Råd till ny Burton bräda

Sthlm71

Medlem
Råd till ny Burton bräda
Hej,

Har åkt bräda i ca 15 år och det är nu dax att uppdatera brädan (Salomon 157 cm nuvarande).
Jag kör nästan bara i pist när jag åker i alperna eller i svenska fjällen och är en bra piståkare.

Jag hade tänkt att köpa en Burton Custom X (12/13), 158 cm, vad tror ni om den?
Vad är det för skillnad på 158 och 159W? Vilken bindning ska man välja till?
Jag är 183 cm lång och 73 kg tung och kör i Burton ION boots.

Jag ser att den börjar ta slut lite varstans (slut hos Länna Sport, Stadium, OneOff), var kan man köpa den annars i STHLM eller bra webbshop. Ser att den finns på blue-tomato.com, någon som beställt från dom?

Tacksam för alla svar och funderingar!

Råd till ny Burton bräda
Jag kör på en Burton Custom "Camber" tycker den är väldigt skön bräda som man kan verkligen press tills benen blir helt urladdad, Men när du kommer till Isiga områden så kan den fortfarande svika dig. Min bror kör på en Custom X och han pressar den igenom allt, Isig områden är lite sketich men den håller fortfarande greppet. Dock mycket teknisk också som behövs.

En Custom X blir endå väldigt ensidig det är byggd för personer som vill hoppa högt och kunna hålla en kant utan tappa den, dock är den inte förlåt ande och att buttra runt är nästan omöjligt. Medan min Custom mer förlåt ande men den presterar inte lika bra i pisten som hans. Det går att buttra runt lite och leka lite med den och även igenom parken om det är något du är intresserad av.

Råd till ny Burton bräda
Tack för bra svar. Det lutar åt en Custom X då det är en bra pistbräda jag är ute efter och jag får den som 100% när jag gör Burtons test (om det nu säger något).

Råd till ny Burton bräda
Custom X är ju rätt styv så det borde funka "bättre" för pist än custom. Mina 186cm och 76kg på X158 känns lagom styvt, jag kör iof inte pist så det kanske skulle vara värt att fundera på lite längre för dig. W(ide) beror ju på hur stora fötter/skor du har. Du måste (inte) ha en EST bindning (går med passande plattor också, men är inte riktigt tänkt så): cartel är bra, om du känner att du vill ösa pengar på problemet och ha en hårdare heelstrap då diod:en, men överprissatt.

Ändå är jag inte säker på om shapen på X verkligen är optimal för pist... känns som att den blivit tweakad för att passa park på senare år... directional shape och twin flex ... jämf med kanske klassiskt dir shape och flex (exempelvis burton vapor)... har ff inte lyckats klura ut vad twin flex med setback egenligen får för effekt om det betyder att tailen blir hårdare eller mjukare..

Senast ändrad:
Råd till ny Burton bräda
Idag kom brädan från Bluetomato, snabb leverans och betydligt billigare än i STHLM :)

Nu har det bara bindningar kvar, vad tror ni om Cartel EST?

Råd till ny Burton bräda
kjører nyeste Cartel reflex, og damn så digge bindinger:)
kjør på EST skal jo være enda bedre så ser ikke att dette kan gå galt:) selvom du monterer en myk binding på en stiv board.

Råd till ny Burton bräda
Hej Sthlm,
Efter råd (bla här på Freeride) så köpte jag en Custom X 64 2013 nu inför årets säsong för att ersätta min gamla Nidecker BoarderX 167 (har kört bräda 20+ år, numera blir det mest piståkning och off pist). Efter att ha premiäråkt nu är jag helnöjd! Hittills bara pist, men den har under mina fötter ett suveränt isgrepp, är klart fartstabil och mycket mer lättåkt än vad jag fått uppfattning om av det jag läste innan jag köpte. Funkar utmärkt som pistbräda, och för mig en perfekt ersättare till Nideckern som tappat spänsten. Och Custom X:n är mycket lättare. Så jag tror inte att du kommer bli besviken.

Angående bindningsval, om du tänker beställa över nätet, tänk på att om du kör med höga vinklar så kan man inte ha lika höga vinklar på EST-bindningar som vanliga disc-bindningar.

Råd till ny Burton bräda
Det tog ca 10 snowboarddagar innan mina Cartel EST gick sönder i "hi-back"-delen... (går på garantin) hade lite högre förväntningar på kvalitén. Se bild nedan

Senast ändrad:
Råd till ny Burton bräda
Vet inte riktigt om jag får ihop vad som hänt. Har fästet för hi-backskruven lossnat? Det har jag aldrig sett förut.

Nu har du ju iaf chansen att prova på Doughboys devis och köra utan hi-backs tills du får den nya.

Råd till ny Burton bräda
Sthlm71 sa:
"hi-back"-delen... (går på garantin) hade lite högre förväntningar på kvalitén.
hade du vridit/align:at highbacken parallelt med stålkanten? klart de skall hålla ändå men den highback:en är stabil rakt bakåt i den riktningen den skall vara det och erbjuda support, men den är rätt mjuk och flexibel, torsion/vridning.

Snödjup

Tillbaka
Topp