Råd om skidköp

Kaffepaus

Medlem
Råd om skidköp
Hej
Jag har hållit på ett tag och letat efter nya skidor, men ju mer jag läser på desto mer villrådig blir jag.
Jag har läst väldigt många trådar i forumet och åka skidors tester, och en hel del annat jag hittat på nätet.

Jag är man, 170cm lång, väger 75kg, ligger väl på 10-20 skiddagar om året och åker både pist och offpist.
När jag åker pist åker jag hyfsat fort i stora vida svängar. Även om jag tycker det är väldigt kul att bränna på i pisten letar jag efter en skida som lyfter min åkning i puder/uppkörd off pist.
Jag funderar nog på att sätta randoneébindningar på mina nya skidor, det verkar bli att oftare jag är ute och går och det känns onödigt att hyra så ofta.
Just nu åker jag på ett par gamla xscream som visserligen har tjänat mig väl genom åren, men nu behöver jag något annat, värt att kommentera är att jag tycker de är lite 'fladdriga' i höga farter och när det brantar på lite.
Utanför pist är jag inte så nöjd (numera).

Har varit i ett par skidaffärer som vän allmänt anses ganska kunniga.
I skidaffär ett rekommenderade de efter en ganska kort diskussion Black crows navies, vilket verkade som ett ganska bra alternativ.
I skidaffär två så diskuterade vi lite fram och tillbaka och de tyckte att Ninthward rds borde vara valet för mig, alternativt völkl Gotama eller några ifrån Line, kommer inte ihåg exakt modell, de var gröna =)
Ninthward rds verkar faktiskt väldigt bra, men jag hittar nästan ingen info på nätet. Ännu mindre verkar någon sälja den på nätet.

Skidaffär två inflikade att skidaffär ett var återförsäljare eller något sånt åt Black crows och nog kanske hade en liten annan agenda än bara mitt bästa för ögonen, att black crows navies inte var en dålig skida, men att de hamnat lite bakom teknikmässigt och kanske var lite för tråkig.

Vad säger ni om de här valen? För övrigt så verkar ju väldigt många uppskatta årets Katana, men ingen skidaffär verkar rekommendera den för mig, för hög svängradie?

Vore verkligen tacksam för lite input, jag förstår att ämnet tagits upp förr och att min tråd är lite osammanhängande.

Råd om skidköp
Hej!
Jag åker ungefär som du 15-20 dagar ( 182cm och 80kg och har tränat och tävlat en del före carvingskidans tid) och har mest åkt på rena pistskidor 63-70mm midia och 13-16m i skärningsradie Då dessa inte har fungerat så bra utanför pisten så bestämde jag mig för att köpa en bredare skida, men ville att det skulle fungera bra i pisten också. Förra året fick jag chansen att prova några olika skidor bl.a. Nordica Enforcer, Völkl Mantra, Dynastar (minns inte exakt vilken modell men c:a 90-95 breda) och Head John 94 (f.d mojo 94 och numera johnny tror jag). Jag fastnade för Head John med Mantran på andra plats. Tyckte Head var mest allround och lättåkt samtidigt som den var mycket stabil och gick att köra mycket fort utan minsta fladder. Jag har hittils åkt 9 dagar på dem och är mycket nöjd. De carvar mycket bra i pisten men har tillräklig bärighet för att offpisten skall bli kul.
Jag har dock ingen erfarenhet av bredare skidor eller rocker. Men det är förmodligen stor skillnad om man vill få ut det mesta av offpiståkningen.
Jag tror att årets modell (Johnny)har en liten tiprocker vilket borde vara ett plus för offpisten.
Det bästa är ju som alltid att prova själv, men så klart inte alltid möjligt.

Råd om skidköp
Tackar för input, ska kika lite på skidorna. Spontant så låter det som att du nog åker betydligt tekniskt bättre än mig och nog prioriterar pist lite mer.

Är väldigt sugen på att köpa skidorn med rocker, lite av ren nyfikenhet och dels att det är kul med något nytt.

Råd om skidköp
Völkl Mantra som nämnts tidigare är en härlig all-roundskida. Tar de flesta underlag och fladdrar inte (jag är 180, 73kg, kör på 191or) men känns i min mening lite ospännande i just pudersnö.

Gotaman hör man ju ständigt tack vare den store Tobias Liljeroth på Åka skidor och det är verkligen ingen dålig skida. Har bara inte hajjat varför de anses så fantastiska.

Katanan har det varit en jäkla massa snack om, men vill man ha breda lagg tycker jag det är roligare att lägga pengarna på ett par Line Sir Francis Bacon eller ett par Ross S7. Betydligt mjukare och i min mening mer spännande lagg i allmänhet. Nackdelen är ju då fladdrigheten i de högre farterna, men man kan ju inte få allt. S7an brukar ändå väga upp bra även i pist.

De gröna skidorna du blev rekommenderad är förmodligen ett par Line Prophet 115. Word is att det är en väldigt kompetent skida när det blir lite tjurigare underlag trots tip-rocker, och en väldigt rolig skida på mjukare underlag (läs: puder). Läs gärna in dig, för jag har nästan bara hört gott om skidan. Dock aldrig fått möjlighet att prova den själv.

Mitt bästa tips är däremot att leta upp ett par beggade, men välbevarade Dynastar Legend Pro Rider eller Pro Rider XXL (om sådana går att finna). Det var en grym skida innan de satte rocker på den. Skär bra, är stabil och har fin bärighet. Dessutom är de ju görsnygga;)

Lycka till!

Råd om skidköp
Tackar för all input, passar på att uppdatera tråden om någon är intresserad.

Slutade med att jag köpte ett par k2 Sidestash med marker duke.
Har visserligen bara åkt några dagar på dem, men är väldigt nöjd än så länge.
Kanske är något frågetecken runt greppet när det brantar på lite och man har bra fart i kombination med hårt underlag. Men jag tror ärligt talat inte det kommer bli ett problem.
Generellt sett går de väldigt mycket bättre i pist än jag trodde de skulle göra.

Jag har även provåkt Nordica enforcer, mantra, pt och rodeo. Det kunde nog mycket väl ha slutat med att jag köpt enforcer, på inrådan av säljaren där jag köpte mina skidor. Kändes som en väldigt bra skida som funkade riktigt bra.
Men den gav inte riktigt den där aha-känslan, hela skidan kändes lite för trygg eller hur man ska säga, fast jag tror inte jag blivit missnöjd med den heller.

Hursomhelst, ett säsongslångt skidköpartrauma är över, det känns som en befrielse.

Råd om skidköp
Tänkte precis tipsa om ett par Shoguns, men de kanske är i smalaste laget för vad du sökte. Men grattis till ett förhoppningsvis lyckat köp :)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp