Råd önskas, klassisk fråga, Åre vs Alperna

lackan

Medlem
Hej!
Ska bjuda sambon på en 30-års present, hon är rel dedikerad snowboardåkerska, själv åker jag som socialt sällskap, men inte helt oäven då jag är uppväxt på skidor.

Har tidsmässigt endast möjlighet till 3 1/2 dags frånvaro från hemmet, 12-15 april, vad skulle ni välja,
a) Schweiziska alperna (typ Flims/Laax) med 3 dagars heldagsåkning, flyg ner, rel billigt boende, trol grym åkning? Men totalt dock dyrt (8000:- per skalle)
eller
b) Åre 3 dagar med läckert boende på Bustamoon, god mat, vettig våråkning...

..givetvis tycker alla olika, men ni som är lite mer alpin-älskande än mig, vad skulle ni välja?

Beror ju lite på var du bor. Bor du i Berlin kanske det är mer spännande att åka till Åre och bor du i Sundsvall är det definitivt ett större äventyr att åka till Schweiz.

Om du händelsvis bor i Stockholm har du ju nära till Arlanda och en långhelg i Schweiz är ju trots allt snäppet vassare än Åre. Kör på Schweiz men lägg en slant på boendet ...

/MM

det börjar ju bli relativt varmt i alperna, så 12-15 april kommer ni få våråkning var ni än åker de två platserna emellan. Jag skulle bli gladare om min sambo bjöd mig på åre + bra boende och god mat än något halvbilligt omysigt i alperna. Mer romantiskt iallafall - och sånt spelar ju roll i förhållandet :)

Det går förstås att flyga ner till Zurich och sedan tåg till Chur och sen buss därifrån till Flims. Frågan är om ni tycker det blir mycket skrik för lite ull. För bräda kanske Flims/Laax är bra, men det är inte så vackert. Tja, ni kanske har varit där? Annars är Zermatt säkrare kort när det gäller snö i April och ger lite mervärde. Något längre transfer från Zurich. När det är så få dagar är nog Åre bättre trots allt, ger en vettigare kvot på resa/vistelse.

assr sa:
det börjar ju bli relativt varmt i alperna, så 12-15 april kommer ni få våråkning var ni än åker de två platserna emellan. Jag skulle bli gladare om min sambo bjöd mig på åre + bra boende och god mat än något halvbilligt omysigt i alperna. Mer romantiskt iallafall - och sånt spelar ju roll i förhållandet :)
Hur tänkte du där? 12-15 april är påsk. Sjukt mycket folk i Åre. Det har varit varmt i Åre redan i dagarna. Stor chans till massa puder i Schweiz i April(kallsnö och puder på morgon och slask på eftermiddagen). Laax är romatiskt dessutom ;)

Hasse_Lindborg sa:
... Laax är romatiskt dessutom ;)
Inte direkt va?
Massor med brädåkande kids, svindyra liftkort, röks både det ena och det andra i rejäla kvantiteter på afterskihaken, stora nybyggda fyrkantiga hotell och ett j*vla liv överallt.
(Ok, jag kan ha haft en dålig dag senast jag var där...) :P

Hasse_Lindborg sa:
assr sa:
Hur tänkte du där? 12-15 april är påsk. Sjukt mycket folk i Åre. Det har varit varmt i Åre redan i dagarna. Stor chans till massa puder i Schweiz i April(kallsnö och puder på morgon och slask på eftermiddagen). Laax är romatiskt dessutom ;)
Påsk är faktiskt tidigt i år, redan helgen innan.

Utter sa:
Påsk är faktiskt tidigt i år, redan helgen innan.
Sant men fortfarande så är det folk som åker både före och efter ;)

Nojlas sa:
Inte direkt va?
Massor med brädåkande kids, svindyra liftkort, röks både det ena och det andra i rejäla kvantiteter på afterskihaken, stora nybyggda fyrkantiga hotell och ett j*vla liv överallt.
(Ok, jag kan ha haft en dålig dag senast jag var där...) :P
Du var där över dagen eller hur? ;) Har bott på hotell ett par gånger där och nog fan är det romantiskt där med rätt sällskap.(inte svettiga säsongare som du var där med)

Senast ändrad:
Skulle inte ens fundera på ÅRE. Dyrt, långt och absolut kass. Kortaste transfern är troligen Geneve - Chamonix. Om Schwiez flyg ZRH och tåg till Engelberg (Skilodge).

Det finns ju helt klart trevligare orter än Flims / Laax (även om hotellen säkert är bra) om man nu ska åt det hållet och som också har skidåkning att erbjuda (och som nås med tåg):
- Davos / Klosters (- mysigare i Klosters, "bättre" i Davos) - åkning i båder söder/norr läge

- Engadin - bo i Celerina är inte så farligt dyrt (om man nu kan hitta kort-tids-boende över påsk) - åkning i både söder/norr läge (åka ned till St.Moritz och drick Cüpli)

- Andermatt - mysigare, vill man bo billigt kan man alltid bo ovanpå pist-maskins garaget... luktar dock redigt med olja dom gångerna jag bott där..

- Disentis/Sedrun - mysigt men åkningen är väl inte lika brädanpassad som de första alternativen.. och det saknar lite variation på afterskiin, men 3 dagar på Nangijala är väl inte helt fel..

Reguljärt till Zurich från Arlanda behöver inte kosta mer än 180.- CHF per skalle med Swiss eller SAS.

On topic: Skulle välja alperna alla gånger framför Åre.

Senast ändrad:
- Engadin - bo i Celerina är inte så farligt dyrt (om man nu kan hitta kort-tids-boende över påsk) - åkning i både söder/norr läge (åka ned till St.Moritz och drick Cüpli)

Engadin: Celerina stänger 10 april i år, Corvatsch är öppet till 20 april men då får man åka buss ifrån Celerina eftersom alla hotel troligtvis är fullbokade i Corvatsch.

Bor i Sundsvall, ska vi till Åre kan vi lämna dotra hos farmor och farfar i ÖSD på vägen upp, 3h med bil eller tåg..., tänkt boende är Buustamon - säkert mysigt, men det är varmt tidigt i år, orolig för lite dålig snötillgång om en månad (snar barmark här i Svall)?

I Flims/Laax hade jag väl inte tänkt något "sunkboende" utan kanske något av hotellen i backen, dock är de hostel-känsla på dessa vad jag förstår det, delat boende osv - men det kanske var fel val av ort, Zermatt är givetvis skoj, tjejen har säsongat i Cervinia så hon kan ju området, men det förlänger tågresan något och blir svårare att få ihop det smidigt med flygförbindelser, (sundsvall-arlanda-zurich)

Engelberg och Andermatt har jag fått för mig nästan uteslutande är för off-pist åkning och mindre bra om man vill åka lite pist, eller går det att mixa? Bra avstånd förstås, ingen jättechans för mkt nysnö i april eller? Alternativet är ju att boka flygresa och sedan chansa på sista-minuten boende beroende på väder/vind...

Tänkte försöka undvika de värsta folkmassorna iom att iaf vara där to+fre och inte endast helg...

HjalmarHolmstedt sa:

Engadin: Celerina stänger 10 april i år, Corvatsch är öppet till 20 april men då får man åka buss ifrån Celerina eftersom alla hotel troligtvis är fullbokade i Corvatsch.
Tack, det var bra info!
Trodde dom skulle ha öppet längre med tanke på snömängderna som kommit där uppe!

Med 20 helårs erfarenhet av Åre är rådet enkelt. Åk inte hit om ni har råd med Alperna! Jag utgår att ni bor i Stockholm. Bor ni norr om huvudstaden är kanske svaret annorlunda.

Åre kan vara bra, men vädret är osäkert.

Men jag skulle helt klart satsa på någon ort som ligger högt, som erbjuder bra åkning en hel månad ytterligare, inte någon som stänger i mitten av april, då är chansen stor att åkningen suger i dubbel bermärkelse. Från Zurich: Engelberg är ett bra alternativ, från Geneve finns det ännu fler på hög höjd med kort transfer. Chamonix det mest uppenbara valet med kort och riktigt smidig transfer (taxi shuttle för 28 € som går ofta och tar en timme). Bo på Gustavia eller något annan ok hak.

Med bara tre dagar är det viktigt att flyget går bra tider och transfern är kort. Geneve och Chamonix är min rekommendation, för att de uppfyller kriterierna samt att det ligger högt. Men Chamononix kräver att man har lite koll för att få ut max av åkningen, det är lätt att hamna på fel ställe och det är bra slaskpucklar och fulla engelsmän i pisten.

lackan sa:
Bor i Sundsvall, ska vi till Åre kan vi lämna dotra hos farmor och farfar i ÖSD på vägen upp, 3h med bil eller tåg..., tänkt boende är Buustamon - säkert mysigt, men det är varmt tidigt i år, orolig för lite dålig snötillgång om en månad (snar barmark här i Svall)?

I Flims/Laax hade jag väl inte tänkt något "sunkboende" utan kanske något av hotellen i backen, dock är de hostel-känsla på dessa vad jag förstår det, delat boende osv - men det kanske var fel val av ort, Zermatt är givetvis skoj, tjejen har säsongat i Cervinia så hon kan ju området, men det förlänger tågresan något och blir svårare att få ihop det smidigt med flygförbindelser, (sundsvall-arlanda-zurich)

(...) ...
Ja, oavsett man tänker sig Flims eller Zermatt (eller ngt annat i Schweiz) så har vi väl med samma flygresa att göra??? Det blir väl Sundsvall-Arlanda-Zurich vilket som? Eller ur resonerar du här? Om man räknar restid och kostnad för denna resa från Sundsvall till (låt oss säga) Flims, ja då tror jag man kan bli förvånad...

Varför inte ta en sväng norrut mot Björkliden/Riksgränsen/Narvik? Helt rätt plats att befinna sig på i mitten av April och på rimligt reseavstånd med tåg från Sundsvall. Skulle nog vara mitt förstahandsval för en skön långhelg på vårvintern!

/MM

Ser först nu att ni bor i Sundsvall. Mitt svar ovan baserade sig på att ni bodde i Stockholm. Från Sundsvall är Åre det bästa alternativet. Bra pris får man främst sön-tors el tors-sön, så att ni tajmar bytesdagarna. Kör ni på veckan är det brutalt mycket mindre folk.

Skulle undvika Laax så sent på säsongen, varenda backe ligger ju mot syd. Tror de flesta är fulla av slask bara redan nu. Enda som lär vara åkbart efter påsk är de två pisterna på glaciären...

Skare sa:
Med 20 helårs erfarenhet av Åre är rådet enkelt. Åk inte hit om ni har råd med Alperna! Jag utgår att ni bor i Stockholm. Bor ni norr om huvudstaden är kanske svaret annorlunda.

Åre kan vara bra, men vädret är osäkert.

Men jag skulle helt klart satsa på någon ort som ligger högt, som erbjuder bra åkning en hel månad ytterligare, inte någon som stänger i mitten av april, då är chansen stor att åkningen suger i dubbel bermärkelse. Från Zurich: Engelberg är ett bra alternativ, från Geneve finns det ännu fler på hög höjd med kort transfer. Chamonix det mest uppenbara valet med kort och riktigt smidig transfer (taxi shuttle för 28 € som går ofta och tar en timme). Bo på Gustavia eller något annan ok hak.

Med bara tre dagar är det viktigt att flyget går bra tider och transfern är kort. Geneve och Chamonix är min rekommendation, för att de uppfyller kriterierna samt att det ligger högt. Men Chamononix kräver att man har lite koll för att få ut max av åkningen, det är lätt att hamna på fel ställe och det är bra slaskpucklar och fulla engelsmän i pisten.
Chamonix brukar ju kallas Frankrikes Åre av åreborna. Vi andra brukar på sin höjd säga tvärt om :)
Skämt å sido jag röstar för Chamonix.
Passa på att hyra en guide och åk Vallee Blanche för den vackra utsiktens skull. Det finns en resturang typ halvvägs med vacker utsikt över glaciären. Det gjorde min fru och jag.
Skicka ett PM om du vill ha tips på guide.

När det gäller våren tycker jag själv att de svenska fjällen ofta står sig bra i klass med Alperna. Svensk "slush" blir ofta bättre och mer hållbar än alperna där längre åk och varmare klimat ofta gör att snön blir rutten stora delar av åken eller bitvis stenhårt.
Missförstå mig inte nu, jag älskar alperna och den terrängen. Alporter har verkligen sin charm. Ofta med god mat (Frankrike slår Schwiez vilken dag som helst matmässigt). Men skulle jag bara ha en helg fri så skulle det vara skönt att slippa tillbringa en stor del av den på flygplatser. Chansen till kallsnö finns ju absolut, men då är det i någon timme på morgonen tills solen börjar brassa på ordentligt och allt bara blir tungt.

Är det romantik det är frågan om så satsa på vad ni ska göra mer än vart! Allt för många som åker på skidsemester glömmer bort att det finns annat att göra på en skidort än att åka skidor. Hoppa utförsåkandet en dag, åk längdskidor eller hundspann ut till någon liten stuga, övernatta där med massor med tända ljus framför kaminen http://www.carinskrog.se/stuga.html.

Nu är jag ju hopplöst hemmakär men Åre på våren är verkligen bra. Jag önskar att jag kunde tillbringa mer tid där varje vår. Skönt häng på torget, på skutan och alla är glada och tycker att livet är underbart. Många bra restauranger och Bustamon är ju en av de mysigare.

Jag skulle definitivt kolla upp gränsen också. Bo på Meteorologen http://www.playground.se/meteorologen/main.asp, godare mat och vin går knappast att finna i svenska eller utländska fjäll. Flyg lite heli http://www.mountainguide.se/default2.asp?Id=10&languageId=46 och ha allmänt sköna dagar på ett litet men charmigt fjäll. Nattåg upp och ner gör ju resan dräglig också, sen tror jag att det går direktflyg Sundsvall-Kiruna.

Senast ändrad:
Bott i Stockholm hade jag sagt Alperna eller varför inte Hemavan.

Alperna går bort när du bor i Sundsvall och har så kort tid på dig. Välj Åre.

Oroa dig inte för snön. Visst, det har tinat en hel del i byn sista tiden. Men från 700-800 och uppåt m.ö.h har snödjupet snarare växt då då det som kommit som regn i lägre terräng kommit som snö högre upp.

Va på tur härom dagen i Ullådalen. Det är precis så att ledkryssen är ovan för "ytan" och de är ändå 220 cm.

Tack för alla bra råd, även om den villrådiga sidan av mig får än större uttryck ju mer jag läser ;)
Nu finns det plötsligt 3 alternativ

Åre
Sammanfattningsvis åkningen bedömd som rel bra även i mitten av april, chans till mysigt boende/aktiviteter, närhet ett stort plus, saknar Alpernas fallhöjd och de andra två alternativens spektakulära inslag

Alperna
Chamonix har fått flest "röster", men Schweiz det alternativ jag har med anledningen att jag inte får ihop något bra flyt i resan till vare sig Munchen, Geneve eller Milano. Därutöver har jag Schweiziska rötter och är där varje sommar, men aldrig varit där på vintern… närheten från Zurich till många orter (hmm, jo även Aus med St Anton förstås) gör att man kan söka sig till de bästa förhållandena, om man endast bokar flygbiljett nu.... (resan går på 4600 dörr till dörr, med total restid 15 timmar TR). Andermatt, Engelberg, Mürren, Engadin är väl alternativ, de två förstnämnda kan kombineras

Riksgränsen/Narvik
Mycket smidig resa om än längre restid än till Alperna, skönare att sitta och ladda på tåget än att byta mellan olika transportmedel, vackert, fina möjligheter att topptura förstås, men osäkerheten kring väder känns som ett obehagligt inslag...., mitten av april bör ju dock vara en bra tid.... Narvikfjället ser grymt ut :)

Ja, jag får väl ta och bestämma mig själv helt enkelt :) Får återkomma när ångesten släppt.

Det blir väl ungefär samma restid till Alperna som Narvik med den skillnaden att tåg är ett väldigt behagligt sätt att resa. För att inte säga romantiskt. Boka er en egen sovcupé så blir även själva resan en höjdpunkt. På vägen passerar du sköna orter som Porjus, Nattavarra och Bastuträsk. Riktiga Norrland!

I skidfilmer upplevs ju Narvik som rena paradiset med skidåkning ner i fjorden. Det man ofta inte ser är alla tankers och allt järnskrot som ligger utanför stan. Verkligen inte en vacker stad om du frågar mig. Norges Murmansk.

Jag hade valt Åre alla dagar i veckan.

Borgafjäll, Kittelfjäll och Hemavan har grymt mycket snö i år och ligger på lämpligt bilavstånd från Sundsvall. Har själv aldrig varit i Borgafjäll men skulle nog satsa på det för en mysig, romantisk weekend utan den påskhets som kan uppstå i Åre/Hemavan...

bokategefjall sa:
Det blir väl ungefär samma restid till Alperna som Narvik med den skillnaden att tåg är ett väldigt behagligt sätt att resa. För att inte säga romantiskt. Boka er en egen sovcupé så blir även själva resan en höjdpunkt. På vägen passerar du sköna orter som Porjus, Nattavarra och Bastuträsk. Riktiga Norrland!

I skidfilmer upplevs ju Narvik som rena paradiset med skidåkning ner i fjorden. Det man ofta inte ser är alla tankers och allt järnskrot som ligger utanför stan. Verkligen inte en vacker stad om du frågar mig. Norges Murmansk.

Jag hade valt Åre alla dagar i veckan.
Hur fan kan du få det till samma restid?

Yo, kan nog stämma ... Tar faktiskt 14 h med tåg från Sundsvall till Riksgränsen. Fördelen är att man kan sova större delen av tiden!

/MM

Och hur får du restiden till alperna på 14 timmar? Flyg ca 2,5 timme. Sundsvall-Arlanda max 3 tim. Sedan tåg till en skidort ca 2 timmar. max 8 timmar

Aha ... jag tänkte tvärtom ... men, men det blir ju en hel del väntetid ... om vi utgår ifrån Sundsvall C

Sundsvall-C till Arlanda C 3,5 h
Väntetid Arlanda 2,0 h
Flyg Alperna 2,5 h
Väntetid Flygplats 1,0 h
Transfer till destination 2,0 h

Summa 11,0 h

Och det här får väl ses som tämligen optimalt om alla anslutningar stämmer, så nog kan man väl säga att det är ungefär samma restid, eller?

Dåligt med snö i Funäs eller allt för många danskar? ;-)

/MM

Tycker fjällen verkar lite underskattade jag? :p tar ni med er egna skidor så är det ju helt klart enklast att åka till fjällen och slipa konk skidor på flyplatser och betala för extra bagage..

Har du glömt att tågen aldrig är i tid till Narvik/Riksgränsen??? Lägg på 2 timmar minst ;)

Man kan även åka från Sundsvall till Trondheim och Alperna. inte heller underskattat. Sedan de där 3 timmar på flygplats är väl lite väl överdrivet?

Och ja det är dåligt med snö så jag har tid att vara här under arbetstid....

Restiden låter optimistiskt beräknad, det vore intressant att se en redovisning av resrutten "dörr till dörr"!!!

kappakomplett sa:
Restiden låter optimistiskt beräknad, det vore intressant att se en redovisning av resrutten "dörr till dörr"!!!
Funäsdalen-Andermatt 9,5 tim från dörren till hotellet.

Funäs-Trondheim (3,5 timme med incheckningen)
Trondheim-Zurich (3,5 timme)
Hämta hyrbilen ca 30 min
Zurich-Andermatt med hyrbil (ca 2 timmar)

Senast ändrad:
Jag sticker själv snart till Österrike (vill fortfarande ha tips på hyrskidor i en annan tråd ;)). Jag upptäckte att hyrbil inte blir mycket dyrare än att tåg/busstransfer om man bara är bort en weekend. Breddar ju dessutom att ta hotell lite avsides, som kan vara både billigare och kanske snäppet bättre/mer romantiska.

Hasse_Lindborg sa:
kappakomplett sa:
Funäsdalen-Andermatt 9,5 tim från dörren till hotellet.

Funäs-Trondheim (3,5 timme med incheckningen)
Trondheim-Zurich (3,5 timme)
Hämta hyrbilen ca 30 min
Zurich-Andermatt med hyrbil (ca 2 timmar)
Ja, det är grejt! Det hela beror förstås på vilka förutsättningar man har. Hyrbil tar ju bort den tid man ofta har att vänta på tåget från Zurich airport till t. ex. Andermatt. Sen kapar det den tid skulle ha tagit från järnvägsstationen på orten till hotellet.
Jag ställer mig lite skeptiskt till en restid från "dörr till dörr" från Sundsvall till någon ort i Schweiz som skulle ligga på ca 6 timmar. Med tanke på att resan skulle kosta 4600 totalt kanske inte hyrbil är inkluderat heller?
Själv bor jag i Jönköpingstrakten och flyger från kastrup, åker tåg eller bil dit, och sedan tåg från Zurich flygplats. Var och en för sig så är nog transporttiderna rimliga men med de ofrånkomliga ställtiderna blir det ofta svårt att få en kort totaltid till exempelvis Zermatt. Har svårt att tro att det är så mycket lättare från Sundsvall om man inte har väldig tur med ankomst och avgångstider.
Det vore intressant att se vilka flighter och anknytningar som gör det möjligt att färdas "dörr-till-dörr" från en dörr i Sundsvall till en hotelldörr på någon vettig skidort i Schweiz!

Tjaaaa, har jag kanske överdrivit?

Hemifrån 15.25
Flyg Sundsvall - Stockholm 16.25-17.15
Flyg Stockholm - Zurich 19.30-22.00
Tåg Zurich - Luzern 22.43-23.49

(har släkt i Luzern och är hemma hos dem på 10 min) -> restid 8 1/2 timme (hinner man med tidigare tåg från Zurich (22.13... tight) kapas tiden med 30 min, alternativt hela vägen till Engelberg på 30 min extra

Tåg Engelberg - Zurich 16.00-18.13
Flyg Zurich - Stockholm 19.35-22.00
Flyg Stockholm - Sundsvall 22.55-23.45
Hemma 24.00

(är man riktigt vågad kan man åka 30 min senare från Engelberg.....)
8.15h

Totalt tid 16.45 (17.15) -> så ok, kanske inte 15h då

sluta prata åre och engelberg allt för mycket svenska männsikor som köper rosa skidkläder ÅK TILL ZERMATT (Zurich- Zermatt med tåg 3.5 h) Top klass på våren om du vill få reda på ett av switzerlands billigaste hotel/läge pm mig!! mitt i Zermatt och det är väll ganska romantikst där! plus att åknnigen är grymm med italien som bonus

Tillbaka
Topp