QST 99 vs. 90Eight

Sockerfarsan

Aktiv medlem
QST 99 vs. 90Eight
Hej, hej!

Jag är på jakt efter ett par lagomlagg för familjeåkning i sverige och Salomon QST 99 resp. Völkl 90Eight ser rätt ut på pappret.

Jag hittar inga vidare tester på nätet. I butiken känns QST mer robust och dämpad medan 90Eight ser ut att vara lätt och kanske lite spänstigare, men och mer nervös. Många slutsatser baserat på däcksparkande i butik... ;)

Om någon testat ena eller andra får ni gärna dela med er.

QST 99 vs. 90Eight
Jag har provat båda skidorna och skulle verkligen vilja lyfta QST:n. Tyvärr vart det lite dåligt med fluff de gånger jag åkt på den, men den gör verkligen bra ifrån sig i pisten och är riktigt rolig att åka runt på.
Sedan tycker jag att 90Eighten är rätt död att åka på, går galant i backen, men den är inget rolig att åka på. Kan tycka att den blir lite för styv. Dock så väger jag inte tonvis, så det är verkligen en ren personlig åsikt.
På jobbet har vi sålt en hel del av QST-serien men knappt ett par av 90-serien. Kanske säger sitt?

QST 99 vs. 90Eight
Håller med
@Zoubolo. Völkl går som tåget, storslalomkänsla (även om den håller låg vikt) och Salomon är svängigare, mer lekfull. Vad som passar är en smaksak. Väger man mer, gillar fart och kan åka är Völkl bättre. Vill man ha lättåkt och inbjudande är Salomon bättre.

QST 99 vs. 90Eight
Svängig och lekfull är mer vad jag vill ha nu och raketlagg har jag redan. Jag kikade på QST i butik idag och 188:an kändes rätt lång med tanke på användningsområdet.

Kan det vara vettigt att lägga sig närmare kroppslängd när det gäller en sån här skida? Jag är 181 cm, väger 82 pannor och brukar oftast åka på lagg runt 190 cm. Nu vill jag ha något smidigt utan att det blir för vekt.

QST 99 vs. 90Eight
Jag har nämnt dessa förr i ett par trådar:
http://www.downskis.com/shop/showdown-95-2016

Jag har ett par själv som jag tidigare tänkte släppa. Det kommer dock inte att ske! Däremot så har ju Down en mid season sale nu så kursen är förmånlig!

Riktigt stabila med galet mycket sväng när man laddar lite. Men det går även utmärkt att skruva ner volymen och softåka på dem utan att det blir trögt på något vis. Riktigt trevligt frontside-alternativ med fler förmågor.

Edit: är 178/85 och håller gärna farten uppe

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp