en dag i Niseko, trots 117 i midjan och bred tip och tail var denna skidans problem att den var alldeles för mjuk. Kom man till ett flackare parti bromsades man in och stannade. Dock funkade hellbenten fint då den har i stort sett samma skärning och mjukhet fast bredare. En skida som aunger t.o.m. äger. Bent chetler är också kul i Niseko, men då ser jag ingen anledning att köpa en ny skida då jag gillar hellbenten mer. Mitt uttalande om JJs gällde för det var en av skidorna aunger nämde i det första inlägget och jag ville hålla mig lite till tråden här och inte sväva iväg för långt i en intressant men lång debatt om skidor. Detsamma gäller S7. Då jag har exakt samma vikt och längd som aunger så är det bara åkstil som skiljer.

Min andraskida är en sidestash , 108 i midjan, som jag haft riktigt roliga åkdagar på i djup puder, men då i brantare schweizisk terräng. Den skidan skulle nog även fungera i Hakuba med sina större brantare ytor. Hakuba och Niseko, olika skidorter i min mening. Så visst funkar smalare skidor att flyta runt på med, men att få den ultimata skidan för ett speciellt område är en hel vetenskap i sig.

Puderskida till Japan
Grym tråd!

Jag är också på väg till niseko i vinter. Står i valet mellan Pettitor och Line opus, båda förra säsongens modell. Är 188 i strumplästen med 85-90 pannor beroende på dagsform. Någon som har några tankar eller råd angående det?

Tillbaka
Topp