Råd ang Freeride skidor

Råd ang Freeride skidor
Vilket märke gör bäst freeride skidor dynastar eller rossignol? Vore gött med lite råd och tips, är ute efter ett par värstingar. Ska ner till Engelberg till nästa säsong, så behöver köpa ett par nya innan säsongens slut. Tacksam för svar :)

Senast ändrad:
Råd ang Freeride skidor
Alla vet ju att Rossignol bara är grodätarskit. Okey, de tillverkar hyggligt bra racelagg och lyckas lura på en och annan amatör ett par friåkningsskidor som faktiskt är åkbara, åtminstone om det är mjukt, flackt och solsken. Så ... om du i första hand satsar på festandet men även vill ha ett par skidor att chilla runt lite på de soliga dagarna kan det ju faktiskt vara helt rätt för dig.

Dynastar är visserligen franska de också ... men är i minsta detalj byggda för håriga linjer i de mest utmanande branterna som går att uppbringa på jorden. Ett par Dynastar kommer aldrig någonsin att svika dig och du kommer alltid stolt kunna luta dem mot din axel när du i skymningen kommer ner från berget efter dagens "first descents".

Valet är ditt ... är du en posör eller skidåkare?

/MM

Senast ändrad:
Råd ang Freeride skidor
Hur brett hade du tänkt dig? 100-115 eller 115+?
Har varken åkt på Dynastar eller Rossignol en endaste dag så kan inte riktigt bidra med något där - men varför ska du stirra in dig på en så pass snäv del av sortimentet utan anledning? Finns massor där ute, bara slösurfa runt och du skall hitta. Det är iaf vad jag gör då jag egentligen borde plugga..

Råd ang Freeride skidor
Då har du ju lite tid på dig att testa.
Vad menar du med värstingar? Breda, fartstabila, lekfulla...
Hur vill du åka? Vilken typ av åkning?
Du måste berätta vad du är ute efter för egenskaper om du ska få bra tips/råd.
Dynastar har aldrig varit min favorit. Kör på Rossignol Soul 7 nu och är mycket nöjd med dem.

Völkl anses ju av många som värstingskidor då de traditionellt sett har gjort väldigt vridstyva och fartstabila skidor med grymt isgrepp. Men jag vill nog påstå att idag har nog de flesta kommit ifatt dem och gör minst lika bra skidor.

Körde på Völkl när jag tävlade en gång i tiden och det var som sagt bland det bästa då. Men nu när jag har hunnit testat mycket annat så finns det ju hur mycket bra som helst att välja bland.

Senast ändrad:
Råd ang Freeride skidor
Jag vill ha ett par renodlade fatskis då jag bara är ute efter ett par bra skidor jag ska använda i off pisten. Egenskaper ska dem vara breda och en blandning mellan fartstabila och lekfulla

Råd ang Freeride skidor
Kollar mycket på Rossignol Super 7 HD som verkar vara den bästa Rossignol har men är rädd för att den ej duger i högre fart. Undrar liksom då om Dynastar har en motsvarande skida som är bättre?

Råd ang Freeride skidor
Men varför har du snöat in på just Rossignol eller Dynastar?

Hursomhelst så är det väl Dynastar Cham 117 som gäller om du tänker på fatskis från dem. Jag har inte åkt på dem, men av vad jag hört så gör Dynastar sina skidor i det lite styvare spannet, med rätt så mycket dämpning. Stabila över lekfullhet skulle man väl kunna kalla intrycket som jag uppfattat det.

Råd ang Freeride skidor
Varför dynastar eller ross? Personligen så tycker jag du ska köpa ett par k2. Ligger bra i pris samt att deras skidor är mycket trevliga att åka på och även kvalitén är helt ok. När det gäller Dynastar så har jag jätte dålig erfarenhet då mina bindningar lossnade från skidan. Enligt verkstan jag besökte så var det ganska vanligt att bindningen slets loss från skidan om man monterar en Telemark bindning. Dock ingen koll hur dom alpina bindningarna sitter. Skidan jag hade var dynastar cham 97 2014

Senast ändrad:
Råd ang Freeride skidor
Linusslindblom sa:
Vilket märke gör bäst freeride skidor dynastar eller rossignol? Vore gött med lite råd och tips, är ute efter ett par värstingar. Ska ner till Engelberg till nästa säsong, så behöver köpa ett par nya innan säsongens slut. Tacksam för svar :)
Hmmm..."Värstingar"? Några enkla frågor bara så att vi fattar vem du är, vad du kan idag och vem/vad du vill kunna och vara i Engelberg, och inte minst, när du är klar med Engelberg.
- Hur åker du idag? (nybörjare - medelåkare - avancerad - tävlingsåkare - storabergfriåkare - hopp & snurråkare)
- Antal skiddagar hittills per säsong?
- Offpistdagar hittills per säsong?
- Var har du åkt/åker du när du åker?
- Kroppsvikt?

Du kanske måste tänka tanken att inte ens Engelberg erbjuder färskt oåkt puder alla säsongens dagar, d v s man måste ut i den turistiga pisten om man nu vill åka överhuvudtaget. Bra alltså om dom superfeta "värstingarna" har lite kantgrepp och går att carva runt lite snyggt.
Tack och lov finns det ju rätt många idag lagg med midja 100 - 125 som faktiskt fixar det.
Så lägg ner lite jobb, läs tester, läs FR förstås och andra forum (tro inte på ALLT!), testa om du kan.
Fabrikat: Ross, Dynastar, Nordica, DPS, Armada, Line, m fl

Lycka till!
/Ace DG

P.S. ett par beggade Hendryx Rhino Chaser annars... kanske...

Råd ang Freeride skidor
Om du nu skall ha en Ross som tål hårdare tag är det väl Squad 7 eller årets Super 7 Race departement du skall se på.

Råd ang Freeride skidor
Ace_DG sa:
Du kanske måste tänka tanken att inte ens Engelberg erbjuder färskt oåkt puder alla säsongens dagar, d v s man måste ut i den turistiga pisten om man nu vill åka överhuvudtaget. Bra alltså om dom superfeta "värstingarna" har lite kantgrepp och går att carva runt lite snyggt.
...
Amen på det! Kom 15-20 cm i fredags, efter lunch på lördagen gällde det att hitta bra om man ville hitta oåkt puder, på söndagen var enda chansen hudar på! Sämsta tiden på säsongen ur den synpunkten just nu så klart...

Råd ang Freeride skidor
Köpte ett par völkl katana v-werks denna säsong och är riktigt nöjd. Körde med dem i Engelberg för två v sedsn i såväl hård pist, hård offpist och knädjupt puder. Kör på dem denna vecka i Tänndalen där de även funkar inne bland träden eller när jag åker med mina barn i lättare backar. Annars en otroligt skön skida att bars dundra på med. Kanske inte någon hopp o trix skida om man gillar sånt.

Tillbaka
Topp