Sammanställning av orter i Pyreneerna som jag gillar, börjar i öster och blandar Fr/Sp
Arcalis, Andorra Här är man ganska ensammen pa berget, basen pa 1900m, vilket innebär att frusna engelsmän som annars är vanligt i Andorra haller sig borta, ett berg för locals, fantastisk offpist.
Boi Taull, Spanien, är en av mina favoritskidorter genom 35 ars resande för att fa den perfekta skidupplevelsen, Basen pa 2025m och högsta lift till 2749m, dessutom är det inte sa langt till omradet Benasque och Pico Aneto 3404m Pyreneernas högsta berg och Europas sydligaste glacier, perfekt för turande sent pa säsongen,
Cerler, Spanien, inte heller langt fran Benasque ligger denna skidort som jag vill framställa som en av de skidorter i pyreneerna som är den mest erbjuder nagot för alla kategorier skidakare, kanske Pyreneernas bästa skogsakning utan att behöva knöla med buss eller taxi,
skidakning fran 2640m ner till 1500m, dock med inte alltför avancerad klättring kan man komma upp till 2730m
Peyragudes, Frankrike, en ort som kräver bra väder för att komma till sin rätt, all skidakning ovan trädgränsen, en typisk fransk familje ort, dvs offpisten orörd ganska länge efter snöfall,
Saint-Lary-Soulan, Frankrike, en nästan riktig stad att bo i med ett bra utbud av aktiviteter och billigare affärer, känt för sina varma thermalbad, att bo här och ta kabinbanan upp till Saint-Lary-1700 för acces till skidomradet ar kanon om man aker kille/tjej,
Bra skogsakning
Piau Engaly, Frankrike, en av de orter som nu har mest snö just nu, 6m i övre delen, bra omrade för turande, flera 3000m toppar
Bareges & La Mongie, Frankrike, Franska Pyreneernas största skidomrade, men hit aker man för Pic de Midi, kallas ibland för Pyreneernas La Grave, en kabinbana ett berg som lämnas helt at naturen, offpistakning fran 2880m ner till 1200 möjlig just nu, för acces till Pic du midi är det bäst att bo i La Mongie även om Bareges är mycket trevligare att bo i
Cauterets, Frankrike, en mycket trevlig by med känsla av smastad, bra skidakning enorma möjligheter till bra offpistakning, det är för tillfället möjligt att aka enda ner i byn pa 900m dvs ca 1600m fallhöjd
Formigal, Spanien, en riktig outsider, jag tror helt okänt för skandinaver, men kallas Spaniens fyra dalar,, ingen imponerande fallhöjd men bra skidakning och hyffsat billigt, här kan man med stighudar öka fallhöjden med sisadär ca 500m
Candanchu, Spanien ocksa en av raden orter i Pyreneerna där offpistakning bedrivs av locals, all skidakning ovan trädgräns,
Detta är mina favoriter i Pyreneerna, vad har jag da för erfarehet av denna bergskedja ? 1 säsong i Baqueira/Beret pa tidigt -80, sedan 3ars arbete i Cauterets/Luz Ardiden skidpatrull, därimellan ständigt aterkommande besök flera ganger per säsong, Numer arbete sedan Nov i Tarbes, har planer pa att bosätta mig nagonstans i Pyreneerna, hittar jag bara rätt objekt sa slar vi till,
Att jämföra frankrike/Spanien
Frankrike Plus, Billigare, Bättre vin, oftast lite mer snö och nagot kallare
Minus lite svart ibland med locals om man inte talar franska
Spanien Plus, Bättre och mer mat framför all frukosten är mycket bättre, mycket lättare att fa nya vänner bland locals som gärna pratar engelska, mindre med folk som aker offpist
Minus, lite dyrare se upp vid vinbeställning, fraga efter Rioja, bästa chansen att fa ett bra vin, kvaliteen pa landets viner är jäkligt uppochner, helger kan va jobbiga da spanjorer har dalig liftkökultur,, trattformation i liftkö är vanlig
Pyreneerna erbjuder enorma möjligheter till icke liftburen akning med stighudar, enormt vackra berg med enorma dalgangar och nationalparker erbjuder toppbestigningar sent in pa säsongen, normalt väldigt bra in i halva maj , men i ar talar locala guider om att det kommer att vara fina förhallanden in i halva juni,
Och för att fa ut max av vad Pyreneerna har att erbjuda av skidakning sa âr bil nästan ett maste /