Råd om val av snowboard

Horizon80

Ny medlem
Råd om val av snowboard
Hej!

Är i köpartagen av en ny snowboardutrustning.

Bindningar kommer bli ett par Burton Cartel EST 2014 och skor kommer bli ett par Burton Ambush 2014. Valet av bräda är dock lite svårare.

Jag velar mellan Burton Custom Flying V 2014 160 och Burton Sherlock 2014 160. Jag har åkt i en herrans massa så är ingen nybörjare. Tidigare har jag åkt på Burton Dominant brädor och mest älskat parkåkning. Men på senare år har det börjat avta lite och jag har mer börjat bli en mer allround åkare som gillar att cruisa runt bara och då och då göra besök i parken. Jag vill helt enkelt ha en bra allroundbräda. Jag gillar att åka i puder men bra puderåkning finns inte tillgänglig året runt tyvärr. Jag tycker om twintip och gillar att kunna åka switch. Min fråga vilka är för och nackdelarna med Custom Flying V vs Sherlock? och någon som testat dem och kan ge mig råd om vilken bräda jag ska köra på?

Mvh /Christian

Råd om val av snowboard
Vad jag har läst ganska mycket om Burton Sherlock de är mest en puderbräda pga radien 6.3 om jag har fattat rätt, som gör att du har 113cm effektiv kant du kan ligga på medan Custom har radie 8 som har 122.3 effektiv kant (Jämfört Sherlock 157cm och Custom 158cm). Så Custom Flying V skulle jag gå med om jag var i dina skor, men det är en directional bräda med twin flex så om du älskar true twin shape leta reda på en Custom Flying V Restricted.

http://www.hotzone.tv/en/snowboard/snowboard-mens/allround/burton-custom-fv-restricted-156.html

Senast ändrad:
Råd om val av snowboard
OH nice hade missat att customen fanns i twintip utförande. Tips på bra sida som säljer denna till ett vettigt pris? är det samma techs som till den vanliga customen? jag väger 86kg så antar 160 brädan blir perfekt för mig. Jag är lite småsugen på sherlocken också men vet inte hur sidecuten på den kommer te sig då det kan vara rätt hårt före i de backar jag åker oftast.

Råd om val av snowboard
Hej,

jag har alltid varit en Burtonnird men efter att jag blivit av med min förra bräda så tänkte jag vidga mina vyer lite. Gick in på en butik på Norrlandsgatan 21 i sthlm och blev övertalad att prova en Salomon assassin.
http://www.salomonsnowboard.com/

Blev överaskande nöjd.Har som du varit mycket i parken men har på senare år känt mig mer hemma i backen samt utanför. Skön flex för lite parkliv samt bra styvhet i pisten. kör med Burton Mission bindningar och kombon blev världsklass.

// Martin

Råd om val av snowboard
Ok jag ska titta in på den Martin :) en annan fråga rörande bredd på brädan. Jag har skostorlek 43,5 funkar en bräda med width 25.1 för mig? eller behöver jag en bredare?

// Christian

Råd om val av snowboard
Tror jag bestämt mig för Burtom Custom Restricted nu. Dock till nästa dilemma. Jag väger kring 88kg men vill slippa ha en för lång bräda. Så jag funderar på 160 brädan men den har en Midjebredd på 25.1 kommer den bli för smal för mig? jag kommer köra på Burtom Ambush 2014 skor size 43.5 EU. Andra alternativet är 158W som då har en midja på 25.8 men är upp till 84kg så jag är några kilo för tung för den brädan. Vilket är bäst val?

//Christian

Råd om val av snowboard
Både custom restricted och flying v är riktiga kalasbrädor båda två, flying v lite mer lekfull och bättre i pow dock. Vad gäller bootsen och vikt behöver du inte oroa dig heller. Iaf inte när det bara är 4kg det handlar om :) kör själv på en burton amazing 155 med strl 44 vet dock inte exakt hur bred den är, men inte mer än normalt iaf! Jag skulle valt flying v, men om du mest åker hårt underlag och inte hänger super mycket i parken är custom restricted nog ett bättre val!

Hoppas du blir nöjd och kör hårt!

Tillbaka
Topp