Råd önskas, klassisk fråga, Åre vs Alperna

Lite OT men kan inte låta bli... ;)
Från min dörr:
Grindelwald med bil: 1h10min
Zermatt med buss+tåg: 2h24min
Från Zürich flygplats: lägg till 1h20min.

On topic:
Tycker allmänt att 2h från ZRH är ganska optimistiskt räknat, till Laax är det minst 2h30min med tåg+buss. Samma gäller tex Davos och Andermatt. Engelberg 2h10min. Exklusive ev. väntetid om man precis missat en bra anslutning. Hyrbil kan vara snabbare, om man har tur med trafiken.

Kalle_Bern sa:
Tycker allmänt att 2h från ZRH är ganska optimistiskt räknat, till Laax är det minst 2h30min med tåg+buss. Samma gäller tex Davos och Andermatt. Engelberg 2h10min. Exklusive ev. väntetid om man precis missat en bra anslutning. Hyrbil kan vara snabbare, om man har tur med trafiken.
Jag skrev 2 timmar med hyr bil om du läser.... Och då körde jag lagligt. Kört betydligt fortare dit..

Andermatt är det 2.18 till ;)

Senast ändrad:
lackan sa:
Tjaaaa, har jag kanske överdrivit?

Hemifrån 15.25
Flyg Sundsvall - Stockholm 16.25-17.15
Flyg Stockholm - Zurich 19.30-22.00
Tåg Zurich - Luzern 22.43-23.49

(har släkt i Luzern och är hemma hos dem på 10 min) -> restid 8 1/2 timme (hinner man med tidigare tåg från Zurich (22.13... tight) kapas tiden med 30 min, alternativt hela vägen till Engelberg på 30 min extra

(...)
Totalt tid 16.45 (17.15) -> så ok, kanske inte 15h då
För lite större allmänintresse, (de flesta av oss räknar inte Luzern som en skidort och har inte släktingar där), så
antar vi att du skulle till Engelberg istället, det väl den närmaste tänkbara intressanta skidorten från Zurich.
Ankomst till Zurich flygplats 22.00. Då har vi från SBB online timetable för 12/4 att det sista tåget till Engelberg går 22:13.

Kalle_Bern sa:
Schweiz: lite långsammare, lite gemytligare :D
Tidig morgonavgång med bil München->Laax under April dvs sommardäckstider max 2h40m inklusive tankstopp.

delta sa:
Kalle_Bern sa:
Schweiz: lite långsammare, lite gemytligare :D
Tidig morgonavgång med bil München->Laax under April dvs sommardäckstider max 2h40m inklusive tankstopp.
Jo, kör man tidigt brukar det flyta på. I söndags körde jag till Grindelwald på 1h blankt (nästan lagligt mest hela tiden), hem tog det 2h med köer hela vägen på motorvägen... Har själv försökt komma förbi Zürich på väg till/från Graubunden, kan ta en timme bara att komma runt till andra sidan stan och det måste man ju från flygplatsen.
Med tåg är det större chans att förutsäga när man kommer fram. ;)

Tillbaka
Topp