Racing-skidor i pisten?

Nameless

Medlem
Jag köpte ett par begagnade skidor, som visade sig vara racing-skidor. Har använt dem två veckor nu i St Anton och Zell am See och för mig verkar det som att skidorna fungerar i normala pistförhållanden.

Vad säger expertisen om att ha skidor avsedda för racing och använda dem istället för all-mountain? Är de egentligen för styva t ex?

Racer

Ny medlem
Jag är ingen expert alls, men är precis hemkommen från en vecka i Sälen med blåis, visste att det skulle bli hårt så tog med slalomcarverna, Åkte en halv dag, fantastiskt men sen blev de stående... När danskarna puttat runt snön är de inte längre roliga att åka. Är så sjukt imponerad över mina Ripstick 106 även på riktigt hårt så det blev uteslutande dem jag åkte hela dagarna, blått som svart, knapp som sitt. Släpar inte med racelagg igen.

Var skulle man åka med racelagg om inte i pisten? FIS-godkända lagg och Masters-skidor skulle jag säga är det bästa att åka pist med.
Allmountain är utmärkt om man åker just över hela berget.

Det man kan säga om race skidor (FIS) är att dom kräver mer input och fart, och när man kommer till GS (r30) krävs det rätt så tom pist och bra sikt för att dom ska funka. Lite av ”one-trick ponies”, dom ska åkas med max fart och insats, annars inte så kul. SL (r12-13) funkar bättre för turistpist eftersom som inte behöver lika mycket fart. Fartskidor är svåranvända om man inte har en avspärrad backe.

Nameless

Medlem
Det man kan säga om race skidor (FIS) är att dom kräver mer input och fart, och när man kommer till GS (r30) krävs det rätt så tom pist och bra sikt för att dom ska funka. Lite av ”one-trick ponies”, dom ska åkas med max fart och insats, annars inte så kul. SL (r12-13) funkar bättre för turistpist eftersom som inte behöver lika mycket fart. Fartskidor är svåranvända om man inte har en avspärrad backe.
OK. r21 står det på skidorna. Kanske borde tänka på att skaffa ett par andra.

Man kan aldrig ha för många skidor 😀
r21 låter som en vanlig pistskida med lite längre radie, ibland kallat en mastersskida eller ”cheater”. Ett ”race-derivat”, som är lite ”nedtrimmad” och mer mångfacetterad/bredare målgrupp alt. en väldigt, väldigt gammal GS-skida, alt 3 en ungdoms/junior-gs. Styvhet spelar stor roll också för hur snabbt du behöver färdas för att den ska bete sig.

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp